נושאים לבחירה

חזרה

הקדמה

בחלק זה של התוכנית מוצעים נושאים לבחירה הקשורים לנושאי החובה שנלמדו בחלקה הראשון של התוכנית. כמו כן, נושאים אלו משיקים לתחומי דעת נוספים.
בכל נושא מוצגים שיקולים לבחירת הנושא, קשר לנושאי החובה, רעיונות גדולים המובילים את מוקדי ההוראה ונושאים מרכזיים שיש ללמד בנושא זה. המורים יבחרו מיומנויות וערכים מתוך מסמך תפיסת הלמידה המתחדשת בזיקה לנושאים.
יש לבחור שני נושאים ללמידה בכיתה תוך שילוב עשייה אזרחית ומעורבות אזרחית של הלומדים.

שעות לימוד

20 שעות

חזרה לראש הדף

ישראל והתפוצות

היחידה חושפת בפני התלמידים את מגוון החיים היהודיים בתפוצות, תוך התייחסות לאתגרים הניצבים בפניהם ולמערכת היחסים בין מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי לבין הקהילות היהודיות בעולם. כמו כן, מטרתה של יחידה זו, לחזק את תחושת השייכות, הסולידריות, התרומה ההדדית והמחויבות בין מדינת ישראל לבין הקהילות היהודיות בתפוצות.

נושא זה מהווה המשך לנושאי החובה "מגילת העצמאות" ו"מאפיינים יהודיים מרכזיים" ומשיק לתחומי דעת נוספים, כגון: היסטוריה, תרבות יהודית ישראלית, גאוגרפיה.

  • מדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי ומחויבת לכלל היהודים בארץ ובתפוצות.
  • הקשר בין מדינת ישראל לקהילות היהודיות בתפוצות הוא חיוני ויש לו השפעה הדדית בתחומים רבים.
  • התרבות, ההיסטוריה והדת היהודית מהוות תשתית לזהות משותפת של בני העם היהודי בארץ ובתפוצות ולסולידריות ביניהם.
  • הפיזור של הקהילות היהודיות בעולם.
  • החיים היהודיים בתפוצות בהיבטים מרכזיים: מוסדי, חינוכי ודתי .
  • האתגרים שאיתם מתמודדות קהילות היהודיות בתפוצות והשפעתם על היחסים עם מדינת ישראל.
  • חוקים המעצבים את יחסה של מדינת ישראל ליהדות התפוצות.
  • תרומה הדדית – כלכלית, ביטחונית, תרבותית – בין מדינת ישראל לבין הקהילות היהודיות בתפוצות.
חזרה לראש הדף

המיעוטים בישראל

במדינת ישראל קיים מגוון של קבוצות מיעוט, ביניהן ניתן למנות את הערבים (מוסלמים ונוצרים), הדרוזים והצ'רקסים. גם בתוך כל קבוצה קיימת שונות באורחות החיים, ביחס למסורת ולמודרנה, בעמדות פוליטיות ובאופני ההגדרה העצמית של בני ובנות הקבוצות. היחידה מאפשרת לתלמידים להכיר את קבוצות המיעוט בישראל על גווניהן ואת הסוגיות המרכזיות הקשורות אליהן, מתוך שאיפה לכבד ולחזק את הסולידריות והאחריות בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית כבסיס לחיים משותפים.

נושא זה מהווה המשך לנושא החובה העוסק בחברה בישראל ומשיק לתחומי דעת נוספים, כגון: היסטוריה, סוציולוגיה וגיאוגרפיה.

  • החברה בישראל מורכבת מקבוצות עם תפיסות עולם והשקפות עולם שונות. מציאות זו מחייבת טיפוח של סובלנות, כבוד והתחשבות באחר כבסיס לחיים משותפים.
  • בנושאים מורכבים הקבוצות השונות בחברה מחפשות ומציעות דרכים שונות למציאת האיזון בין הרצוי למצוי כדי לאפשר חיים משותפים.
  • גיוון תרבותי בחברה טומן בחובו אפשרות לדיאלוג מפרה בין הקבוצות השונות.
  • מאפייני קבוצות המיעוטים בישראל.
  • מורכבות הזהות של המיעוטים בישראל.
  • ההיסטוריה של מעמד המיעוטים במדינת ישראל: מדיניות הממשלה, זכויות וחובות.
  • אתגר החיים המשותפים.
חזרה לראש הדף

יחסי דת ומדינה

מדינת ישראל הינה מדינת הלאום של העם היהודי המושתתת על עקרונות יהודיים ודמוקרטיים. היהדות מוגדרת כדת, לאום ותרבות והתוצאה היא ריבוי גישות ופרשנויות להגדרת הזהות היהודית ולעמדות שונות ביחס לשאלת האיזון בין עיצוב אופיו של המרחב הציבורי לבין זכויות הפרט. יחידה זו בוחנת את מעמדה של הדת היהודית במדינת ישראל ואת מידת השפעתה של הדת על החוקים, על המוסדות ועל החברה. כמו כן, היחידה עוסקת בעמדות של חלקים שונים בציבור ביחס להסדרים הקיימים ולהסדרים הרצויים בסוגיות המרכזיות.

