בלימוד שפה, יש לכוון ולעודד את התלמיד להשתמש בידע קודם שהוא מביא עמו מניסיון חייו – בחינת 'מידע רקע' המאפשר להשלים פערים ומקל על הבנת הנקרא והנשמע. בד בבד, יש להקנות לתלמיד כלים לניתוח טקסטים (משמע: מאפיינים הקיימים בטקסט, שאיתורם מאפשר להפיק מידע עליו ולהיטיב להבינו); ואסטרטגיות קריאה, אשר ישמשו אותו בהפקת מידע מהטקסט ויתרמו להבנתו את הנקרא והנשמע. ההנחה היא שלטקסטים רבים יש מאפיינים משותפים, שהיכרות עמם תקל על התלמיד לפענח את מטרתו העיקרית של הטקסט, את תוכנו, לשונו, סגנונו ומבנהו. למרות המשותף, יש לשים לב ולבחור את אסטרטגיות הקריאה וכלי הניתוח האפקטיביים לכל טקסט בנפרד, ולא לעסוק בכולם באותו הטקסט.
חזרה לראש הדף
הבנה והבעה בעל-פה ובכתב
- תחום ההבנה וההבעה נבדק באמצעות הנושאים: הבנת הנקרא, הבנת הנשמע וההבעה בכתב. תחום זה הוא הבסיס לכל פעילות לימודית בבית הספר ובלימודי ההמשך, והוא מהווה תנאי הכרחי להתפתחות תרבותית, להשתלבות חברתית ולתפקוד יעיל בחברה אוריינית ובעולם האקדמי. יותר משעניינו של תחום ההבנה וההבעה הוא הנחלת ידע – עניינו בתהליכים, ברכישת אסטרטגיות, ב'מפגשים' של תלמידים עם טקסטים, בביטוי אישי ובמודעות עצמית. העיסוק המונחה בקריאה, בכתיבה, בהאזנה ובדיבור – מסייע לתלמיד להתבונן בעצמו ובעולם הסובב אותו ותורם לפיתוח המודעות העצמית. דרך הכתיבה יכול התלמיד להביא לידי ביטוי מחשבות, חוויות, רגשות ולבטים אישיים. הקריאה, ההאזנה, הכתיבה והדיבור המתוכננים מסייעים לתלמיד לגבש את עמדותיו בנושאים ערכיים ולעצב את השקפת עולמו. הם מזמנים התנסויות חברתיות חשובות ופיתוח של כישורים חברתיים, ובנוסף, תורמים לטיפוח הרגישות לזולת והסובלנות לדעות אחרות ולדרכי ביטוי שונות.
- מטרת לימוד ההבנה וההבעה בחטיבה העליונה לטפח תלמידים קוראים וכותבים עצמאיים, ביקורתיים, בעלי אמירה אישית, בעלי אוצר מילים רחב, בעלי יכולת לבטא את עצמם בשטף ברמה של דובר ילידי ובעלי תרבות דיבור. לשם כך, יש לזמן משימות לימודיות מורכבות בעברית, הכוללות מעבר בין אופנויות השפה; התבססות על טקסטים ממקורות שונים ומסוגים שונים; עיבוד והפקה של טקסטים.
- קיימת חשיבות לפיתוח חשיבה עילית (מטא-קוגניציה), הן בתהליך הקריאה הן בתהליך הכתיבה, דהיינו לפיתוח מודעות לפעולות החשיבה המתרחשות בעת הקריאה והכתיבה. כמו כן חשוב ומומלץ לייחד זמן לרפלקציה, משמע להתבוננות עצמית של התלמיד במחשבותיו, ברגשותיו, בקשייו ובהחלטותיו שהיו כרוכים בתהליכים אלו – הן ביחס לתהליכי הקריאה והכתיבה, והן ביחס לעצם תהליך רכישת השפה וההתקדמות בו.
