מפרט התכנים לכיתה ז'

חזרה

מבוא

תוכנית הלימודים לכיתה ז מקיפה את תקופת ימי הביניים ואת העת החדשה המוקדמת בהיסטוריה היהודית, החל בתקופת הגאונים במזרח ועד לעליית החסידות במערב. בהיסטוריה הכללית היא מקיפה את התקופה המתחילה בשקיעת האימפריה הרומית (476) ועד למהפכה המדעית (המאה ה-17-). מבחינה גיאוגרפית, התוכנית מקיפה את ההתרחשויות בעולם המוסלמי והנוצרי. על אף שהכינוי 'ימי הביניים' מקורו בהשקפתם השלילית של אנשי הרנסנס כלפי הדורות הקודמים, היבטים רבים ומשמעותיים של התרבות בת ימינו נוצרו והתפתחו בתקופה זו, והם שיעמדו במוקד תוכנית הלימודים.

ימי הביניים מכונים גם 'תור האמונה'. בתקופה זו קמו והתגבשו שתי דתות מונותיאיסטיות חדשות בנוסף ליהדות: הנצרות והאסלאם, אשר התעמתו על הבכורה, בעוד שכל דת מבקשת להצביע על עליונותה על פני הדתות האחרות. לתחרות הדתית ו הפוליטית היו השלכות על כל תחומי החיים בימי הביניים. במישור המדיני והצבאי, הנוצרים והמוסלמים נפגשו פעמים רבות בשדה הקרב, כאשר אחדים מהעימותים הקשים ביותר נערכו סביב השליטה על ארץ ישראל וירושלים במהלך מסעי הצלב. כל קבוצה יצרה בארצות שלטונה מערכת חוקים שהפלתה לרעה את בני דתות המיעוט. אולם, לצדם של דפוסי העימות בין שלוש הדתות, התקיימו דפוסים של חיים משותפים, והללו, לא פחות מאשר דפוסי העימות, עצבו את עולמם הדתי של בני התקופה. הזיקות וה הקשרים בין בני הדתות השונות התקיימו במישור הכלכלי וכן בעולם התרבותי של יהודים, נוצרים ומוסלמים.

החברה הימי -ביניימית – הן בעולם המוסלמי והן בארצות הנצרות – התאפיינה בהצבת גבולות חברתיים ומעמדיים. הבלטת הייחודי והשונה של כל קבוצה ומעמד תרמה לססגוניות של החיים, והעניקה רשת תמיכה מסוימת ליחידים במסגרת הקבוצה, אבל היא גם הקשתה מאוד על פיתוחה העצמאי של האישיות. אחד השינויים הבולטים במעבר מימי הביניים לראשית העת החדשה הוא עליית ערכו של האדם באשר הוא, בלי קשר לשייכותו הקבוצתית.

תוכנית הלימודים פותחת במעבר מהעת העתיקה לימי הביניים. התוכנית תתמקד במעמדם ובדפוסי חייהם של הקיבוצים היהודים בארצות האסלאם והנצרות ובהיווצרותם של קיבוצי ישראל הגדולים באימפריה המוסלמית ולאחר מכן באירופה ובאימפריה עות'מאנית, בעקבות הגירושים מאירופה ומספרד. החלק האחרון של תוכנית הלימודים יעסוק במעבר מימי הביניים לראשית העת החדשה בהיסטוריה היהודית ובהיסטוריה הכללית, תו ך שימת דגש על המהפכה המדעית.

תוכנית הלימודים תמשיך לפתח את המיומנויות הנדרשות ללימוד היסטוריה, ובהן: ציר זמן, קריאת מפה ושימוש במקורות היסטוריים. לצד אלו יינתן מקום גם למיומנויות חשיבה מסדר גבוה: מיזוג מידע, ביקורתיות, שיח טיעוני ועוד. היבטים אלו חיוניים במיוחד על מנת להבין את עולמם של בני ימי הביניים על מורכבותו הדתית והתרבותית. התוכנית שמה דגש על הבנת אירועי התקופה גם דרך סיפוריהם של אישים מרכזיים בעולם היהודי ובהם: רש"י, ריה"ל, הרמב"ם, הבעל שם טוב ודונה גרציה, ובעולם הלא-יהודי ובהם: מוחמד, מרטין לותר ועוד.

מטרות

התלמידים:

  1. יבינו את משמעות התיקוף ההיסטורי ואת המאפיינים של תקופות מעבר וכן מעבר בין תקופות (פריודיזציה);
  2. יכירו את שתי הדתות המונותיאיסטיות החדשות – הנצרות והאסלאם, יערכו השוואה ביניהן ויבחנו את היחסים בינן לבין ליהדות;
  3. יבינו את הקשר בין החלוקה המדינית של העולם לבין העימות הבין-דתי בין מוסלמים לנוצרים;
  4. יבינו כיצד ערכים של קנאות מחד גיסא וסובלנות מאידך גיסא יצרו דפוסי עימות בין הדתות והיוו גם רקע למפגש ולזיקות תרבותיות;
  5. ינתחו דמויות של אישי רוח יהודיים בולטים בימי הביניים כמייצגים את תקופתם;
  6. ישוו בין צורות חיים שונות של ניהול חיי קהילה בארצות האסלאם והנצרות, ויבינו שניהול החיים משקף ערכים של צדקה, גמ"ח וערבות הדדית;
  7. יבינו את השלכותיה של התחרות בין הדתות על חיי היהודים בעולם – בין מיעוט נרדף למיעוט נסבל.

פרקי הלימוד

מבוא לימי הביניים (המאה ה-6 – המאה ה-8)

5 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 6-7 שעות לימוד)

החלק הראשון של היחידה עוסק במעבר מהעת העתיקה לימי הביניים, ומפגיש את התלמיד לראשונה עם הצורך להתמודד עם בעיית התיקוף (הפריודיזציה). כיצד עוברים בין תקופות? מה מבדיל ומבחין בין תקופה לתקופה? מה משותף לשתי התקופות? היחידה מציעה היכרות ראשונית עם מספר הבדלים, שהצטברותם מביאה להכרה בקיומו של עידן חדש באגן הים התיכון ובאירופה. ההבדל המשמעותי ביותר הוא המעבר מהחלוקה המדינית של העולם בין אימפריות מזרחיות למערביות לחלוקה המבוססת על מרחב דתי: הצפון הנוצרי (אירופה ואסיה הקטנה), כנגד הדרום המוסלמי (צפון אפריקה והמזרח התיכון).

החלק השני של היחידה יעסוק במאפייני הנצרות והאסלאם, בהבדלים ביניהן אך גם בנקודות הדמיון, במיוחד בכל הקשור לחיסול עבודת האלילים בשטחי שלטונן. החלוקה המדינית החדשה של אירופה והמזרח התיכון יצרה מצב חדש גם עבור היהו דים. לאחר כיבושי האסלאם, מפרס במזרח ועד לספרד במערב במאות 8-7 לספירה, נמצאו מרבית היהודים בעולם תחת שלטון מדיני אחד )האסלאם(. למצב חדש זה היו יתרונות רבים בכל הנוגע לאחדות העולם היהודי ולחיזוק הקשרים בין הקהילות במרחב המוסלמי. בה בעת התפתחו באופן נפרד ובדרך ייחודית קהילות אשכנז וצרפת, שחיו בעולם הנוצרי.