נושא זה מהווה המשך לדיון במבנה החברה הישראלית ובשאלת משמעות היותה של ישראל מדינה יהודית. היחידה משיקה גם לנושאים רלוונטיים הנלמדים בהיסטוריה, תושב"ע, מחשבת ישראל.

  • בדמוקרטיה, הערכים והאמונות של אזרחי המדינה באים לידי ביטוי בדיון הציבורי ומשפיעים על מדיניות ועל חקיקה.
  • הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית מעוררת שאלות לגבי הסדרים מעשיים בכל הנוגע לביטויים השונים של הדת במרחב הציבורי.
  • בנושאים מורכבים הקבוצות השונות בחברה מחפשות דרכים שונות למצוא את האיזון בין הרצוי למצוי.
  • החברה בישראל מורכבת מקבוצות עם תפיסות עולם והשקפות עולם שונות. מציאות זו מחייבת טיפוח של סובלנות, כבוד והתחשבות באחר כבסיס לחיים משותפים.
  • צביון המדינה הרצוי (עמדות שונות בנוגע למקומה של הדת בחוקי המדינה ובמרחב הציבורי).
  • סוגיות במחלוקת (שבת, אישות, שבות).
  • הסטטוס קוו וניסיונות הסדרה.
  • חיים משותפים בין דתיים לחילונים.
חזרה לראש הדף

תקשורת ודמוקרטיה

התקשורת היא אחת מהזירות החברתיות והתרבותיות המרכזיות בחיינו. יש בכוחה להשפיע על האופן שבו מועברים מסרים, ערכים ואידיאולוגיות, וביכולתה לחזק או להחליש את התהליך הדמוקרטי ואת הערכים הדמוקרטיים.
על התקשורת לתווך בין השלטון לאזרחים ולייצג את מגוון הדעות הקיימות בחברה ולהביא לידיעת האזרחים פעולות ומחדלים של הרשויות האחרות ולהיות המסד לביקורת ציבורית. בנוסף, התקשורת אמורה לפעול במשותף עם שלוש הרשויות ועם מוסדות חברתיים אחרים כדי לממש ערכים פוליטיים דמוקרטיים ותרבות פוליטית דמוקרטית. בעידן החדש, עם כניסתם של אמצעי תקשורת שאינם מבוקרים ופתוחים וזמינים לכל אדם, כגון: האינטרנט והרשתות החברתיות אשר בכוחם לחשוף ולהפיץ מסרים רבים ומגוונים, חשוב להגביר את המודעות לצריכה מושכלת.
מטרתה של יחידה זו להגביר את המודעות לתפקידה ולכוחה של התקשורת הממוסדת ושל הרשתות החברתיות. לבחון את יחסי הגומלין בין תקשורת ודמוקרטיה, ולפתח גישה ביקורתית ומושכלת בצריכת תקשורת.

נושא זה מהווה המשך ישיר לנושא החובה העוסק בשלוש הרשויות ובעקרונות הדמוקרטיים ומשיק לתחום הדעת תקשורת.

  • התקשורת במדינה דמוקרטית הינה גורם בעל חשיבות רבה העשוי לחזק או להחליש את התהליך הדמוקרטי ואת הערכים הדמוקרטיים.
  • לעיתים קיים מתח בין החיים עצמם לבין אופן הצגתם במקורות המדיה השונים.
  • ריבוי דעות בחברה דמוקרטית והאפשרות להשמעתן חיוניים לתפקודה התקין ולשגשוגה של מדינה דמוקרטית ובכוחה של התקשורת לעודד או לצמצם את ריבוי הדעות ואת האפשרות להשמעתן.
  • תפקידה של התקשורת והשפעתה על הדמוקרטיה.
  • חדשות כזב" ("Fake news"); הרשתות החברתיות כחממות של תיבות תהודה (Echo Chambers).
  • חשיבותה של צריכת תקשורת ביקורתית.
חזרה לראש הדף

