מפרט התכנים לכיתה ה'

חזרה

נושאים בתוכנית הלימודים

חזרה לראש הדף

מפות- כלי להכרת העולם

הקדמה

פרק זה מהווה פתיחה למקצוע גאוגרפיה. יש להסביר לתלמידים את רצף התכנים והראציונל המדגיש את המעבר מלימודי מולדת חברה ואזרחות ללימוד גיאוגרפיה; השינוי בנושאי הלימוד, המעבר מהזירה המקומית לזירה ארצית, ים תיכונית וגלובלית.
ללימוד נושא זה יש הכרח שהתלמידים ישתמשו באטלס. מידע על אטלסים מאושרים באגף אישור ספרי לימוד.
תרגול נוסף של מיומנויות מפה ואטלס יתאפשר גם בנושא "אדם וסביבה באגן הים התיכון".

מסגרת התוכנית - מפות – כלי להכרת העולם (30 שעות)

  1. מבוא – מפות בעולם משתנה | מקוון (1 שעות)
  2. המפה - שימושים, שפה ומיומנויות (12 שעות)
  3. סוגי מפות (12 שעות)
  4. הכרת המרחב - סוגיות ומושגי בסיס (5 שעות)
חזרה לראש הדף

מבוא – מפות בעולם משתנה

שעות הוראה

שעה אחת

מטרות

התלמידים:

  • יכירו מפות מקוונות כמו GIS, Google Earth ו Google Maps.

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

כלי חשיפה זמינים ומודרניים להיכרות עם מפות

  • מכשיר הGPS
  • תכנת ה – Google Earth
  • Google street view

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

התמצאות במרחב באמצעות מפות מקוונות דוגמת Google Earth ו Google Maps.

פיתוח כישורי מידענות ע"י חשיפה לתוכנות וכלים מקוונים. בעזרת שליפת מידע ממפות מקוונות, שימוש בשכבות מידע שונות, תכנון מסלול, מדידת מרחקים, התמקדות –zoom in והתרחקות –zoom out

התנסות בלמידה פעילה וחווייתית המותאמת למיומנויות המאה ה – 21

מושגים

מפה מקוונת, Google Earth, GPS
Google street view

הערות והמלצות

מומלץ ביותר להדגים בשיעור הפתיחה את השימוש ב Google Earth וב GPS.

* קיים קושי בהבנת המפה המסורתית ככלי שמתאר את המרחב. שימוש בכלים הללו עשוי להוות גורם הנעה ללימוד הנושא.
הרחבה בנושא זה בפרק "סוגי מפות", בפרק הלימוד "מפות מקוונות".

חזרה לראש הדף

המפה - שימושים, שפה ומיומנויות

שעות הוראה

12 שעות

מטרות

התלמידים:

  • יכירו את המפה ככלי להתמצאות ולהצגת תפרוסות, תופעות ותהליכים במרחב.
  • יכירו את המפה ככלי מרכזי להפקת מידע בתחום הגאוגרפיה ברמה העולמית, האזורית והמקומית.
  • יכירו את המפה ככלי לניווט.
  • ימדדו מרחקים במפה ויחשבו אותם על פי קנה מידה.
  • יגדירו מיקום תופעה על פי רשת המעלות.
  • יבחינו בין סוגי מקרא שונים.
  • ישוו בין מפה לתצלום אוויר ותצלום לווין.

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • המפה ככלי להתמצאות ולהצגת תפרוסות, תופעות ותהליכים במרחב
  • המפה ככלי מרכזי להפקת מידע בתחום הגאוגרפיה ברמה העולמית, האזורית והמקומית
  • המפה ככלי לניווט

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

פיתוח אוריינות גאוגרפית

הקניית השפה הגאוגרפית

התמצאות במרחב באמצעות מפות.

מושגים

מפה, מרחב, ניווט

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

מרכיבי המפה העיקריים:

  • כותרת ותאריך המבטאים את תמצית המידע המובא במפה ואת מידת עדכנותה
  • מבט על
  • מקרא מפה המציג את המידע הקיים במפה באמצעות סימנים וסמלים
  • קנה מידה קווי ומספרי (הרחבה) – המבטא את מידת ההקטנה של השטח
  • כיוונים וקווי אורך ורוחב ("הרשת הגאוגרפית" ורשת הקואורדינטות).

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

דוגמאות:

  • אתור מקומות יישוב או צורות נוף על פי מפתח השמות.
  • הכרת כיוונים (שושנת הרוחות)
  • איתור מקומם של מקומות במפה ביחס למקום נתון
  • הרחבה: יישום שימוש בקנה מידה קווי ומספרי
  • הרחבה: הגדרת מקומה של נקודה או שטח לפי קווי הרוחב וקווי האורך

הכרת דרכי ייצוג שונות של המידע והערכה של היתרונות והחסרונות הכרוכים בסוגי ייצוג שונים (מפות, תמונות, גרפים, צילומי לוויין ...)

לדוגמה:

  • השוואה בין קווי אורך לקווי רוחב ובין מפות בעלות קנה מידה שונה
  • השוואה בין מידע המתקבל ממפות למידע המתקבל מייצוגי מידע אחרים כמו תמונות, צילומי לוויין, טקסטים, דיאגרמות.

הבנת שפת הסימנים של המפה באמצעות תרגום מידע המוצפן במערכת הסמלים והסימנים של המפה לתופעות ולתהליכים גאוגרפיים בעלי תכונות וממדים. הבחנה בין סוגי מקרא שונים: נקודתי, מרחבי, סמלי

תצפית בסביבת ביה"ס לזיהוי תופעות במרחב
הצפנת המפה בשטח
איתור מקומם של רחובות, מוסדות ציבור ויישובים במפה על פי שושנת הרוחות
תיאור מסלול ביחס למקום נתון

דוגמאות:

  • מדוע יש צורך בקנה מידה?
  • קביעת מקרא למפה של השכונה והיישוב על סמך איסוף ועיבוד הנתונים.
  • מדוע מפות של אותו אזור עשויות להיראות שונות לגמרי זו מזו.

לדוגמה: המפה כמייצגת מציאות

לדוגמה: חישוב מרחקים בעזרת קנה מידה קווי וקנה מידה מספרי.

תכנון, קבלת החלטה. לדוגמה: תאור במפה של מסלול טיול ממקום א למקום ב'

מושגים

מקרא מפה, קנה מידה (קווי ומספרי), שושנת הרוחות, כיוונים (ראשיים ומשניים), מצפן, חצי כדור צפוני, חצי כדור דרומי, מבט על, הרשת הגאוגרפית, קווי אורך, קווי רוחב, קו גריניץ', קו המשווה, קוטב צפוני וקוטב דרומי

הערות והמלצות

  • בתרגול הצפנת המפה מומלצת למידה חוץ כתתית: יציאה מהכיתה עם מפות מפורטות בהתאם לאזור (מפה עירונית, מפה פיזית בקנה מידה מפורט) ולימוד בשטח על הצפנת המפה בעזרת מצפן ובעזרת מיקום השמש.

