מפרט התכנים בנושאי הבנת הנקרא, הבנת הנשמע וההבעה בעל-פה ובכתב - 3 יח"ל חובה (י'-י"א)

מפרט התכנים לפי כיתה

חזרה לראש הדף

קריאה והבנת הנקרא

טרום-קריאה

מושגים מרכזיים

הקשר הטקסט: כותרת, במה, כותב, קהל יעד.

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה מרפרפת וסוקרת שמטרתה קבלת מידע כללי על אודות הטקסט.

קריאה מעמיקה שמטרתה הכרת הטקסט לעומק.

קריאת טקסטים והבנת הקשר הטקסט ואופן ההיצג שלו.

הבחנה בין במות שונות (מדעיות-אקדמיות, מקצועיות ועממיות).

קישור הנושא עם ידע קודם.

הרחבה והעמקה- זיהוי מראי מקום ביבליוגראפיים.

קריאה

מושגים מרכזיים

סיפורת, שירה, תנ"ך (הרחבה והעמקה), טקסט עיוני

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת טכניקות קריאה שונות.

קריאה של טקסטים מסוגים שונים: מנוקדים ולא מנוקדים, בהטעמה ובהתאמה לתוכן (טקסטים עיוניים, פרקים מן התנ"ך, סיפורת, שירה).

קריאה תקנית והתייחסות לסימני הפיסוק.

הרחבה והעמקה- הגייה נכונה (קריאה בקול) ורהוטה.

מאפייני טקסט

מושגים מרכזיים

במה בה התפרסם, הכותב, קהל היעד

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי רמת הטקסט האקדמית והבנת השלכותיה.

הרחבה והעמקה- הכרת הכותב, תקופתו ותרבותו לצורך הגישה הביוגראפית והסינתטית בחקר טקסטים.

מושגים מרכזיים

מידע חזותי, עיצוב גרפי, איורים, מפות, תמונות.

מיומנויות וכישורי חשיבה

איתור היצגים חזותיים והבנת תפקידם בטקסט.

מושגים מרכזיים

מאפיינים ז'אנריים: טקסט מידעי, טקסט טיעוני, מכתב, מאמר, עלון, טקסט מדריך-מפעיל, הוראות, כתבה עיתונאית, הרצאה, נאום, שיחה, פרסומת, סיפור, רשימה, סיפור עם, פתגם, משל, שיר

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מאפיינים ז'אנריים.

זיהוי סוג וסוגת הטקסט על פי תבניות ומאפיינים ז'אנריים.

הבנת משמעותם של ז'אנרים שונים ויכולת להבחין ולהשוות ביניהם.

מושגים מרכזיים

כותרות, רעיון מרכזי, מילות ומשפטי מפתח, רצף אירועים וטיעונים, סיכום, תמצות

מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח והפקת מידע מתוך הטקסט.

זיהוי עיקר וטפל.

הבנת הטקסט על משמעויות השונות.

סכום הטקסט במילים של התלמיד.

מושגים מרכזיים

פרקים, חטיבות, פסקאות, סעיפים.

פתיחה, גוף וסיום. אקספוזיציה, התרה

עלילה, שלבים, סיבוך, השהייה, שיא.

משל ונמשל.

הרחבה והעמקה- מילות קישור, מאזכרים, סעיפים, כותרות משנה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי חלקי הטקסט והבנת היחסים שביניהם כגון: חלוקה לפרקים, לחטיבות, לפסקאות, לסעיפים; פתיחה, גוף וסיום.

זיהוי חלקי הטקסט הסיפורי והבנת תפקידם ביצירה, כגון: אקספוזיציה, עלילה ושלביה, משל ונמשל.

זיהוי המבנה הלוגי של הטקסט השלם והבנת הקשרים הלוגיים בין חלקיו.

הרחבה והעמקה- זיהוי והבנת הקישוריות בטקסט (מילות קישור, מאזכרים, חלוקה לסעיפים, כותרות משנה.