הסכסוך הישראלי-ערבי והוויכוח לגביו בחברה הישראלית

התנועה הציונית חרתה על דגלה את חזרת היהודים למולדתם ההיסטורית. העלייה וההתיישבות הציונית היו כרוכים מראשיתם בקונפליקט עם ערביי ארץ ישראל וערביי האזור, קונפליקט שלבש צורות שונות הן לפני קום המדינה והן לאחר הקמתה. מלחמות ישראל, הרחבת גבולותיה בעקבות מלחמת ששת הימים, הסכמי השלום עם מצרים וירדן והסכמי אוסלו והתוצאות המדיניות-פוליטיות שבאו בעקבותיהם היו כרוכים בוויכוחים עמוקים בתוך החברה הישראלית, וחלקם מוסיפים להשפיע במידה רבה על הפוליטיקה הישראלית. ויכוח מתמשך ונוקב מתקיים בין השאר בנוגע לסוגיות הבאות: גבולות הקבע הרצויים של מדינת ישראל, היחס לאפשרות הקמתה של מדינה פלסטינית, מעמדה של ירושלים והשליטה על הר הבית, ההתיישבות היהודית בשטחי יהודה ושומרון, הסדרי הביטחון והיחס לתביעת השיבה הפלסטינית.
מטרת היחידה לחשוף את התלמידים להיבטים השונים של הסכסוך הישראלי-ערבי ולעמדות השונות בתוך החברה הישראלית ביחס לדרכים לניהולו, למיתונו ו/או לפתרון כולל שלו.

נושא זה מהווה המשך ישיר לנושא החובה 'להרכב האוכלוסייה בישראל' ומשיק לתחומי הדעת היסטוריה, תנ"ך וגאוגרפיה.

  • מחלוקות על אירועים היסטוריים ופרשנותם מביאות למחלוקות לגבי ההווה והעתיד.
  • בנושאים מורכבים הקבוצות השונות בחברה מחפשות ומציעות דרכים שונות למציאת האיזון בין הרצוי למצוי.
  • רקע היסטורי וגורמים.
  • הסוגיות המרכזיות בסכסוך.
  • השפעת הסכסוך על היחסים בין האזרחים היהודים והאזרחים הערבים בתוך גבולות ישראל הריבונית.
  • עמדות שונות ביחס לדרכים שבהן יש להתמודד עם הסוגיות הקשורות לסכסוך/לפתור אותן
חזרה לראש הדף

היבטים בינלאומיים וגלובליים

הגלובליזציה היא שם כולל לקשרים כלכליים, חברתיים, תרבותיים ופוליטיים שטווים בני אדם וקהילות מכל רחבי תבל זה עם זה. הגלובליזציה מטשטשת את הגבולות המדיניים, יוצרת מעין "כפר גלובלי" ומעמיקה את התלות ההדדית בין אנשים ומדינות ברחבי תבל.
תהליכים אלו מקלים על מסחר, על שיתוף מידע חוצה גבולות, על חשיפה לעושר תרבותי ועל החלטות ופתרון בעיות ברמה העולמית. תהליכים אלו גם תורמים לעלייה ניכרת ברמת החיים של אוכלוסיות רבות בעולם. מנגד, הגלובליזציה מאפשרת לגופים בינלאומיים להשפיע על מדיניות של ממשלות, לעתים בניגוד לאינטרסים או להעדפות של האזרחים ותוך קריאת תיגר על זהויות מקומיות ולאומיות ועל הריבונות הלאומית. העלייה ברמת החיים כרוכה בהגדלת הצריכה ולכן גורמת לפגיעה באיכות הסביבה.
מציאות זו מציבה אתגרים חדשים, מעוררת דיונים בשאלות של צדק, אחריות ושיתוף פעולה, ומחייבת הירתמות של יחידים, מדינות וארגונים ברמות שונות להתמודדות מעשית עם אתגרים אלו.

נושא זה נלמד בזיקה לנושאי החובה "האזרחות הטובה", "היבטים יהודיים מרכזיים" (חוק השבות וחוק האזרחות) ומשיק לתחומי דעת, כגון: גאוגרפיה, כלכלה, סוציולוגיה, היסטוריה ותושב"ע.

  • גלובליזציה מעצימה שינויים בעולם ומעודדת שיתופי פעולה בינלאומיים בהיבטים מגוונים.
  • אמנות בינלאומיות מבססות נורמות מוסריות ומשפטיות בין מדינות ופרטים.
  • הגלובליזציה קוראת תיגר על זהויות לאומיות ועל הריבונות הלאומית אך גם מאפשרת לשלב מאפיינים מהציוויליזציה המערבית הכללית בתוך התרבות הלאומית/המקומית, להעשירה ולתת למאפיינים אלו ביטוי ייחודי.
  •  מהי גלובליזציה.
  • ארגונים בינלאומיים ומשפט בינלאומי
  • השפעות הגלובליזציה על הכלכלה והפוליטיקה – מקומי (לוקלי) וגלובלי.
  • סוגיות אופייניות לעידן הגלובליזציה והצעות למדיניות (הגירה, שינויי אקלים, משאבי טבע).
  • ישראל בעולם הגלובלי – אתגרים והזדמנויות (ישראל כמקרה בוחן לסוגיית הלאומיות מול הגלובליזציה ודרכים להשתלבות בעולם).
חזרה לראש הדף