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • איסוף מידע על שטח מסוים בעזרת תצלומי אוויר ותצלומי לוויין
  • העברת פרטי הנוף מתצלום למפה
  • עיצוב המפה והדפסתה

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

השוואה, לדוגמה:בין מפה לתצלומי אוויר ותצלומי לוויין

 

 

הכללה- המפה כמייצגת מציאות

מושגים

קרטוגרפיה (=מפאות), קרטוגרף, תמונת לווין, תצלום אוויר

חזרה לראש הדף

סוגי מפות

שעות הוראה

12 שעות

מטרות

התלמידים:

  • יכירו את הגלובוס כדגם של כדור הארץ.
  • ישוו בין הגלובוס למפה ויסיקו מסקנות לגביהם.
  • יתוודעו למפות עתיקות.
  • יישוו בין מפה עתיקה למפה בת ימינו. 
  • יגדירו תופעות גיאוגרפיות כגון גובה, צורות נוף, יישובים דרכים, גבולות ועוד באמצעות המקרא של המפה הפיזית.
  • ידעו לאסוף פריטי מידע ונתונים ממפה, טקסט, תצלום ולשלב ביניהם.
  • יאתרו באמצעות מקרא המפה תופעות מרכזיות במפות נושאיות פשוטות כגון משקעים, צפיפות אוכלוסייה, אזורים חקלאיים ועוד.
  • יתארו תופעה במפות באמצעים מילוליים.
  • יכירו וידעו להשתמש באטלס כאחד מאמצעי החקר והלימוד בגיאוגרפיה.
  • יסיקו ויסבירו את קשרי הגומלין בין נופים פיסיים לתפוצת תופעות אנושיות באמצעות המפות באטלס. 
  • יכירו מפות מקוונות ברשת האינטרנט ואת השימוש בהן. (מיומנויות המאה ה-21)

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

האטלס ספר מפות הכולל: תוכן העניינים, אוסף המפות, מפתח השמות

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

המעבר מהמפה לאטלס: מציאת המפה המתאימה באטלס בהתאם למטרת החיפוש, שימוש בתוכן עניינים ובמפתח שמות, היכרות עם אטלסים שונים.

הפקת מידע ממפות שונות

הרחבה: מציאת מתאם או קשר בין נופים פיזיים לנופים אנושיים באמצעות המפות באטלס

מושגים

אטלס, מפתח שמות

הערות והמלצות

תוך כדי לימוד האטלס יתורגל שימוש בו וייבחנו מפות נושאיות ברמות שונות: עולמיות, יבשתיות, אזוריות, מדיניות ועירוניות

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

השימוש במפות החל בעת העתיקה והשתכלל בתקופת הגילויים וההמצאות.

  • דוגמאות למפות מהעת העתיקה המבוססות בעיקר על סיפורי נוסעים
  • דוגמאות למפות מתקופת הגילויים וההמצאות – מדויקות ומשוכללות יותר

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

השוואה על פי תבחינים שניתנו מראש ועל פי תבחינים שיוצעו על ידי התלמידים והסקת מסקנות.
דוגמה: השוואה בין מפות עתיקות למפות עכשוויות והסקת מסקנות.

מושגים

מפה עתיקה, מגלי עולם (דוגמאות: מרקו פולו, וסקו דה גמה, כריסטופר קולומבוס, מגלן)

א. המפה הפיזית

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • המפה הפיזית כמפת בסיס המציגה צורות נוף טבעיות וכן צורות נוף מעשה ידי אדם
  • צבעי המפה הפיזית מייצגים את גובה המקום ביחס לפני הים
  • הרחבה: המפה הטופוגרפית-
    -מפה פיזית מפורטת של השטח המשמשת למיפוי
    - גובה המקום מצוין בעזרת קווי גובה ונקודות גובה

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

שאילת שאלות, העלאת השערות, עיבוד נתונים.
לדוגמה: מהו הפיזור והתפרוסת של התופעה המתוארת במפה? מהי הסיבה שהפיזור הוא כזה?

זיהוי דרכי איסוף נתונים למפה -שילוב בין מקורות מידע שונים ( טקסט, מפה, גרף) כדי לייצג ולאפיין מרחב.

בניית טיעונים לטענות שונות והבעת עמדה, למשל: מפות מקוונות לעומת מפות מודפסות;

מושגים

מפה פיזית, מפה טופוגרפית, גובה פני הים, קווי גובה

 

 

הרחבה: קווי גובה, נקודות גובה

הערות והמלצות

תוך כדי לימוד המפה הפיזית יתורגלו נופי מים ונופי יבשה ברמות שונות: גלובלית, יבשתית, אזורית ומדינית.

המלצה לשימוש בדגם מפת תבליט של ישראל להמחשת הנושא

הרחבה: נושא המפה הטופוגרפית הינו נושא לבחירת המורה. מומלץ להקדיש לו זמן בבתי ספר בהם ניתן דגש ללמידה חוץ כתתית.

 

ב. מפות נושאיות

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • מייצגות תפרוסת מרחבית של נושא אחד או של מספר נושאים מצומצם
  • מייצגות רמות שונות של אזורים: גלובליות, יבשתיות, אזוריות, ארציות, עירוניות.
  • ניתנות למיון למפות נושאיות בתחום הפיזי, (לדוגמה: אזורי אקלים, גאולוגיה, צמחייה..) ולמפות נושאיות בתחום מעשה ידי האדם (לדוגמה: מדינית, כלכלית, צפיפות אוכלוסיה, עמים ודתות, איכות הסביבה...)

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

קבלת החלטות על סמך הפקת מידע ממפות. למשל: להחליט ולנמק לאיזו מדינה בעולם התלמיד היה רוצה לנסוע על סמך קריאה וניתוח של מפות שונות.

 

 

מיומנות עבודה שיתופית בקבוצה: תכנון, התמודדות עם חילוקי דעות ורצונות שונים, למשל: תכנון מסלול טיול

מושגים

מפת צמחיה, מפה מדינית, מפת תחבורה, מפת מפת צפיפות אוכלוסיה, מפה עירונית עיר, עיר בירה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

מפות מקוונות - מפות המוצגות במחשב ומשלבות בין מספר אמצעים טכנולוגיים: מאגר מידע גאוגרפי, תקשורת מחשבים ותכנה שהופכת את הנתונים שבמאגר למפה.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

פיתוח כישורי מידענות שימוש במפות מקוונות ברשת האינטרנט נובתכנת Google Earth: תכנון מסלול, מדידת מרחקים, התמקדות –"zoom in " והתרחקות – "zoom out".

 

 

למידה פעילה- בחינת שכבות מידע שונות של מפות והסקת מסקנות מבטאות קשרי גומלין בין תופעות

מושגים

מפה מקוונת, שכבות מידע, Google Earth, Google Maps, מקלט GPS

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

מפות ותמונות השמורות במוחם של אנשים - מבטאות תחושות ומעוותות שטחים ומרחקים, בדרך כלל באופן שהוא בעל משמעות בעיני יוצריהן.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

שיפור ההתמצאות במרחב- פיתוח יכולת תרגום המרחב למפה. דוגמה: שרטוט הדרך מבית הספר הביתה.

מושגים

מפה מנטאלית

הערות והמלצות

מפות אלה מתורגמות לשרטוט ע"י התלמידים. דרך המפה המנטאלית שהתלמידים מתבקשים לשרטט ניתן לחקור את סביבת המגורים שלהם

חזרה לראש הדף

הכרת המרחב - סוגיות ומושגי בסיס

שעות הוראה

5 שעות

מטרות

התלמידים:

  • יתמצאו בגלובוס ובמפות העולם ויאתרו אזורים גיאוגרפיים ראשיים: יבשות, אוקיינוסים, מדינות חשובות, צורות נוף עיקריות.
  • יפיקו מידע ממפות על צורות נוף פיזיות על פי צבע וקווי גובה.
  • יכירו צורות יישוב, נופים כלכליים ותפרוסתם.
  • יסבירו את קשרי הגומלין בין תנאים פיסיים לתפוצת תופעות אנושיות באזורי הארץ הראשיים.
  • יזהו מרכיבים וקשרים בין הנופים הפיזיים לנופים האנושיים ויסיקו מסקנות.

