התכנית מתווה מושגים שיש לשלבם בתהליך הלמידה ובחומרי הלימוד.
יחד עם זאת, בבסיס רציונאל התכנית עומדת התפיסה שמושגים מתעדכנים מעת לעת, לשיח המקצועי חודרים מושגים חדשים, טכנולוגיות חדשות ותפיסות חדשות.
לפיכך רשימת המושגים נכונה לזמן הוצאה לאור של התכנית, אך יש להתעדכן במושגים החדשים בתהליך ההוראה.
מפרט התכנים לכיתה ו'
חזרההארץ לאזוריה וירושלים בירת ישראל
נושאים בתוכנית הלימודים
מבוא
מבוא
שעות הוראה
שעה אחת
מטרות
התלמידים:
- יבחינו בין גבול טבעי, גבול פוליטי, גבולות בין אזורים
- ידעו למקם את ישראל במפת העולם ומפת המזרח התיכון
- יכירו את המושג "תבחין"
פרקי הלימוד
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
איסוף נתונים, מיון והשוואה (תצפית, רישום, איור, צילום של הנוף).
זיהוי קשר בין רכיבים בסביבה: בדיקה של יחסי הגומלין המתקיימים בין תופעות טבעיות ואנושיות.
איסוף נתונים, מיון והשוואה (תצפית, רישום, איור, צילום של הנוף).
זיהוי קשר בין רכיבים בסביבה: בדיקה של יחסי הגומלין המתקיימים בין תופעות טבעיות ואנושיות.
מושגים
גבול, קנה מידה, מפה פיסית, מפה מדינית, תבחין
הערות והמלצות
פתיחה לנושא הלימוד – חיבור בין מיומנויות כיתה ה' ומושגי מרחב שנרכשו בכיתה ה' לתכנית הנוכחית.
רצוי לפתוח בפעילות חווייתית
יחידות נוף בולטות (תבליט)
זיהוי התופעות בקרבת בית המגורים והיישוב.
מושגים
הר, עמק מישור, רמה , שימושי קרקע, תפרוסת התופעות הטבעיות והאנושיות
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
איסוף נתונים, מיון והשוואה (תצפית, רישום, איור, צילום של הנוף).
זיהוי קשר בין רכיבים בסביבה: בדיקה של יחסי הגומלין המתקיימים בין תופעות טבעיות ואנושיות.
דיון בערכים ובסוגיות
אחריות: התפקיד שלי בעיצוב המרחב ובשמירה על הבית ועל סביבתו.
הצעות דידקטיות
חקר שם הרחוב שלי: שם משקף תקופה, משקף תרבות, משקף יחס למרחב.
ארץ ישראל ואזוריה הראשיים
מטרות
התלמידים:
- יבינו מהם תבחינים לאיזור (zoning) ושעל פי תבחינים שונים תהיינה חלוקות אזוריות שונות
- יכירו את המבנה הפיסי של ארץ ישראל
- יזהו את רצועות האורך של ישראל – מישור החוף, שדרת ההר, בקע ים המלח
- יזהו את הקשר בין מושגי אקלים בסיסיים לבין חלוקת ישראל לאזורי אקלים
- יכירו הכרות ראשונית את מקורות המים של ישראל ויבינו כיצד תפוצתם מאפשרת חלוקת הארץ לאזורי מזרע וישימון, אזורים בהם יש מים זמינים, אזורים בהם המים במחסור
- יסיקו לגבי הקשר בין תבחינים פיסיים לבין הדגם היישובי וצפיפות אוכלוסייה
- יכירו מושגי יסוד בכלכלת ישראל – תחבורה, חקלאות, תעשייה, תיירות
- יבינו את הקשר בין הדגם היישובי וצפיפות האוכלוסייה לבין מיקום תשתיות ענפי הכלכלה העיקריים
- יכירו את חלוקת הארץ לאזורי משנה וידעו למקם אותם על המפה
תבחינים לחלוקת הארץ לאזורים – פתיח
שעות הוראה
שעה אחת
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- אזור וגבול – מהות המושגים
- "התבוננות גאוגרפית" ככלי לניתוח מרחבי
- דרכים שונות לחלוקת הארץ לאזורי משנה
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הצגת "שאלות הגאוגרף"*
זיהוי ומיון של סוגי תבחינים
זיהוי מידע מסוגות שונות של טקסטים (תמונות, מפות, טבלאות ותרשימים) על מגוון הנופים הטבעיים והקשרים ביניהם.
מושגים
גבול, אזור, תבחינים פיסיים, תבחינים אנושיים
הערות והמלצות
על מנת להבין מהו תבחין לחלוקה וכיצד כל תבחין יביא לחלוקה אזורית שונה – מומלץ להתחיל מהמוכר והידוע.
דוגמאות לפעילות פותחת – חלוקת בית הספר, שכונת המגורים על גבי תרשים לאזורים שונים על פי קריטריונים שונים.
* "שאלות הגאוגרף" הבוחנות את טיב מערכת יחסי אדם –סביבה הינן הבסיס לאופן חקירת הארץ לאזוריה בתכנית הלימודים לכיתה ו'. להרחבה ראו רציונאל התוכנית.
חלוקה על פי תבליט
שעות הוראה
3 שעות
פרקים
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
מושגי יסוד של גובה ותבליט
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
התנסות: מפת תבליט, מימד הגובה.
הכרות עם נקודות גובה משמעותיות בישראל (היכן הכי גבוה? היכן הכי נמוך?)
למידה פעילה ושיתופית– הכנת מפת תבליט
שימוש במיומנויות קריאת מפה: הוצאת נקודות גובה ממפת ישראל הפיסית (הר תבור, הכרמל, תל אביב, ירושלים, מצפה רמון, עיר המגורים של התלמיד)
הכרות עם ייצוגי מידע שונים של גובה: נקודות גובה, מפה פיסית מפת תבליט, גרף גבהים
מושגים
תבליט, מפת תבליט
הר, רכס הרים, רמה, מישור, עמק
הערות והמלצות
(מודל, לא מפה מקוונת).
(פלסטלינה, קרטון ועוד)
(חתך רוחב מהים לים המלח, לאורך שדרת ההר).
(חרמון, ירושלים, מצפה רמון, תל אביב..)
האם אחידים? שינוי לאורך הבקע מהחולה, ירידה לכנרת, ירידה לים המלח ועלייה חזרה עד גובה פני הים במפרץ אילת
(נקודות גובה כגובה מוחלט מעל פני הים). לציין שים המלח הנמוך ביותר מבחינה עולמית, החרמון הר בגובה בינוני- הרחבה (להשוות לפסגות גבוהות בעולם). מה ההפרש בינהם (גובה יחסי) (סך משרע הגובה בישראל). גובה משתנה -כגון מפלס (הכנרת, השתנות שנתית, ים המלח ירידה מתמשכת – המקום הנמוך בעולם מתנמך והולך)
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- חלוקה לרצועות האורך: מישור החוף, שדרת ההר, בקע ים המלח
- הכרות עם חתך גובה (חתכים מאפיינים)
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הבחנה בקיומן של שלוש רצועות האורך בתבליט וחלוקתן המשנית.
פיתוח מיומנויות גאוגרפיות מרחביות:
- קריאת חתך גובה
- הרחבה: יצירת חתך גובה
השוואה בין רצועות האורך השונות על פי מאפייני התבליט
מושגים
גובה פני הים, שדרת ההר, בקע ים המלח, מישור החוף, חתך גובה
הרחבה: משרע גובה,גובה מוחלט וגובה יחסי
הערות והמלצות
קריאת חתכי גובה שונים
הרחבה: יצירת חתכי גובה בצורה מקוונת
הרחבה: למתקדמים: ב Google Earth "מצב טיסה" ניתן לטוס מעל מקומות וכך להבין את השתנות מימד הגובה
חלוקה על פי אקלים ומים
שעות הוראה
6 שעות
הערות והמלצות
- בחינת אזורי הארץ על פי אקלים ומים מאפשרת מספר אפשרויות לחלוקה לאזורים:
- חלוקה על פי משקעים לאזורים לחים ואזורים צחיחים
-חלוקה על פי טמפרטורות
- חלוקה על פי זמינות המים בישראל - הכרות עם אזורי האקלים בישראל תאפשר ליצור את הקשר בין התבחינים הנ"ל לחלוקה.
- מומלץ להדגיש כי תבחינים אלו יוצרים חלוקה שונה מהחלוקה לרצועות אורך על פי התבליט בלבד.