מושגים מרכזיים

טקסט אובייקטיבי, טקסט סובייקטיבי.

עובדה, דעה, טענה.

נימה, מסר, גלוי, סמוי.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה בין טקסט אובייקטיבי לבין טקסט סובייקטיבי.

הבחנה בין עובדה לדעה.

זיהוי עמדת הכותב.

זיהוי נימת הטקסט ומטרותיו.

איתור מסרים גלויים ומסרים סמויים בטקסט.

דיון על תוכן הטקסט והבעת דעה/עמדה אישית, תוך נימוק והסבר.

כתיבה עיונית-מדעית (טיעון)

מושגים מרכזיים

חיבור, יסוד מארגן, פתיחה, סיום

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבת חיבורים/ טקסטים (המורכבים ממספר פסקות) על-פי יסודות מארגנים שונים.

כתיבה שימושית-מעשית (מכתב רשמי)

מושגים מרכזיים

מכתב רשמי, מוען, נמען, מבנה

מיומנויות וכישורי חשיבה

חיבור מכתב רשמי בהתאם למוסכמות הכתיבה.

הרחבה והעמקה- כתיבה אישית-יצירתית

מושגים מרכזיים

מכתב אישי, יומן, סיפור קצר, שיר

מיומנויות וכישורי חשיבה

פיתוח כתיבה יצירתית בסוגים שונים.

הבעה אישית בנושאים רלוונטיים לעולמו של התלמיד ומתחום התעניינותו.

חזרה לראש הדף

האזנה ודיבור

דקלום

מושגים מרכזיים

שיר, פרקי תנ"ך (הרחבה והעמקה), פתגמים

מיומנויות וכישורי חשיבה

דקלום שירים ופתגמים ממקורות שונים

שיחה

מושגים מרכזיים

אקטואליה, אירוע, חדשות, ספור

מיומנויות וכישורי חשיבה

השתתפות פעילה בשיחה בנושאים שונים (אקטואליים, בית-ספרים, חברתיים, כלכליים, ספרותיים).

דיון

מושגים מרכזיים

הקשבה

כבוד לשונה (בעמדותיו, דעותיו, תפיסותיו, תרבותו ומוצאו).

מיומנויות וכישורי חשיבה

השתתפות פעילה בדיון על אודות נושאים שנויים במחלוקת, תוך שמירה על כללי שיח מכבד.

הבעת דעה אישית בנושא, נימוק והסבר.

הבעת עמדה בעד/נגד.

דיווח

מושגים מרכזיים

אירועים, סרטים, עלילת ספרים

מיומנויות וכישורי חשיבה

תיאור אירועים, סרטים, עלילת ספרים וכדומה.

פירוש והבעת דעה אישית.

סכום ותמצות.

הרחבה והעמקה- הצגה

מושגים מרכזיים

משחק תפקידים, הדמיה

מיומנויות וכישורי חשיבה

השתתפות במשחקי תפקידים, בהדמיית מצבים ובהצגת סיפורים קצרים.

הרחבה והעמקה-הרצאה

מושגים מרכזיים

עניין אישי, מחקר, תמצות, סכום, בהירות, ענייניות, מיקוד

מיומנויות וכישורי חשיבה

הצגת נושאים שהתלמיד העמיק בהם מתוך עניין אישי או מחקר וקריאה.

חזרה לראש הדף

קריאה והבנת הנקרא

טרום-קריאה

מושגים מרכזיים

הקשר הטקסט

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה מרפרפת וסוקרת שמטרתה קבלת מידע כללי על אודות הטקסט.

קריאה מעמיקה שמטרתה הכרת הטקסט על רבדיו הגלויים והסמויים.

קריאה

מושגים מרכזיים

הטעמה, ניקוד, טון, גיוון, רובדי לשון.

מיומנויות וכישורי חשיבה

קריאה מתוך אמצעים דיגיטליים כגון הקלטה והסרטה.

זיהוי מראי מקום ביבליוגראפיים.