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • חלוקת העולם ליבשות ואוקיינוסים
  • היכרות עם יחידות הנוף העיקריות על פני כדור הארץ
  • חלוקת המרחב העולמי למדינות

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

שאילת שאלות והתמצאות במרחב
- ניסוח "שאלות הגיאוגרף" על התופעה ועל ביטוייה ותפרוסתה במרחב.
- הבחנה בצורות נוף פיזיות על פי צבע וקווי גובה.

מושגים

יבשה, אוקיינוס, ים, אי, חצי אי, מיצר, מפרץ, ימה, מדינה

הערות והמלצות

מומלץ שהנושא יתורגל כבר בלימוד הגלובוס כדגם של כדור הארץ

 

 

 

מומלץ לעודד צילומים של תופעות פיזיות ואנושיות בטיולים עם המשפלחה או הכיתה וליצור לוח קיר בכיתה.

צורות נוף ותופעות מרכזיות בתחומי הגאוגרפיה הפיזית (שעתיים)

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • נופי יבשה- פני השטח – תבליט
  • נופי מים - גופי מים
  • הרחבה: נופים ייחודיים – נופי מדבר, נופים געשיים, נופים קרחוניים, נופי יערות הגשם

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

קריאת מפה- זיהוי נופים פיזיים

מושגים

נופי יבשה: תבליט, הר, גבעה, רמה, עמק, מישור, רכס הרים, מדרון הרים (תלול ומתון), פסגת ההר,
הרחבה- הר געש, מגמה

נופי מים: ימה, אגם, נהר, נחל (איתן ואכזב), אפיק, יובל, מעיין, ביצה,
הרחבה- נפתולי נהר, מפל, גדה, מוצא ושפך הנהר, קרחון, קרקע, קרקע סחף

הערות והמלצות

מומלץ שהנושא יתורגל בבחינת המפה הפיזית כמפת בסיס

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • צורות יישוב עיקריות ותפקודים עירוניים: יישובים עירוניים ויישובים כפריים, עיר בירה
  • נופים כלכליים ובסיס כלכלי של מדינה: חקלאות, תעשיה, תחבורה, תיירות...
  • מאפייני אוכלוסיה: צפיפות ותפרוסת אוכלוסייה, מאפיינים דמוגרפיים והשכלתיים (תוחלת חיים, יודעי קרוא וכתוב), מאפיינים תרבותיים (דת, שפה, לאום)

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

קריאת מפה- זיהוי נופים אנושיים התמצאות במרחב ואוריינות גיאוגרפית

מושגים

עיר בירה, יישוב עירוני, יישוב כפרי, צפיפות אוכולסייה תפרוסת אוכלוסייה, תוחלת חיים, דמוגרפיה

הערות והמלצות

מומלץ שהנושא יתורגל בבחינת המפות הנושאיות, פיזיות ואנושיות וכן במפות מקוונות

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • האדם מתאים את בניית התשתיות ואת פעילותו הכלכלית והיישובית למרחב הפיזי
  • האדם משנה את המרחב ולעיתים פוגע בו

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

  • זיהוי מרכיבים, בדיקת קשרים בין הנוף הפיזי והנוף האנושי והסקת מסקנות. דוגמה: זיהוי הקשר בין צורות הנוף לצפיפות האוכלוסייה ולגודל היישובים, בין צורות הנוף לרשת התחבורה, בין האקלים לצפיפות האוכלוסייה

הערות והמלצות

בתהליך לימוד נושא "מפות-כלי להכרת העולם" מומלץ להביא דוגמאות ממפת העולם, אזור הים התיכון, המזרח התיכון וישראל.

חזרה לראש הדף

אדם וסביבה באגן הים התיכון

הקדמה

מסגרת התכנית - "אדם וסביבה באגן הים התיכון" (30 ש')

  1. מבוא – היכרות עם האזור (2 ש')
  2. הטבע – נופים וסביבה באגן הים התיכון (גאוגרפיה פיזית) (8 ש')
  3. האדם – תרבות, חברה וכלכלה באגן הים התיכון (גאוגרפיה אנושית) (8 ש')
  4. יחסי אדם – סביבה והים (האדם מושפע מהים ומשפיע עליו) (5 ש')
  5. מדינות נבחרון (7 ש')

דגשים:

  • חלוקת השעות מעידה על האופן שבו ועדת התכנית מצאה לנכון לדרג את הנושאים על פי חשיבותם.
  • התוכנית מתווה מושגים שיש לשלבם בתהליך הלמידה ובחומרי הלימוד. יחד עם זאת, בבסיס רציונאל התכנית עומדת התפיסה שמושגים מתעדכנים מעת לעת, לשיח המקצועי חודרים מושגים חדשים, טכנולוגיות חדשות ותפיסות חדשות. לפיכך רשימת המושגים נכונה לזמן הוצאה לאור של התכנית, אך יש להתעדכן במושגים החדשים בתהליך ההוראה.
חזרה לראש הדף

מבוא – היכרות עם האזור

שעות הוראה

שעתיים

מטרות

התלמידים:

  • יזהו את מדינות הים התיכון במפת העולם ובמפת המזרח התיכון.
  • יידעו למקם את אגן הים התיכון והמדינות במפת העולם ובמפת המזרח התיכון.

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • הגדרה של אזור אגן הים התיכון
  • היכרות עם מפת האזור - מרחב ימי השוכן בין 3 יבשות ו – 20 מדינות.
  • הים התיכון – מיקום, ממדים, השתרעות (מזרח-מערב)
  • המשותף/דמיון והשונה במרחב הים תיכוני

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

הפקת מידע בסיסי ממפות.

מיון המדינות על פי היבשות

שאילת שאלות הגאוגרף - ניתוח תופעות במרחב על סמך שאלות מוגדרות: מה, היכן, למה.

מושגים

מפה מדינית, תצלום אוויר

הערות והמלצות

יש לציין מימדים יחסיים ומוחלטים של הים התיכון (ביחס לאוקיינוסים וביחס לימים אחרים)

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • יחסי גומלין אדם-סביבה במדינות הים התיכון - הים כמשפיע על המדינות שלחופיו וכמושפע מהן
  • זרקור על מספר נושאים סביבתיים המבטאים ומדגימים מערכת יחסי גומלין שבין מעשי ידי האדם למשאבי הסביבה באגן הים התיכון (מי הים, החופים, הדגה)

הרחבה- דוגמאות:

זיהום חופים , זיהום מי הים התיכון

  • תייירות ותיירים בארצות הים התיכון (פיתוח מואץ של חוף הים) 
  • דליפת דלק ממיכליות ומאוניות (זיהום מי הים) היכחדות בעלי חיים ימיים (דוגמת צבי ים, דולפינים ועוד) כתוצאה מזיהום ופסולת אנושית
  • סיפור המאבק על כפר הנופש בפלמחים – למי שייך חוף הים? כיצד ניתן לשמור עליו בצורה הטובה ביותר?
  • מתקן התפלת מי הים באשקלון כדוגמא לפתרון המחסור במים. מדוע כל אלו קרו? לתת לכל סוגיה סביבתית את היבט חברתי סביבתי כלכלי.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

שאילת שאלות חדשות והעלאת השערות בעזרת חקרי המקרה האקטואליים {בכל סוגיה התלמיד יתאמן בשאלות מרכזיות במקצוע הגיאוגרפיה: מה, היכן ולמה: מה הבעיה המוצגת, היכן (במקרה זה ההיכן הוא ציר נושא הלימוד) ולמה/ למה דווקא שם (למה הים התיכון מושך תיירים רבים, למה נוצר צורך באמנה סביבתית, למה נוצר צורך במתקן התפלה?}.