התלמידים:

  1. יבינו את משמעות החלוקה לתקופות ואת המעבר מתקופה לתקופה על פי ייצוג של תבחינים/על פי הקריטריונים לחלוקה בין תקופות;
  2. יבחנו את השינויים המדיניים ואת היפוך הצירים המדיני )ממזרח-מערב לצפון- דרום( ויבינו את ההשלכות בהיבטים שונים;
  3. יכירו את מאפייני הנצרות והאסלאם ואת ההשלכות שהיו לכך על העימות המדיני והדתי בין שתי הדתות;
  4. יעמדו על נקודות הדמיון והשוני באופן מיגור האלילות על ידי שתי הדתות המונותיאיסטיות – הנצרות והאסלאם;
  5. ינתחו את מפת הפזורה היהודית בימי הביניים, להבנת תהליכי ההגירה בהקשריהם המדיניים;
  6. יבחנו את משמעות השינויים הדתיים והמדיניים שהתרחשו באגן הים התיכון ובאירופה ואת השפעתם על חיי היהודים;
  7. יבחנו את הערכים שביסוד הנצרות והאסלאם לעומת הפגניות;
  8. יבינו את המתח שבין שמירה על זהות ייחודית לבין ההשתלבות בחברת הרוב הנוצרית.
חזרה לראש הדף

ימי הביניים – מבוא

שעות הוראה

שעתיים

שאלת מוקד

רצף ותמורה: מה מבדיל ומה משותף בין תקופה לתקופה?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

מה מייחד כל תקופה ומה מהווה המשכיות של העת העתיקה וימי הביניים?
א. מהאימפריה הרומית- פגנית לאימפריות המונותיאיסטיות

  • מזרח – ביזנטיון
  • מערב – הקיסרות הנוצרית- רומית ונפילתה
  • פלישת השבטים הגרמניים והקמת ממלכות ברבריות- נוצריות עד שנת 1000

ב. נושא רשות- שינויים במפת הפזורה היהודית

  • קהילות תחת שלטון ביזנטיון: ארץ ישראל, דרום איטליה, יוון, אסיה הקטנה
  • קהילות העולם הנוצרי: איטליה, אשכנז – צרפת וגרמניה, ספרד הנוצרית (טולידו, ברצלונה וגירונה)
  • קהילות בעולם המוסלמי: בבל, מצרים, קירואן, ספרד המוסלמית (קורדובה, גרנדה)
  • יהודי אתיופיה, תימן, חצי האי ערב.

מושגים

תיקוף (פריודיזציה)

ימי הביניים

ברברים

השבטים

הגרמניים

פזורה

תפוצה

גולה

אשכנז

ספרד הנוצרית

ממלכת חמייר

יהדות אתיופיה

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע, מיון מידע והסקת מסקנות:
חלוקה לתקופות על פי מאפיינים היסטוריים: קריאת מפות משולבות בצירי זמן סינכרוניים להיסטוריה מדינית, דתית וחברתית באגן הים התיכון ובאירופה

ניתוח גורמים ותוצאות והסקת מסקנות:
בנייה או ניתוח של תרשים זרימה של התפתחות התפוצה היהודית בימי הביניים בזיקה למפת אזורי השליטה הדתיים, לדוגמה:

  • יהודי ספרד בין אסלאם לנצרות
  • ממלכות יהודיות עצמאיות
  • בידודן של קהילות ביתא ישראל, הודו.

ניתוח טקסט ובניית מפה:
אגדת ארבעת השבויים וייסוד מרכזי התורה

"לב לדעת" דיון בערכים

  • האם ימי הביניים הם תקופת אור או חושך? מהם הערכים שביסוד כל אחת מהעמדות?
  • גולה או תפוצה?
חזרה לראש הדף

עליית דתות הספר: עליית הנצרות והתפשטותה

שעות הוראה

שעה אחת

שאלת מוקד

מהם המאפיינים של ההמשכיות והשינוי בנצרות בהשוואה ליהדות?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

מישו לפאולוס ומיהדות לנצרות

פאולוס והשליחים: המשכיות וחידוש כלפי היהדות במוסדות האמונות והטכסים

אמונת השילוש

ביטול המצוות

כתבי הקודש (הברית הישנה והברית החדשה)

הנצרות כדת האימפריה

הפיכתה של הנצרות לדת האימפריה ופעילות קונסטנטינוס

נושאי רשות:

  • סקרמנטים
  • חגים נוצריים
  • לוח שנה נפרד
  • מקומות קדושים לנצרות ועלייה לרגל
  • היחס של היהדות לאמונה הנוצרית
  • רדיפת הדת הנוצרית והתפשטותה
  • ועידת ניקיאה
  • התנצרותם של השבטים הברבריים
  • היחס ליהודים

מושגים

ישו

שליחים

פאולוס

שילוש

"ברית ישנה"

"ברית חדשה"

קונסטנטינוס

ועידת ניקיאה

נושאי רשות:

  • סקרמנטים
  • מיסיון
  • מרטיריון

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

השוואה – צירי זמן:
לימודה ספירה הנוצרית לעומת צירי זמן אחרים (לבריאת העולם; להקמת המדינה).

רשות- ניתוח טקסט בהקשרו:
ברכת המינים כתגובה יהודית לנצרות

"לב לדעת" דיון בערכים

אמונה באל אחד

חזרה לראש הדף

עליית האסלאם

שעות הוראה

שעה אחת (כולל נושאי רשות: שעתיים)

שאלת מוקד

מהם מאפייני הדת המוסלמית?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

ציוני דרך בחיי מוחמד ויסוד דת האסלאם:

  • נושא רשות: ראשית חייו ועיסוקו במסחר
  • ההתגלות/השליחות (610)
  • פעילותו במכה (610-622)
  • ההג'רה (622) וחשיבותה
  • נושא רשות: פעילות מחמד ביתריב (אלמדינה)
  • נושא רשות: השבטים היהודיים וגורלם
  • נושא רשות: כיבוש מכה (630)

יסודות דת האסלאם:

  • אמונה בייחוד האל ובמוחמד נביאו, חותם הנביאים
  • קדושת הקוראן
  • המסורת: סונא, חדית'

האסלאם כדת הלכה:

  • חמש מצוות האסלאם: עדות, תפילה, צדקה, צום, עלייה לרגל למכה
  • הג'יהאד
  • פיצול האסלאם: סונים, שיעים, דרוזים

נושאי רשות:

  • התקופה הטרום אסלאמית בחצי האי ערב
  • הדת בתקופה הקדם אסלאמית (הג'הליה)
  • העיר מכה וחשיבותה

מושגים

הג'הליה

הכעבה (מכה)

ההג'רה

קרב ח'ייבר

הלוח המוסלמי

קוראן

סונא

חדית'

חמשת עמודי האסלאם

שיעה

דרוזים

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע, הסקת מסקנות -
קריאת מפה: חצי האי ערב – מפה כלכלית ושבטית בזיקה להתפשטות האסלאם

למידה בינתחומית -
שירי המשורר שמואל בן עדיה וערכי העולם הערבי והיהודי

איתור ואיסוף מידע -
בניית ציר זמן: חיי מוחמד והפצת האסלאם בחצי האי ערב (פעילות עצמית)

הצדקת הידע והערכתו –
מדוע בקוראן מכונה התקופה הקדם אסלאמית כ"ג'הליה" (בערות)?

איתור, איסוף ומיזוג מידע –
תמונות ואיורים מחיי המוסלמים הממחישות את חמשת עמודי האסלאם

השוואה -

  • צירי זמן דתיים: יהודי, נוצרי, מוסלמי
  • דומה ושונה בין עקרונות היהדות לאסלאם

"לב לדעת" דיון בערכים

גבורה ואומץ, כבוד, יושר ונאמנות, נדיבות, הכנסת אורחים

חזרה לראש הדף

האימפריה המוסלמית

שעות הוראה

שעה אחת (כולל נושאי רשות: שעתיים)

שאלת מוקד

מימוש עקרונות האסלאם במציאות האימפריאלית- כיצד?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

התפשטות האסלאם ואתגר השליטה במרחב

  • קביעת היחס ללא-מוסלמים
  • תרבות האסלאם
  • מתווך ויוצר תרבות (העברת הידע הקלאסי)

נושאי רשות

  • חליפות בית אומיה
  • חליפות בית עבאס (750)
  • חליפות קורדובה
  • הישגי התרבות האסלאמית
  • אדריכלות: מבנים דתיים באסלאם – מסגד, מדרסה, ח'אן, רבאט

מושגים

דאר אל- חרב

דאר אל- אסלאם

עמי הספר

בני חסות (ד'ימים)

ג'יזיה

רשות:

