תוכנית הלימודים לכיתה ז מקיפה את תקופת ימי הביניים ואת העת החדשה המוקדמת בהיסטוריה היהודית, החל בתקופת הגאונים במזרח ועד לעליית החסידות במערב. בהיסטוריה הכללית היא מקיפה את התקופה המתחילה בשקיעת האימפריה הרומית (476) ועד למהפכה המדעית (המאה ה-17-). מבחינה גיאוגרפית, התוכנית מקיפה את ההתרחשויות בעולם המוסלמי והנוצרי. על אף שהכינוי 'ימי הביניים' מקורו בהשקפתם השלילית של אנשי הרנסנס כלפי הדורות הקודמים, היבטים רבים ומשמעותיים של התרבות בת ימינו נוצרו והתפתחו בתקופה זו, והם שיעמדו במוקד תוכנית הלימודים.
ימי הביניים מכונים גם 'תור האמונה'. בתקופה זו קמו והתגבשו שתי דתות מונותיאיסטיות חדשות בנוסף ליהדות: הנצרות והאסלאם, אשר התעמתו על הבכורה, בעוד שכל דת מבקשת להצביע על עליונותה על פני הדתות האחרות. לתחרות הדתית ו הפוליטית היו השלכות על כל תחומי החיים בימי הביניים. במישור המדיני והצבאי, הנוצרים והמוסלמים נפגשו פעמים רבות בשדה הקרב, כאשר אחדים מהעימותים הקשים ביותר נערכו סביב השליטה על ארץ ישראל וירושלים במהלך מסעי הצלב. כל קבוצה יצרה בארצות שלטונה מערכת חוקים שהפלתה לרעה את בני דתות המיעוט. אולם, לצדם של דפוסי העימות בין שלוש הדתות, התקיימו דפוסים של חיים משותפים, והללו, לא פחות מאשר דפוסי העימות, עצבו את עולמם הדתי של בני התקופה. הזיקות וה הקשרים בין בני הדתות השונות התקיימו במישור הכלכלי וכן בעולם התרבותי של יהודים, נוצרים ומוסלמים.
החברה הימי -ביניימית – הן בעולם המוסלמי והן בארצות הנצרות – התאפיינה בהצבת גבולות חברתיים ומעמדיים. הבלטת הייחודי והשונה של כל קבוצה ומעמד תרמה לססגוניות של החיים, והעניקה רשת תמיכה מסוימת ליחידים במסגרת הקבוצה, אבל היא גם הקשתה מאוד על פיתוחה העצמאי של האישיות. אחד השינויים הבולטים במעבר מימי הביניים לראשית העת החדשה הוא עליית ערכו של האדם באשר הוא, בלי קשר לשייכותו הקבוצתית.
תוכנית הלימודים פותחת במעבר מהעת העתיקה לימי הביניים. התוכנית תתמקד במעמדם ובדפוסי חייהם של הקיבוצים היהודים בארצות האסלאם והנצרות ובהיווצרותם של קיבוצי ישראל הגדולים באימפריה המוסלמית ולאחר מכן באירופה ובאימפריה עות'מאנית, בעקבות הגירושים מאירופה ומספרד. החלק האחרון של תוכנית הלימודים יעסוק במעבר מימי הביניים לראשית העת החדשה בהיסטוריה היהודית ובהיסטוריה הכללית, תו ך שימת דגש על המהפכה המדעית.
תוכנית הלימודים תמשיך לפתח את המיומנויות הנדרשות ללימוד היסטוריה, ובהן: ציר זמן, קריאת מפה ושימוש במקורות היסטוריים. לצד אלו יינתן מקום גם למיומנויות חשיבה מסדר גבוה: מיזוג מידע, ביקורתיות, שיח טיעוני ועוד. היבטים אלו חיוניים במיוחד על מנת להבין את עולמם של בני ימי הביניים על מורכבותו הדתית והתרבותית. התוכנית שמה דגש על הבנת אירועי התקופה גם דרך סיפוריהם של אישים מרכזיים בעולם היהודי ובהם: רש"י, ריה"ל, הרמב"ם, הבעל שם טוב ודונה גרציה, ובעולם הלא-יהודי ובהם: מוחמד, מרטין לותר ועוד.