מפרט התכנים בלשון - 3 יח"ל חובה (י'-י"א)

מפרט התכנים לפי כיתה

חזרה לראש הדף

מבוא - כיתה י'

שלא כמו ביסודי ובחטיבת הביניים, לימוד הלשון העברית אינו מהווה מטרה לכשעצמה בחטיבה העליונה. הוחלט כי משקל נושא הלשון יצומצם בהערכה, מתוך תפיסה שאינו אלא מכשיר עזר להבעה בכתב ובעל-פה, והוא יילמד בהקשר זה.
הטבלאות להלן מציגות את המושגים המרכזיים, המיומנויות וכישורי החשיבה בנושאי הלשון לכיתות י ו-יא, בחלוקה לפי הנושאים הבאים:
א. תורת ההגה (פונולוגיה); ב. תורת הצורות (מורפולוגיה); ג. תורת המשמעויות (סמנטיקה); ד. תחביר.

חזרה לראש הדף

א. תורת ההגה (פונולוגיה)

מושגים מרכזיים

הגה, עיצור, תנועה, אם-קריאה (הרחבה והעמקה), מפיק, הברה, טעם, מלרע, מלעיל.

שוואים: נח, נע ומרחף.

דגשים: קל וחזק, חזק תבניתי וחזק משלים.

התנועות: הכרת שמות התנועות וסוגי התנועות( ארוכות קצרות, גבוהות ונמוכות).

ההברה: חלוקה להברות – הברה פתוחה והברה סגורה

הטעם: מלעיל ומלרע

 

מיומנויות וכישורי חשיבה

היגוי נכון של מילים (בכתיב חסר ומלא).

הקראה קולית תקנית של טקסטים מנוקדים (תנ"ך ושירה) וחסרי ניקוד (פרוזה).

מושגים מרכזיים

חוקי חטוף: ריחוק טעם ופרה-טוני.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי התופעות הלשוניות: חוקי החטוף

חזרה לראש הדף

ב. תורת הצורות (מורפולוגיה)

מושגים מרכזיים

שורש, מוספיות, בנין, זמן, כינויים, משקל

פעלים עומדים ופעלים יוצאים, זמני הפועל ודרכיו, הגופים והבניינים.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת גזרות הנחים והחסרים.

גזירת וניתוח פועל בגזרת השלמים.
הערה: מומלץ לסיים את כל גזרת השלמים כולל השלם הגרוני עד סוף כתה י'. הקניית ידע כללי על גזרת השלמים, החסרים והנחים, על הוראות הבניינים ( הוראותיו העיקריות של כל בניין).

שיכול אותיות בבניין התפעל.

נטיית הפעלים בכל הבניינים והזמנים (גזרת השלמים, כולל השלם הגרוני וגזרת החסרים).

זיהוי השם על כל סוגיו: יחיד ורבים, זכר ונקבה, נפרד ונסמך.

מושגים מרכזיים

דרכי תצורה, גזירה קווית, גזירה מסורגת.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה בין שמות על פי דרכי התצורה שלהן: דרכי תצורה, גזירה קווית, גזירה מסורגת.

מושגים מרכזיים

צורני, נטייה, יחיד, רבים, זכר, נקבה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

התאמת שם התואר לשם העצם בהתאם למין ולמספר.

מושגים מרכזיים

זכר, נקבה, המספר החלקי, המעורב, מספר יסודי, סידורי (סודר), זוגי, ימות השבוע, חודש, שנה

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש נכון בקריאה ובכתיבה במספרים (זכר, נקבה, המספר החלקי, המעורב, הכפילי (פי), מספר יסודי, סידורי (סודר), זוגי, ימות השבוע, חודש, שנה).

התייחסות לשם המספר באמצעות תרגול במשפטים משובשים.

חזרה לראש הדף

ג. תורת המשמעויות (סמנטיקה)

מושגים מרכזיים

הומונימיה, הומופון, פוליסמיה, דו-משמעות מילולית.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה בין ערך הומונימי לערך פוליסמי.