  • מסגד
  • מדרסה

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפה: התפשטות האימפריה האסלאמית

השוואה –
מאפייני השליטה במרחב של האימפריה הפרסית לעומת האסלאמית:

  • רשת הדרכים
  • אחידות דתית תרבותית?
  • ריכוזיות מול ביזור

איתור, איסוף ומיזוג מידע –
האסלאם כמתווכי תרבות ויוצרי תרבות

למידה בין תחומית –
ניתוח מקורות חזותיים ומילוליים בתחומי האמנות, המדע, הספרות והשירה, הפילוסופיה והלשון

למידה חוץ-כיתתית –
סיורים במבנים מוסלמיים בני התקופה (ירושלים העתיקה, רמלה)

היהודים תחת השלטון המוסלמי (המאה ה-8 – המאה ה- 15)

3 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 7 שעות לימוד)

השלטון האסלאמי איחד את רוב העולם היהודי, לאחר כאלף שנים של פירוד בין התפוצה המזרחית בבבל לתפוצה המערבית בארץ ישראל ובארצות הים התיכון. איחוד העולם היהודי טמן בחובו אפשרויות ליצירת חברה יהודית מאוחדת באורחות חייה ובתרבותה, ואולי אף הנהגה ריכוזית אחת. האפשרות להנהיג את מרבית העולם היהודי העלתה במלוא עוצמתה את התחרות בין ישיבות בבל לישיבת ארץ ישראל, שהתיימרו לעמוד בראש הציבור היהודי באימפריה המוסלמית, ולהנהיגו מבחינה דתית, מדינית וחברתית. היחידה תפתח בסקירה של מעמדם המשפטי של היהודים תחת השל טון האסלאמי, ולאחר מכן תעסוק בהתפתחויות בחברה היהודית, ובפרט במאבק על ההגמוניה בין ראשי ישיבות בבל לישיבת ארץ ישראל.

העולם המוסלמי היווה גם מצע להשפעות תרבותיות בין החברה היהודית לערבית. ביחידה נעסוק בשני אישים המגלמים היטב הן את השאיפה למנהיגות דתית- ערכית שתגבש את העם היהודי, והן את היות היהודים חלק מהמרחב האסלאמי התרבותי: רב סעדיה גאון והרמב"ם. רב סעדיה גאון נחשב ללוחם הקנאי ביותר נגד הקראות ונגד ניסיונות ההגמוניה של ישיבת ארץ ישראל. הוא גם היה מבין הראשונים שנטלו במודע רעיונות פילוסופיים ודרכי ביטוי מהעולם המוסלמי.

מפעלו ההלכתי של הרמב"ם נועד לייסד הלכה אחידה ומבוססת לכל העם היהודי, ואילו מפעלו הפילוסופי, בדומה לזה של רס"ג, הוא ביטוי לדו -שיח עם התרבות שהתפתחה בעולם המוסלמי.

התלמידים:

  1.  ינתחו את המסמך המשפטי 'תנאי עומר' ויבינו את השפעתו על מעמדם המשפטי של היהודים בעולם המוסלמי;
  2. יעריכו את תרומת ההנהגה היהודית לאיחוד רוב העולם היהודי ואת משמעותו לחיי היהודים בקהילות השונות;
  3. יכירו את תרומתם של הגאונים להמשך היצירה וההלכה היהודית;
  4. יעריכו את דמותו של רס"ג כמנהיג, כאיש הלכה, כפילוסוף וכאיש תרבות, ואת פעלו בהנהגת העולם היהודי;
  5. יעמדו על דמותו הרבגונית של הרמב"ם מבחינה הלכתית ופילוסופית, ויבחנו את מקום התרבות המוסלמית והיוונית ביצירתו;
  6. ינתחו את מאפייני הקהילה היהודית תחת שלטון האסלאם, ויבינו את תרומתם להמשך קיומו של העם היהודי בגולה;
  7. יבינו את המתח בין שמירה על זהות ייחודית מול ההשתלבות בחברת הרוב המוסלמית.
חזרה לראש הדף

היהודים תחת השלטון המוסלמי

שעות הוראה

5 שעות (כולל נושאי רשות: 7 שעות)

שאלת מוקד

מעמד היהודים תחת השלטון האסלאמי: מיעוט נרדף או נסבל?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

חוקי עומר ומעמד היהודים כבני חסות (ד'ימים):

  • חוקי הלבוש
  • מס גולגלת (ג'יזיה)
  • ביטחון הנפש והרכוש

מושגים

מיעוט אתני - דתי

מיעוט נרדף/נסבל

חוקי עומר

ד'ימים

ג'יזיה

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

ניתוח טקסט בהקשרו, הסקת מסקנות
קריאה בחוקי עומר

"לב לדעת" דיון בערכים

גבורה ואומץ, כבוד, יושר ונאמנות, נדיבות, הכנסת אורחים

סוגיות מרכזיות בהוראה

הנהגת היהדות בארצות האסלאם (ארבע הרשויות)

ראש הגולה

ראשי ישיבות בבל (סורא ופומפדיתא)

ראש ישיבת ארץ ישראל

מושגים

גאון – גאון יעקב

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

ציר זמן ויישומו -
תקופת הגאונים בזיקה לציר השתלשלות ההלכה

איסוף ומיזוג מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפות: תחומי ארבעת הרשויות; מפת השו"תים (קשרים קהילתיים ואזוריים)

"לב לדעת" דיון בערכים

  • גמילות חסדים מנהיגות וקהילתיות
  • ההלכה כמאחדת ומייחדת את העם היהודי

סוגיות מרכזיות בהוראה

נושאי בחירה
ללמד שניים מהנושאים היצירה הרוחנית בתקופת הגאונים לאור המקורות:

  • הגניזה הקהירית
  • כתר ארם צובא
  • בן אשר והניקוד הטברני
  • אגרת רב שרירא גאון
  • סדר רב עמרם גאון
  • הלכות הרי"ף
  • שו"ת הגאונים

מושגים

גניזת קהיר

שו"ת

ניקוד טברני

"הכתר"

אגרת רש"ג

סדר רב עמרם גאון

הלכות הרי"ף

שלשלת הקבלה

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע, הבחנה בין מקורות מידע

  • מקור ראשוני: הגניזה הקהירית התיעודית (כתב מינוי לראש ישיבה)
  • מקור משני: אגרת רב שרירא גאון

פעילות העשרה במרשתת –
עבודת מיני חקר בצוות

  • גלגולו של הכתר
  • הגניזה הקהירית מהקלף ועד לרשת

סוגיות מרכזיות בהוראה

נושאי רשות
הקהילה היהודית

מקצועות היהודים

אחזקת הישיבות

גמילות חסדים

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ומיון מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפה וקטעי מקור: מסעו של סוחר יהודי בעקבות מכתביו מהגניזה (צפון אפריקה –מצרים - ארץ ישראל והודו) – הכרת ממדיה העולמיים של ההיסטוריה היהודית.

"לב לדעת" דיון בערכים

  • חכמה בגויים תאמין
  • שמירה על זהות ייחודית מול השתלבות

סוגיות מרכזיות בהוראה

נושאי בחירה:
האישיות ודורה (אחת מתוך השתיים בהעמקה):
א. רב סעדיה גאון

  • פילוסופיה
  • בלשנות (מילונאות)
  • פרשנות
  • פולמוס לוח השנה
  • המאבק בקראים

ב. הרמב"ם

  • פוסק
  • פילוסוף
  • רופא
  • מנהיג יהדות מצרים
  • סיוע רוחני ליהדות תימן

מושגים

  • אמונות ודעות
  • פולמוס הלוח
  • קראים
  • היד החזקה
  • מורה הנבוכים
  • אגרת תימן

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע 
בניית דמות היסטורית (באמצעות תכנת meograph)

  • רב סעדיה גאון
  • הרמב"ם

למידה רב תחומית

  • הלכה: סידור רס"ג; מפעל הרמב"ם היומי
  • מחשבת ישראל: אמונות ודעות; שמונה פרקים, מורה נבוכים
  • מדעים: רס"ג כבלשן; הרמב"ם כרופא

 

העולם הנוצרי: מבוא (המאה ה- 9 – המאה ה- 14)

3 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 4 שעות לימוד)

דופק החיים של אירופה הימי-ביניימית היה שעון הכנסייה, וצריח הכנסייה מיקד את מבטם של בני היבשת לשמיים. היחידה תפתח בתיאור הפיכתה של אירופה לנוצרית על ידי המיסיונרים שנשלחו לכל קצוות היבשת, ובהמשך תתאר את חשיבותם של המנזרים בהשרשתם של האידיאלים הנוצריים בחברה האירופאית. חלקה השני של היחידה יעסוק בהיבטים החברתיים- כלכליים של אירופה: הפיאודליזם כשיטה לניהול המד ינה וחלוקת המשאבים בין המלוכה, האצולה והעם הפשוט. היחידה תסתיים בתיאור עלייתם של הערים ושל מעמד הבורגנים.