פרקים
משקעים בישראל
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מושגי היסוד
- תפרוסת המשקעים של ישראל
- קו 200 מ"מ כגבול (דינמי) בין מזרע לישימון, גבול הצחיחות
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הסקה – לגבי הקשר בין משקעים לבין קביעת גבול בין אזורי אקלים (בשונה מהרציונאל לחלוקת רצועות האורך של ישראל)
מושגים
אקלים, משקעים: גשם, ברד, שלג, טל, מפת גשם בישראל (קו שווה גשם), מדידת גשם, גבול 200 מ"מ (גבול הצחיחות)
הערות והמלצות
שימוש במפה אינטראקטיבית של תחנות מדידת גשם- כולל נתונים שנתיים, השוואתיים, שעתיים. דוגמה
טמפרטורה בישראל
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מושגי היסוד
- תפרוסת טמפרטורות
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
השוואה והסקה: מפת טמפרטורה בישראל – על פי מפה זו תתבצע חלוקה שונה לאזורים ראשיים בישראל. בחינת הקשר בין חלוקה על פי טמפרטורה לחלוקה על פי המשקעים
ייצוג המידע בדרכים מגוונות: מפות, גרפים, תרשימים, חילוץ מידע מאתרי מידע
מושגים
מעלות צלסיוס, קרה, שרב, טמפרטורה ממוצעת לחודש החם והקר, מפות טמפרטורה
הרחבה: טמפרטורת מקסימום ומינימום
הערות והמלצות
מעקב אחרי תחזית מזג האויר בחדשות במשך מספר ימים והשוואת טמפרטורה, גשם בין אזורי הארץ השונים
הצבת מד טמפרטורה בחצר בית הספר ורישום התנודה היומית
אזורי אקלים בישראל
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מאפייני אזורי האקלים הראשיים של ישראל – אקלים ים התיכוני | אקלים צחיח למחצה (ערבתי) | אקלים מדברי צחיח
- חלוקת הארץ לשלושה אזורי אקלים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
השוואת מאפייני אזורי האקלים הראשיים: טמפרטורה, משקעים, הרחבה- צומח
יצירת קשרים בין התבחינים השונים (טמפרטורה, משקעים)
ניתוח והסקה: קריאת קלימוגרף וניתוחו
מושגים
קלימוגרף, אזורי אקלים בישראל: אקלים ים תיכוני, אקלים צחיח למחצה (ערבתי), אקלים מדברי צחיח
הערות והמלצות
מעקב אחרי תחזית מזג האויר בחדשות במשך מספר ימים והשוואת טמפרטורה, גשם בין אזורי הארץ השונים
הצבת מד טמפרטורה בחצר בית הספר ורישום התנודה היומית
המים בישראל ילמדו בהתייחסות אזורית. יש לקשור בין מאפייני משק המים בישראל לשונות בין אזורי הארץ.
מחזור המים - מים עיליים ומי תהום
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מושגי יסוד
- אקוות ראשיות בישראל
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
ייצוג המידע בדרכים מגוונות: מפות, גרפים, תרשימים, חילוץ מידע מאתרי מידע
מושגים
מחזור המים, מים עיליים, מי תהום, אקווה,מעיין, באר, אגן הקוות
הרחבה: אקוויקלוד
הערות והמלצות
זמינות מקורות המים בישראל
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- זמינות מקורות המים בישראל כתבחין לחלוקה אזורית – אבחנה בין ארץ מזרע וישימון, אבחנה בין אזורים לחים לאזורים צחיחים/ הקבלה בין אזורי אקלים לאזורי זמינות המים בישראל
- מערכת המים בישראל (הכרות כללית): הכנרת והמוביל הארצי, מתקני התפלה, מים מושבים
הרחבה:
- הרחבה: צרכני המים בישראל - צריכה ביתית, חקלאות תעשייה
- הרחבה: השפעות האדם על מאזן המים ואיכות המים של הנחלים ואגני ההקוות הגדולים – הקשרים סביבתיים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
השוואה והסקה: הבנתהקשר בין מאפייני האקלים שנלמדו לזמינות המים באזורי הארץ השונים
הרחבה: ייצוג המידע בדרכים מגוונות: בעזרת טבלאות וגרפים (מים לצריכה ביתית, לחקלאות ולתעשייה) להכרות עם נתוני צריכת המים בישראל
הרחבה: פיתוח אחריות סביבתית והבנת השפעת האדם על מאזן המים | זמינות המים | ואיכות המים בישראל
מושגים
התפלה, השבה, מי קולחין, מים מושבים, מוביל ארצי
הערות והמלצות
הרחבה: נתוני אגן הכנרת, ספיקות נחלים, אגן ים המלח כולל מפלסים, מדידות יומיות תחת הלשונית "מקורות מים" באתר רשות המים
חלוקה על פי דגם יישובי-כלכלי בישראל
שעות הוראה
6 שעות
הערות והמלצות
החלוקה לאזורים בישראל על פי דגם כלכלי –יישובי יכולה להתבצע בדרכים שונות:
- על פי החלוקה לאזורים צפופי אוכלוסייה ודלילי אוכלוסייה
- על פי חלוקה לאזורים עירוניים ואזורים כפריים
- חלוקה על פי אזורים מנהליים בישראל
- על פי אזורי גלעין ושוליים
פרקים
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- תפרוסת וצפיפות האוכלוסייה בישראל
- ארבעת המטרופולינים בישראל - מיקומם והשפעתם על האזורים בהם הם נמצאים כמוקדי עסקים
- תל אביב – מישור החוף המרכזי
- ירושלים – שדרת ההר
- חיפה – הר הכרמל ומישור החוף הצפוני
- באר שבע - הנגב
- תפרוסת האזורים הכפריים בישראל
- אזורים מנהליים בישראל – דגם החלוקה למחוזות ולנפות –
- "צפון" (מחוז צפון ומחוז חיפה)
- "מרכז" (מחוז מרכז, מחוז ת"א ומחוז ירושלים),
- ו"דרום" (מחוז דרום).
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי רכיבים וקשרים בין מושגים גאוגרפיים – מספר תושבים, תפרוסת וצפיפות אוכלוסין
זיהוי רכיבים וקשרים בין אזורים כפריים ומיקומם ובין חקלאות כענף כלכלי (הנושא העוקב)
השוואה בין תבחינים שונים לאזורי "צפון" "מרכז" "דרום"
מושגים
צפיפות אוכלוסייה, מטרופולין, נוף עירוני, נוף כפרי, מחוזות ונפות
הערות והמלצות
נושא החלוקה לאזורים מנהליים תפקידו לאפשר הבנת קריאת מפות ונתונים רשמיים בהם הנתונים מקובצים על פי מחוזות ונפות. המטרה הינה הכרות בלבד ולא העמקה בנושא.
מומלץ לערוך הכרות עם אתרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ואתר המרכז למיפוי ישראל (מפ"י)
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- הכרות עם ענפי הכלכלה העיקריים: חקלאות, תעשייה, תיירות, תחבורה
- גלעין (ליבה) ושוליים (פריפריה) – מאפיינים יישוביים, חברתיים וכלכליים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הסקת מסקנות ויצירת קשר בין תבחיני פיזור האוכלוסייה, מטרופולינים, מסחר, חקלאות ותעשייה (כבדה והיי טק) לבין גלעין ושוליים
הסקת מסקנות: דרכים שונות ומגוונות לחלוקת ארץ ישראל
מושגים
חקלאות, תעשייה, תיירות, תחבורה, גלעין ושולים
הערות והמלצות
הכרות ראשונית בלבד עם ענפי הכלכלה. בפרק "האזור שלי" על פי מאפייני האזור יתעמקו במאפיינים הרלוונטיים (בעמקים לדוגמא ילמדו מאפייני חקלאות לעומק)
מיקוד במונחים "גלעין" ו"שוליים". גלעין כמרכז כובד הן של כמות אוכלוסייה, צפיפות אוכלוסייה, מרכז עסקים ארצי ובינלאומי, שוליים על פי מרחק מהגלעין, כיצד מעגלים הולכים ומתרחקים משתנים במאפייניהם
אזורי משנה בישראל
שעות הוראה
שעה אחת
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
חלוקה לאזורי משנה על פי מאפיינים עיקריים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
מיזוג – הבנת הקשר בין תבחינים לבין התווית גבולות בין אזורים
מושגים
צפיפות אוכלוסייה, מטרופולין, נוף עירוני, נוף כפרי, מחוזות ונפות
הערות והמלצות
כל אחת משיטות החלוקה ניתנת לחלוקת משנה מפורטת. הדגש בשעור זה יהיה על חלוקת משנה של יחידות התבליט הראשיות (רצועות האורך), תוך הבנה שבעת החלוקה נוספים גם תבחינים נוספים (אקלים, כלכלה ועוד).