(שימור מול פיתוח) והיכולת להכיל חוסר ודאות לגבי הפתרונות מאחר והנתונים המשפיעים עדיין אינם ידועים במלוא היקפם

לדוגמה – המשותף בין חקרי המקרה והייחודי לכל אחד מהם.

ניתוח תפרוסת של תופעה במרחב - הארגון המרחבי של תופעה: זיהום, מחסור במים. ניתוח דוגמאות לקשרי הגומלין בין הסביבה הטבעית לבין מעשי ידי אדם

מושגים

אמנת ברצלונה, התפלת מי ים, מטרדים סביבתיים, קיימות, פיתוח בר קיימא גופים ירוקים, חוק החופים

הערות והמלצות

תת פרק זה עוסק בנושאים אקטואליים הקשורים לים התיכון ובעלי דגש סביבתי. ארבעת חקרי המקרה יציגו נושאים בוערים על סדר היום הסביבתי - הים תיכוני. כולם נוגעים מחד, בצורך בפיתוח אזור המשמש משאב כלכלי למדינות רבות שאוכלוסייתן גדלה ומאידך ,בצורך בשימור ושמירת האזור.

מומלץ לזמן אפשרות לתמידים לפגוש את הים במסגרת סיור בית ספרי.

הרחבה: מומלץ לחשוף את התלמידים לארבעת הנושאים ולהעמיק בנושא אחד בלבד. להרחבה – כדאי להפנות את התלמידים לחיפוש בעיתונות או ברשת אחר מאבקים סביבתיים נוספים הקשורים לים התיכון.

חזרה לראש הדף

הטבע – נופים וסביבה באגן הים התיכון (גאוגרפיה פיזית)

שעות הוראה

8 שעות

מטרות

התלמידים:

  • יידעו להפיק מידע גיאוגרפי בסיסי ממפות שונות ומאטלס.
  • יידעו להפיק מידע ממפות וממקורות ויזואליים אחרים.
  • יידעו לאסוף נתונים ממפות אקלים ולעבדם.
  • יבינו את המתאם בין תופעות שונות באמצעות המפות.

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • תכונות ומאפיינים: הים הכמעט סגור הגדול בעולם, גובה קבוע של פני המים, התאדות גבוהה למדי אך גם כניסת מים חדשים, תופעת הגאות והשפל שולית, מידת המליחות אינה אחידה, זרמי ים במסלול קבוע, סערות רבות המשפיעות על צורת החופים/ ים סוער למדי.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

הפקת מידע בסיסי ממפות ומתצלומי אוויר: זיהוי מיצרים, מפרצים, ימים פנימיים, מבנה החופים, איים, חצאי איים, נהרות, הבחנה בצורות נוף – מישורים, הרים, רמות

עריכת השוואה על פי תבחינים שניתנו לתלמידים מראש ועל פי תבחינים שהתלמידים יציעו והסקת מסקנות. לדוגמה: השוואה בין ים תיכון לימים אחרים;

מושגים

ים סגור, מצר, תעלה ימית, מפרץ, חומרי סחף, זרמי ים, מליחות, סחיפה, חצי אי, אי, גובה פני הים

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

החופים והנופים

  • הבדלים מבניים בין חופי הצפון לחופי הדרום 
  • נופי דלתאות הנוצרים על ידי הנהרות הגדולים

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

איסוף מידע מהמפה וממקורות ויזואליים שונים (תמונות, תצלומי אוויר)

השוואה בין החופים הדרומיים לחופים הצפוניים בעזרת המפה (מפרצים, תבליט) והסקת מסקנות מכלילות.

עיבוד המידע והעלאת רעיונות יצירתיים/ השערות לגבי השפעת ההבדלים על החיים באזורי החופים השונים

מושגים

נוף הררי, רמה, מישור, עמק נהר, דלתא, שפך נהר

חזרה לראש הדף

האקלים באזור הים התיכון (שעתיים)

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • אקלים ים תיכוני בצפון ומאפייניו
  • אקלים מדברי – צחיח בדרום ומאפייניו
  • השפעת האקלים על אורחות החיים של האדם ועל תפרוסת היישובים וגודלם

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

איסוף נתונים ועיבודם: מעקב אחר תחזית מזג אויר מיון ורישום מידע שהתקבל והסקת מסקנות לאחר תקופה מוגדרת.

השוואה בין אקלים ים תיכוני לאקלים מדברי, על פי תבחינים שניתנו מראש ועל פי תבחינים שהתלמידים יציעו.

שרטוט קלימוגרף והפקת מידע מקלימוגרף

פיתוח כישורי חשיבה מתימטיים בעזרת השימוש בקלימוגרפים.

מושגים

אקלים ים תיכוני, אקלים מדברי (=צחיח), בצורת, בריזה, חמסין, טמפרטורה (מינימום ומכסימום), משקעים, לחות, יובש, עונות שנה, משרע טמפ', רוח, סופות חול ואבק, קלימוגרף

הערות והמלצות

מומלץ לשרטט קלימוגרף בעזרת אשף התרשימים באקסל (מיומנויות המאה ה – 21)

חזרה לראש הדף

הרחבה: החי והצומח באזור הים התיכון (שעה אחת)

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • האקלים והמבנה השונים יוצרים חי וצומח ייחודיים לכל אחד מאזורי האקלים: ים תיכוני ומדברי
  • הים התיכון כנתיב נדידת ציפורים

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

הבנת המתאם בין תנאי האקלים לבין החי והצומח

מושגים

צמחיה ים תיכונית, חורש ים תיכוני, נווה מדבר, הסתגלות לתנאי מדבר, נדידת ציפורים

הערות והמלצות

מומלץ לעקוב אחר מסעה של ציפור באתר "הציפורים הנודדות ללא גבולות" – מיומנות המאה ה- 21

חזרה לראש הדף

האדם – תרבות, חברה וכלכלה באגן הים התיכון (גאוגרפיה אנושית)

שעות הוראה

8 שעות

מטרות

התלמידים:

  • יכירו באמצעות המפות מאפיינים וסוגיות מרכזיות בנושא אוכלוסיית אגן הים התיכון.
  • יפיקו מידע מהאטלס.
  • ינתחו באמצעות המפות קשרים בין תופעות שונות.
  • יסיקו מסקנות באמצעות המפות לגבי תפרוסת האוכלוסייה וצפיפותה.
  • יסבירו את קשרי הגומלין בין תנאים פיסיים לתפוצת תופעות אנושיות באזור.
  • יפתחו התמצאות והבנה מרחבית לגבי תנועות אוכלוסיה, תיירות, הגירה ועוד.
  • יסיקו מסקנות מאיסוף ועיבוד נתונים מן המפות בשאלות מורכבות.