התלמידים:

  1. יכירו היבטים שונים בהתפשטותה של הנצרות באירופה (כפייה, מיסיונריות, קבלה של יסודות פגאניים);
  2. יבינו שאורח החיים במנזרים מבטא ערכים ותפיסת עולם, ויבינו את התפקיד שמילאו המנזרים בהפצה ובהשרשה של העקרונות הנוצריים;
  3. יכירו את מאפייני החברה הפיאודלית ואת השפעתם על היחסים בין המעמדות החברתיים באירופה;
  4. יבינו את מרכזיותה ומקומה של הדת הנוצרית בחיי היום יום;
  5. ישוו ויציגו יתרונות וחסרונות של חיים של בחברה רבודה (פיאודלית) לעומת חיים בחברה עירונית, ויבינו את הערכים שביסוד המבנה הפיאודלי לעומת החיים בערים;
  6. יבינו את שתי תפיסות העולם של הכנסייה והמלוכה, שהובילו למערכות יחסים מורכבות, ואת השלכותיהן על הפוליטיקה האירופאית.
חזרה לראש הדף

הפיאודליזם

שעות הוראה

שעה אחת (כולל נושאי רשות: שעתיים)

שאלת מוקד

כיצד נבנתה המחויבות ההדדית בין השליטים לתושבים במערכת הפיאודלית?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

המערכת הפיאודלית

יחסי המלך והאצולה

יחסי האצולה והעם הפשוט (ואסל-צמית)

נושא רשות: בין מלוכה לכנסיה

 

מושגים

היררכיה

פיאודליזם

צמית

וסל

מלך

שבועת נאמנות

אבי

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור, איסוף מידע ומיזוג מידע –
באמצעות מקורות ספרותיים ותיעודיים נתאר:

  • יום בחיי איכר
  • יום בחיי אציל
  • יום בחיי נזירה

מיון וייצוג מידע –
תרשים זרימה: מערכת היחסים במשטר הפיאודלי

"לב לדעת" דיון בערכים

חברה שוויונית לעומת חברה היררכית

חזרה לראש הדף

הערים בימי הביניים

שעות הוראה

שעה אחת

שאלת מוקד

אווירה של העיר עושה את האדם חופשי – כיצד?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

גורמים לעלייתן של הערים

גידול דמוגרפי והקמת ערים

הפריבילגיות העירוניות

יצירת מעמד הבורגנים

המוסדות המרכזיים בעיר

הנהגה פוליטית

הגילדות

הקתדרלה והבישוף

שוק

העיר כמרכז של תרבות והשכלה (הולדת האוניברסיטה)

מושגים

פריבילגיה

גילדה

קתדרלה

יריד

אוניברסיטה

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע
מקורות חזותיים (סיור וירטואלי בעיר ימי-ביניימית)

השוואה והסקת מסקנות
מאפייני החיים בעיר לעומת החיים באחוזות החקלאיות, תוך התמקדות בסדר היום של האיכר לעומת סדר היום של אדם עירוני (כתב זכויות עירוני לעומת נוסח פיאודום)

"לב לדעת" דיון בערכים

חירות

הקהילה היהודית בארצות הנצרות (המאה ה- 10 – המאה ה- 14)

7 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 10 שעות לימוד)

בדומה לארצות האסלאם, גם בעולם הנוצרי היו היהודים זרים ובני דת מתחרה, ואת מקומם ומעמדם צריך היה להבטיח ולעגן בחוזים. היהודים היו חלק מהחברה העירונית, אבל לא היו חברים שווי זכויות בערים. היחידה תפתח בתיאור מעמדם המשפטי של היהודים בעולם הנוצרי, תוך השוואה לעולם המוסלמי. התחרות בין הדתות הולידה מתחים, והללו התפרצו לא אחת בדמותם של עימותים אלימים, ששיאן היה בסדרת מסעי הצלב, שנמשכו כמאתי ים שנה. במהלך מסע הצלב הראשון נפגעו הקהילות היהודיות בעמק הריין (גזרות תתנ"ו), והלכה והתגבשה באשכנז תופעה של קידוש השם. היחידה תדון במסעי הצלב ובפגיעות ביהודים, ובכלל זה בתרבות הוויכוח היהודי- נוצרי באשכנז ובספרד.

הנושאים יילמדו דרך דמויותיהם של רש"י והמהר"ם מרוטנברג, כצוהר למורכבות הדילמות של היהודים באירופה הביניימית.

מפעלו הפרשני של רש"י נעשה מתוך מודעות להתערותם של היהודים בחברה הסובבת, ויחד עם זאת, רש"י גם היה עד למסעי הצלב ולפגיעות ביהודים. פרשת חייו של המהר"ם מרוטנברג מבטאת במיוחד את קשיי החיים ואת הדילמות הערכיות לנוכח האלימות הנוצרית.

התלמידים:

  1. ינתחו את המעמד המשפטי הייחודי של היהודים באירופה הנוצרית;
  2. ישוו בין מצבם של היהודים בארצות האסלאם לארצות הנצרות, בהיבט המשפטי והחברתי;
  3. יעמדו על מרכזיותם של העימותים הדתיים ועל השפעתם על עיצוב המפה המדינית (מסעי הצלב והקמת ממלכת ירושלים);
  4. יכירו את המניעים לתופעה של קידוש השם ואת המחלוקות לגביה;
  5. ינתחו את עיקרי הטיעונים המצויים בספרות הוויכוח היהודית- נוצרית;
  6. ידונו בדילמות המוסריות הכרוכות בשאלת פדיון שבויים;
  7. יבינו כיצד פעלה הקהילה היהודית לשמירה ולהגנה על ערכיה וחבריה;
  8. יכירו את דמותם ופועלם של רש"י והמהר"ם מרוטנברג, את מקורות ההשפעה והיניקה שלהם ואת חשיבותם לדורות הבאים.
חזרה לראש הדף

מעמדם של היהודים בעולם הנוצרי

שעות הוראה

שעתיים (כולל נושאי רשות: 4 שעות)

שאלת מוקד

יהודים ונוצרים: מפגש או פולמוס?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

קשרים כלכליים וחברתיים בין יהודים ונוצרים בעיר הנוצרית:

  • המעמד המשפטי
  • נושא רשות: עבדי האוצר
  • הפריבילגיות העירוניות
  • היבטים כלכליים: מקצועות היהודים: טביעת מטבעות, הלוואה בריבית
  • היבטים תרבותיים ודתיים:
    א. לשונות היהודים (יהודית -צרפתית, יידיש)
    ב. פרשנות המקרא


רש"י – פרשן המקרא והתלמוד

  • תולדות חייו
  • פירושו למקרא (שיטת הפשט)
  • פירושו לתלמוד
  • צאצאיו – בעלי התוספות

מושגים

פריבילגיות עירוניות

הלוואה בריבית

שיטת הפשט

בעלי התוספות

רשות:
עבדי האוצר

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

השוואה והסקת מסקנות –
עיון במקורות חזותיים: הבגד עושה את האדם – תלבושות וסמלים של המעמדות החברתיים (התלבושות כביטוי לריבוד חברתי)