מומלץ להשתמש במשחקים שונים מהרשת למיקום אינטראקטיבי של אזורים ומקומות (למשל המשחק באתר קק"ל)
מאפיינים ייחודיים של אזורי הארץ הראשיים
מטרות
התלמידים:
- יכירו מאפיינים וסוגיות מרכזיות של אזוריה הראשיים של ישראל
- יישמו תבחינים שונים שנלמדו דרך התבוננות בסוגיה מרכזית על אזורי הארץ הראשיים
- ינתחו סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות
- יתנסו בפתרון בעיות בסוגיות אדם סביבה
- יסבירו את קשרי הגומלין בין תנאים פיסיים לתפוצת תופעות אנושיות באזורי הארץ הראשיים
מישור החוף- תחרות על שימושי הקרקע
שעות הוראה
3 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מישור החוף בין הים לבין ההר התורמים לעיצובו
- תמורות בשימושי הקרקע והתחרות ביניהם
- מעבודת האדמה, לשרותים ותעשיה
- פיתוח מול שימור הסביבה
- מגורים ואוכלוסייה – מטרופולין "גדרה עד חדרה"
- חלוקה לאזורי משנה של מישור החוף: מישור החוף הצפוני, השרון ומישור החוף הדרומי
הרחבה:
- פתרונות אפשריים למיתון הקונפליקטים במישור החוף (כגון עידוד תחבורה ציבורית, תמריצים לתעסוקה בפריפריה)
- נמלים במישור החוף בעבר (סיבות למיקום) ובהווה (השפעה על עורף החוף)
- נסיגת מצוק הכורכר בשרון – תנאים פיסיים והשפעת האדם
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי רכיבים וקשרים - הבנת הקשר המרחבי בין גורמים שונים (הים, ההר, מישור החוף)
ניתוח תפרוסות של שימושי קרקע בעזרת מפות, גרפים ותרשימים.
העלאת מגוון נקודות מבט בנושא תחרות על שימושי הקרקע דרך הצגתם של קונפליקטים
הפקת מידע באמצעות מפת שימושי קרקע
ניתוח השוואתי בין אזורים שונים בתוך מישור החוף
- זיהוי רכיבים וקשרים: אפיון הקשרים בין נתונים פיסיים לבין תפרוסת של תופעה אנושית (למשל מיקום נמלים); אפיון הקשרים בין תופעות טבע והשפעת האדם
- העלאת מגוון נקודות מבט (הצעות לשיפור/ למיתון קונפליקטים; מדוע תפוצת תופעה מסוימת הינה כפי שהינה) ובחינתן באופן ביקורתי
- הבניית אחריות סביבתית
- בחינת השלכות של התערבות האדם בתהליכים טבעיים - ייצוג המידע בדרכים מגוונות (למשל – תרשים זרימה של שרשרת השפעות גומלין)
מושגים
שימושי קרקע, קונפליקטים על שימושי קרקע, פרבור, זחילה עירונית
הערות והמלצות
אפשרות בחירה לצמצם שעות לימוד לאזור הראשי בו נמצא "האזור שלי"– ולהרחיב אזורים ראשיים אחרים
מומלץ לאפיין את שימושי הקרקע המתחרים זה מול זה – למשל דרישה גוברת למגורים – כרסום בשטחי חקלאות ושטחים פתוחים; מיקום תעשיות – איום על האקוויפר; פיתוח חופי רחצה ותשתיות צמודות לקו החוף (תעשייה, נמלים וכו) – פגיעה באזור ההטלה של צבי ים
הרחבה:
- עבודה קבוצתית - יצירת רשימת הצעות לשיפור או מיתון הקונפליקטים של שימושי הקרקע
- הצגת התוצרים בדרכים יצירתיות ומגוונות
נגב – יחסי מדבר ואדם
שעות הוראה
4 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- האקלים כמעצב המרחב -מאפייני האקלים של הנגב
- נופים מדבריים
- מאפייני האוכלוסייה ויישובים
- דרכי התמודדות עם תנאי מדבר
- חלוקה לאזורי משנה של הנגב הרחבה:
- הנגב כ"חצר אחורית"
- פיתוח הנגב מחזון בן גוריון ועד עיר הבה"דים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
השוואת תבחינים בין הנגב לאזורים אחרים– שטח הנגב, צפיפות האוכלוסייה, שטח שמורות טבע
זיהוי רכיבים וקשרים: אפיון הקשרים בין הנתונים הפיסיים לבין תפרוסת מאפייני האוכלוסייה והיישובים
הרחבה: ניסוח טיעון מורכב (הכולל כמה טיעוני משנה) העוסק בסיבות להיותו של הנגב "חצר אחורית"
הרחבה: קבלת החלטות: העלאת חלופות ובחינתן באופן ביקורתי – אסטרטגיות לפיתוח הנגב
מושגים
שטפונות, בורות מים, צומח מדברי, בדווים
הרחבה: NIMBY
הערות והמלצות
הרחבה: בנושא הנגב כחצר אחורית מומלץ להתייחס לעובדה כי בשל אוכלוסייה דלילה וריחוק – משיכת מפגעים (שטחי אש, מטמנות, תעשיות כבדות)
הרחבה: בנושא פיתוח הנגב והתמודדות עם תנאי המדבר מומלץ להתייחס לנושאים: בן גוריון בשדה בוקר, באר שבע כ"עיר גנים", הקמת ערי הפיתוח והתמודדותן לאורך שנים, מהלכי פיתוח במאה ה -21 – עיר הבה"דים, קריות היי טק, מצפה רמון כעיר תיירות מדברית
בקע ים המלח – הבקע כשבר גאולוגי והשפעותיו
שעות הוראה
4 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- הגאולוגיה של בקע ים המלח
- תופעות לאורך הבקע: ציר גבול, ציר נדידה, פרוזדור אקולוגי (הרחבה), המקום הנמוך בעולם
- חלוקה לאזורי משנה של בקע ים המלח: בקעת כנרות, בקעת הירדן וים המלח, ערבה
- תגובת שרשרת סביבתית בים המלח
הרחבה:
- ייבושה של ימת החולה והצפתה מחדש
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הבנת הקשר המרחבי בין גורמים שונים: הגיאולוגיה של הבקע והשפעתה על פיזורן המרחבי של תופעות גאוגרפיות שונות
זיהוי רכיבים וקשרים, סיבה ותוצאה: זיהוי שרשרת התגובות הסביבתיות באזור ים המלח
הרחבה: הבניית אחריות סביבתית – מעשי האדם בעבר ובהווה משפיעים על המערכת האקולוגית בהווה ובעתיד (ים המלח, עמק החולה)
פיתוח חשיבה ביקורתית בהקשר של דילמות סביבתיות ומוסריות
מושגים
קו שבר גאולוגי, ציר נדידה
הרחבה: שבר תזוזה אופקי, ימת הלשון, מעיינות העתק, פרוזדור אקולוגי
הערות והמלצות
הבנת הקשר בין פעולות במעלה אגן ים המלח לירידת המפלס ולתגובת שרשרת סביבתית (התחתרות לאחור של נחלים- הרחבה, תופעת הבולענים, הסטת מעיינות, פגיעה במערכת האקולוגית, עצירת פיתוח);
הרחבה: פעילות מפעלי ים המלח ותגובת השרשרת הנוצרת (תרומה לירידת המפלס באגן הצפוני, עליית מפלס בריכה מספר 5, פגיעה במלונות, כריית חומר ואדי במניפות הנחלים, זיהום אויר)
הרחבה: ייבוש החולה – תגובת השרשרת הסביבתית – ההחלטה על הצפה מחדש ותגובת המערכת האקולוגית להצפה זו הינה דוגמא מיוחדת לאופן בו התערבות האדם משפיעה על המערכת האקולוגית (באופן שאיננו יכולים לצפות אותו מראש), כמו גם על שינוי לאורך זמן בתפיסות סביבתיות.