קישור הנושא עם ידע קודם.

הרחבה והעמקה- קריאה בקול, בהטעמה ובהתאם לתוכן, טקסטים מנוקדים ולא מנוקדים מסוגים שונים (כגון: טקסטים עיוניים, פרקים מן התנ"ך, סיפורת, שירה).

הקשר הטקסט

מושגים מרכזיים

ספר, עיתון-יומי, שבועון, כתב-עת, אתר אינטרנט, ערוץ תקשורת;

תקשורת המונים או תקשורת בין-אישית;

במה אקדמית שפיטה, במה פופולארית.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי הבמה שהטקסט התפרסם בה או דרכה הועבר והבנת השלכותיה ומשמעויותיה מבחינה ביבליוגראפית ואקדמית.

הכרת הכותב, תקופתו ותרבותו לצורך הגישה הביוגראפית והסינתטית בחקר טקסטים.


מושגים מרכזיים

סביבה חברתית ותרבותית, נסיבות רשמיות / לא רשמיות

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי כותב הטקסט, זמן, מקום ונסיבות כתיבתו של הטקסט וקישור לידע קודם.


מושגים מרכזיים

קהל ספציפי (הגבלה בנסיבות, בזמן ובמקום)

הרחבה והעמקה- טקסט זמני/על-זמני, טקסט ייעודי / חוצה גבולות ותרבויות.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי קהל-היעד לו נועד הטקסט.


היצג הטקסט

מושגים מרכזיים

מידע חזותי, עיצוב גרפי, איורים, שרטוטים, תמונות, טבלאות, קריקטורות, תרשימים.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מרכיבים חזותיים של הטקסט והבנת תפקידם, משמעותם ותרומתם לטקסט.

סוג הטקסט (טיפולוגיה)

מושגים מרכזיים

טקסט מידעי, טקסט טיעוני, מאמר, קורות חיים, עלון, כתבה עיתונאית, הרצאה, נאום, דיאלוג, מונולוג.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי סוג וסוגת הטקסט על פי תבניות ומאפיינים ז'אנריים.

תוכן

מושגים מרכזיים

הנושא הנדון, נימת הכתיבה, קהל היעד.

מיומנויות וכישורי חשיבה

ניתוח והפקת מידע מהכותרת ומכותרות המשנה.

זיהוי נימת הכתיבה (שיווק, פרסומת, אירוניה, פרודיה, ביקורת וכד').


מושגים מרכזיים

עולמות תוכן

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי עולם התוכן שהטקסט עוסק בו (כגון ספורט, מדע, חברה, כלכלה, בריאות, טכנולוגיה וכו').


מושגים מרכזיים

עיקר, טפל, משפטי תימוכין

מיומנויות וכישורי חשיבה

איתור הרעיון המרכזי (היגד-העל) של הטקסט.


מושגים מרכזיים

משפט מפתח, מילת מפתח, מושג מרכזי.

מיומנויות וכישורי חשיבה

סימון מילות ומשפטי מפתח בכל פיסקה.


מושגים מרכזיים

רצף, כרונולוגיה, לפני, אחרי, סיבה, תוצאה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבנת רצף הטיעונים / השתלשלות האירועים בסדר כרונולוגי.


מושגים מרכזיים

תמצית, טבלת רשת, סיכום בורר, סיכום ממזג.

מיומנויות וכישורי חשיבה

סיכום הטקסט ותמצותו.


מבנה הטקסט

מושגים מרכזיים

תוכן עניינים, ביבליוגראפיה, נספחים, הערות שוליים / סוגריים, פרקים, חטיבות, פסקאות, סעיפים; פתיחה, גוף וסיום; עלילה ושלביה, משל ונמשל.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי חלקי הטקסט והבנת היחסים שביניהם.


מושגים מרכזיים

עימות/ניגוד-יתרונות/חסרונות-בעד/נגד, בעיה ופתרון, סיבה ותוצאה, טענה והוכחה/נימוקים, הכללה ופירוט, השוואה, תופעה והסבריה/היבטים שונים, רצף כרונולוגי.

