דרכי הוראה מומלצות ומסגרת הזמן המומלצת

חזרה לראש הדף

דרכי הוראה מומלצות

  • לימוד השפה הגרמנית ייעשה באופן אקטיבי ודינמי, תוך אינטראקציה בין המורה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם, לשם הגברת המוטיבציה  
  • שלהם לפתח  ולהרחיב את ידיעותיהם בשפה.
  • בתהליך ההוראה והלמידה של השפה יש לעודד את היצירתיות של התלמידים ואת יכולת הלמידה העצמאית שלהם.
  • התכנים שייבחרו יהיו רלוונטיים לעולמם של התלמידים ומותאמים לשכבת הגיל שלהם, לתחומי העניין ולהקשרים החברתיים והתרבותיים שלהם. 
  • בתהליך ההוראה והלמידה של השפה ייעשה שימוש במגוון אמצעים חזותיים ובאמצעי המחשה והעשרה למיניהם, כדי להפוך את הלמידה 
  • לחווייתית ולמשמעותית יותר. 
  • יש להשתמש במידע מהאינטרנט כמקור נוסף ללמידה (לדוגמה – בלוגים בשפה גרמנית, שיחות טלפון באינטרנט).
  • בתהליך ההוראה יש לערוך השוואה בין השפות הנלמדות ולהבליט נקודות של דמיון כדי לפתח מודעות לשונית.
  • יש לערוך לתלמידים היכרות עם התרבות הגרמנית, בד בבד עם לימוד השפה.
  • בתהליך ההוראה רצוי לשלב למידה על התרבות הגרמנית בדרך החקר (שאילת שאלות, איסוף, ארגון ומיזוג מידע ממקורות מגוונים ועוד). 
  • יש לחשוף את הלומדים ככל האפשר לשפה הגרמנית, בדיבור ובעזרת כלי מדיה שונים.
  • יש לעודד פרויקטים של שיתופי פעולה בין בתי ספר בארץ ובעולם (כולל משלחות של תלמידים)
  • למידה חוץ בית ספרית: יש לעודד מפגשים ישירים או מקוונים עם דוברי גרמנית ולהשתמש במצבי תקשורת אותנטיים.
  • יש ליצור הזדמנויות למידה לקידום כישורים שפתיים, כך שתלמידים יקבלו אחריות על הלמידה במהלך השיעור וכן מחוץ לבית הספר, ולפתח באופן יעיל אסטרטגיות למידה ותקשורת.
  • יש לטפח בקרב התלמידים אסטרטגיות שיתוף פעולה, עבודה בזוגות או בקבוצות ותמיכה זה בזה במהלך הלמידה.
חזרה לראש הדף

מסגרת הזמן המומלצת ללימוד גרמנית

בחטיבת הביניים

שעות לימוד מומלצות:

  • כיתה ז'- 2 ש"ש
  • כיתה ח'- 2 ש"ש
  • כיתה ט'- 2 ש"ש

בחטיבה עליונה

רמת לימוד 5 יח"ל:

  • כיתה י'- 4 ש"ש
  • כיתה י"א- 5 ש"ש
  • כיתה י"ב- 6 ש"ש
חזרה לראש הדף

קווים מנחים ודגשים בתוכנית

התוכנית כוללת שלוש רמות ידע המתאימות לשכבות הגיל השונות, בהתאם לסטנדרטים שנקבעו במסגרת המדד האירופי המשותף להערכת שפות CEFR: (the Common European Framework of Reference for Languages)

רמה 1A – לכיתות ז'-ט' או לכיתה י' (למי שלא למד גרמנית בחט"ב)

רמה 2A – לכיתה י"א

רמה 1B – לכיתה י"ב

התוכנית תתמקד במיומנויות השפה השונות ובעיקר במיומנות השיח בעל פה בכיתה.

לימוד השפה ישולב בלימוד התרבות הגרמנית והתרבות של המדינות הנוספות דוברות הגרמנית.

יש לבחור טקסטים שהם רלוונטיים ומשמעותיים לעולמם של התלמידים ומזמנים שיח ודיון על ערכים.