איתור מידע, שאילת שאלות והצדקת הידע –
הבניית דמותו של רש"י דרך הוראה רב תחומית

  • תורה ונביא: פרשנות לתורה
  • תלמוד: פרשנות לתלמוד
  • לשון: רש"י כבלשן
  • הלכה: פסיקותיו של רש"י
  • ספרות: פיוטיו

"לב לדעת" דיון בערכים

לימוד תורה

חזרה לראש הדף

מסעי הצלב

שעות הוראה

שעתיים

שאלת מוקד

חיים בצל הצלב: בין וויכוח דתי לעלילת דם וגזירות שמד

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

מסעי הצלב

  • המניעים למסעי הצלב
  • מסע הצלב הראשון
  • גזרות תתנ"ו
  • מסע הצלב השלישי

מושגים

מסע צלב

גזרות תתנ"ו

קידוש השם

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור, איסוף ומיזוג מידע (מסעי הצלב וגזירות תתנ"ו) –
קריאת מפה: מפות מסע הצלב הראשון ומפת גזירות תתנ"ו (מסע הצלב הראשון וזיקתו לפרעות תתנ"ו)

"לב לדעת" דיון בערכים

תופעת קידוש השם: מסירות הנפש מול בחירה בחיים

חזרה לראש הדף

הוויכוחים הדתיים

שעות הוראה

שעתיים

שאלת מוקד

חיים בצל הצלב: בין וויכוח דתי לעלילת דם וגזירות שמד

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

נושא בחירה: הוויכוחים הדתיים (ללמד ויכוח אחד)

  • ספר הכוזרי ותרבות הוויכוח בעולם המוסלמי
  • ויכוח פריז ושריפת התלמוד
  • ויכוח הרמב"ן

מושגים

ספר הכוזרי

ויכוח פריז

שריפת התלמוד

ויכוח הרמב"ן

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

ניתוח טקסט בהקשרו:

  • תפילת "אב הרחמים"
  • קינה על הרוגי תתנ"ו

"לב לדעת" דיון בערכים

למדנות – פיתוח חשיבה לוגית

חזרה לראש הדף

עליות הדם והגירושים

שעות הוראה

שעה אחת (כולל נושאי רשות: שעתיים)

שאלת מוקד

חיים בצל הצלב: בין וויכוח דתי לעלילת דם וגזירות שמד

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

נושא בחירה: עלילות הדם, המגיפה השחורה וגירושים (ללמד עלילה אחת או גירוש אחד)

  • עלילת יורק
  • עלילת בלואה
  • המגפה השחורה – עלילת הרעלת הבארות
  • גירושי היהודים: אנגליה, צרפת, גרמניה
  • קידוש השם וחסידי אשכנז

מהר"ם מרוטנברג: מנהיגות במצר

  • תולדות חייו
  • מנהיגותו
  • מאסרו

מושגים

לילת דם

עלילת יורק

עלילת בלואה

המגיפה השחורה

המהר"ם מרוטנברג

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור, איסוף ומיזוג מידע –
הבניית דמות היסטורית: מסלול חייו של המהר"ם (באמצעות תכנת meograph)

שיח טיעוני ונקיטת עמדה –
דיון בסוגיית "אין פודין את השבויים יותר מכדי דמיהם"

"לב לדעת" דיון בערכים

פדיון שבויים

מקומה של ארץ ישראל באסלאם ובנצרות

3 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 4 שעות לימוד)

ירושלים היא עיר קדושה לשלוש הדתות המונותיאיסטיות. היהדות, הנצרות והאסלאם ניסו לממש את מסריהן הדתיים באמצעות האחיזה בירושלים, אם באמצעות שליטה, אם באמצעות פולחן ומנהגים ואם באמצעות בנייה. הדתות הטביעו – כל אחת בזמנה ובדרכה – את חותמן על תולדות העיר, על אופי התפתחותה ועל צביונה התרבותי. המלחמות ביניהן היו מן הגורמים המשמעותיים ביותר בדברי ימיה של ירושלים.

תוכנית הלימודים פותחת צוהר אל שורשי זיקתן ההיסטורית והדתית של הנצרות והאסלאם לירושלים, וחושפת בפני התלמיד את בסיס יסודות הסכסוכים הדתיים והפוליטיים שנמשכו לאורך דורות רבים, ונוגעים בגורמי מאבקים פעילים ורלוונטיים עד ימינו. תוכנית הלימודים גם עוסקת ביחסן העקרוני של הנצרות והאסלאם ליהודים בירושלים, שהיו בדרך כלל בעמד ה של מיעוט נסבל. כמו כן, התוכנית תבחן את יחסם של יהודי התפוצות לא"י ולירושלים.

התלמידים:

  1. יכירו את הביטויים השונים (בתחום הבינוי והמחשבה הדתית) לקדושת ירושלים בכל אחת מהדתות המונותיאיסטיות;
  2. יכירו את המחלוקות שהובילו למאבקים בין שלוש הדתות על ירושלים, ויבינו את הערכים שנמצאים בבסיס כל דת בנושא ירושלים;
  3. יעמדו על תופעת העלייה של יהודי התפוצות לארץ ישראל ולירושלים במהלך ימי הביניים.
חזרה לראש הדף

ארץ ישראל בימי הביניים

שעות הוראה

3 שעות (כולל נושאי רשות: 4 שעות)

שאלת מוקד

ארץ אחת ושלוש דתות: אתרי זיכרון ובניין בירושלים

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

הביטויים לקדושת ירושלים וארץ ישראל ביהדות מימי דוד המלך עד למוצאי ימי הביניים
העליות לארץ ישראל בימי הביניים:

  • עליית בעלי התוספות
  • עליית הרמב"ן
  • העלייה בעקבות פרעות המגיפה השחורה
  • עליית ר' עובדיה מברטנורא

מושגים

  • עולי רגל
  • עליית בעלי התוספות
  • עליית הרמב"ן
  • ר' עובדיה מברטנורא

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

ציר זמן –
ירושלים לדורותיה (מדוד המלך ועד סוף ימי הביניים)

איתור ואיסוף מידע, והסקת מסקנות –
(הסיבות לעליות לארץ בזיקה לפרעות בגולה)

  • קריאת מפה: מפת העליות לארץ ותאריכיהם
  • ניתוח טקסט בהקשרו: איגרת הרמב"ן לבנו מארץ ישראל – האיגרת מארץ ישראל

סוגיות מרכזיות בהוראה

ארץ ישראל וירושלים בנצרות
מסע הצלב הראשון

ממלכת ירושלים הצלבנית

נושא רשות: מפעלי בנייה דתיים (כנסיית הקבר)

נושא רשות: היחס ליהודים ולמוסלמים

מושגים

ממלכת ירושלים

צליינים

רשות: כנסיית הקבר

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

ניתוח טקסט בהקשרו –
תיאורי כיבוש ירושלים בידי הצלבנים וגורל היהודים והמוסלמים

השוואה והסקת מסקנות (טקסט וארכיאולוגיה) –
למידה חוץ - כיתתית: סיור במבצרים צלבניים וקריאת טקסטים מהתקופה

סוגיות מרכזיות בהוראה

ארץ ישראל וירושלים באסלאם
המאבק בין הדתות על ארץ ישראל

המוסלמים (האיובים) וניצחונם על הצלבנים

צלאח א -דין


נושאי רשות:

  • זיקת האסלאם לירושלים – על פי המסורת (סיפור העלייה לשמים מהר הבית)
  • זיקת האסלאם לירושלים – על פי המקורות ההיסטוריים: בית אומייה – מפעלי הבנייה וספרות השבחים
  • שלטון ומנהל בארץ ישראל בתקופה המוסלמית המוקדמת, בדגש על הקמת רמלה
  • המאבק על הר ציון וגזירת הים

מושגים

מעראג'

כיוון התפילה הראשון

מסגד אל- אקצה

כיפת הסלע

צלאח אל-דין

קרב קרני חיטין

גזירת הים

רשות: ספרות שבחי ירושלים

 

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

קריאת מפה –
ערים ודרכים בארץ ישראל המוסלמית: השוואה בין רמלה לירושלים

שיח טיעוני –
קבע עמדה ונמק: האם האסלאם היה מתון יותר ביחסיו למיעוטים דתיים מאשר הנצרות?

