הנחות יסוד ומטרות

הנחות יסוד

  • השפה כנכס: ידיעת שפה זרה היא בעלת ערך לכל אזרח במדינת ישראל, והיא מהווה נכס לאומי, תרבותי, מורשתי וכלכלי למדינת ישראל. 
  • ידיעת שפות זרות בכלל מסייעת להבנה ולקבלה של בני עמים אחרים ותרבותם, ומובילה לסובלנות כלפי אנשים בעלי אורח חיים שונה.
  • ידיעת שפות זרות בכלל מטפחת מיומנויות קוגניטיביות, ביניהן: גמישות מחשבתית ויצירתיות לשונית.
  • לימוד שפה נוספת מפתח את האישיות ואת האינטליגנציה.
  • רכישת שפה נוספת מעמיקה את המודעות למבניה ולתפקודיה של שפת האם ומפתחת תובנות מטה-לשוניות.
  • השפה הגרמנית פותחת שערים להשכלה. היא שפת המשוררים והוגי הדעות, שפתם של המלחינים הגדולים, הפילוסופים והמדענים.
  • ידיעת השפה הגרמנית מאפשרת נגישות לספרים בשפת המקור. יש לציין כי בכל שנה יוצאים לאור כ-80,000 כותרים בגרמנית. מעטים מהם מתורגמים לשפות אחרות.
  • לימוד השפה הגרמנית מאפשר לצאצאים של יוצאי גרמניה להתחבר לשורשיהם, לחקור את תולדות משפחתם ואת תולדות השואה ולתקשר מילולית עם קרובי משפחתם דוברי הגרמנית.
  • היכרות עם השפה הגרמנית מאפשרת ליחיד ליצור קשרים בין-אישיים עם דוברי גרמנית ולהכיר את מנהגיהם ואת אורחות חייהם. 

היסטוריה ותרבות: התרבות הגרמנית מתאפיינת בשפע של שירה, ספרות והגות שהעשירו את העולם התרבותי. חלק נכבד מכל זה הוא פרי יצירתם של יהודים בני התרבות הגרמנית, שהיו גם מאדריכליה: משוררים וסופרים, הוגים ומדענים, עיתונאים ופיליטוניסטים, מחזאים, סטיריקנים, שחקנים וזמרים. כולם יהודים. הם כתבו, דיברו שרו והציגו בשפה גרמנית, שהייתה מרכיב חשוב בזהותם. בעקבות שואת יהודי אירופה נקשרה השפה הגרמנית לזוועות הנאצים ורבים מהניצולים נמנעו מלדבר בשפה זו. 

יידיש: יידיש היא השפה שבה דיברו רבים מיהודי אירופה במשך כאלף שנים: שפה עשירה ועסיסית, ובה אלפי ביטויים ופתגמים. היידיש התפתחה בגרמניה, במקביל להתפתחות השפה הגרמנית: היהודים הוסיפו מילים וביטויים בעברית לגרמנית המדוברת, דברו בה בהגייה ייחודית, כתבו אותה באותיות עבריות, ובהדרגה התגבשה היידיש כשפה בזכות עצמה. על הבסיס של היידיש הגרמנית נוספו במשך השנים מילים ברוסית, בפולנית וברומנית, ובשנים המאוחרות יותר, גם באנגלית. ליידיש שני ניבים עיקריים, הנכתבים באותו האופן אך נהגים אחרת. המילה "יידיש" פירושה "יהודית", והיא קיצור למונח המקורי "גרמנית יהודית" (יידיש דעייטש).

ספרות ואמנות: גרמנית היא שפתם של פילוסופים, הוגי דעות, אנשי רוח וגדולי המוזיקאים – גתה, קפקא, באך, מוצרט, בטהובן ועוד.

טכנולוגיה מדע ומחקר: גרמנית הינה השפה השנייה בחשיבותה מבין השפות בתחום המדע. תרומתה של גרמניה למחקר ופיתוח הינה השלישית בהיקפה בעולם. 

מטרות

מטרת על 

לימוד השפה הגרמנית יאפשר לתלמידים להתוודע למורשת התרבותית העשירה של המדינות דוברות הגרמנית, להכיר את דוברי השפה, את מנהגיהם ואורחות חייהם, ולטוות עמם רשת של קשרים בין אישיים ואחרים.

מטרות כלליות

  • טיפוח מיומנויות תקשורתיות הנדרשות לרכישת השפה הגרמנית ולהפנמתה: הבנת הנשמע, הבעה בעל פה (כולל השתתפות בשיחה), הבנת הנקרא והבעה בכתב.
  • הכרת התרבות הגרמנית שנוצרה בשפה זו.
  • טיפוח עניין וסקרנות כלפי השפה הגרמנית ודרכי השימוש בה.
  • פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה וחשיבה יצירתית.
  • פיתוח מודעות לשונית ותובנות מטא-לשוניות.
  • הגברת המוטיבציה להרחבת ידיעותיהם של הלומדים מעבר לחומר הנלמד בכיתה.
  • רכישת ידע בתחומי דעת נוספים והרחבת הנגישות למידע באמצעות השפה הגרמנית.
  • הקניית ערכים של פתיחות וסובלנות אל השונה והאחר, דרך למידת השפה.