תוכנית הלימודים לכיתות ב'-י"ב

תוכנית הלימודים החדשה 'עברית בחינוך הדרוזי והצ'רקסי' מיועדת לכיתות ב'-י"ב. מטרתה של תוכנית זו להעמיד לרשות מערכת החינוך הדרוזית מסמך חדשני, שבידו לסייע למורים בהוראת השפה העברית על פי גישות חינוכיות ופדגוגיות עדכניות, הנגזרות מעקרונותיה של הלמידה המשמעותית.

התוכנית מבוססת על תפיסת חשיבותה של השפה העברית וייחודה בקרב בני העדה הדרוזית במדינת ישראל, כמו-גם על קיומו של קשר קבוע ותמידי בין רכישת השפה העברית כשפה נוספת, לבין השימוש בה במבחר אופנים ולצרכים שונים. התוכנית מתייחסת להוראת השפה כאל תהליך של הקניית אמצעים רב-תכליתיים (לימודיים, תרבותיים וחברתיים) המיועדים לסייע לתלמידים במסגרות שונות ובגילאים שונים. היא מבוססת על עקרונות רכישת שפה נוספת, אשר כלולים בהם כשירות לשונית, ידע של אוצר מילים, ידע דקדוקי, כישורי הבעה בעל פה ובכתב, וכן שימוש לשוני יישומי ויעיל בארבע אופנויות השפה. ביסוס ארבע אופנויות השפה בתוכנית החדשה, ייעשה תוך חשיפת התלמיד למגוון טקסטים בעלי מכלול רחב של תכנים משמעותיים לחייו בבית הספר ומחוצה לו.

התוכנית מתייחסת, בין היתר לשונות הקיימת בין התלמידים ומדגישה את פיתוח המיומנויות שלהם כמאזינים, כמדברים, כקוראים וככותבים וגם כלומדים פעילים, המשכללים את ידיעותיהם בהדרגה, איש איש לפי יכולתו. בנוסף, משלבת התוכנית אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, המקדמות הבנה מעמיקה והפנמה ובמקביל, משלבת דרכי הערכה חלופיות ומגוונות המותאמות לתהליך ההוראה/למידה. לצד זה, מאפשרת התוכנית מצבים של יישום פדגוגיה דיגיטלית בהוראת השפה העברית, הן ברמה של התלמיד (כתיבה לנמענים אינטרנטיים, הפקה והפצה של סרטונים דוברי עברית וכד') והן ברמה של המורה (פיתוח חומרים מקוונים ושימוש בכלים טכנולוגיים של המאה ה-21).

הצורך בפיתוח תוכנית הלימודים החדשה בשפה העברית לתלמידים דרוזים לכיתות ב-יב, נבע מהעדר תוכנית לימודים מובנית להוראת השפה העברית בבתי ספר דרוזים בחטיבות הגיל השונות. לרשות מורים עמדו סילבוס מצומצם בלבד. כתוצאה מכך התכנים שנלמדו בעבר לא סיפקו מענה לצרכי התלמיד הדרוזי בהיבטים ובתחומים הבאים:

א. עיקר שימת הלב הופנתה לענייני לשון ולא לצורך התקשורתי.
ב. התכנים לא היו אקטואליים ולא התייחסו לעידן הטכנולוגי. כמו כן, לא היה בהם ייצוג לתכנים מהמורשת הדרוזית.
ג. התכנים דרשו 'הספק קבוע' ולא אפשרו בחירה, העמקה, העשרה, דיון והרחבה.
ד. הושם דגש על העברת הידע במקום על הקניית מיומנויות שפה, פיתוח חשיבה ומתן כלים ללמידה עצמית.
ה. הניתוק בין הנושאים הנלמדים בביה"ס היסודי לבין הנלמד בחטיבת הביניים והחטיבה העליונה, הביא להעדר רצף לימודי.

נקודות המוצא שעליהן הסכימה ועדת התכנית ואשר הנחו אותה בעיצוב התכנית:
השפה העברית זוכה במגזר הדרוזי למעמד בכיר לצד השפה הערבית כשפת האם. חשיבות ידיעת השפה העברית נובעת משלושה צרכים:

  1. צורך תקשורתי-פרגמטי – השפה העברית היא השפה השלטת במדינת ישראל וידיעתה מאפשרת השתלבות מלאה בתחומי החיים השונים במדינה: בכלכלה, בתרבות ובאקדמיה ועוד.
  2. צורך חברתי – בני העדה הדרוזית מעורבים במידה רבה בחברה הישראלית. ידיעת השפה העברית מחזקת את הזיקה בין שני העמים.
  3. צורך תרבותי – הוראת טקסטים מהתרבות והספרות העברית חושפת את התלמיד הדרוזי לתרבות היהודית ולמורשתה. בתוך כך מודגשים היבטים משותפים לשתי התרבויות, כגון דמויות נביאים ושליחים המשותפות לשני העמים.
חזרה לראש הדף

מבנה התוכנית

התוכנית מיועדת לכיתות ב-יב. בנוסף למטרות כלליות אשר הוגדרו לשלוש חטיבת הגיל (יסודי, חט"ב וחט"ע), הוגדרו מטרות אופרטיביות ייחודיות לכל אחת משכבות הגיל בבתי הספר היסודי, החט"ב והחט"ע. מטרות אלו נמצאות בהלימה למטרות הכלליות של התוכנית השלמה.