כלכלה, פוליטיקה ואזרחות

מטרת היחידה היא היכרות עם מושגי יסוד בתחום הכלכלה הנושקים לפוליטיקה ולאזרחות והבנת חשיבותה של התנהלות כלכלית אחראית בתחומי חיים רבים. תופעות כלכליות בארץ ובעולם משפיעות על חיי הפרט והחברה, ומטרת היחידה להקנות לתלמידים ידע בסיסי בדבר אופני הקצאת המשאבים והשימוש בתקציב המדינה, ולצייד אותם בכלים להתנהלות כלכלית-אזרחית מושכלת ואחראית והתנהלות נבונה עם כסף.

נושא זה נלמד בזיקה לנושא "האזרחות הטובה" ומשיק ללימודי חינוך פיננסי.

  •  תופעות, מדיניות ומגמות משפיעות על חיי הפרט והחברה.
  • ההתנהלות הכלכלית של המדינה משקפת סדרי עדיפויות ערכיים ופוליטיים, תפיסות עקרוניות, צרכים, לחצים שונים ואינטרסים מגוונים.
  • התנהלות פיננסית אחראית ומושכלת משפיעה על הפרט ועל המדינה.
  • כיצד כסף ציבורי יכול להיות מגויס וכיצד מוציאים אותו (מסים; תקציב המדינה).
  • גישות כלכליות חברתיות והשפעתן על מדיניות כלכלית; מדינת הרווחה.
  • אוריינות פיננסית והתנהלות פיננסית אחראית ברמת הפרט והמשפחה – קיום תקציב והיכרות עם מושגים כמו הכנסות והוצאות, קרדיט וחוב, ביטוח, חסכונות ופנסיות, מוצרים ושירותים פיננסיים.
חזרה לראש הדף

"האבות המייסדים"

דמויות ורעיונות מרכזיים בהגות הציונית, בדגש על דמות המדינה ודמות החברה הרצויות.

מדינת ישראל נוסדה על בסיס היישוב היהודי בארץ ישראל ומכוח פעילותה של התנועה הציונית והאידיאולוגיה הציונית לגווניה. בתנועה זו פעלו הוגים ומנהיגים – אנשי רוח ומעש, אשר ניסחו רעיונות הן בדבר חשיבותה של מדינה יהודית והצדקת קיומה בארץ ישראל, הן בדבר הדרכים שבהן יש לפעול על מנת להקים מדינה כזו, והן בדבר הדמות הרצויה של אותה מדינה ושל החברה והיחיד בה. יתר על כן, הציונות אפשרה הגדרה עצמית וזהות יהודית שהיא בעיקרה לאומית ומודרנית. הסוגיות שאיתן התמודדו אותם הוגים ציוניים "אבות מייסדים" עיצבו במידות שונות את אופיים של האתוס הפוליטי ושל התרבות הפוליטית בארץ וגם של כמה מהמחלוקות הפוליטיות, החברתיות והתרבותיות בישראל גם בימינו, כמו שאלות סגולותיו של היהודי החדש, גבולות המדינה והיחס לאוכלוסייה הערבית, היחס הראוי של הפרט והכלל למסורת, היחס לעולם הרחב ועוד. ייתכן שבכוחם של כתביהם להמשיך לעורר השראה והזדהות ולתרום למחשבה ולדיונים הציבוריים בני-זמננו. על כן היחידה מזמנת היכרות עם דמויות מרכזיות ועם טקסטים חשובים בהגות הציונית, ובאופן שמקשר בין לימודי היסטוריה, אזרחות ומחשבת ישראל.

  • רעיונות מניעים את ההיסטוריה (ואת ההווה והעתיד…) ומהווים כוח שמעצב את העולם.
  • לרבות מהסוגיות הגדולות ומהמחלוקות (כמו גם ההסכמות) הציבוריות שלנו כיום ישנם שורשים רעיוניים והיסטוריים פחות גלויים.
  • הציונות חתרה לשנות לא רק את מצבו הפוליטי והדמוגרפי של העם היהודי, אלא גם לכונן אדם יהודי חדש וחברה חדשה.

זהות ותרבות יהודית בעת המודרנית בראי הכתבים הציוניים.

  • לשם מה מדינה יהודית? / חשיבותה של מסגרת מדינית ליהודים.
  • חברת מופת והיחס לעולם ("אור לגויים?" "עם ככל העמים"? "עם לבדד ישכון"?).
  • היחס לארץ ישראל ולשאלה הערבית.
  • חברה וכלכלה בהגות הציונית.