- ההבנה וההבעה בעל-פה ובכתב יושגו באמצעות מעבר תכוף בין ארבע אופנויות השפה: ההאזנה, הדיבור, הקריאה והכתיבה, בבחינת כלים שלובים. טקסטים נקראים ומושמעים, ישמשו נקודת מוצא להתבטאות התלמיד בעל-פה ובכתב. על התלמיד להקריא טקסטים בקול, לדווח עליהם במילותיו, לדון בהם, להגיב עליהם, לחוות דעה לגביהם, לשכתב אותם, להרצות עליהם בפני עמיתים, לרשום הערות, לסכם, לתמצת טקסטים ולמזג טקסטים.
- הטקסטים הכתובים והמושמעים יילקחו מכל עולמות השיח. דגש יושם על טקסטים עיוניים (כגון: מאמר מידע, מאמר טיעון, מאמר פרשנות וביקורת, ערך אנציקלופדי, תרשים, טבלה), אך גם על טקסטים שימושיים (הוראות, הדרכה, דף מידע, מכתב רשמי, קורות חיים, שאלון, מילוי טופס) ועל טקסטים של תקשורת ההמונים (ידיעה עיתונאית, כתבה, תעמולה, פרסומת). בכל המקרים, תהיה עלייה הדרגתית ברמת הטקסטים – מטקסטים מעובדים ומקוצרים לשם לימוד, לטקסטים אותנטיים מורכבים, שאינם מעובדים. בדרך זו יכיר התלמיד את מאפייניהם הייחודיים של טקסטים מסוגים שונים, וילמד לכתוב על פי דגמיהם וכדוגמתם. פעילות זו תסייע לתלמיד לגלות עצמאות בהתמודדות עם הטקסטים השונים, הן כקורא והן כשומע, וכן בהתבטאויותיו בעל-פה ובכתב, כמו למשל בכתיבת עבודות בנושאים המעניינים אותו וביסוסן על מקורות בעברית אשר חפש ומצא בעצמו (באינטרנט ובספריה).
- בתוכנית הושם דגש על היבטיה ועל עקרונותיה של הלמידה המשמעותית. לכן ייכללו בה, בפרט בתחום הבנת הנקרא, גם טקסטים מעולמות תוכן מגוונים בעלי זיקה לתחומי דעת שונים (מדעי הטבע, החברה והרוח), למקצועות הלימוד בבית הספר (כגון: ספרות, גיאוגרפיה, כלכלה, היסטוריה ואזרחות), לעולם התרבותי הסובב את התלמיד ולתחומי העניין שלו (נושאים כאקטואליה, תקשורת, ספורט ופנאי, קולנוע, תיאטרון ומוסיקה, תרבות ואומנות, כישורי חיים, בריאות ורפואה, חינוך ופסיכולוגיה). רצוי שהטקסטים יהיו קרובים לעולמו של התלמיד, רלוונטיים, משמעותיים ומושכים – ועם זאת בעלי חשיבות כשלעצמם, באופן שיהיו עשויים לעורר שאלות ערכיות ולהעשיר את עולמו התרבותי של התלמיד.
- טיפוח התקינות הלשונית והמודעות למשלבי הלשון יבוא לידי ביטוי בתכנית זו במסגרת ההבעה בכתב ובעל-פה. הלומדים ישתמשו בידע הלשוני הנלמד ויסתייעו בו בקריאה, בכתיבה ובהבעה בעל-פה, והלימוד יהיה כרוך כל העת בהרחבת אוצר המילים והביטויים. במסגרת זו חשוב לעודד את השימוש במילון ובאגרון (תזאורוס) ככלי עזר בהבעה. יש ללמד את התלמידים להסתייע אף בכלים ממוחשבים כדוגמת המתרגם ובודק השגיאות המותקנים בתוכנת ה'וורד', והמילים הנרדפות הקיימות שמציעה תוכנת 'בבילון' החינמית.
חזרה לראש הדף
כתיבה
- התלמיד ירכוש שלוש טכניקות של כתיבה, המתחלקות כל אחת לז'אנרים אופייניים לה, כדלקמן:
א. כתיבה עיונית-מדעית (ז'אנרים כגון: חיבור עיוני בדגמים של מידע, טיעון, תיאור תופעה, היבטים וכו', בדרכי ארגון של: סיבה ותוצאה, יתרונות וחסרונות, בעד ונגד וכו').