התוכנית מותאמת למספר השעות שהוקצו ללימודי העברית כמפורט להלן:
בכיתות ב: 3 שעות שבועיות
בכיתות ג-ט: 5 שעות שבועיות
בכיתות י-יב: חמש יחידות לימוד: שלוש יחידות חובה ושתי יחידות בחירה.

לכל אחת מיחידת הלימוד מוקצות 90 שעות לימוד בשנה.

פירוט היחידות כדלקמן (ראה נספח 1):

שלוש יחידות לימוד חובה: יחידות החובה עוסקות בשבעה נושאים שונים כלהלן:

  • הבנת הנשמע
  • הבעה בעל-פה
  • הבנת הנקרא
  • דקדוק
  • הבעה בכתב
  • ספרות
  • תנ"ך
  • ציון מקצוע העברית בהיקף של 3 יחידות לימוד יתבסס על בחינה אחת בכתב ועל בחינה אחת בעל-פה.

יחידה רביעית, יחידת בחירה העוסקת בספרות ובתנ"ך.
יחידה חמישית, יחידת בחירה פנימית (בית ספרית). מטרתה של יחידה זו לזמן דרכי הוראה, למידה והערכה חלופיות, כדוגמת למידת חקר אשר משלבת יישום של כללי העבודה האקדמית בחקר כלשהו (ספרות או כל נושא אחר); למידה משולבת פרויקטים; פורטפוליו ועוד.

חזרה לראש הדף

מטרות התוכנית

מטרתה המרכזית של התוכנית היא הוראת העברית בהיבטי השפה המפורטים להלן. יחד עם זאת, העיון בטקסטים מזמן גם עולמות של תוכן וכך מתווה התוכנית מטרות אף בהיבטים תרבותי-מורשתי וחברתי, כמו-גם בהיבט של מיומנויות חשיבה וכישורי לומד.

  • שליטה בארבע אופנויות השפה העברית (קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור), לצרכים תקשורתיים-פרגמטיים, חברתיים ותרבותיים.
  • פיתוח מודעות לשונית ושימוש תקין בכל תחומי הלשון הכתובה והדבורה: תורת ההגה, תורת הצורות, תורת המשמעויות ותחביר.
  • פיתוח מיומנויות שפה בסיסיות הכוללות: הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, כתיבה ודיבור שמטרתן להעשיר את אוצר המילים ומבני השפה.
  • ניהול שיחה ותקשורת (רשמית, מדוברת, אלקטרונית וכתובה), עם דוברי העברית כשפת אם (ראה פירוט בטבלאות בפרק פירוט וארגון התכנים).
  • הכרת מגוון טקסטים, צורות ויסודות לשוניים וספרותיים בייצוגים שונים (כתובים ודיגיטליים).
  • טיפוח אהבת הקריאה בכלל והעברית בפרט.
  • פתוח רגישות אסתטית ליצירה הספרותית כטקסט מורכב ורב משמעי, והבנת תפקידיהן של דרכי המבע הייחודיות כגון: לשון ציורית, מאפיינים מבניים, אמצעים רטוריים ועוד.
  • העמקת הזיקה של התלמיד לתרבותו ולמורשתו הייחודית, דרך הכרת מבחר מייצג ומגוון של יצירות מהתרבות הדרוזית.
  • פיתוח רגישות, סובלנות ורגישות לבני עמים אחרים ותרבותם.
  • יצירת גישור תרבותי ולשוני בין התרבות הדרוזית והעברית.
  • הכרת מורשתו ותרבותו של העם היהודי באמצעות הלשון העברית, התנ"ך והספרות.
  • הקניית ערכים מוסריים וחברתיים, ייחודיים ואוניברסאליים, דרך הוראת השפה העברית והטקסטים הנלמדים.
  • פיתוח מיומנויות של תרבות דיבור והבעת רגשות, תוך גילוי יחס מכבד לזולת, לעמדותיו ודעותיו.
  • פיתוח כישורי חשיבה באמצעות קריאת טקסטים וניתוחם ושילוב הנחיות רלוונטיות ללומד ולמעורבותו בתהליך הלמידה (למידה עצמית).
  • פיתוח המוטיבציה של התלמיד על ידי יצירת מצבי למידה משמעותית וזאת באמצעות:
  1. עיסוק בתכנים, בסוגיות ובדילמות הקרובים לעולמו של התלמיד.
  2. קישור הטקסטים הכלולים בתוכנית הלמודים לאקטואליה, למציאות החיים, להתנסויותיו של התלמיד בעולמו האישי וגם לתחומי העניין שלו. זאת על מנת לעודד את מידת מעורבותו והשתתפותו בתהליך הלמידה.
  3. פיתוח עניין ומוטיבציה בקריאת ספרות יפה כהתנסות מעשירה, חווייתית ומהנה, שבידה להרחיב את הידע בשפה מעבר לנלמד בין כותלי בית הספר.
  4. פיתוח רגישות ותובנה למורכבות ולרב-משמעיות של מצבים אנושיים וקיומיים (למשל באמצעות גילומם ביצירות ספרות).