מיומנויות וכישורי חשיבה

הכרת מאפיינים מבניים מסוגים שונים.

זיהוי המבנה הלוגי של הטקסט השלם והקשרים הלוגיים בין חלקיו.


מושגים מרכזיים

קישוריות ולכידות, מאזכרים, חלוקה לסעיפים, כותרות משנה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי והבנת הקישוריות בטקסט.

הכרת קשרים ומילות יחס האופייניות למבנים שונים והבנת משמעותם ותפקידם כמארגני טקסט.


הרחבה והעמקה

מושגים מרכזיים

ניגוד, נרדפות, הקבלה, יחס מדרגי, יחס בין עיקר לטפל.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי יחסים בין מונחים או מבעים בטקסט.


מושגים מרכזיים

שאלת שאלות ודיון

מיומנויות וכישורי חשיבה

הערכת המבנה והסגנון של הטקסט.

ניהול דיאלוג עם הטקסט והערכתו, מתוך הסתמכות על ידע העולם של הקורא.

הבעת דעה ונקיטת עמדה אישית לגבי תוכן הטקסט והנמקתן.

 


נימת הטקסט

מושגים מרכזיים

אובייקטיבית, סובייקטיבית, עובדה, דעה, נימה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הבחנה בין טקסטים.

הרחבה והעמקה- זיהוי מידת המעורבות של כותב הטקסט, וריחוקו/קרבתו אל הנאמר.

הנמקת הדברים באמצעות דוגמאות מהטקסט.


מושגים מרכזיים

ניטרלי, בעד-תומך, מזדהה, נגד-שלילי, מוחה, קובל, דוחה, פוסל, מתלונן, מסתייג, חולק על, מבקר.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי עמדת הכותב ודיון על משמעויותיה ומטרותיה הגלויות והסמויות.

הנמקת עמדת הכותב באמצעות הוכחות מתוך הטקסט.


מושגים מרכזיים

אירונית, אופטימית, פסימית, ספקנית, ביקורתית, עוקצנית, רגשנית, מזלזלת, היתולית, תוקפנית

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי נימת הטקסט ודיון על משמעויותיה ומטרותיה הגלויות והסמויות.

הנמקת נימת הטקסט באמצעות הוכחות מתוך הטקסט.


מטרות ומסרים בטקסט

מושגים מרכזיים

הקניית ידע, מסירת מידע, העלאת טענה, מתיחת ביקורת, מתן הוראות והסברים, השפעה ושכנוע, סיפור, בידור.

הרחבה והעמקה- מסרים גלויים ומסרים סמויים.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי מטרת הטקסט.

איתור מסרים גלויים וסמויים.

דרכי עיצוב

מושגים מרכזיים

רובד/משלב לשוני גבוה, נמוך, סלנג, לשון תקנית, לשון עממית

מיומנויות וכישורי חשיבה

אפיון הרובד/המשלב הלשוני בטקסט.


מושגים מרכזיים

ביטויים מעצימים / סופרלטיבים;

מילים טעונות רגשית;

רמיזות וקונוטציות מקראיות ותרבותיות;

סלנג וחריגה משלבית, פניה, הרחבה והעמקה- מבנים תחביריים מיוחדים.

 

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי שיקולים מגמתיים בבחירה באוצר המילים ובסגנון הכתיבה.


מושגים מרכזיים

חזרה, אנאפורה, אפיפורה, תקבולות לסוגיהן, ניגודים, היכללות;

שדה סמנטי, סמל, מוטיב;

דימוי, מטאפורה, האנשה, השאלה;

חריזה, הרחבה והעמקה- אליטרציה / לשון נופל על לשון.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי אמצעים רטוריים והבנת תרומתם להבלטת המסר של הטקסט.


