מטרות התוכנית

כל המטרות בתחומי הידע, החשיבה, הרגש, החברה והתרבות שפורטו לעיל במבוא למפרט התכנים בחטיבת הביניים, משותפות אף לתלמידי החטיבה העליונה (ועיין שם). בנוסף, כלולות בתוכנית הלימודים לחטיבה העליונה מטרות שהנן ספציפיות לשכבת הגיל הנדונה כלהלן:

  • הקניית מיומנויות תקשורת ומיומנויות קריאה, הבעה בכתב ובעל פה המסייעות לתלמיד להשתלב בחברה ולנהל שיחה ותקשורת (רשמית, מדוברת, אלקטרונית וכתובה), במסגרות ובנסיבות מגוונות ואקטואליות.
  • הצגת הספרות כמקצוע בעל מטרות וערך ייחודיים משלו ולא כאמצעי להוראת שפה בלבד. כשהמטרה היא, בין היתר: העשרת ידע העולם של התלמיד והפן התרבותי והרגשי שלו וזאת באמצעות התכנים הנלמדים בשלושת הז'אנרים של הספרות: שירה, סיפורת (כולל רומן) ומחזה; פיתוח רגישות ספרותית על ידי הבנה, פירוש והערכה של היצירות הספרותיות.
  • פיתוח כישורי לומד עצמאי המחפש מידע, ממזג ומעבד אותו במטרה לתת מענה, בין היתר, לדרישות האקדמיה.
  • יצירת מצבי למידה משמעותית ע"י: א. עיסוק בתכנים ובדילמות המתאימים לעולמם של המתבגרים; ב. קישור הטקסטים הכלולים בתכנית הלמודים לבין מציאות החיים שלהם והאקטואליה ועידוד התלמיד להציע פתרונות לבעיות המועלות בהן ולגבש עמדה ודעה אישיות כלפיהן; ג. זימון מצבי למידה חווייתית ומהנה, על ידי חשיפת התלמיד ליצירות ספרותיות מגוונות והתמודדות עם מצבים שונים הבאים לידי ביטוי ביצירות אלו.
  • התמודדות עם שאלות ערכיות וגיבוש עמדות במישור האישי, הקבוצתי, הלאומי והאוניברסלי.
  • טיפוח תלמידים המוכשרים בכתיבה יצירתית ועיונית של טקסטים מסוגים שונים ומתחומי חיים שונים כגון: שירים, ספורים, מכתב רשמי ומכתב אישי, יומן/בלוג דיגיטלי; חיבור עיוני בדגמים של טיעון (מידע, סיכום, יתרונות וחסרונות, בעיה ודרכי פתרון).
  • פיתוח חשיבה לוגית (כגון באמצעות הבחנה בין קטגוריות, מיון פרטים לפי קטגוריות, הבנת עובדות ופירושן, זיהוי ויצירה של מבנים מדרגיים, הבנת רצף סיבתי והיקשים, ניתוח טיעונים ודעות, בניית טיעונים לוגיים, הסקת מסקנות הגיוניות, הכללה והפשטה - הן בעיסוק בטקסט, הן בעיסוק בתופעות הלשון).
  • פיתוח מודעות לתהליכי הלמידה, הקריאה והכתיבה ומתן תגובה עליהם באופן ביקורתי (רפלקציה).