שדרת ההר - מסורתיות ומורשת
שעות הוראה
3 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- השפעות המבנה הפיסי על נגישות ועל דגם ההתיישבות בעבר ובהווה
- אזור ההר כפסיפס של תרבויות – כפרים ערביים, דרוזים, צ'רקסים, יישובים יהודיים
- חקלאות מסורתית כדגם לביטוי מסורתיות ומורשת באזור ההר
- חלוקה לאזורי משנה של שדרת ההר: גליל (עליון ותחתון), יהודה ושומרון
הרחבה:
- קברי צדיקים וקדושה בגליל
- שריפות יער וחורש
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הבנת הקשר המרחבי בין גורמים שונים: מבנה ונוף בשדרת ההר המשפיעים על דגם התיישבות
ניתוח השוואתי – חקלאות מסורתית מול חקלאות מודרנית, יתרונות וחסרונות באזור ההר
הרחבה: הבניית אחריות סביבתית – גורמים אנושיים לשריפות יער והשפעותיהן
מושגים
מורשת, חקלאות מדרגות, חקלאות בעל, חקלאות שלחין, דרוזים, צ'רקסים
הערות והמלצות
הרחבה: אחת הדוגמאות למסורתיות היא עלייה לקברי צדיקים. מחד, תופעה עתיקה ומסורתית, אך מאידך תופעה מתפתחת הכוללת קהלים חדשים ורחבים, "קידוש" אתרים ופיתוחם כאתרי ביקור, תפילה ובקשת ברכה.
הרחבה: שריפות יער וחורש הינן תופעה המחייבת התמודדות מתמדת באזור ההר. דרך נושא השריפות ניתן לראות שינוי תפיסתי בייעור בישראל בעשורים האחרונים (מעבר ממחטניים לעצי חורש), ניתן לדון גם במשמעות האקולוגית של שריפות ודרכי התמודדות
האזור שלי
הקדמה
נושא זה שונה באופן הצגתו היות שתלמידים באזורים שונים ילמדו על אזור מגוריהם. בטבלה להלן מופיעה תת-חלוקה מומלצת של שעות הוראה ומהלך הלימוד, בגישה הרגיונאלית הקלאסית – תאור המבנה, אקלים, דמוגרפיה, כלכלה, סביבה וכן הלאה, אך מורה יכול לבחור ללמד פרק זה אחרת למשל להתחיל מהסוגיה המרכזית ודרכה לבחון את כל היבטי האזור, לעבוד בשיטות של למידה בדרך החקר והוראת עמיתים, שילוב רב יותר של הוראה חוץ כיתתית ועוד - יש להשאיר למורה חופש פעולה.
נושא זה שונה באופן הצגתו היות שתלמידים באזורים שונים ילמדו על אזור מגוריהם. בטבלה להלן מופיעה תת-חלוקה מומלצת של שעות הוראה ומהלך הלימוד, בגישה הרגיונאלית הקלאסית – תאור המבנה, אקלים, דמוגרפיה, כלכלה, סביבה וכן הלאה, אך מורה יכול לבחור ללמד פרק זה אחרת למשל להתחיל מהסוגיה המרכזית ודרכה לבחון את כל היבטי האזור, לעבוד בשיטות של למידה בדרך החקר והוראת עמיתים, שילוב רב יותר של הוראה חוץ כיתתית ועוד - יש להשאיר למורה חופש פעולה.
- בחינת כל אזור תחל במיקומו וקישורו לאזורי-העל שנלמדו
- בחינת "האזור שלי" תערך בעזרת סוגיה מאפיינת ומרכזית –סוגיה זו תקושר לכלל המאפיינים הפיסיים, האנושיים, ההסטוריים, הכלכליים והסביבתיים.
- מושגים בנושא מאפיינים יישוביים וכלכליים (אשר לא נלמדו בפרק "ארץ ישראל ואזוריה הראשיים") ובנושאים היסטוריים ילמדו בהקשר למאפייני "האזור שלי". למשל – באזור העמקים יילמדו מושגים הקשורים לחקלאות, באזור הנגב יורחבו מושגים הקשורים למאפיינים גיאוגרפיים והיסטוריים של ההתיישבות בנגב, ומושגים בנושא תעשייה כבדה ומחצבים בעוד באזור מישור החוף המרכזי ניתן להרחיב מושגים בנושא תחבורה.
- פרק "האזור שלי" לא יופיע בספר הלימוד. יש צורך למורה שיפרט את המתודולוגיה ואת ההצעות להוראת אזורי הארץ השונים.
- מומלץ לקיים שעור מתודולוגי - הכרות עם חומרי הלמידה ושיטות הלמידה כגון אתר האינטרנט שירכז את החומרים, טבלאות של נתוני אוכלוסיה, נתוני גשם וטמפ' ארציים, מפות מקוונות ומערכות GIS מקוונות, ועוד, כמו גם הכרות עם אתרים העוסקים בבעיות סביבה ואקטיביזם סביבתי.
- רצוי שהלמידה תתבסס ככל שניתן על למידה בדרך החקר ועל למידת עמיתים.
- הלמידה תתבסס ככל הניתן על נושאים אקטואליים המתרחשים באזור הנלמד. לדוגמה – במישור החוף הדרומי סוגיה מרכזית בשנת 2011 הייתה המאבק נגד הקמת כפר הנופש פלמחים. דרך סוגיה זו ניתן היה ללמוד את כלל מאפייני האזור – כמו גם למצוא שלל חומרים ברשת האינטרנט לעמדות השונות בסוגיה. דוגמאות לנושאים אקטואליים: מפעל מזהם, מהלך שיקום נחל, פיתוח תשתית תחבורתית משמעותית (רכבת, רכבת קלה, כביש אגרה, מנהרות או גשרים), פיתוח פארק מטרופוליטאני (פארק אריאל שרון, פארק הקישון, פארק נחל פולג), מאבק סביבתי לחוף ים, מאבק על חולות, או פיתוח באתר רגיש (עמק ססגון לדוגמא). כמו כן מומלץ לשלב סוגיות ספציפיות מהסביבה הקרובה למגורי התלמיד.
- רצוי שהלמידה תשלב לפחות יום סיור אחד להכרות עם הסוגיות הנלמדות באזור הנחקר.
- בחינת כל אזור תכלול חלוקתו לאזורי משנה על פי תבחינים שנלמדו ומיקום אלמנטים גאוגרפיים עיקריים (נחלים עיקריים, ערים, יישובים, הרים) (יכול להוות תרגיל, כיתה, בית, עצמאי, סיכום)
מטרות
התלמידים:
- יכירו לעומק את אזור מגוריהם
- יישמו תבחינים שונים שנלמדו דרך התבוננות בסוגיה מרכזית
- יכירו סוגיות יחסי אדם-סביבה בדרך של שאילת שאלות
- יקשרו נושאים אקטואליים ללמידה בדרך החקר באזורם
פירוט חלוקה לשעות והצעות למוקדי הוראה ונושאים מרכזיים
מיקום וגבולות
שעות הוראה
שעתיים
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- מיקום "האזור שלי" על גבי מפת ישראל
- זיהוי גבולות האזור על פי התבחינים השונים שנלמדו
- מיקום "האזור שלי" באזורים הראשיים
מאפייני "האזור שלי"
שעות הוראה
12 שעות פרקי הלימוד
פרקי הלימוד
שעות הוראה
שעתיים
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- אפיון האזור במדדים כמותיים ובני מדידה מתוך מפות, טבלאות וגרפים מאתר האינטרנט של התוכנית בנושאי: תבליט, טמפרטורות, דגם משקעים, קרקע ומסלע (הרחבה), כיסוי צומח, מים וזמינותם (נחלים עיקריים, מעיינות, מפעלי מים מרכזיים)
- הגדרת "האזור שלי" מבחינת משרע בנתוני התבחינים הפיסיים למשל – הגובה באזור שלי נע בין 50-500 מטר. על בסיס תבחין הגובה ניתן לחלקו לאזורי משנה ברורים ; כמות המשקעים הממוצעת השנתית נעה בין 400-600 מ"מ גשם בתחנות המדידה השונות באזור שלי – על כן האזור שלי שייך לאזור הים תיכוני; וכן הלאה
שעות הוראה
3 שעות
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- "האזור שלי" מבחינת אוכלוסייה והתיישבות: יישובים צורתם (הרחבה) וגודלם, מהו הרכב האוכלוסייה (אוכלוסייה הומוגנית או הטרוגנית, קבוצות מיעוט באוכלוסייה ומאפייניהן, עדות ודתות)
- התמקדות בעיר מרכזית באזור שלי – מאפייניה וכוח השפעתה על האזור
- מורשת ותרבות- מאפייני ההתיישבות, נופי מורשת, אתרי מורשת, סיפורי מורשת ה
שעות הוראה
4 שעות
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- חקלאות – אופי החקלאות והגידולים החקלאיים – יצירת הקשר בין מאפיינים פיסיים (אקלים, זמינות מים וסוג הקרקע) לבין אופייה של החקלאות באזור שלי; איומים על החקלאות
- תעשייה –מפעלים מיוחדים שמאפיינים את "האזור שלי"
- תיירות - אתרי ביקור משמעותיים כגון שמורות טבע, גנים לאומיים, פארקים, יערות, מסלולי טיול, אטרקציות של תיירות דתית או תרבותית (התמקדות במאפיין מרכזי)
- תחבורה - מאפיין ייחודי של תחבורה ונגישות באזור שלי (נתיבי תנועה מאפיינים, יוממות אל או מ"האזור שלי", יישובי שינה)
- מאפיין כלכלי מייצג לאזור שלי (למשל: חקלאי, תעשייתי, עירוני, ליבה מסחרית)
שעות הוראה
שעתיים
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- ייחודיות סביבתית (בתי גידול מאפיינים או מיוחדים)
- איומים או אתגרים סביבתיים (מפעל מזהם, נחל בשיקום, זיהום אויר, אבק, כרייה וחציבה, מטמנות אשפה, מפעלי מיחזור או מהלכים עירוניים להפרדת פסולת, מועצה ירוקה או בית ספר ירוק, מאבקים סביבתיים באזור שלי ועוד)
שעות הוראה
3 שעות
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- מציאת הקשרים בין מאפיינים שונים בתוך האזור
- חלוקת "האזור שלי" לאזורי משנה על בסיס התבחינים השונים (למשל אזור הגליל – גליל עליון , גליל תחתון, גבעות אלונים שפרעם, בקעת בית הכרם)
הרחבה:
- סיווג מאפייני "האזור שלי" בגישת ההתבוננות הגאוגרפית ככלי וכתבנית לחקר יחסי הגומלין אדם-סביבה המאפשרת שאילת שאלות (כגון: מדוע תופעה מרחבית מסוימת קיימת? מדוע היא ממוקמת דווקא במקום זה? כיצד היא התפתחה? מה השפיע על דגם התפוצה שלה? מה יקרה אם נשנה אחד מגורמי ההשפעה?)