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • התפתחות תרבויות לאורך חופי הים שהותירו חותם ארכיאולוגי והיסטורי
  • התפתחות תרבות ואורחות חיים ייחודיים הבאים לידי ביטוי בסגנון החיים, בארכיטקטורה ובסגנון הבנייה, בסוגי המאכלים, בלבוש, במוסיקה

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

התמודדות עם שאלה מורכבת שאין לה פיתרון יחיד וברור לדוגמה: מהו "ים תיכוני" .

פיתוח כישורי מיון והכללה מתוך ייצוגי מידע מגוונים (תמונות, סרטונים) לגבי המושג "ים תיכוני".

פיתוח כישורי מידענות – חיפוש מידע להבנת המושג "ים תיכוני"

מושגים

תרבויות (ציוויליזציות), אימפריות, ארכיאולוגיה, "תרבות ים תיכונית"

הערות והמלצות

מומלץ חיפוש צירוף המילים "ים תיכוני" בגוגל תמונות להבנת המגוון הגדול.

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

החופים והנופים

  • ריכוז שלוש הדתות המונותיאיסטיות סביב הים התיכון:
    נצרות- בצפון בעיקר (אירופה), אסלאם - בדרום (אפריקה) ובמזרח (אסיה), יהדות- בישראל
  • הביטוי הנופי של מבני הדת
  • קדושתה של ירושלים לשלוש הדתות

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

השוואה בין שלוש הדתות המונותיאיסטיות לפי תבחינים שהתלמידים יציעו או לפי תבחינים שיינתנו להם.

חשיבה ביקורתית- היתרונות והקושי לחיים במרחב שבו חיות קבוצות אוכלוסייה שונות.

מושגים

דתות מונותיאיסטיות: יהדות, נצרות, אסלאם

חזרה לראש הדף

התיישבות באזור הים התיכון (שעה)

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

לאורך חופי הים

  • ריכוז ערים ויישובים גדולים
  • צפיפות אוכלוסיה גבוהה יותר משאר חלקי המדינה

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

הפקת מידע מהאטלס, בדיקת קשרים והסקת מסקנות לגבי תפרוסת האוכלוסיה וצפיפותה באזורי החוף לעומת האזורים האחרים.

פיתוח כישורי הכללה, לדוגמה: רוב הערים הגדולות ורוב האוכלוסיה במדינות הים התיכון מרוכזות לאורך חופי הים.

מושגים

צפיפות אוכלוסיה, תפרוסת אוכלוסיה, יישוב עירוני ויישוב פרי

הערות והמלצות

יחידת לימוד זו מתבססת על הקשר בין התנאים הפיזיים (מבנה ואקלים) לבין התנאים האנושיים

חזרה לראש הדף

כלכלה – הים כמוקד מרכזי בכלכלת האזור (שלוש שעות)

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

מישורי החוף שסביב הים כמוקדי חקלאות ים תיכונית ייחודית

  • הים כמשאב תיירותי
  • הים כגשר תחבורתי –
    - נתיב סחר והובלת נפט
    - תעלת סואץ וחשיבותה כנתיב תחבורה
    - הנמלים כמוקדי כלכלה חשובים
  • הים כמקור מחצבים הטמונים בקרקעיתו– בעיקר גז ונפט
  • הים כמקור לדגה
  • חוף הים כמוקד משיכה לתעשיות שונות
  • הים כמשאב למי שתייה לאחר התפלתם
  • מישורי החוף שסביב הים כמוקדי חקלאות ים תיכונית ייחודית

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

זיהוי מרכיבים, בדיקת קשרים והסקת מסקנות. לדוגמה: קשר בין האקלים לגידולים החקלאיים ולתיירות

מושגים

נתיב שיט, נתיב תחבורה, תעלת סואץ, משאבים, מחצבים, תעשיה מסורתית, תעשיה מודרנית, משאבי אנרגיה (דוגמת נפט וגז), מיכליות נפט, יצוא, יבוא, גידולי בעל, גידולי שלחין, טרסות (מדרגות חקלאיות), מדינה מפותחת, מדינה פחות מפותחת

תהליכים כלכליים משני עברי הים התיכון (שעתיים)

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

לאורך חופי הים

  • קשר בין הכלכלה הים תיכונית לכלכלה האירופאית המתאפיין בתנועה של מוצרים, עובדים ותיירים. 
  • פערים בין ארצות הים התיכון למדינות אירופה יוצרים את כיווני התנועה. להרחבה:
    - תנועת תיירות דרומה מאירופה הקרה לחופי הים התיכון החמימים.
    - תנועת מהגרי עבודה צפונה מארצות הים התיכון העניות יחסית לאירופה העשירה
    - העברת נפט צפונה משדות הנפט של מדינות צפון אפריקה לאירופה המתועשת והמפותחת הסובלת ממחסור במשאבי אנרגיה.
    - ייצוא גידולים חקלאיים ממדינות הים התיכון למדינות אירופה הקרות

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

לדוגמה: זיהוי הפערים (אי השוויון המרחבי) באזור והבנה שתנועות של אוכלוסיה (תיירות, הגירה, עובדים), מוצרים, כלי תחבורה, נובעות מפערים אלו, הסקת מסקנות לגבי כיוון התנועות הבנה שבאותו מרחב (אגן הים התיכון) יש שונות ברמת החיים וברמת הפיתוח של המדינה;

לדוגמה: כיצד משפיע הים הכמעט סגור על הקשרים, לאורך כל ההיסטוריה, בין אנשים ותרבויות סביב הים התיכון ובין מדינות דרומיות באגן לבין מדינות צפוניות באגן הים (אירופאיות).

מושגים

הגירה, מהגרי עבודה

הערות והמלצות

נושא זה עוסק בסוגיות אקטואליות אזוריות וגלובליות. מומלץ להתייחס אליהן ברמת חשיפה בלבד ולהעמיק בסוגיה אחת.

חזרה לראש הדף

יחסי אדם – סביבה וים (האדם מושפע מהים ומשפיע עליו)

שעות הוראה

5 שעות

מטרות

התלמידים:

  • יבדקו קשר סיבה תוצאה בנושא זיהום מי הים וחופיו.
  • יישוו בין מדינות הים התיכון בנוגע לטיפול בבעיות הזיהום.
  • יכירו סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות.
  • יתמודדו עם דילמה: עריכת טיעונים ונקיטת עמדה לגבי שימור מול פיתוח.

פרקי הלימוד

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • זיהום מי הים וחופיו כתוצאה מפעילות היתר של האדם ומהמבנה הפיזי הייחודי של אגן הים התיכון
  • פיתוח מואץ וכריית חול מוגברת
  • התחרות על שימושי הקרקע בחוף הים - לחצי פיתוח מתמידים מול לחצי שימור הים וחופיו למען רווחת הכלל

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

קשר סיבה תוצאה

ניתוח הקשרים בין מבנה פיזי של הים התיכון להצטברות זיהום.

  • בין גידול אוכלוסיה ועלייה ברמת החיים לבעיות סביבתיות.
  • בין רמת חיים, רמת פיתוח לבין המודעות לטיפול בבעיות סביבתיות
  • בין מבנה פיזי של הים התיכון להצטברות זיהום.

