דרכי הוראה-למידה מומלצות

  • יש לפתוח את הוראת הסינית במבוא לשפה הסינית: השפה הסינית הרשמית המשותפת לכל סין ופריסת דוברי הסינית בעולם; ייחודיותה של השפה הסינית כשפה טונאלית; ייחודו של הכתב הסיני ככתב סימנים (בניגוד לכתב אלף-בית), מאפייני הכתב הסיני, דרכי תצורת הסימנים.

  • הקניית השפה תיעשה בהדרגה מן הפשוט אל המורכב יותר. מומלץ לפתח בתחילת תהליך ההוראה את מיומנויות ההבעה בעל פה: ההיגוי של ההברות בשפה (תרגילי הגייה), העיצורים, התנועות והטונים השונים וזאת כהכנה לקראת דיבור במשפטים בסיסיים בסינית.

  • בהוראת השפה הסינית יש לשים דגש על לימוד תעתיק הסימנים ב- pinyin ועל ההגייה הנכונה של העיצורים, התנועות וההברות.

  • מומלץ לשלב במידת האפשר את לימוד הנושאים הדקדוקיים במסגרות טקסטואליות ופונקציונליות. יש לבחור קטעי קריאה כבסיס להסבר של סוגיות דקדוקיות המופיעות בקטע.

  • בהתאם לעיקרון הלימוד הספירלי, יש לחזור ולתרגל את אוצר המילים, הסימנים והנושאים הדקדוקיים שנלמדו בשיעורים הקודמים, להתבסס עליהם ולהרחיבם משיעור לשיעור.

  • יש לשלב בהוראת השפה הסינית סוגיות מהתרבות הסינית שהן חלק בלתי נפרד מלימוד השפה.

  • מומלץ לערוך השוואה בין נושאים מתרבות סין לנושאים דומים בתרבות ישראל, וזאת כדי ליצור דיאלוג בין התרבויות.

  • במהלך הוראת השפה הסינית יש לפתח מיומנויות חשיבה, כגון זיהוי רכיבים והקשרים: תוך כדי לימוד סימנים סיניים ותוך כדי לימוד צירופים המהווים מילים בשפה הסינית, מזהים הלומדים את הרכיבים שמהם בנויים הסימנים, ותופסים כיצד הסימן השלם משתלב עם סימן או סימנים נוספים לכדי יצירת מילה בשפה. כמו כן כשלומדים סימן יש להשוות את רכיבי הסימן לאלמנטים הקיימים בסימנים אחרים.

  • לימוד השפה הסינית ייעשה באופן אקטיבי תוך אינטראקציה בין המורה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם.

  • יש לבחור תכנים רלוונטיים ומשמעותיים ללומדים בהתאם לגילם, לעניין ולהקשרים החברתיים והתרבותיים שלהם.

  • בתהליך ההוראה והלמידה ייעשה שימוש במגוון אמצעים חזותיים ובאמצעי המחשה והעשרה למיניהם, כגון: תצלומים, כרטיסיות מילים, מפות של מזרח אסיה, בחומרים אודיו-ויזואליים (תכניות רדיו, תכניות טלוויזיה, סרטים והקלטות למיניהן). כמו כן ייעשה שימוש בסביבת לימודים מתוקשבת (ספרי לימוד דיגיטאליים, אתרי אינטרנט, מאגרי מידע ממוחשבים, מילונים מקוונים וכיוצא באלה).

  • יש לשלב אמצעי למידה מתקדמים של תקשוב ולמידה מרחוק, וזאת כדי להפוך את הלמידה לחווייתית ורלוונטית יותר. למידה כזו מאפשרת עניין, עבודה אוטונומית, יצירתיות ולימוד מותאם לכל תלמיד בהתאם לעניין שלו ולרמתו.

  • מומלץ להשתמש במשחקים לימודיים (כולל משחקי מילים ומשחקי מחשב אינטראקטיביים) המותאמים לגיל הלומדים כדי ליצור אתגר וגירוי ללימוד השפה. שילוב של משחק בלמידה תורם למוטיבציה ולעניין של הלומדים.

  • כאמצעי להעשרה מומלץ לעשות שימוש בספרי ילדים בסינית שאוצר המילים שלהם מותאם למספר הסימנים שהלומדים יודעים.

  • יש להתאים את ההוראה לסגנונות הלמידה השונים של הלומדים ולרמת השליטה שלהם בשפה.

  • בתהליך ההוראה והלמידה תפותח האוטונומיה של הלומדים, כדי להביאם ליכולת לימוד עצמאי.

  • בתהליך הוראת השפה הסינית יש לעשות שימוש במאגרי המילים המופיעים בנספח התכנית (מאגרי המילים מסודרים הן לפי סדר אלפביתי והן לפי נושאים). חשוב להדגיש שאוצר המילים יילמד ויוערך בהקשר טקסטואלי ולא כרשימת מילים העומדת בפני עצמה. נוסף למאגרי המילים המובאים בתכנית, רצוי להרחיב את אוצר המילים בהתאם לנושאים הקשורים לעולמם של הלומדים.

  • יש לעודד פרויקטים של שיתופי פעולה בין בתי ספר בארץ ובעולם (כולל משלחות של תלמידים)