- הצצה מעבר לגבולות האזור לאזורים נושקים – השפעות זולגות
"בקע ים המלח" כולל את כל אזור הבקע מבקעת החולה ועד דרום הערבה, וקרוי כך על שם התופעה הדומיננטית
בקעת החולה
סוגיות מרכזיות:
- "עגורים כענף כלכלי"- שילוב תנאים טופוגרפיים, אקלימיים, הידרולוגיים שהביאו להתהוותה של ביצת החולה, תפקידה של החולה כמסנן לכנרת, הסיפור ההיסטורי של הייבוש, הכבול, חקלאות שלא צלחה, שמורת הטבע החולה (אמנת RAMSAR – ייחודיות בינלאומית), סוגיה – האם ניתן להשיב את הגלגל לאחור? אגמון החולה, חיבור לציר הנדידה שנלמד בפרק הקודם (בקע), העגורים – קונפליקט סביבתי עכשווי – מי יאכיל את העגורים? תיירות חורף
חקר האזור דרך סוגיה או סוגיות מרכזיות
שעות הוראה
4 שעות
חלוקה לאזורי משנה* והצעות לסוגיות מרכזיות בכל אזור
* ישנן חלוקות שונות לאזורי משנה בישראל. צוות התכנית מציג הצעה אחת. לדוגמא, ניתן לחלק את הנגב לאזורי משנה (בקעת באר שבע, הר הנגב, הרי אילת) אך צוות התכנית סבר שחלוקות מפורטות יותר אינן מתאימות לרמת התלמידים בכיתה ו'
"בקע ים המלח" כולל את כל אזור הבקע מבקעת החולה ועד דרום הערבה, וקרוי כך על שם התופעה הדומיננטית
בקעת החולה
סוגיות מרכזיות:
- "עגורים כענף כלכלי"- שילוב תנאים טופוגרפיים, אקלימיים, הידרולוגיים שהביאו להתהוותה של ביצת החולה, תפקידה של החולה כמסנן לכנרת, הסיפור ההיסטורי של הייבוש, הכבול, חקלאות שלא צלחה, שמורת הטבע החולה (אמנת RAMSAR – ייחודיות בינלאומית), סוגיה – האם ניתן להשיב את הגלגל לאחור? אגמון החולה, חיבור לציר הנדידה שנלמד בפרק הקודם (בקע), העגורים – קונפליקט סביבתי עכשווי – מי יאכיל את העגורים? תיירות חורף.
בקעת כנרות
סוגיות מרכזיות:
- של מי הכנרת? התבוננות דרך סוגיה של "משאבים ציבוריים" וזכות הציבור לגישה חופשית לחופי הכנרת
- הכנרת כמאגר מים ארצי- סוגיית המפלסים, איכות המים מול שימושים אחרים כגון חופי רחצה, לחצי פיתוח בחופים, תיירות
בקעת הירדן וים המלח
סוגיות מרכזיות:
- ים המלח בגישה מערכתית- דוגמא קלסית של "אפקט הפרפר" כיצד בעיה סביבתית יוצרת שלל בעיות נוספות – השפעות ממעלה האגן - סכר דגניה וסכירת נחלי עבר הירדן – ירידת המפלס, בולענים, ניצול משאבים, סיפורו של מפעל האשלג (נובומייסקי), ייחודו של ים המלח, ים בינלאומי, "פלא עולם"?
ערבה
סוגיות מרכזיות:
- התמודדות עם תנאי קיצון מביאה לחדשנות- חדשנות בחקלאות (גידולים מבכירים, התמודדות עם מים מליחים, המו"פים החקלאיים) חדשנות באנרגיה חלופית. התבוננות נוספת באזור זה -העיר אילת – ייחודיות וחשיבותה האסטרטגית למדינת ישראל
גליל
סוגיות מרכזיות:
- פסיפס אנושי- אוכלוסייה הטרוגנית – בבחינת הסוגיה מדוע תפרוסת האוכלוסייה הינה כפי שהינה ניתן להגיע לכל התבחינים: בשל המבנה הפיסי - בעבר היישובים התרכזו בפסגות, חקלאות בעמקים הצרים, בעיות נגישות, האקלים והמבנה יוצרים דגם נחלים, יערות ושטחים פתוחים. מי היא האוכלוסייה (התמקדות בפסיפס בגיוון, צ'רקסים, דרוזים, בדווים כמו גם גיוון באוכלוסייה היהודית – כל מהלך לאומי של "פיזור אוכלוסייה" הביא אוכלוסייה שונה לגליל), מבנה כפר מסורתי לעומת מבנה של מצפה בגליל, זית בגליל – תפרוסת הזית ותעשיית הזית – חידוש ימיו כקדם. משבר החקלאות בגליל והמעבר לתיירות כפרית חקלאית. כרמיאל עיר בצמיחה– התמודדות של עיר פריפריאלית עם גלי העלייה.
