תוכנית הלימודים להוראת העברית בחטיבה העליונה (כיתות י-יב) בנויה כהמשך טבעי לרצף התכנים הנלמדים בחטיבות הביניים. דבר זה מאפשר התבססות על הידע הלשוני אותו רכשו התלמידים בכיתות ז-ט, תוך הרחבתו והתמקדות בחיזוק ההבעה בעל-פה ובכתב, בלימוד פרקים מתנ"ך, בהכרת טקסטים ספרותיים, בפיתוח החשיבה ובהעשרת העולם הרגשי ועולמות הידע והתוכן של התלמיד.
מפתחי התוכנית בקשו להביא תפיסה חדשה בהוראת השפה העברית בחינוך הדרוזי כלהלן:
- צמצום הגישה של הוראת הדקדוק כמטרה בפני עצמה והפחתת משקלו ביחידות הלימוד השונות.
- בתחום הספרות והתנ"ך, הוגדרו היצירות בפרקי החובה עליהם יבחנו התלמידים ביחידות הלימוד. נוסף על שיקולי התוכן, הופעלו בבחירת הטקסטים גם שיקולים סוגתיים, מבניים, רטוריים ולשוניים. יחד עם זאת, מפתחי התוכנית נותנים ערך רב לשיקול דעתו של המורה בבחירת התכנים ובהתאמתם לתלמידיו ולהעדפותיו הוא. לכן גם בפרקי החובה ניתנה למורה בחירה מתוך מספר קבוע של יצירות.
- הושם דגש על גיוון בסוגי הטקסטים והיצירות ועל הכלים השונים שיש להקנות לתלמיד. אי לכך, אחת לכמה שנים ניתנת האפשרות לשינוי היצירות בפרקי החובה (לפי החלטת המפמ"ר וועדת המקצוע), כמו גם על שינוי הנושאים להעמקה ולהרחבה בתחום הספרות.
- לאור האפשרות לבחירה מרובה ומתוך מטרה להביא את התלמיד לרמות גבוהות של חשיבה, של השוואה בין טקסטים שונים ושל הפעלת שיקול דעת אישי, השאלות בספרות ובתנ"ך לא תתמקדנה בהכרח ביצירה ספציפית זו או אחרת, או בפרק מסוים, כפי שהיה נהוג עד כה. במקום שאלות אלו יתכנו שאלות כלליות, עליהן יכול התלמיד לענות לפי יצירות שונות.
- מצופה כי הגמישות, חופש הפעולה, היצירתיות, המגוון והעדפות התלמיד והמורה יבואו לידי ביטוי בחלקי התוכנית שהם להעמקה ולהרחבה, בכללן כל היחידה החמישית וארבעה נושאים שונים בספרות ביחידות הלימוד השלישית והרביעית (שני נושאים בכל יחידה). ברוב הנושאים הללו כללו מפתחי התכנית יצירות מומלצות. בתי"ס המעוניינים ללמד יצירות אחרות, חייבים לקבל את אישור המפמ"ר.
מפרט התכנים, המושגים המרכזיים, המיומנויות וכישורי החשיבה יובא להלן קודם כל בחיתוך לפי נושאים ורק בתוך כל נושא לפי שכבות גיל. זאת במטרה להקל על מורים החפצים להרחיב בתכנים בכיתות י ליטול מהחומר הנלמד בשכבת הגיל הבאה, ביוצאנו מההנחה שעל פי רוב אותו מורה מלמד את התלמיד בשכבות י-יב.