השוואה בין מדינות הים התיכון השונות בנוגע לטיפול בהגנת החופים, בנוגע לטיפול בבעיות זיהום מי הים והמחסור במים

מושגים

חוק החופים בישראל, אמנת ברצלונה, חומרי דישון, חומרי הדברה, כריית חול, מצוק חופי, מפעלי אגירת מים, טיהור שפכים, התפלת מי ים, "ריאה ירוקה", "ריאה כחולה"

הערות והמלצות

מומלץ לקיים דיוני דילמה בנושא שימור מול פיתוח (דוגמת חוף פלמחים או בחוף בצת). עיסוק בדילמה תוך משחק הדמייה שבו כל רשות נוקטת עמדה (לדוגמה: הגופים הירוקים, יזמים פרטיים, הממשלה (מנהל מקרקעי ישראל).

מומלץ לעודד מעורבות פעילה של התלמידים: מבצע ניקיון חופים, הכנת כרזות וסטיקרים לעידוד השמירה על החופים.

מומלץ לעודד תלמידים להביא כתבות אקטואליות הקשורות לבעיות זיהום ופתרונן (בישראל ובעולם).

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • הים כמוקד עימות בין המדינות סביבו, לדוגמה משאבי אנרגיה בקרקעית הים. 
  • הים כהזדמנות לשיתוף פעולה בין שכנים בעלי עניין משותף, לדוגמה: אמנות בנושאים סביבתיים, אמנת ברצלונה כדוגמה לפתרון בעיות הדורשות שיתוף פעולה בין מדינות

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

עריכת טיעונים ושיח טיעוני ונקיטת עמדה מנומקת

הערות והמלצות

הים וחופיו שהם "ריאה כחולה" ו"ריאה ירוקה" של האזור, עלולים להיות מוקד עימות (הפערים הכלכליים וההגירה הנלווית אליהם, הבדלי הדת והמשטר), אך בעיקר עשוי להוות מוקד לשיתוף פעולה בין שכנים שהם בעלי עניין משותף בנושאים כמו: תחבורה, הפקת משאבים, שמירה על איכות מי הים וחופיו, תיירות ועוד).

הבעיות הן הזדמנות לשיתוף פעולה בין המדינות השוכנות לאורך החוף. אמנת ברצלונה העוסקת בניטור, בקרה ומחקר מציעה פתרונות.

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • אזור הים התיכון סובל ממחסור במים:
    - בשל משאבי מים מוגבלים באזור שחלקו מדברי
    - בשל שימוש יתר במים עקב גידול האוכלוסיה המהיר ועלייה ברמת החיים
  • פתרונות למצוקת המים: חיסכון, אגירת מים, העברת מים ממקום למקום, מתקני התפלה, מכוני טיהור שפכים. בכל אחת ממדינות הים התיכון משתמשים בחלק מהפתרונות הללו במדינות השונות בהתאם ליכולות הטכנולוגיות

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות שהאדם מבצע כדי להתמודד עם בעיית הזיהום והמחסור במים.

מושגים

מתקן התפלה, מוביל מים, מכון טיהור שפכים

חזרה לראש הדף

מדינות נבחרות

שעות הוראה

7 שעות

על הפרק

פרק זה מהווה את פרק הסיום ולכן יש לייחד זמן לסיכום הנושאים שנלמדו, הקשר ביניהם להכין את המעבר ללימוד נושא ארץ ישראל לאזוריה וירושלים בירת ישראל בכיתה ו'. מעבר למבוא הכללי על הים התיכון, ייבחנו לעומק שלוש מדינות: מדינה ים תיכונית פחות מפותחת-מצרים, מדינה ים תיכונית הנמצאת במעבר בין תת מפותחת למפותחת-טורקיה ומדינה ים תיכונית אירופאית-איטליה.
תוכנית הלימודים מציעה ייצוג לקבוצות השונות של מדינות השוכנות לחופיו של הים התיכון. בחירת המדינות נעשתה משיקולים של קרבה, נושאי לימוד שונים בגיאוגרפיה, יכולת התלמידים להבין את נושאי הלימוד ועוד לכן מומלץ לדבוק במדינות אלו כמדגימות. המורה ידגים בכיתה לימוד של לפחות אחת משלוש המדינות. מומלץ לתת לתלמידים כמטלת הערכה, חקירה של אחת ממדינות הים התיכון.

מטרות

התלמידים:

  • יאתרו את מצרים ואת המדינות השכנות במפה הפיזית. 
  • יכירו את המדינה, מיקומה הגיאוגרפי, תופעות פיזיות ואנושיות מרכזיות בה. 
  • יבדקו קשר סיבה תוצאה בנושא הגירה פנימית במצרים. 
  • יישוו בין מצרים למדינה ים תיכונית תוך שימוש במדדי פיתוח. 
  • יכירו סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות. 
  • יתמודדו עם דילמה: עריכת טיעונים ונקיטת עמדה לגבי שימור מול פיתוח.
  • יכירו רצף של ארועים הסטוריים.

פרקי הלימוד

מיקום ואקטואליה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • מצרים היא המדינה היחידה בעלת גבול משותף עם ישראל שממוקמת באפריקה.
  • מצרים מייצגת את המדינות המדבריות מדרום לים התיכון 
  • תעלת סואץ העוברת בשטחה של מצריים מקשרת בין ים סוף והאוקיינוס ההודי לבין הים התיכון והאוקיינוס האטלנטי ומקנה למצריים מעמד פוליטי ואסטרטגי חשוב.
  • מצרים היא המדינה הערבית הראשונה שחתמה אתנו הסכם שלום.
  • המהפכה השלטונית במצרים "אביב העמים הערבי"

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

איתור מצרים במפה הפיסית והמדינית, איתור המדינות השכנות על פי הכיוונים היחסיים

מושגים

יבשת אפריקה, הים התיכון, האוקיינוס ההודי, האוקיינוס האטלנטי, הסכם שלום, "אביב העמים הערבי", מדבר

 

טבע נופים וסביבה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • חופי הים התיכון במצרים ישרים וארוכים, כרוב החופים הדרומיים. 
  • מצרים הינה חלק מרצועת המדבריות של צפון אפריקה (מדבר סהרה). 
  • מצריים "מתת הנילוס" -נהר הנילוס כמעניק חיים למדינה באזור מדברי
  • חלוקה מקובלת לאזורים גאוגרפיים:
    - עמק הנילוס והדלתא
    - המדבר המערבי (מדבר לוב) והמזרחי (המדבר הערבי).
    - חצי האי סיני התחום בין מפרץ אילת למפרץ סואץ
  • תעלת סואץ מיקומה וחשיבותה
  • סכר אסואן - מפעל פיתוח העונה על בעיית המחסור במים ומחסור באנרגיה, אך יוצר בעיות חדשות.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

הסבר תופעה גיאוגרפית-דלתא באמצעות, תצלום אוויר ומפה, מדרש תמונה

מושגים

מוצא הנהר, שפך הנהר, מצרים העליונה, מצרים התחתונה, משטר זרימה, שטפונות, הצפות, המדבר הערבי, מדבר לוב, מדבר סיני, שקע קטרה, שקע פיום, עמק הנילוס, נאות מדבר, מי תהום, מלחות, סכר אסואן, סכר, תחנות הידרו אלקטריות, אדמת סחף, טין, המלחת קרקע, תעלה, נתיב מים בין לאומי,

הערות והמלצות

מים הם מקור החיים של האדם. קיים קשר בין תפרוסת מקורות המים לתפרוסת האוכלוסייה.

משטר זרימה של נהר תלוי בתנאים באזור השפך.

בכוח הטכנולוגיה בונה האדם סכר על נהר, משנה את משטר המים ומפר את האיזון האקולוגי.