יהודה ושומרון
סוגיות מרכזיות:
- ארץ ההר- חקלאות מדרגות, דרך היין, דרכים עתיקות והתוויתן ולעומת זאת הקושי בסלילת נתיבי תחבורה מודרניים באזור זה כגון הרכבת לירושלים, גיוון לאומי ודתי כתוצאה מסיבות היסטוריות בשדרת ההר
שפלת יהודה
סוגיות מרכזיות:
- רץ המערות- אזור מעבר בין שדרת ההר למישור החוף, המסלע הייחודי מהווה מפתח להבנה – מערות, מיעוט מים, מורשת
כרמל ורמות מנשה
סוגיות מרכזיות:
- פיתוח בר קיימא- ריאה ירוקה, הגן הלאומי הגדול בארץ, מרחבים ביוספריים, התמודדות עם שריפות, שיתוף ציבור, חקלאות מקיימת, גן עדן לרוכבי אופניים, צומח אופייני לאקלים הים תיכוני (קשר תבליט + אקלים = קרקע וצמחיה אופייניים) וגם חיים ביחד - בהאים, דרוזים, עיר מעורבת
מישור החוף הצפוני
סוגיות מרכזיות:
- נמלי ים- נמלים עתיקים ונמלים מודרניים במישור החוף הצפוני (מהפיניקים עד סוגיות נמל חיפה), עכו
השרון (תנינים עד ירקון)
סוגיות מרכזיות:
- התפתחות מטרופולין כזירת התרחשות- הדופק העירוני, בנייה לגובה, סוגיות של הסעת המונים ותחבורה ציבורית, פארקים מטרופוליטניים (פארק אריאל שרון כולל שיקום חירייה)
מישור החוף הדרומי
סוגיות מרכזיות:
- מאזן החולות או מאזן הפיתוח- יחסי פיתוח מול שימור – כפרי נופש ומאבקים נגד הקמתם, שימור רכסי הכורכר, איומי זחילת המטרופולין דרומה
כרמל ורמות מנשה
סוגיות מרכזיות:
- פיתוח בר קיימא- ריאה ירוקה, הגן הלאומי הגדול בארץ, מרחבים ביוספריים, התמודדות עם שריפות, שיתוף ציבור, חקלאות מקיימת, גן עדן לרוכבי אופניים, צומח אופייני לאקלים הים תיכוני (קשר תבליט + אקלים = קרקע וצמחיה אופייניים) וגם חיים ביחד - בהאים, דרוזים, עיר מעורבת
סוגיות מרכזיות:
- געשיות- געשיות הגולן הינה המפתח להבנתו – היותו רמה, הקניונים, ריבוי המים, מעיינות ונחלים זורמים, קרקע דשנה לחקלאות, שמורות טבע רבות, בזלת כחומר בנייה באתרים ארכיאולוגיים – במבנים "פשוטים" בזלת, במבנים מפוארים אבן מיובאת (למשל סוסיתא); ועוד – מאפייני האקלים הייחודיים של הגולן (והחרמון) - השפעתם על החקלאות
סוגיות מרכזיות:
- איך הופכים חצר אחורית לחצר קדמית? פריפריה, פזורות בדואיות, ריכוז מפגעים (מטמנות, פסולת מסוכנת, שטחי אש, תעשייה כבדה כריית מחצבים). דרך הסיפור של מטמנת דודאים אפשר להגיע לנושא של פסולת מוצקה והשינוע שלה (פסולת גוש דן מוטמנת צפונית לבאר שבע)– לעומת (חצר קדמית) עיר הבהד"ים – משיכת אוכלוסייה צעירה וחזקה לנגב, המטרופולין הרביעי באר שבע, ייחודיות גאולוגית (מכתשים). חזון ערי הפיתוח ועיירות על סף מפנה (מצפה רמון)
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- אפיון האזור במדדים כמותיים ובני מדידה מתוך מפות, טבלאות וגרפים מאתר האינטרנט של התוכנית בנושאי: תבליט, טמפרטורות, דגם משקעים, קרקע ומסלע (הרחבה), כיסוי צומח, מים וזמינותם (נחלים עיקריים, מעיינות, מפעלי מים מרכזיים)
- הגדרת "האזור שלי" מבחינת משרע בנתוני התבחינים הפיסיים למשל – הגובה באזור שלי נע בין 50-500 מטר. על בסיס תבחין הגובה ניתן לחלקו לאזורי משנה ברורים ; כמות המשקעים הממוצעת השנתית נעה בין 400-600 מ"מ גשם בתחנות המדידה השונות באזור שלי – על כן האזור שלי שייך לאזור הים תיכוני; וכן הלאה
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- "האזור שלי" מבחינת אוכלוסייה והתיישבות: יישובים צורתם (הרחבה) וגודלם, מהו הרכב האוכלוסייה (אוכלוסייה הומוגנית או הטרוגנית, קבוצות מיעוט באוכלוסייה ומאפייניהן, עדות ודתות)
- התמקדות בעיר מרכזית באזור שלי – מאפייניה וכוח השפעתה על האזור
- מורשת ותרבות- מאפייני ההתיישבות, נופי מורשת, אתרי מורשת, סיפורי מורשת ה
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- חקלאות – אופי החקלאות והגידולים החקלאיים – יצירת הקשר בין מאפיינים פיסיים (אקלים, זמינות מים וסוג הקרקע) לבין אופייה של החקלאות באזור שלי; איומים על החקלאות
- תעשייה –מפעלים מיוחדים שמאפיינים את "האזור שלי"
- תיירות - אתרי ביקור משמעותיים כגון שמורות טבע, גנים לאומיים, פארקים, יערות, מסלולי טיול, אטרקציות של תיירות דתית או תרבותית (התמקדות במאפיין מרכזי)
- תחבורה - מאפיין ייחודי של תחבורה ונגישות באזור שלי (נתיבי תנועה מאפיינים, יוממות אל או מ"האזור שלי", יישובי שינה)
- מאפיין כלכלי מייצג לאזור שלי (למשל: חקלאי, תעשייתי, עירוני, ליבה מסחרית)
הצעות למוקדי הוראה וסוגיות מרכזיות
- מציאת הקשרים בין מאפיינים שונים בתוך האזור
- חלוקת "האזור שלי" לאזורי משנה על בסיס התבחינים השונים (למשל אזור הגליל – גליל עליון , גליל תחתון, גבעות אלונים שפרעם, בקעת בית הכרם)
הרחבה:
- סיווג מאפייני "האזור שלי" בגישת ההתבוננות הגאוגרפית ככלי וכתבנית לחקר יחסי הגומלין אדם-סביבה המאפשרת שאילת שאלות (כגון: מדוע תופעה מרחבית מסוימת קיימת? מדוע היא ממוקמת דווקא במקום זה? כיצד היא התפתחה? מה השפיע על דגם התפוצה שלה? מה יקרה אם נשנה אחד מגורמי ההשפעה?)
- הצצה מעבר לגבולות האזור לאזורים נושקים – השפעות זולגות
מישור החוף- תחרות על שימושי הקרקע
שעות הוראה
3 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מישור החוף בין הים לבין ההר התורמים לעיצובו
- תמורות בשימושי הקרקע והתחרות ביניהם
- מעבודת האדמה, לשרותים ותעשיה
- פיתוח מול שימור הסביבה
- מגורים ואוכלוסייה – מטרופולין "גדרה עד חדרה"
- חלוקה לאזורי משנה של מישור החוף: מישור החוף הצפוני, השרון ומישור החוף הדרומי
הרחבה:
- פתרונות אפשריים למיתון הקונפליקטים במישור החוף (כגון עידוד תחבורה ציבורית, תמריצים לתעסוקה בפריפריה)
- נמלים במישור החוף בעבר (סיבות למיקום) ובהווה (השפעה על עורף החוף)
- נסיגת מצוק הכורכר בשרון – תנאים פיסיים והשפעת האדם
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי רכיבים וקשרים - הבנת הקשר המרחבי בין גורמים שונים (הים, ההר, מישור החוף)
ניתוח תפרוסות של שימושי קרקע בעזרת מפות, גרפים ותרשימים.
