שלא כמו ביסודי ובחטיבת הביניים, לימוד הלשון העברית אינו מהווה מטרה לכשעצמה בחטיבה העליונה. הוחלט כי משקל נושא הלשון יצומצם בהערכה, מתוך תפיסה שאינו אלא מכשיר עזר להבעה בכתב ובעל-פה, והוא יילמד בהקשר זה.
הטבלאות להלן מציגות את המושגים המרכזיים, המיומנויות וכישורי החשיבה בנושאי הלשון לכיתות י ו-יא, בחלוקה לפי הנושאים הבאים:
א. תורת ההגה (פונולוגיה); ב. תורת הצורות (מורפולוגיה); ג. תורת המשמעויות (סמנטיקה); ד. תחביר.
מפרט התכנים בלשון - 3 יח"ל חובה (י'-י"א)
מפרט התכנים לפי כיתה
מבוא - כיתה י'
א. תורת ההגה (פונולוגיה)
מושגים מרכזיים
הגה, עיצור, תנועה, אם-קריאה (הרחבה והעמקה), מפיק, הברה, טעם, מלרע, מלעיל.
שוואים: נח, נע ומרחף.
דגשים: קל וחזק, חזק תבניתי וחזק משלים.
התנועות: הכרת שמות התנועות וסוגי התנועות( ארוכות קצרות, גבוהות ונמוכות).
ההברה: חלוקה להברות – הברה פתוחה והברה סגורה
הטעם: מלעיל ומלרע
מיומנויות וכישורי חשיבה
היגוי נכון של מילים (בכתיב חסר ומלא).
הקראה קולית תקנית של טקסטים מנוקדים (תנ"ך ושירה) וחסרי ניקוד (פרוזה).
ב. תורת הצורות (מורפולוגיה)
מושגים מרכזיים
שורש, מוספיות, בנין, זמן, כינויים, משקל
פעלים עומדים ופעלים יוצאים, זמני הפועל ודרכיו, הגופים והבניינים.
מיומנויות וכישורי חשיבה
הכרת גזרות הנחים והחסרים.
גזירת וניתוח פועל בגזרת השלמים.
הערה: מומלץ לסיים את כל גזרת השלמים כולל השלם הגרוני עד סוף כתה י'. הקניית ידע כללי על גזרת השלמים, החסרים והנחים, על הוראות הבניינים ( הוראותיו העיקריות של כל בניין).
שיכול אותיות בבניין התפעל.
נטיית הפעלים בכל הבניינים והזמנים (גזרת השלמים, כולל השלם הגרוני וגזרת החסרים).
זיהוי השם על כל סוגיו: יחיד ורבים, זכר ונקבה, נפרד ונסמך.
מושגים מרכזיים
זכר, נקבה, המספר החלקי, המעורב, מספר יסודי, סידורי (סודר), זוגי, ימות השבוע, חודש, שנה
מיומנויות וכישורי חשיבה
שימוש נכון בקריאה ובכתיבה במספרים (זכר, נקבה, המספר החלקי, המעורב, הכפילי (פי), מספר יסודי, סידורי (סודר), זוגי, ימות השבוע, חודש, שנה).
התייחסות לשם המספר באמצעות תרגול במשפטים משובשים.
ג. תורת המשמעויות (סמנטיקה)
ד. תחביר
מושגים מרכזיים
נושא, נשוא, מושא, תיאורים למיניהם (ת. מקום, ת. מידה, ת. תכלית, ת. סיבה, ת. אופן, ת. תנאי, מציין מצב).
טפלי המשפט: מושא, לוואי, תיאורים, אוגד, הרחבה והעמקה- פנייה, הסגר, קריאה.
מיומנויות וכישורי חשיבה
הכרת התפקידים התחביריים במשפטים פשוטים, מחוברים ומורכבים: נושא, נשוא, מושא, תיאורים למיניהם.
הרחבה והעמקה- זיהוי קפ"ה: קריאה, פנייה והסגר ופיסוקם.
מבוא - כיתה י"א
שלא כמו ביסודי ובחטיבת הביניים, לימוד הלשון העברית אינו מהווה מטרה לכשעצמה בחטיבה העליונה. הוחלט כי משקל נושא הלשון יצומצם בהערכה, מתוך תפיסה שאינו אלא מכשיר עזר להבעה בכתב ובעל-פה, והוא יילמד בהקשר זה.
הטבלאות להלן מציגות את המושגים המרכזיים, המיומנויות וכישורי החשיבה בנושאי הלשון לכיתות י ו-יא, בחלוקה לפי הנושאים הבאים:
א. תורת ההגה (פונולוגיה); ב. תורת הצורות (מורפולוגיה); ג. תורת המשמעויות (סמנטיקה); ד. תחביר.
א. תורת ההגה (פונולוגיה)
ב. תורת הצורות (מורפולוגיה)
מושגים מרכזיים
גזרות הפועל: שלמים, נחים, חסרים.
מיומנויות וכישורי חשיבה
חזרה על הפועל השלם הגרוני.
נטיית הפועל השלם בכל הבניינים, נטיית השלם הגרוני וגזרת החסרים והנחים.
הרחבה והעמקה
מושגים מרכזיים
שורש מרובע, הכפלת השורש, משקל 'שפעל', שורש תנייני.
מיומנויות וכישורי חשיבה
זיהוי פעלים מרובעים, כפולים ומורכבים (מדובר בהיכרות בלבד, לא בדרישה לגזירה ולניתוח).
זיהוי סוגי המרובעים, על פי דרך היווצרותם.
מושגים מרכזיים
משקל, משמעות, צורני גזירה ומשמעויותיהם.
מיומנויות וכישורי חשיבה
ציון המשקל והמשמעות של שמות הכתובים במשקלים הבאים: קַטָּל (בעלי מלאכה), קַטֶּלֶת (מחלות) מִקְטָל (שם מקום), מַקְטֵל (כלים ומכשירים), קָטִיל (שם תואר), קְטַלְטַל (הקטנה וצמצום התכונה), קטול (צבעים), קטלן (מקצועות), קטלון (מחלות).