 

הרחבה: האדם- תרבות מצרים העתיקה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • ממלכה חזקה בעת העתיקה למדינה ענייה בהווה

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

מדרש תמונה

מושגים

רשת תעלות, פפירוס, כתב חרטומים, חניטה, מומיה, פירמידות

הערות והמלצות

בין תחומיות-ביסוס על ידע קודם מתחום מקרא, אמנות, היסטוריה

 

האדם- חברה התיישבות וכלכלה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • אוכלוסיה מסורתית בעלת לאום ערבי ודת מוסלמית.
  • קצב גידול אוכלוסיה מהיר והתפוצצות אוכלוסין וביטוייה: בתחום הכלכלה, רווחה, הסביבה והתשתיות ועוד.
  • רוב כפרי העוסק בחקלאות. 
  • תנועות הגירה
    - הגירה פנימית מהכפר לעיר- גורמיה ותוצאותיה לדוגמה: קריסת מערכות בקהיר לצד פיתוח מהיר.
    - הגירה חיצונית ממצריים למדינות אחרות – גורמיה ותוצאותיה
  • התחזקות קבוצות קיצוניות
  • תיירות ענף כלכלי מרכזי במשבר

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

השוואה בין מצרים למדינה ים תיכונית אחרת במספר מדדי פיתוח והסקת מסקנות

הפקת מידע ממפות נושאיות

ניתוח תופעה במפה באמצעות מושג

הסיבות לגידול המהירה של האוכלוסייה - חקר וגילוי

סיבה ותוצאה בנושא הגירה פנימית במצרים
מדרש תמונה

השוואה בין אתרי תיירות: מיקום, גורמי משיכה ועונה מועדפת.

מושגים

תפרוסת אוכלוסייה, צפיפות אוכלוסייה, התפוצצות אוכלוסין, ריבוי טבעי, גידולים חקלאיים, שיטות שאיבה, שיטות השקייה, כפר מצרי, הגירה, שבעת פלאי עולם

הערות והמלצות

שטחי חקלאות מצומצמים לכמות עצומה של אוכלוסייה.

העיר כמוקד משיכה לתושבי הכפרים.

העיור המואץ יוצר בעיות עירוניות.

במדינה מתפתחת כיוון ההגירה מהכפר אל העיר.

מבנים מהעבר משמשים כיום כאתרי תיירות ומהווים מקור הכנסה למדינה.

 

הרחבה: היהודים במצרים

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • הנקודה היהודית מהרעב והירידה למצריים, יציאת מצריים, קהיליה יהודית מפוארת בעבר.
  • הסכם השלום עם מצרים 1977
  • קשרי פוליטיקה וכלכלה ישראל-מצרים

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

הכרת רצף הסטורי של ארועים

מושגים

סיפורי התנ"ך, ממלכת מצרים העתיקה, הרמב"ם, מלחמת העצמאות, הסכם שלום

הערות והמלצות

בין תחומיות-ביסוס על ידע קודם מתחום מקרא

מטרות

התלמידים:

  • יאתרו את טורקיה ואת המדינות השכנות במפה הפיזית.
  • יכירו את המדינה, מיקומה הגיאוגרפי, תופעות פיזיות ואנושיות מרכזיות בה.
  • יפיקו מידע רלוונטי מקטעי עיתונות.
  • ימצאו קשר בין אקלים של מקום לבין הגידולים החקלאים בו.
  • יישוו בין אתרי תיירות במדינה מבחינת מיקום, גורמי משיכה ועונה מועדפת.
  • יתמודדו עם דילמה והערכה על פעולות שונות שהאדם מבצע על מנת להתמודד עם בעיות שונות ועל המחיר הסביבתי שהן.

פרקי הלימוד

מיקום ואקטואליה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • רוב שטחה של טורקיה נמצא ביבשת אסיה, אך יש לה חלק קטן ביבשת אירופה. מיקומה של טורקיה באזור מיקום אסטרטגי (על מיצרי הבוספורוס והדרדנלים, שהפך אותה לבירת אימפריות בעבר).
  • אקטואליה:
    - יחסי טורקיה
    – ישראל - הושטת עזרה בזמן רעש אדמה

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

איתור טורקיה במפה הפיסית והמדינית

הפקת מידע מקטע עיתון

מושגים

חצי אי, אסיה הקטנה, יבשת אירופה, יבשת אסיה, מיצר הבוספורוס מיצר דרדנלים

רעש אדמה, סולם ריכטר, סיוע בין מדינות בשעת משבר

הערות והמלצות

ייתרונות מיקום גיאוגרפיים מעודדים התפתחותה של המדינה.

בנושא זה מומלץ להדגיש את הסיוע שנותנת מדינת ישראל לטורקיה בעת רעידות אדמה

 

טבע נופים וסביבה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • נופים מגוונים: הרים גבוהים, רמה מרכזית, חופים מפורצים (מייצגת את החופים הצפוניים של הים התיכון) ללא מדבר ומקורות מים רבים. 
  • אזורי אקלים בטורקיה
  • שליטה על מקורות נהרות הפרת והחידקל

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

איתור מיצרים, הרים וערים במפה

קריאת מפה פיזית

קריאת מפת אקלים

מציאת הקשר בין תנאי האקלים ובין הקרבה לים

מושגים

רכס, הרי אררט, מקורות נהר פרת נהר חידקל

הערות והמלצות

לים השפעה ממתנת על האקלים.

מדינות שכנות חולקות משאבי טבע. דוגמה: טורקיה, סוריה ועירק חולקות את מי הפרת.

 

הרחבה: האדם – תרבות טורקיה העתיקה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • היסטוריה ומיתולוגיה 
  • ההיסטוריה של טורקיה החדשה. 
  • פועלו של אתא תורכ
  • מדינה מוסלמית אך לא ערבית
  • הפרדת הדת מהמדינה

מיומנויות, מושגים והמלצות

מושגים

טרויה, סוס טרויאני, מיתולוגיה, אתא תורכ, תרבוש טורקי

הערות והמלצות

בין תחומיות- תרבויות מן העבר השאירו את חותמן בכל שטחי ההתפשטותן.

 

האדם- חברה התיישבות וכלכלה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • כשליש מהאוכלוסיה כפרית, מסורתית במגמת פיתוח.
  • פערים בין מערב למזרח וחוסר איזון בתפרוסת האוכלוסיה.
  • הגירה פנימית מהכפר לעיר והגירה חיצונית שלילית.
  • חקלאות מסורתית- הגידולים החקלאיים בטורקיה
  • תעשיה מסורתית לצד מודרנית.
  • תיירות רבה (גורמי משיכה של כל אזור)
  • תכניות פיתוח מזרח טורקיה:
    - סלילת דרכי תחבורה, השקעה בחינוך, פיתוח ענף התיירות
    - שכונות פלישה בערים הגדולות – גג'ה קונדו.
    - סכר אתא טורק – חשמל הידרו אלקטרי ונזקים סביבתיים.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

מדרש תמונה

מציאת קשר בין אזור אקלים ותבליט ובין הגידולים החקלאיים

מציאת קשר בין ריכוז האוכלוסייה בתורכיה לתנאי הטבע של מקום

טבלת השוואה בין אתרי תיירות: מיקום, גורמי משיכה ועונה מועדפת.

חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות שהאדם מבצע כדי להתמודד עם בעיית ההגירה, פיתוח תשתיות תחבורתיות והמחסור במים.