במטרה לקדם את עקרונותיה של הלמידה המשמעותית, מציגה התוכנית חלוקה של התכנים בפילוג לתכני חובה (70% - ללא סימון) ולתכנים להרחבה ולהעמקה (30% - מסומנים בירוק). מטרת בחירתם של התכנים המסומנים בירוק היא לאפשר הרחבה והעמקה של תהליכי הלמידה ודרכי הערכה חלופיות וגם למתן מענה לצרכי המערכת בעידן החדש, צמצום פערים בין כמות הידע לבין מסגרת שעות ההוראה, עידוד תהליכי למידה מעמיקים וגיוון בדרכי ההוראה, הלמידה וההערכה.

חזרה לראש הדף

עקרונות פדגוגיים- דידקטיים

  • יצירת רצף לימודי בין שנים וקביעת יעדים ותכנים לשם יצירת אחידות והמשכיות.
  • הוראת התכנים בצורה ספיראלית: נושאים שונים יילמדו בכל שנה מחדש באופן יותר מעמיק.
  • השמת דגש על המחשה, יצירתיות וגיוון בשיטות הוראה, למידה והערכה (ה.ל.ה.) וגם על חומרי הלימוד ודרכי הצגתם.
  • השמת דגש על הקניית כישורים ללמידה עצמית.
  • הדגשת הגישה האינסטרומנטלית-פונקציונאלית: לימוד פונקציונאלי של השפה כאמצעי לתקשורת.
  • בתחום הספרות, השמת דגש על האיכויות האומנותיות-האסתטיות והרגשיות-הפסיכולוגיות
  • שילוב תכנים מעולמות שיח מגוונים, בעלי זיקה לתחומי דעת שונים כמו מדעי הטבע, החברה והרוח הכוללים את העולם התרבותי הסובב את התלמיד ואת תחומי העניין שלו.
חזרה לראש הדף

המלצות לצוותי ההוראה

למורים תפקיד מהותי ביישום התוכנית ולהשגת מטרותיה, מכאן, עליהם להיות מקצועיים, בעלי יכולת ומוכנות לסייע ללומדים לרכוש את מיומנויות השפה והחשיבה שנקבעו בתוכנית, ולהפוך אותם ללומדים עצמאיים. על המורים להיות מומחים בענייני השפה ומומחים ביצירת הזדמנויות למידה עבור הלומדים, באמצעות שילוב בין היכרות עמוקה עם תחום הדעת ובין צורכי הלומדים.

להלן יוצגו הדגשים שמן הראוי להתייחס אליהם בהוראת השפה העברית:

  • מומלץ לכוון ולעודד את התלמיד להשתמש בידע קודם שהוא מביא עמו מניסיון חייו – בחינת 'מידע רקע' המאפשר להשלים פערים ומקל על הבנת הנקרא והנשמע.
  • כדאי לכלול הכנה, הסבר ודיון בכל נושא חדש הנלמד, לעסוק בהעלאת רעיונות משותפים וביצירת מאגר משותף של אוצר מילים וביטויים.
  • בניסוח מטלות יושם דגש על דירוג והתאמה למכלול הידע ולאוצר המילים העומדים לרשות התלמידים בשלב רכישת השפה שבו הם נמצאים.
  • בקריאה: מן הראוי להקנות לתלמיד כלים לביאור ולניתוח טקסטים (כגון הכרת מאפייני הטקסט ואיתורם); במטרה להפיק מידע מטקסט ולהיטיב להבינו.
  • בכתיבה: על מנת לפתח את היכולת לרכוש טכניקות של כתיבה עצמית ויצירתית בקרב התלמיד יש לפתח את מודעותו לסוגת טקסט כמו-גם להקשר הנסיבתי שבו מתרחשת הכתיבה (מטרת הכתיבה, קהל היעד / מוען ונמען, במה לה מיועד הטקסט), לפיהם ייטיב לבחור במאפיינים ובכלים המתאימים לצורך כתיבתו.
  • מומלץ להפנות את התלמידים למקורות מידע ולימוד חלופיים לצורך העמקת והרחבת התנסויותיהם כמאזינים, כדוברים, כקוראים וככותבים בשפה העברית.

מצופה כי המורה יישם בהוראתו את עקרונות ה.ל.ה. (הוראה-למידה-והערכה). עקרונות אלו כלליים ומעודכנים תדיר, על כן לא יפורטו בתוכנית זו. יש לעיין בהם באופן שוטף באתר משרד החינוך (מזכירות פדגוגית).