כתיבה

מושגים מרכזיים

פתיחה, סיום, פסקה, משפט מפתח

מיומנויות וכישורי חשיבה

כתיבה של טקסטים מסוגים שונים ברהיטות בבהירות ולפי כללי הכתיבה והסוגה, וזאת בהיקף של מינימום חמש פסקות (כולל פתיחה וסיום).

הקשר הטקסט

מושגים מרכזיים

במה, כותב, קהל יעד

מיומנויות וכישורי חשיבה

בחירת יעוד הטקסט וקהל היעד.

מאפייני טקסט

מושגים מרכזיים

מאמרים עיוניים, טקסט מידעי, טקסט טיעוני, דו"ח, קורות חיים, גרפים וטבלאות, סיפור קצר, יומן, עלון, כתבה עיתונאית, הרצאה, נאום, דיאלוג, מונולוג.

מיומנויות וכישורי חשיבה

זיהוי סוג הטקסט (טיפולוגיה).

כתיבת טקסטים מסוגים שונים על פי תבניות ומאפיינים ז'אנריים (יש לשלב כתיבה בכלים דיגיטאליים- כגון במצגות PowerPoint, 'בלוג' = יומן אינטרנטי)

ארגון טקסט

מושגים מרכזיים

תוכן עניינים, מבוא, פסקאות, סעיפים;

פרקים, חטיבות, פתיחה, גוף וסיום;

רשימה ביבליוגראפית, נספחים, הערות שוליים / סוגריים.

מיומנויות וכישורי חשיבה

קביעת מבנה הטקסט.


מושגים מרכזיים

סיבה ותוצאה, היבטים, בעד ונגד (עימות), בעיה ופתרון, טיעון ושכנוע.

מיומנויות וכישורי חשיבה

קביעת תבנית הכתיבה והמבנה הלוגי של הטקסט.


מושגים מרכזיים

קישוריות ולכידות מאזכרים, חלוקה לסעיפים כותרות משנה.

מיומנויות וכישורי חשיבה

קביעת הקישוריות בטקסט.


הרחבה והעמקה- נימת הטקסט

מושגים מרכזיים

אובייקטיביות, סובייקטיביות, עובדה, דעה, נימה, מסר גלוי, מסר סמוי.

ביקורת, אירוניה, תמיכה, הפרכה, חיזוק.

מיומנויות וכישורי חשיבה

התאמת נימת הטקסט לסוגה ולמטרות שונות.

הרחבה והעמקה- רמת לשון

מושגים מרכזיים

רובד/משלב לשוני גבוה, נמוך, סלנג.

מיומנויות וכישורי חשיבה

שימוש ברובד/משלב הלשוני בהלימה למטרת הטקסט, נימתו וסוגו.

חזרה לראש הדף

האזנה ודיבור

הבנת הנשמע

מושגים מרכזיים

נאום, הרצאה, חדשות, סרט

מיומנויות וכישורי חשיבה

האזנה לטקסטים מסוגים שונים ודיון בהם.

הבעה בעל פה

מושגים מרכזיים

שווה, שונה, ייחוד

מיומנויות וכישורי חשיבה

השוואת טקסטים, עלילות, מוצרים וכדומה


מושגים מרכזיים

דעה, עובדה, מבנה, מצגת, נתונים, גרף, תרשים, טבלה

מיומנויות וכישורי חשיבה

הרצאה על נושאים שהתלמיד העמיק בהם (מתוך עניין אישי, אקטואליה, מחקר, קריאה).


הרחבה והעמקה

מושגים מרכזיים

משפט שופט, סנגור, קטגור, נאשמים, תובעים, קהל עדים);

המחזה (במאי, עורך, שחקן, תפקיד).

ראיון (מראיין, מרואיין, נושא, שאלה, תגובה)

מיומנויות וכישורי חשיבה

הצגת שיח מובנה:

  • המחזת משפט לרכיביו.
  • הצגת המחזות בפני הכיתה באופן חי ומוסרט (קטעי וידאו מוקלטים מראש).
  • עריכת ראיונות מובנים בנושאים רלוונטיים לעולמו ולתחום עניינו של התלמיד.