מטרות התוכנית

מטרתה המרכזית של התוכנית היא הוראת העברית בהיבטי השפה המפורטים להלן. יחד עם זאת, העיון בטקסטים מזמן גם עולמות של תוכן וכך מתווה התוכנית מטרות אף בהיבטים תרבותי-מורשתי וחברתי, כמו-גם בהיבט של מיומנויות חשיבה וכישורי לומד.

בהיבט שפתי

  • שליטה בארבע אופנויות השפה העברית (קריאה, כתיבה, האזנה ודיבור), לצרכים תקשורתיים-פרגמטיים, חברתיים ותרבותיים.
  • פיתוח מודעות לשונית ושימוש תקין בכל תחומי הלשון הכתובה והדבורה: תורת ההגה, תורת הצורות, תורת המשמעויות ותחביר.
  • פיתוח מיומנויות שפה בסיסיות הכוללות: הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, כתיבה ודיבור שמטרתן להעשיר את אוצר המילים ומבני השפה.
  • ניהול שיחה ותקשורת (רשמית, מדוברת, אלקטרונית וכתובה), עם דוברי העברית כשפת אם (ראה פירוט בטבלאות בפרק פירוט וארגון התכנים).
  • הכרת מגוון טקסטים, צורות ויסודות לשוניים וספרותיים בייצוגים שונים (כתובים ודיגיטליים).
  • טיפוח אהבת הקריאה בכלל והעברית בפרט.
  • פתוח רגישות אסתטית ליצירה הספרותית כטקסט מורכב ורב משמעי, והבנת תפקידיהן של דרכי המבע הייחודיות כגון: לשון ציורית, מאפיינים מבניים, אמצעים רטוריים ועוד.

בהיבט תרבותי-מורשתי וחברתי

  • העמקת הזיקה של התלמיד לתרבותו ולמורשתו הייחודית, דרך הכרת מבחר מייצג ומגוון של יצירות מהתרבות הדרוזית.
  • פיתוח רגישות, סובלנות ורגישות לבני עמים אחרים ותרבותם.
  • יצירת גישור תרבותי ולשוני בין התרבות הדרוזית והעברית.
  • הכרת מורשתו ותרבותו של העם היהודי באמצעות הלשון העברית, התנ"ך, והספרות.
  • הקניית ערכים מוסריים וחברתיים, ייחודיים ואוניברסאליים, דרך הוראת השפה העברית והטקסטים הנלמדים.
  • פיתוח מיומנויות של תרבות דיבור והבעת רגשות, תוך גילוי יחס מכבד לזולת, לעמדותיו ודעותיו.

בהיבט של מיומנויות חשיבה וכישורי לומד

  • פיתוח כישורי חשיבה באמצעות קריאת טקסטים וניתוחם ושילוב הנחיות רלוונטיות ללומד ולמעורבותו בתהליך הלמידה (למידה עצמית).
  • פיתוח המוטיבציה של התלמיד על ידי יצירת מצבי למידה משמעותית וזאת באמצעות:
  1. עיסוק בתכנים, בסוגיות ובדילמות הקרובים לעולמו של התלמיד.
  2. קישור הטקסטים הכלולים בתוכנית הלמודים לאקטואליה, למציאות החיים, להתנסויותיו של התלמיד בעולמו האישי וגם לתחומי העניין שלו. זאת על מנת לעודד את מידת מעורבותו והשתתפותו בתהליך הלמידה.
  3. פיתוח עניין ומוטיבציה בקריאת ספרות יפה כהתנסות מעשירה, חווייתית ומהנה, שבידה להרחיב את הידע בשפה מעבר לנלמד בין כותלי בית הספר.
  4. פיתוח רגישות ותובנה למורכבות ולרב-משמעיות של מצבים אנושיים וקיומיים (למשל באמצעות גילומם ביצירות ספרות).

במטרה לקדם את עקרונותיה של הלמידה המשמעותית, מציגה התוכנית חלוקה של התכנים בפילוג לתכני חובה (70% - ללא סימון) ולתכנים להרחבה ולהעמקה (30% - מסומנים בירוק). מטרת בחירתם של התכנים המסומנים בירוק היא לאפשר הרחבה והעמקה של תהליכי הלמידה ודרכי הערכה חלופיות וגם למתן מענה לצרכי המערכת בעידן החדש, צמצום פערים בין כמות הידע לבין מסגרת שעות ההוראה, עידוד תהליכי למידה מעמיקים וגיוון בדרכי ההוראה, הלמידה וההערכה.