העלאת מגוון נקודות מבט בנושא תחרות על שימושי הקרקע דרך הצגתם של קונפליקטים
הפקת מידע באמצעות מפת שימושי קרקע
ניתוח השוואתי בין אזורים שונים בתוך מישור החוף
- זיהוי רכיבים וקשרים: אפיון הקשרים בין נתונים פיסיים לבין תפרוסת של תופעה אנושית (למשל מיקום נמלים); אפיון הקשרים בין תופעות טבע והשפעת האדם
- העלאת מגוון נקודות מבט (הצעות לשיפור/ למיתון קונפליקטים; מדוע תפוצת תופעה מסוימת הינה כפי שהינה) ובחינתן באופן ביקורתי
- הבניית אחריות סביבתית
- בחינת השלכות של התערבות האדם בתהליכים טבעיים - ייצוג המידע בדרכים מגוונות (למשל – תרשים זרימה של שרשרת השפעות גומלין)
מושגים
שימושי קרקע, קונפליקטים על שימושי קרקע, פרבור, זחילה עירונית
הערות והמלצות
אפשרות בחירה לצמצם שעות לימוד לאזור הראשי בו נמצא "האזור שלי"– ולהרחיב אזורים ראשיים אחרים
מומלץ לאפיין את שימושי הקרקע המתחרים זה מול זה – למשל דרישה גוברת למגורים – כרסום בשטחי חקלאות ושטחים פתוחים; מיקום תעשיות – איום על האקוויפר; פיתוח חופי רחצה ותשתיות צמודות לקו החוף (תעשייה, נמלים וכו) – פגיעה באזור ההטלה של צבי ים
הרחבה:
- עבודה קבוצתית - יצירת רשימת הצעות לשיפור או מיתון הקונפליקטים של שימושי הקרקע
- הצגת התוצרים בדרכים יצירתיות ומגוונות
נגב – יחסי מדבר ואדם
שעות הוראה
4 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- האקלים כמעצב המרחב -מאפייני האקלים של הנגב
- נופים מדבריים
- מאפייני האוכלוסייה ויישובים
- דרכי התמודדות עם תנאי מדבר
- חלוקה לאזורי משנה של הנגב הרחבה:
- הנגב כ"חצר אחורית"
- פיתוח הנגב מחזון בן גוריון ועד עיר הבה"דים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
השוואת תבחינים בין הנגב לאזורים אחרים– שטח הנגב, צפיפות האוכלוסייה, שטח שמורות טבע
זיהוי רכיבים וקשרים: אפיון הקשרים בין הנתונים הפיסיים לבין תפרוסת מאפייני האוכלוסייה והיישובים
הרחבה: ניסוח טיעון מורכב (הכולל כמה טיעוני משנה) העוסק בסיבות להיותו של הנגב "חצר אחורית"
הרחבה: קבלת החלטות: העלאת חלופות ובחינתן באופן ביקורתי – אסטרטגיות לפיתוח הנגב
מושגים
שטפונות, בורות מים, צומח מדברי, בדווים
הרחבה: NIMBY
הערות והמלצות
הרחבה: בנושא הנגב כחצר אחורית מומלץ להתייחס לעובדה כי בשל אוכלוסייה דלילה וריחוק – משיכת מפגעים (שטחי אש, מטמנות, תעשיות כבדות)
הרחבה: בנושא פיתוח הנגב והתמודדות עם תנאי המדבר מומלץ להתייחס לנושאים: בן גוריון בשדה בוקר, באר שבע כ"עיר גנים", הקמת ערי הפיתוח והתמודדותן לאורך שנים, מהלכי פיתוח במאה ה -21 – עיר הבה"דים, קריות היי טק, מצפה רמון כעיר תיירות מדברית
בקע ים המלח – הבקע כשבר גאולוגי והשפעותיו
שעות הוראה
4 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- הגאולוגיה של בקע ים המלח
- תופעות לאורך הבקע: ציר גבול, ציר נדידה, פרוזדור אקולוגי (הרחבה), המקום הנמוך בעולם
- חלוקה לאזורי משנה של בקע ים המלח: בקעת כנרות, בקעת הירדן וים המלח, ערבה
- תגובת שרשרת סביבתית בים המלח
הרחבה:
- ייבושה של ימת החולה והצפתה מחדש
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הבנת הקשר המרחבי בין גורמים שונים: הגיאולוגיה של הבקע והשפעתה על פיזורן המרחבי של תופעות גאוגרפיות שונות
זיהוי רכיבים וקשרים, סיבה ותוצאה: זיהוי שרשרת התגובות הסביבתיות באזור ים המלח
הרחבה: הבניית אחריות סביבתית – מעשי האדם בעבר ובהווה משפיעים על המערכת האקולוגית בהווה ובעתיד (ים המלח, עמק החולה)
פיתוח חשיבה ביקורתית בהקשר של דילמות סביבתיות ומוסריות
מושגים
קו שבר גאולוגי, ציר נדידה
הרחבה: שבר תזוזה אופקי, ימת הלשון, מעיינות העתק, פרוזדור אקולוגי
הערות והמלצות
הבנת הקשר בין פעולות במעלה אגן ים המלח לירידת המפלס ולתגובת שרשרת סביבתית (התחתרות לאחור של נחלים- הרחבה, תופעת הבולענים, הסטת מעיינות, פגיעה במערכת האקולוגית, עצירת פיתוח);
הרחבה: פעילות מפעלי ים המלח ותגובת השרשרת הנוצרת (תרומה לירידת המפלס באגן הצפוני, עליית מפלס בריכה מספר 5, פגיעה במלונות, כריית חומר ואדי במניפות הנחלים, זיהום אויר)
הרחבה: ייבוש החולה – תגובת השרשרת הסביבתית – ההחלטה על הצפה מחדש ותגובת המערכת האקולוגית להצפה זו הינה דוגמא מיוחדת לאופן בו התערבות האדם משפיעה על המערכת האקולוגית (באופן שאיננו יכולים לצפות אותו מראש), כמו גם על שינוי לאורך זמן בתפיסות סביבתיות.
שדרת ההר - מסורתיות ומורשת
שעות הוראה
3 שעות
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- השפעות המבנה הפיסי על נגישות ועל דגם ההתיישבות בעבר ובהווה
- אזור ההר כפסיפס של תרבויות – כפרים ערביים, דרוזים, צ'רקסים, יישובים יהודיים
- חקלאות מסורתית כדגם לביטוי מסורתיות ומורשת באזור ההר
- חלוקה לאזורי משנה של שדרת ההר: גליל (עליון ותחתון), יהודה ושומרון
הרחבה:
- קברי צדיקים וקדושה בגליל
- שריפות יער וחורש
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הבנת הקשר המרחבי בין גורמים שונים: מבנה ונוף בשדרת ההר המשפיעים על דגם התיישבות
ניתוח השוואתי – חקלאות מסורתית מול חקלאות מודרנית, יתרונות וחסרונות באזור ההר
הרחבה: הבניית אחריות סביבתית – גורמים אנושיים לשריפות יער והשפעותיהן
מושגים
מורשת, חקלאות מדרגות, חקלאות בעל, חקלאות שלחין, דרוזים, צ'רקסים
הערות והמלצות
הרחבה: אחת הדוגמאות למסורתיות היא עלייה לקברי צדיקים. מחד, תופעה עתיקה ומסורתית, אך מאידך תופעה מתפתחת הכוללת קהלים חדשים ורחבים, "קידוש" אתרים ופיתוחם כאתרי ביקור, תפילה ובקשת ברכה.
הרחבה: שריפות יער וחורש הינן תופעה המחייבת התמודדות מתמדת באזור ההר. דרך נושא השריפות ניתן לראות שינוי תפיסתי בייעור בישראל בעשורים האחרונים (מעבר ממחטניים לעצי חורש), ניתן לדון גם במשמעות האקולוגית של שריפות ודרכי התמודדות
ירושלים בירת ישראל
הקדמה
פרק זה מאפשר לימוד העיר ירושלים בירת ישראל עיר בשונה מחקר אזור. השינוי בשדה החקירה מאפשר הדגמת לימוד ממוקד ומעמיק וירידה לפרטים.
פרק זה מהווה את פרק הסיום ולכן יש לייחד זמן לסיכום הנושאים שנלמדו בכיתות ה'- ו' והקשר ביניהם ולנושא שיילמד בכיתה ז' "האדם וסביבתו כפר עולמי".
מטרות:
התלמידים:
- יכירו בערכה של ירושלים כעיר בירתה של ישראל
- יבינו את מיקומה הגיאוגרפי של ירושלים את יתרונותיו ומגבלותיו
- יבינו את ייחודה וחשיבותה של ירושלים בתולדות ישראל בעבר ובהווה
- יכירו בחשיבותה של ירושלים כסמל לאומי ואוניברסלי
גורמי המיקום של ירושלים
שעות הוראה
שעה אחת
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- סיבות פיסיות - תבליט ונוף, מעיינות
- סיבות היסטוריות – צומת דרכים עתיקות, הרחבה: מצב שלטוני ותפרוסת האוכלוסייה והשבטים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי רכיבים וקשרים - הבנת הקשר המרחבי בין גורמים שונים (הים, ההר, מישור החוף)
ניתוח תפרוסות של שימושי קרקע בעזרת מפות, גרפים ותרשימים.