רשות: השוואה והסקת מסקנות –
קריאת מפה: מפות רב-שכבתיות של המקומות הקדושים ואתרי הזיכרון לשלוש הדתות (את מה זוכרים, וכיצד?)

"לב לדעת" דיון בערכים

קדושתן של ארץ ישראל וירושלים לשלוש הדתות המונותיאיסטיות

יהדות ספרד (המאה ה- 10 – המאה ה- 15)

5 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 7 שעות לימוד)

בתקופת השלטון המוסלמי זכתה התפוצה היהודית בספרד לשגשוג חסר תקדים. שגשוג זה היה תוצאה של צירוף נסיבות פוליטיות ותרבותיות ייחודיות. יהודי ספרד נכחו בכל תחומי החיים. הם תפסו עמדות בכירות בהנהגת המדינה וביצירה התרבותית הכללית והיהודית. היחידה תעסוק בתקופות השונות בחייה של יהדות ספרד, בין נצרות לאסלאם (המאה ה- 10 – המאה ה- 15). חלקה האחרון של היחידה יעסוק במאה השנים האחרונות של יהדות מפוארת זו.

כיבושה מחדש של ספרד בידי הנוצרים הביא בתחילה ליחסים טובים בין נוצרים ליהודים ואף לפריחה תרבותית, אולם ברבות הזמן המצב השתנה, ודפוס העימות ביחסי יהודים-נוצרים נעשה לדפוס הדומיננטי. המרות דת של ציבורים ושל יחידים נעשו לתופעה רווחת, וקרעו קרע בתוך הקהילה היהודית. חלק מהמומרים המשיכו לחיות בסתר כיהודים, ונתכנו 'אנוסים'. התגברות תופעת האנוסים הביאה להקמת האינקוויזיציה, ובסופו של דבר הוליכה לגירוש היהודים מספרד ומפורטוגל.

התלמידים:

  1. ישוו את מצבה של יהדות ספרד במפגש עם השלטון המוסלמי והשלטון הנוצרי, ויעמדו על מצבה המיוחד;
  2. ינתחו את הביטויים השונים של 'תור הזהב' בספרד (בתחומים שונים, ובהם: פילוסופיה, שירה, מדע, הלכה, פרשנות, תורת הסוד) ויצדיקו את הכינוי 'תור הזהב' לתקופה זו;
  3. יכירו את האישיים המרכזיים של יהדות ספרד: את פועלם התרבותי ואת הדרך שבה שלבו בין יהדותם לתרבות הסביבה;
  4. יסבירו את הקשר בין המצב הפוליטי -דתי בספרד למצבם של היהודים;
  5. יכירו את הרקע לתופעת ההמרה ההמונית בצד המורכבות של החיים בסתר כיהודים (האנוסים), ויבינו את ההשלכות החברתיות והדתיות בתוך החברה היהודית ובתוך החברה הנוצרית;
  6. יבינו שהאירוע הקשה שחוו המגורשים נחרט בזיכרון העם היהודי כאחד האירועים הקשים בתולדותיו;
  7. ינתחו את מפת הנדודים של מגורשי ספרד ויסיקו מסקנות לגבי מקומות מושבם לאחר הגירוש.
חזרה לראש הדף

תור הזהב בספרד המוסלמית

שעות הוראה

שעתיים (כולל נושאי רשות: 3 שעות)

שאלת מוקד

מהו ייחודו של 'תור הזהב' בספרד? האם אכן הכול היה זהב?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

"תור הזהב" בספרד המוסלמית
דמותו של המשכיל היהודי בתקופת "תור הזהב"

הפריחה התרבותית היהודית בזיקה לתרבות המוסלמית: שירה, לשון, פילוסופיה, מדע

נושא בחירה- דמויות מרכזיות (ללמד על אחת הדמויות):

  • שמואל הנגיד – חצרן, מצביא, משורר ותלמיד חכם
  • ריה"ל – משורר ופילוסוף

רשות:

  • חסדאי אבן שפרוט –חצרן ומשורר
  • אבן עזרא – פרשן, בלשן ומשורר
  • ר' שלמה אבן גבירול – שירה ופילוסופיה

מושגים

"תור הזהב"

חסדאי אבן שפרוט

שמואל הנגיד

ר' יהודה הלוי

אבן עזרא

ר' שלמה אבן גבירול

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

למידה רב-תחומית –
הכרת הזיקה בין התרבות המוסלמית לעולם הדעת והידע של ימינו:

  • אלגברה
  • שירה
  • לשון
  • מדע

איתור ואיסוף מידע –
הבניית דמות היסטורית מתוך אלו שנזכרו בעמודת המושגים

"לב לדעת" דיון בערכים

  • חכמה בגויים תאמין
  • רכישת השכלה
  • אסתטיקה
  • מצוינות ומומחיות
  • תורה ומדע
חזרה לראש הדף

היהודים בספרד הנוצרית

שעות הוראה

3 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 4 שעות)

שאלת מוקד

מה הייתה השפעת הרקונקוויסטה על יהודי ספרד?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

הרקונקוויסטה והידרדרות היחס ליהודים
תור הזהב בספרד הנוצרית

נושא רשות: הרמב"ן

גזירות קנ"א

המרות הדת והיווצרות בעיית האנוסים

ה"אינקוויזיציה הספרדית"

תקנות טוהר הדם

גירוש ספרד ופורטוגל

נושא רשות: קליטת מגורשי ספרד (דון יצחק אברבנאל)

מושגים

רקונקוויסטה

גזירות קנ"א

אנוסים

אינקוויזיציה

טוהר הדם

רשות: דון יצחק אברבנאל

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע, הסקת מסקנות -
- קריאת מפה: נסיגת המוסלמים ופרישת השלטון הנוצרי בספרד
- בניית ציר הזמן המשקף את התקדמות הרקונקוויסטה והיחס ליהודים

שיח טיעוני –
העלאת מגוון נקודות מבט ביחס להמרת דת, חיים כאנוס, או מיתה על קידוש השם

איסוף מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפה: תפוצת היהודים ומקומות מושבם של המגורשים

למידה רב-תחומית וניתוח טקסט בהקשרו –
ניתוח מקורות היסטוריים וספרותיים: "שבט יהודה";
"המגורש בשני הגירושים" לר' אברהם סבע

השוואה והערכת ידע – מטלה מסכמת -
השוו את ביטויי הפתיחות התרבותית, היחסים עם חברת הרוב ותופעת קידוש השם ביהדות ספרד לעומת יהדות אשכנז.

"לב לדעת" דיון בערכים

תופעת קידוש השם: מסירות הנפש מול בחירה בחיים

העת החדשה – עידן המהפכות והשינויים (המאה ה- 14 – המאה ה-17)

הרנסנס, הרפורמציה, המהפכה המדעית, מהפכת הדפוס ו המהפכה המדעית 4 שעות לימוד

במעבר מימי הביניים לראשית העת חדשה השתנו באופן דרמטי דפוסי החשיבה והקיום האנושי באירופה. האות המבשר על שינויים אלו החל באיטליה במאה ה- 14 עם תקופת הרנסנס – 'התחיה' – שהייתה בעיקרה שיבה לערכים התרבותיים של העולם הקלאסי. בעקבות זאת גדלה האמונה ביכולתו של האדם להבין את עולמו באופן רציונאלי, מחד גיסא, ולערער על מוסכמות ודוגמות בנות מאות ואלפי שנים, מאידך גיסא. מלומדים בכל רחבי אירופה בחנו באופן רציונאלי וביקורתי את תמונת העולם כפי שעוצבה בימי הביניים. הרפורמציה של מרטין לותר ערערה את מבני הסמכות בעולם הנוצרי, שהושתת על עליונות הכנסייה הקתולית וממסד האפ יפיורות. מהפכת הדפוס תרמה רבות להפצתם המהירה של רעיונות וערכים פורצי דרך אלו, והביאה לשינויים מהירים בכל תחומי המחשבה. מוסדות ותפיסות ותיקים התאימו את עצמם לעולם הערכים החדש, תוך מאמץ לשמור על זהותם. הקהילה היהודית מהווה מקרה מבחן מרתק לאופן שבו המשכיות ושינוי משמשים זה לצד זה.