זיהוי דו/רב משמעות בטקסט: (לשון נופל על לשון, הומונימיה, הומופון, פוליסמיה, דו-משמעות מילולית).

מושגים מרכזיים

פתגם, אמירת חז"ל, רובד, עברית מדוברת, עברית ספרותית.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת ניבים ופתגמים (פתגם, אמירת חז"ל) ושימוש בהם ברבדים שונים (משלב לשוני: עברית ספרותית ומדוברת).

מושגים מרכזיים

מילים נרדפות, ניגודים, שדה סמנטי, הקשר.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה ביחסי המשמעות בין המילים ובניית משפטים בהתאם.

מושגים מרכזיים

ערך, תת-ערך, משמעות סמנטית, צורה מורפולוגית.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרה והבנה של המושגים: ערך, תת-ערך, משמעות סמנטית, צורה מורפולוגית.
שימוש במילון חד-לשוני עברי-עברי.

חזרה לראש הדף

ד. תחביר

מושגים מרכזיים

משפט פשוט, מחובר ומורכב.

משפט תמיהה, משפט קריאה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת סוגי המשפטים: משפט פשוט, מחובר ומורכב.

הבנת יחסים לוגיים בין משפטים ופסקאות.

מושגים מרכזיים

נושא, נשוא, מושא, תיאורים למיניהם (ת. מקום, ת. מידה, ת. תכלית, ת. סיבה, ת. אופן, ת. תנאי, מציין מצב).

טפלי המשפט: מושא, לוואי, תיאורים, אוגד, הרחבה והעמקה- פנייה, הסגר, קריאה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת התפקידים התחביריים במשפטים פשוטים, מחוברים ומורכבים: נושא, נשוא, מושא, תיאורים למיניהם.

הרחבה והעמקה- זיהוי קפ"ה: קריאה, פנייה והסגר ופיסוקם.

חזרה לראש הדף

מבוא - כיתה י"א

שלא כמו ביסודי ובחטיבת הביניים, לימוד הלשון העברית אינו מהווה מטרה לכשעצמה בחטיבה העליונה. הוחלט כי משקל נושא הלשון יצומצם בהערכה, מתוך תפיסה שאינו אלא מכשיר עזר להבעה בכתב ובעל-פה, והוא יילמד בהקשר זה.
הטבלאות להלן מציגות את המושגים המרכזיים, המיומנויות וכישורי החשיבה בנושאי הלשון לכיתות י ו-יא, בחלוקה לפי הנושאים הבאים:
א. תורת ההגה (פונולוגיה); ב. תורת הצורות (מורפולוגיה); ג. תורת המשמעויות (סמנטיקה); ד. תחביר.

חזרה לראש הדף

א. תורת ההגה (פונולוגיה)

מושגים מרכזיים

מפיק.

שוואיים: נח, נע ומרחף

דגשים: קל וחזק, חזק תבניתי וחזק משלים.

מיומנויות וכישורי חשיבה

היגוי נכון של מילים (בכתיב חסר ומלא).

הקראה קולית תקנית של טקסטים מנוקדים (תנ"ך ושירה) וחסרי ניקוד (פרוזה).

מושגים מרכזיים

הידמות: מלאה וחלקית; התמזגות עיצורים, בידול, הנמכת תנועה.

מפיק ופתח גנובה

החטפים: חטף פתח, חטף קמץ, חטף סגול

דגש חזק: דגש משלים (במקום אות נשמטת), דגש תבניתי (בבניינים דגושים וכו')

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי התופעות הלשוניות: הידמות, בידול התמזגות, הנמכת תנועה, תשלום-דגש.

מושגים מרכזיים

ה' הידיעה, ה' השאלה, ו' החיבור, אותיות בכ"ל, אות השימוש מ', אות השימוש ש'.