ב. כתיבה שימושית-מעשית (ז'אנרים כגון: מכתב בקשה, מכתב רשמי, מכתב למערכת, דף מידע, הזמנה, שאלון, ביקורת, קורות חיים)
ג. כתיבה אישית-יצירתית (ז'אנרים כגון: מכתב אישי, יומן רשמים, יומן-מסע, בלוג, סיפור קצר, פתגם, שיר). - התלמיד יבחין בין הטכניקות השונות, יבין באופן עצמאי מתי ליישם כל אחת מהן וישלוט בכתיבה בהן על סוגיהן (הז'אנרים) השונים.
- יש לפתח את מודעות התלמיד לסוגת הטקסט כמו-גם להקשר הנסיבתי שבו מתרחשת הכתיבה (מטרת הכתיבה, קהל היעד, במה לה מיועד הטקסט), לפיהם יבחר את הכלים הסגנוניים ואת המשלב הלשוני המתאים.
- בניסוח מטלות הכתיבה יש להביא בחשבון את אוצר המילים ואת ידע העולם העומדים לרשות התלמיד.
- בהוראה יש מקום לדיון מקדים בנושא שמטלת הכתיבה עוסקת בו, בהעלאת רעיונות משותפת ובהכנה משותפת
של רשימת מילים וביטויים.
חזרה לראש הדף
ספרות ותנ"ך
- לימודי הספרות העברית והתנ"ך תופסים חלק נכבד מההוראה במקצוע העברית לדרוזים, ובהתאם לכך משקלם גדול אף בהערכה הסופית: משקלו של תחום התנ"ך 10 אחוז מתוך נושאי החובה בהיקף של שלוש יחידות, ו40- אחוז מהבחינה של היחידה הרביעית. משקלו של תחום הספרות בלימודי העברית 20 אחוז מתוך נושאי החובה בהיקף של שלוש יחידות, 60 אחוז מהבחינה של היחידה הרביעית.
- לימודי הספרות והתנ"ך בעברית חשובים לתלמיד הדרוזי בארבעה היבטים שונים:
א. בהיבט הלשוני: התלמיד ייחשף לסגנונות ולרבדים שונים של השפה ובכך יעשיר את לשונו בצורה ניכרת.
לימוד יצירות הספרות (קריאתם, ניתוחם, דיון בהם והערכתם) יערך בעברית ויתרום לטיפוח מיומנויות ההבנה וההבעה בעל-פה ובכתב של התלמיד.
ב. בהיבט התרבותי: החשיפה לתנ"ך וליוצרים בעלי שם וליצירות מפורסמות שהפכו לקנוניים בתרבות היהודית, העברית והישראלית, תאפשר לתלמיד הדרוזי הן היכרות עם היצירה התרבותית העברית, היהודית והישראלית (כולל הדרוזית) לדורותיה, והן למידה על תרבויות אלו מתוך היצירות-עצמן.
ג. בהיבט החברתי: חלק נכבד מהטקסטים שנבחרו לתכנית הלימודים בעברית בבתי-הספר הדרוזיים, נלמד בבתי-הספר היהודים. על כן טקסטים אלו עשויים לשמש כמכנה משותף המגשר ומקרב בין התלמיד הדרוזי לבין התלמיד היהודי עמו ייפגש הן במהלך השירות הצבאי והן כאזרח החי במדינת ישראל.
ד. בהיבט הרגשי-הערכי: הספרות היא תחום המשקף ערכים מוסריים וחברתיים כלל-אנושיים. הוראתם מזמנת לתלמיד חוויה רגשית. - בבחירת התכנים בספרות הושם דגש על נושאים ועל עולמות תוכן חשובים לתלמיד.
- בתוכנית שולבו יצירות מהספרות העולמית, בתרגומן לעברית.
- כל היצירות שנבחרו מותאמות בתוכנן לחברה הדרוזית המסורתית.
- בתנ"ך הושם דגש על פרקים בעלי חשיבות למסורת הדרוזית ולמורשתה.
- בתחום התנ"ך עומדת ההכרה כי הענקת השכלה מהמסורת הדתית היא חלק מההשכלה הכללית הנדרשת לפיתוח
תלמיד משכיל.