העלאת מגוון נקודות מבט בנושא תחרות על שימושי הקרקע דרך הצגתם של קונפליקטים
הפקת מידע באמצעות מפת שימושי קרקע --- ניתוח השוואתי בין אזורים שונים בתוך מישור החוף
- זיהוי רכיבים וקשרים: אפיון הקשרים בין נתונים פיסיים לבין תפרוסת של תופעה אנושית (למשל מיקום נמלים); אפיון הקשרים בין תופעות טבע והשפעת האדם
- העלאת מגוון נקודות מבט (הצעות לשיפור/ למיתון קונפליקטים; מדוע תפוצת תופעה מסוימת הינה כפי שהינה) ובחינתן באופן ביקורתי
- הבניית אחריות סביבתית
- בחינת השלכות של התערבות האדם בתהליכים טבעיים - ייצוג המידע בדרכים מגוונות (למשל – תרשים זרימה של שרשרת השפעות גומלין)
מושגים
דרך ההר
הערות והמלצות
מומלץ להתחיל ללמד את הנושא כחודש לפני יום ירושלים ולסיים בסיור בסמוך ליום ירושלים
שימוש במושגי יסוד ובתבחינים שנלמדו ביחידות הקודמות
בסמוך ליום ירושלים מומלץ לשלב את הנושא עם תוכניות הלימוד במקצועות השונים - תנ"ך, מדע וטכנולוגיה (אדריכלות בעת העתיקה, מפעלי המים), מוזיקה (שירי ירושלים), ספרות (קטעי קריאה)
ציוני דרך מרכזיים להתפתחותה של ירושלים
שעות הוראה
שעתיים
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מהעיר היבוסית לעיר דוד
- ירושלים בימי שלמה המלך – בניית בית המקדש ומפעלי המים, חורבן העיר והמקדש, גלות בבל
- היציאה מן החומות
- מלחמת העצמאות והמצור על ירושלים
- מקום המדינה – ירושלים המחולקת
- מלחמת ששת הימים ואיחוד ירושלים
- ירושלים המאוחדת
הרחבה:
- ימי בית שני וחורבן הבית
- איליה קפיטולינה והתקופה הביזנטית
- ממלכת הצלבנים, שלטון מוסלמי וע'ותמני
- מנדט בריטי
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
מיון המידע: שיוך ארועים לציר הזמן
הפקת מידע באמצעות מפות המתארות תקופות היסטוריות שונות בירושלים והשוואת מבנה העיר בתקופות שונות (מיקום, גודל, רובעים, שכונות, מבנים מרכזיים וכדומה)
מדרש תמונה -שיוך אתרים מונומנטאליים בירושלים לתקופות על ציר זמן
מושגים
הגיחון, בריכת השילוח, מקדש שלמה, נבוכאדנצר, גלות בבל, בית שני, המרד הגדול, איליה קפיטולינה, ראשית הנצרות, כנסיית הקבר, צלבנים, סולימאן המפואר, המנדט הבריטי, מלחמת העצמאות ,דרך בורמה, שיירות לירושלים, מלחמת ששת הימים
הערות והמלצות
מומלץ לציין באופן גרפי וברור את ציר הזמן המלא של תולדות ירושלים - ועל גביו להתמקד בארועים מרכזיים למשל – סרגל זמן ירושלים ברשת באתר הרובע היהודי
מומלץ להמחיש כל תקופה מרכזית על ידי סמל – המסמל את התקופה ויחרט בזכרון. למשל – בית ראשון נקבת השילוח, בית שני הכותל, תקופה ביזנטית כנסיית הקבר, התקופה המוסלמית חומות ירושלים הניכרות כיום וכן הלאה.
קדושתה של ירושלים לשלוש הדתות
שעות הוראה
שעה אחת
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- ירושלים כעיר קדושה ליהודים
- ירושלים כעיר קדושה לנוצרים
- ירושלים כעיר קדושה למוסלמים
הרחבה:
- תיירות דתית לירושלים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הבנה של סיבות ערכיות לקדושתה של ירושלים, הבנה כי לקבוצות אוכלוסייה שונות יכולות להיות נקודות מבט שונות בהקשר לנושא
ייצוג המידע בדרכים מגוונות ומקורות מידע מגוונים (למשל מדרשי חז"ל, מפות עתיקות של ירושלים)
מושגים
אבן השתייה, כיפת הסלע, כנסיית הבשורה, ויה דולורוזה
הערות והמלצות
למשל: "וְנִקְווּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלִָם" (ירמיהו ג 17). מרכזיותה של ירושלים מבחינה רוחנית הגדירה גם את מיקומה הפיזי במרכז העולם: "זֹאת יְרוּשָׁלַם בְּתוֹךְ הַגּוֹיִם שַׂמְתִּיהָ וּסְבִיבוֹתֶיהָ אֲרָצוֹת" (יחזקאל ה 5). מדרשי חז"ל מציגים את חשיבותה ומרכזיותה של ירושלים כהמשך לתיאור מקומה ועתידה של במקרא: במדרשי אגדה "עתידה ירושלים להיעשות מטרופולין לכל הארצות" - ועתידים להתקבץ אליה "כל הגויים וכל הממלכות" (מתוך לקסיקון לתרבות ישראל)
(למשל מפות ימי הביניים)
קבוצות אוכלוסייה עיקריות בירושלים
שעות הוראה
שעתיים
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- פסיפס אנושי הכרות עם קבוצות האוכלוסייה העיקריות
- ביטויי דתות שונות במרחב העירוני
הרחבה:
- חיים בחברה של ניגודים – מאפייני הממשק בין קבוצות בעלות אורח חיים שונה או אידיאולוגיה שונה
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי רכיבים וקשרים: השפעות הדדיות של קבוצות אוכלוסייה שונות על המרקם העירוני
מושגים
מורשת, חקלאות מדרגות, חקלאות בעל, חקלאות שלחין, דרוזים, צ'רקסים
הערות והמלצות
מומלץ לאפיין את קבוצות האוכלוסייה העיקריות דרך מפת השכונות בעיר
מומלץ לקיים "טיול וירטואלי" בשכונות העיר באמצעי טכנולוגי גרפי דרך רשת האינטרנט כגון Street View
תפקידיה של ירושלים כבירת ישראל
שעות הוראה
שעתיים
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- כינון ירושלים כבירת ישראל – חוק יסוד ירושלים
- בית למוסדות המדינה – הכנסת, קריית הממשלה, בית המשפט העליון, משכן הנשיא, מוסדות תרבות לאומיים כגון מוזיאון ישראל
הרחבה:
- גופים וגורמים בינלאומיים הממוקמים בירושלים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
השוואה – מה בין עיר לעיר בירה
מושגים
חוק יסוד ירושלים
הערות והמלצות
באתר ה GIS של עיריית ירושלים ניתן להעלות שכבות רבות ולקבל מפות שונות של ירושלים. למשל ניתן לראות את מיקום מבני הממסד והשלטון, שכונות, אתרי ביקור ועוד
מומלץ לקיים טיולים וירטואליים באתרים דרך רשת האינטרנט. למשל סיור וירטואלי במוזיאון ישראל דרך פרויקט האומנות של גוגל
ניתן לשלב בהתליך הלימודי מיזמים של העצמה ולקיחת אחריות אישית.
ירושלים היום ולאן?
שעות הוראה
שעתיים
מוקדי הוראה והצעות לסוגיות מרכזיות
- מאפיינים גיאוגרפיים: התחדשות עירונית, תעסוקת תושבים, שכונות, תהליכי תכנון ופיתוח
הרחבה:
- "כיצד בונים עיר עתיקה"? קונפליקט פיתוח מול שימור ממצאים ארכיאולוגיים
- מדיניות למשיכת אוכלוסיה יצרנית, צעירה ומשכילה לירושלים (תמריצים, מוסדות השכלה, דיור, תרבות)
- "טבע עירוני" בירושלים – היבטי איכות סביבה, חייצים ירוקים ופארקים עירוניים
פיתוח כישורי למידה, מושגים והמלצות
דוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הרחבה: פיתוח חשיבה יצירתית ורב מימדית דרך קונפליקט פיתוח עיר מודרנית על גבי ובתוך שכבות של עיר עתיקה
הרחבה: פיתוח חשיבה מקיימת ואחריות סביבתית – שימור הסביבה בתוך העיר
מושגים
מורשת, חקלאות מדרגות, חקלאות בעל, חקלאות שלחין, דרוזים, צ'רקסים
הערות והמלצות
הרחבה: סוגיית "כיצד בונים עיר עתיקה" מציפה את המורכבות של פיתוח עיר מודרנית על גבי אוצרות של ממצאים ארכיאולוגיים מתקופות השונות. מומלץ להשתמש בסיפור שיקום הרובע היהודי בירושלים כדוגמא. הנושא מתועד ב"ציר הזמן" בתקופה המודרנית באתר החברה לשיקום הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים
הרחבה: מקור לחזון לשיקום ירושלים: עופר, ג. (2009) (עורך): חזון לירושלים - תכנית לשיקום ירושלים, בירת־ישראל. מכון ירושלים לחקר ישראל