מיומנויות וכישורי חשיבה

התייחסות לאותיות השימוש ולניקודן בקריאה ובכתיבה.

חזרה לראש הדף

ב. תורת הצורות (מורפולוגיה)

מושגים מרכזיים

גזרות הפועל: שלמים, נחים, חסרים.

מיומנויות וכישורי חשיבה

חזרה על הפועל השלם הגרוני.

נטיית הפועל השלם בכל הבניינים, נטיית השלם הגרוני וגזרת החסרים והנחים.

הרחבה והעמקה

מושגים מרכזיים

שורש מרובע, הכפלת השורש, משקל 'שפעל', שורש תנייני.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי פעלים מרובעים, כפולים ומורכבים (מדובר בהיכרות בלבד, לא בדרישה לגזירה ולניתוח).

זיהוי סוגי המרובעים, על פי דרך היווצרותם.

מושגים מרכזיים

שאילה משפה זרה, שורש ומשקל, בסיס וצורן גזירה, הלחם/הרכב בסיסים, ראשי תיבות/נוטריקון.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה בין שמות על פי דרכי התצורה שלהן.

מושגים מרכזיים

משקל, משמעות, צורני גזירה ומשמעויותיהם.

מיומנויות וכישורי חשיבה

ציון המשקל והמשמעות של שמות הכתובים במשקלים הבאים: קַטָּל (בעלי מלאכה), קַטֶּלֶת (מחלות) מִקְטָל (שם מקום), מַקְטֵל (כלים ומכשירים), קָטִיל (שם תואר), קְטַלְטַל (הקטנה וצמצום התכונה), קטול (צבעים), קטלן (מקצועות), קטלון (מחלות).

חזרה לראש הדף

ג. תורת המשמעויות (סמנטיקה)

מושגים מרכזיים

לשון נופל על לשון, הומונימיה, הומופון, פוליסמיה, דו-משמעות מילולית

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה בין ערך הומונימי לערך פוליסמי.

זיהוי דו/רב משמעות בטקסט.

הכרת המושג הומונימיה (ביצירות ספרות), כצימוד (שירת ימי-הביניים) ולשון נופל על לשון.

הכרת המושג פוליסמיה: סמל, מוטיב, מילה טעונה.

מושגים מרכזיים

פתגם, אמירת חז"ל, משלב לשוני

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרה ושימוש (בהבעה בע"פ ובכתב) בניבים ופתגמים ברבדים שונים (עברית ספרותית ומדוברת).

מושגים מרכזיים

מילים נרדפות, ניגודים, היכללות, שדה סמנטי, הקשר

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת יחסי המשמעות בין המילים ובניית משפטים בהתאם.

זיהוי השדה הסמנטי של מילים.

מושגים מרכזיים

ערך, תת-ערך, משמעות סמנטית, צורה מורפולוגית, תקופה – מקור המילה (לשון המקרא, חז"ל, ימי-הביניים, עברית-חדשה)

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש כהלכה במילון חד-לשוני עברי-עברי. הכרת דרכי העבודה במילונים אינטרנטיים (כגון מורפיקס, רב-מילים, בבילון); שימוש במילון ובמילים הנרדפות בקובץ וורד.

חזרה לראש הדף

ד. תחביר

מושגים מרכזיים

המשפט הפשוט הפועלי

משלימי שם עצם (לוואי, תמורה).

שחבור המשפט הפשוט

משפט שמני

משפט ייחוד

משפט כולל

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת סוגי המשפטים: משפט פשוט, מחובר ומורכב.

הבנת יחסים לוגיים בין משפטים ופסקאות.

מושגים מרכזיים

תיאורים

נשוא מורחב

נושא סתמי

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת התפקידים התחביריים במשפטים פשוטים, מחוברים ומורכבים:

נושא, נשוא, מושא, תיאורים למיניהם.

זיהוי 'קפ"ה': קריאה, פנייה והסגר ופיסוקם.

כתיבת טקסט ופיסוקו כהלכה.