מושגים

אוכלוסייה כפרית, אוכלוסייה מסורתית, תפרוסת אוכלוסייה, הגירה פנימית, הגירה חיצונית, הגירה שלילית , גורמי משיכה, אזור מעובד, הדרים, גפנים, טבק כותנה

סכר אתא טורק, חשמל הידרו אלקטרי, גג'ה קונדו

הערות והמלצות

יש גידולים חקלאיים המייצגים אזור אקלים.

תנופת פיתוח באזור מסוים משפיעה על הסביבה ומביאה לפיתוחה.

תנופת פיתוח במקום מסוים משפיעה גם על ענפי כלכלה. מדינות שכנות חולקות לעיתים משאב טבע משותף כמו מים ויש חישבות לשיתוף הפעולה בין המדינות.

 

מטרות

התלמידים:

  • יאתרו את איטליה ואת המדינות השכנות במפה הפיזית 
  • יכירו את המדינה, מיקומה הגיאוגרפי, תופעות פיזיות ואנושיות מרכזיות בה
  • יבדקו קשר בין גובה של מקום לבין הצומח בו. 
  • יישוו בין אתרי תיירות במדינה מבחינת מיקום, גורמי משיכה ועונה מועדפת. 
  • ינתחו קשר סיבה תוצאה בין רמת פיתוח של מדינה לבין הבעיות הסביבתיות הנגרמות כתוצאה המפיתוח.
  • יתמודדו עם דילמה והערכה על פעולות שונות שהאדם מבצע על מנת להתמודד עם בעיות שונות ועל המחיר הסביבתי שהן.

פרקי הלימוד

מיקום ואקטואליה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • מיקום איטליה ביבשת אירופה לחופי הים התיכון
  • המדינות השכנות
  • חצי אי בצורת מגף
  • האי הדרומי סיציליה
  • פערים בין דרום לצפון

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

איתור איטליה במפה פיסית ומדינית

יישום ידע של קנה מידה וכיוונים

מושגים

מיקום, אי, חצי אי, אירופה, "המגף האיטלקי", פלרמו, הים הטירני, מיצר סינה

הערות והמלצות

איטליה ארץ של ניגודים יש בה ממאפייני האזור הים תיכוני וממאפייני יבשת אירופה

 

טבע נופים וסביבה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • הרי געש בדרום איטליה, ההתפרצות הגעשית וסכנותיה, דרכי התמודדות האדם עם התפרצות הרי געש.
  • מבנה השטח במרכז איטליה-הרי האפנינים-קו פרשת מים. נהרות ונחלים, השתנות הצומח עם העלייה בגובה, קשיי מעבר בדרכים הרריות, הכרת אמצעי תחבורה שונים.
  • עמק הפו-הכרת מבנה עמק נהר, שלבים בהיווצרות עמק נהר ומעורבות האדם בתהליך זה, הפקת חשמל ממים.
  • הרי האלפים: מבנה גובה תנאי אקלים, מעברי הרים.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

שימוש במפה פיזית, יישום ידע של כיוונים, הפקת מידע מטקסט, מיון וסיווג תוצרים של תופעות טבע, הפעלת שיקול דעת באשר להתיישבות באיזור געשי והסקת מסקנות

השוואה בין מבנה פני השטח בשתי מדינות ים תיכוניות, איתור הרים, נהרות וערים במפה, הסקת מסקנות לגבי מיקום ערים, מדרש תמונה. גילוי זיקה בין גובה של מקום להשתנות הצומח.

קריאה והבנה של תרשים: שלבים בהפקת חשמל ממים, התאמה בין מושגים לפרושם

זיהוי במפה של רכס הרי האלפים, מעבר גבול וגבולות. הסקת מסקנות מתונה ומאיור ומטקסט


זיהוי בעיה קיימת, פתרון הבעיה והסקת מסקנות

מושגים

אטנה, מגמה, לוע הר געש, הר געש פעיל, הר געש כבוי, לבה, סטרומבולי, קרקע וולקנית

הרי האפנינים, קררה, הארנו, הטיבר

יובל, אפיק, אדמת סחף, תחנה הידרואלקטרית, הרי האלפים, סכר, טורבינה, גנרטור

הרי האלפים, רכס הרים, מעבר הרים, קו פרשת מים, מנהרה בהרים, סקי

הערות והמלצות

על מנת להתפרס ולהתקיים מוכן האדם להתייב אף המקומות מסוכנים (ליד הרי געש).

עם העליה בגובה מתדלדלת הצמחיה, באמצעות טכנולוגיה הצליח האדם להתגבר על מיכשולים פיזיים ולסלול דרכים בהרים.


האדם מפיק תועלת כלכלית מתנאי טבע מיוחדים: מים בנהר והפרשי גבהים המאפשרים להפיק חשמל ממים.


האדם מתגבר על מכשולים טבעיים באמצעות טכנולוגיייה מפותחת.

 

הרחבה: האדם – תרבות איטליה העתיקה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • היווסדות האימפריה הרומית.
  • תקופת הרנסנס בה פעלו אנשי רוח וספרות כמיכאל אנג'לו ליאונרדו דה וינצ'י

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

מדרש תמונה

מושגים

אימפריה, תקופת הרנסנס. מיכאל אנג'לו, ליאונרדו דה וינצ'י

הערות והמלצות

בין תחומיות- ביסוס על ידע קודם מתחום ההסיטוריה. תרבויות מן העבר השאירו את חותמן בכל שטחי ההתפשטותן.

 

האדם- חברה התיישבות וכלכלה

מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות

  • הכרת ההבדלים בין דרום איטליה לצפונה, ההגירה מדרום איטליה לצפונה, אזור התעשייה המרכזי של איטליה.
  • תעשיה מפותחת בתחום המכוניות המזון עיצוב ואופנה ותעשייה מודרנית.
  • ריבוי טבעי נמוך, זיהום סביבתי בערים, פערים בין רמת פיתוח בצפון ובדרום.
  • חשיבות ענף התיירות באיטליה: תיירות הררית, תיירות ים תיכונית , תיירות עירונית ותיירות חופים. הגורמים להפיכת מקום למוקד תיירות.

מיומנויות, מושגים והמלצות

דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה

קריאת תרשים

תכנון על פי מטרה מוגדרת מראש

השוואה בין חבלי ארץ על פי קריטריונים

זיהוי צורות נוף במפה כמו דלתה

ישום של מושגים נלמדים

קשר סיבה תוצאה


ניתוח הקשרים בין הפיתוח ורמת העיור הגבוהה באיטליה לבין: זיהום סביבתי בערים לבין ריבוי טבעי נמוך


טבלת השוואה בין אתרי תיירות: מיקום, גורמי משיכה ועונה מועדפת.

מושגים

השוק האירופי, המשותף, חומרי גלם, ייבוא ייצוא, דלתא

תעשיית מכוניות, תעשיית מזון ועיצוב, תעשיית אופנה, תעשייה מודרנית, עיור, ריבוי טבעי נמוך, רמת פיתוח

ונציה, פירנצה, רומא , נפולי, תיירות הררית, תיירות ים תיכונית, תיירות עירונית, תיירות חופים

הערות והמלצות

מדינות מוכרות וקונות משאבים

קרבה לשווקים גדולים הוא ייתרון כלכלי

תושבים מהגרים מאזורים נחשלים לאזורים מפותחים


תיירות מהווה מקור הכנסה חשוב בכלכלת מדינה


האדם משקיע משאבים בשימור מורשת העבר.