תוכנית לימודים זו (ה'-ט') נלמדת לאחר שהתלמידים למדו את תוכנית הלימודים במולדת חברה ואזרחות בכיתות ב'-ד' ויוצרת רצף לימודי מכיתה ב'-ט' לכל תלמידי ישראל.
בבתי הספר היסודיים - העיקרון המנחה בתוכנית הלימודים מולדת חברה ואזרחות לכיתות ב-ד הוא לימוד במעגלים מתרחבים, תוך יציאה מעולמם של הילדים ומסביבתם הקרובה והמוכרת (המשפחה, השכונה והיישוב) אל סביבות חדשות ורחוקות. נקודת מוצא חווייתית זו, ממלאת תפקיד חשוב מאוד בתהליך הלימוד, מתבססת על הבנת המציאות הקרובה ופיתוח סקרנות לסביבות לא מוכרות. מסייעת בטיפוח קשר רגשי-ערכי: חיזוק תחושת השייכות אל הסביבה הקרובה כתשתית לבניית קשר לארץ ולמדינה והשייכות אליה.
בכיתה ה ההבנות שרכשו הלומדים ביחס לסביבתם הקרובה מהוות תשתית לבניית הבנות גיאוגרפיות חדשות בסביבות רחוקות ורחבות יותר – במרחב העוטף את ישראל. מדינות אגן הים התיכון נלמדות באופן תיאורי וחוויתי תוך הדגשת נושאי תרבות כמו, קולינריה, סגנונות בנייה ועוד. הוראת הנושא מאפשרת לתלמידים, בשילוב לימוד מיומנויות מפה ואטלס, מבט-על והבנת מקומה של ישראל במרחב האזורי.
בכיתה ו הלמידה חוזרת מהמרחב הרחוק יותר ומתמקדת במרחב המקומי (הלוקלי): לימוד גיאוגרפי של ארץ ישראל לאזוריה וירושלים בירת ישראל, תוך שימת דגש והעמקת הלמידה בדרך החקר על האזור בו מתגורר התלמיד. הלימוד בכיתה ו' מעמיק יותר ביחס לשנים הקודמות ומבנה ידע גיאוגרפי ושפה גיאוגרפית.
בחטיבת הביניים תוכנית הלימודים מכוונת להעמקה בהבנת מושגים גיאוגרפיים מקצועיים העוסקים במכלול התופעות והתהליכים, המתקיימים בסביבה הטבעית ובסביבה האנושית מהמרחב העולמי (הגלובלי) וחזרה למרחב המקומי (לוקאלי). התוכנית מקשרת בין הידע שנרכש בבית הספר היסודי לבין הידע המורחב הנלמד במסגרת תוכנית הלימודים לחטיבה העליונה – גאוגרפיה ופיתוח הסביבה, אותו לומדים התלמידים המתמחים במקצוע זה (רובם בהיקף של 5 יחידות לימוד).
בכיתה ז הנושא הנלמד האדם וסביבתו – כפר עולמי עוסק בעיקר בסוגיות מרכזיות של הסביבה האנושית העולמית. יישום הנלמד מתבצע בלמידה בדרך החקר הגיאוגרפי של היישוב בו מתגוררים התלמידים.
בכיתה ח הנושא הנלמד הוא מדעי כדור הארץ. התוכנית עוסקת בעיקר בהיבטים פיזיים עולמיים תוך דגש על יחסי גומלין אדם-סביבה ואף יציאה לחלל אל מחוץ לכדור הארץ. התוכנית מותאמת לסטנדרטים המקובלים בעולם המפותח בתחום דעת זה.
בכיתה ט הנושא הנלמד ישראל – אדם, חברה סביבה עוסק בניתוח והבנת סוגיות גיאוגרפיות רלוונטיות ואקטואליות הדורשות ראייה מערכתית בהיבט ארצי. בכל נושא מובאות דוגמאות מאזורי הארץ השונים. בכך נבדלת יחידה זו מהיחידה הנלמדת בבית הספר היסודי שבה נקודת המוצא הינה אזורי הארץ בדגש על אזור מגורי התלמיד. כמו כן קיימת התייחסות למיקומה של ישראל במזרח התיכון.