נושאים אלו נכתבו גם כמונחים. קישור יצורף בהקדם. המורה ילמד על פי בחירתו נושא אחד באופן מלא מבין ה ארבעה: הרנסנס; הרפורמציה, מהפכת הדפוס; המהפכה המדעית ואת שלושת הנושאים האחרים כמונחים.

התלמידים:

  1. יבחנו את הערכים שביסוד החידושים המרכזיים של תקופת הרנסנס בהיבט התרבותי והדתי;
  2. יבינו את הקשר בין סיבה לתוצאה בין השחיתות המוסרית של ראשי הכנסייה לתנועת הרפורמציה;
  3. יבחנו את הקשרים בין קדמה ושינויים טכנולוגיים לשינויים חברתיים (מהפכת הדפוס);
  4. יכירו עקרונות יסוד וערכים ביסוד התפיסה המדעית החדשה, ויסבירו את המהפכנות של התפיסה ;
  5. יכירו את ההישגים המרכזיים של המהפכה המדעית והמהפכה הטכנולוגית, ויבינו שיש להן השפעה עד ימינו (הטלסקופ, המיקרוסקופ);
  6. ינתחו את הגורמים לתופעת הפיצול בדת הנוצרית ואת השלכותיו המדיניות;
  7. יבחנו את השפעות המהפכות (המדעית, הדפוס) על התרבות היהודית, ויבינו את המתח שנוצר בין המשכיות ושינוי.

שעות הוראה

שעה אחת (כולל נושאי רשות: שעתיים)

שאלת מוקד

  • מהו שינוי תרבותי, ומדוע 'עת חדשה'?
  • רנסנס: מה שב לתחייה ברנסנס?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

מהו רנסנס?

  • לידה מחדש
  • גילויה מחדש של התרבות הקלאסית
  • ההומניזם – האדם במרכז הבריאה, המוסר והמצפון האנושי (פיקו דלה מירנדולה)
  • נושא רשות: האמנות בתחומי האדריכלות והבנייה, הפיסול והציור (מיכלאנג'לו, רפאל)

נושא רשות: איש הרנסנס: ליאונרדו דה-וינצ'י

שחיתות האפיפיורות

  • מכירת כתבי מחילה (אינדולגנציות)
  • בניית קריית הוותיקן

מושגים

רנסנס

הומניזם

פיקו דלה מירנדולה

איש הרנסנס: "איש אשכולות"

רשות:

  • מיכלאנג'לו
  • רפאל
  • ליאונרדו דה וינצ'י

אינדולגנציות

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איסוף נתונים והצגת מידע – השוואת צירי זמן
צירי זמן לשינויים מדיניים, חברתיים, דתיים וטכנולוגיים מהעת העתיקה עד לרנסנס

רשות: השוואה והסקת מסקנות –
אמנות הרנסנס בהשוואה לאמנות ימי הביניים – מקומו של האדם בעולם ביחס לאל

ניתוח טקסט בהקשרו התרבותי –
נאום על כבוד האדם (פיקו דלה מירנדולה)

איתור, איסוף ומיזוג מידע -
הבניית דמות היסטורית: ליאונרדו דה וינצ'י והתרבות המערבית

"לב לדעת" דיון בערכים

  • כבוד האדם (הומניזם)
  • איש אשכולות
  • אסתטיקה
  • חשיבות הידע והחשיבה
חזרה לראש הדף

הרפורמציה

שעות הוראה

שעה אחת

שאלת מוקד

הסיבות לרפורמציה ומהו שינוי דתי?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

מרטין לותר והרפורמציה
95 התזות

האמת העברית

מרטין לותר והיהודים מלחמת שלושים השנה – מלחמת דת

מושגים

מרטין לותר

95 התזות

מלחמת דת

שלום וסטפיליה (1648)

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפות והשוואתן:

  • התפשטות הרפורמציה
  • חלוקת אירופה בין קתולים ופרוטסטנטים

ניתוח טקסט בהקשרו –
95 התזות

חזרה לראש הדף

המצאת הדפוס

שעות הוראה

שעה אחת

שאלת מוקד

הדפוס כמהפכה חברתית ותרבותית

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

מהפכת הדפוס
  • המצאת הדפוס – החידוש הטכנולוגי של גוטנברג (1454)
  • הדפוס העברי: הדפסת פירוש רש"י לתנ"ך ולתלמוד
השלכות מהפכת הדפוס
  1. השפעות תרבותיות דתיות: התפשטות הרפורמציה
  2. השלכות חברתיות:
    - הנגשת ההשכלה למעמדות חדשים בחברה
    - מוביליות חברתית

מושגים

גוטנברג
מכבש הדפוס
דפוס ונציה
דפוס שונצינו
כתב רש"י

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור, איסוף ומיזוג מידע –

  • ניתוח מקורות חזותיים ומילוליים על המצאת הדפוס
  • סיור וירטואלי בספרייה הלאומית

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפה: התפשטות הדפוס בזיקה
השכלה להתפשטות הרפורמציה

יישום –
למידה חווייתית: סדנת דפוס והעתקת כתבי יד

שיח טיעוני –
הערכה של תרומת הנגישות לידע וההשכלה כזרז למוביליות חברתית ושינויים חברתיים ותרבותיים

ניתוח ויצירת הקשרים, והבנת הקשרים ותהליכים –
הערכה של תרומת הנגישות לידע וההשכלה כזרז למוביליות חברתית ושינויים חברתיים ותרבותיים

חזרה לראש הדף

המהפכה המדעית

שעות הוראה

שעה (כולל נושאי רשות: שעתיים)

שאלת מוקד

מה היו ביטויי המהפכה המדעית והשלכותיה?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

הגילויים בתחומים השונים
אסטרונומיה
הליוצנטרית (קופרניקוס, וגליליי)
נושא רשות: ביולוגיה: גילוי התא ובריאת חי מחי (ניסוי התולעים והבשר)
נושא רשות: כימיה: גילוי היסודות וביטול האלכימיה

מושגים

הליוצנטריות
קופרניקוס

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

למידה רב תחומית –
עולם הדעת והידע של ראשית העת החדשה בזיקה לתחומי הדעת של ימינו:

  • מדעים
  • ביולוגיה
  • מתמטיקה

למידת עמיתים ועבודה בצוות –
הכנת מצגת על ההתקדמות בתחומי המדע השונים

"לב לדעת" דיון בערכים

רכישת השכלה

סוגיות מרכזיות בהוראה

שיטות המחקר החדשות:
חשיבות הספק (דקארט)
חשיבות התצפיות (הדגמה של נפילה חופשית)

מושגים

דקארט
מדע ניסויי

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות

  • טבלה: הצגת מבנה הידע הקדום לעומת הידע החדש בטבלה
  • מידע חזותי: תמונות של המצאות והתפתחותן (שכלול, גודל, עיטורים וקישוטים)

"לב לדעת" דיון בערכים

  • חופש מדעי חירות מחשבה
  • חדשנות, סקרנות

סוגיות מרכזיות בהוראה

תגליות ומסעות
הטלסקופ, המיקרוסקופ;
קולומבוס וגילוי אמריקה

מושגים

גליליאו
קולומבוס

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
ציר זמן משולב מפה: גילויים והמצאות במדינות השונות מסודרים על ציר זמן (מוקדי המחקר והתפשטותם)

סוגיות מרכזיות בהוראה

השלכות חברתיות ותרבותיות
ביקורתיות וספקנות כלפי המסורת והדת
התנגדות הכנסייה
היהודים והמהפכה המדעית:
  • עזריה די רוסי
  • דוד גנז
  • המהר"ל מפראג

מושגים

עזריה די רוסי
דוד גנז
המהר"ל מפראג

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

שיח טיעוני –
האם עליית המדע מובילה בהכרח לספקנות ולחילון?

"לב לדעת" דיון בערכים

הטלת ספק – מסורת מול קידמה, הילכו יחדיו?

היהודים בעת החדשה המוקדמת (המאה ה-16 – המאה ה-18)

6 שעות לימוד (כולל נושאי רשות: 9 שעות לימוד)

היהודים נהנו באופנים שונים מפירותיה של העת החדשה. המצאת הדפוס הפכה את ההשכלה התורנית לנפוצה יותר, ותרמה רבות להתפשטותם של ספרי הלכה, ובראשם השולחן ערוך. יחד עם זאת, במידה רבה עולמם הערכי והתרבותי של היהודים בארצות רבות לא השתנה. ראשית התקופה מתאפיינת בהשפעות הדרמטיות שהיו לגירוש ספרד. היהדות התוססת של ספרד הביאה לייסודם של מרכזים יהודיים חדשים, ובראשם המרכז הארץ ישראלי. למשך זמן קצר במאה ה- 16 הייתה ארץ ישראל מרכז היצירה החשוב ביותר. ספר היסוד ההלכתי, השולחן ערוך, נכתב בה על ידי רבי יוסף קארו, ובאותה העת פעל בצפת האר"י הקדוש, שיצר מהפכה בתורת הקבלה שמהדהדת עד ימינו. במקביל החלו לצמוח מרכזים חדשים בפולין ובאמסטרדם. במרכזים אלו חלו גם התפתחויות תרבותיות ורוחניות בעולם היהודי. ביהדות מזרח אירופה נוצרה החסידות, ובאמסטרדם החלו לבצבץ ניצנים ראשונים של השכלה ודפוסים חדשים של שיתוף פעולה כלכלי ותרבותי בין יהודים לגויים.

התלמידים:

  1. יכירו את השינויים שחלו במפת התפוצות היהודית לאחר גירוש ספרד;
  2. יבינו את הקשר בין מפת התפוצות לשינויים תרבותיים-פוליטיים-דתיים;
  3. יבינו שצפת במאה ה- 16 הייתה מרכז תרבותי רוחני שיש לו השפעה עד ימינו;
  4. ינתחו דמויות מרכזיות ויעריכו את פועלם על רקע התקופה;
  5. יעמדו על המאפיינים הייחודיים של יהודי אמסטרדם כקהילה מתחדשת במאה ה- 17 (קהילת האנוסים);
  6. ידונו במתח שבין השתלבות להיבדלות, במפגש של קהילת האנוסים עם קהילת יהודי אמסטרדם;
  7. ינתחו את הנסיבות החברתיות והתרבותיות שהביאו להצלחתו של שבתאי צבי;
  8. ינתחו את הגורמים לכוח המשיכה הכביר של החסידות.
חזרה לראש הדף

היהודים באימפריה העות'מאנית

שעות הוראה

שעה אחת (כולל נושאי רשות: שעתיים)

שאלת מוקד

גירוש ספרד: משבר או צמיחה?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

צמיחת האימפריה העות'מאנית והתפשטותה
כיבוש ארץ ישראל בידי העות'מאניים מידי הממלוכים

נושא רשות: ירושלים והסולטן סולימן

נושא רשות: בניית חומות ירושלים

קליטת היהודים באימפריה העות'מאנית

הצו של ביאזיט ה-2

נושא רשות: שימור והשתלטות התרבות היהדות הספרדית באימפריה העות'מאנית

מושגים

האימפריה העות'מאנית

ביאזיט ה- 2

סולימן המפואר

רשות:

  • לדינו
  • רומנסות
  • מוסתערבים

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפה: התפשטות האימפריה העות'מאנית ותפוצת היהודים לאחר גירוש ספרד

למידה חוץ- כיתתית –
סיור בירושלים העות'מאנית

ניתוח טקסט בהקשרו –
הצו של ביאזיט ה-2

רשות: למידה רב תחומית-

  • שירה ומוזיקה
  • ספרות: "בוסתן ספרדי"

"לב לדעת" דיון בערכים

רשות: שמירת המורשת

חזרה לראש הדף

צמיחת המרכז בצפת

שעות הוראה

שעתיים

שאלת מוקד

ייחודה של הפריחה היהודית בצפת

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

היישוב היהודי בגליל
ר' יוסף קארו וכתיבת השולחן ערוך

נושא רשות: פולמוס הסמיכה

האווירה המיסטית וריבוי העיסוק בקבלה ובתורת הנסתר; פעילות האר"י

דונה גרציה מנדס -נשיא ופעילותה בטבריה

נושא רשות: דון יוסף נשיא

נושא רשות: פרשת אנקונה והארגון היהודי הבינלאומי

מושגים

ר' יוסף קארו וה'שולחן ערוך'

רשות: פולמוס הסמיכה

האר"י הקדוש

קבלה

דונה גרציה

דון יוסף נשיא

פרשת אנקונה

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור, איסוף ומיזוג מידע –
הבניית דמות היסטורית: בניית מסלול חייה באמצעות תכנת meograph: האר"י / ר' יוסף קארו / דון יוסף / דונה גרציה

למידה רב-תחומית –
ספרות: דונה גרציה בספרות היהודית

למידה חוץ-כיתתית –
הכרת דמות באמצעות ביקור מוזיאון – מלון דונה גרציה בטבריה

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
קריאת מקורות על דון יוסף נשיא ודונה גרציה (הקשר בין עוצמה כלכלית לפוליטית)

"לב לדעת" דיון בערכים

  •  יצירתיות
  • מסורת וחדשנות
  • אחדות מול ייחוד; מעמד האישה
  • ערבות הדדית; אהבת ישראל; דבקות בה'
חזרה לראש הדף

נושא רשות: יהדות אמסטרדם

שעות הוראה

שעה

שאלת מוקד

האנוסים והמפגש המחודש עם היהדות והיהודים

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

היווצרות הקהילה היהודית באמסטרדם: מגורשים, אנוסים ונוודים אשכנזיים

המאפיינים הסוציו-אקונומיים של יהודי אמסטרדם

תקוות משיחיות: מנשה בן ישראל ושיבת היהודים לאנגליה

ברוך שפינוזה

תולדות חייו

זיקתו לפילוסופיה

החרם

מושגים

מנשה בן ישראל

ברוך שפינוזה

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
ניתוח מקורות חזותיים: לבושם של יהודי אמסטרדם בזיקה למנהגי לבוש בסביבתם

השוואה –
ניתוח טקסט בהקשרו: השווה בין הערכים והנימוקים במכתב של קרומוול למנשה בן ישראל לבין החיבור 'מקווה ישראל' מאת מנשה בן ישראל

שיח טיעוני –
משפט מבוים קהילת אמסטרדם מול שפינוזה – להחרים או לא להחרים?

"לב לדעת" דיון בערכים

סובלנות וגבולותיה

חזרה לראש הדף

שבתאי צבי

שעות הוראה

שעה

שאלת מוקד

מהם התנאים והנסיבות לצמיחת התופעה של משיח שקר?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

רקע היסטורי

גירוש ספרד

גזירות ת"ח-ת"ט

שבתאי צבי

נושא רשות: נתן העזתי כנביא השבתאות

פעילותו

הפולמוס בעולם היהודי

התאסלמותו

שבתאים ופרנקיסטים

מושגים

גזירות ת"ח-ת"ט

שבתאי צבי

שבתאות

נתן העזתי

ר' יעקב ששפורטש

יעקב פרנק

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור, איסוף ומיזוג מידע –
קריאת מפה: מסעות שבתאי צבי ונתן העזתי והפצת השבתאות בתפוצה היהודית

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
יצירת תרשים זרימה של הפגיעות ביהודים בזיקה להתפשטות האמונה בשבתאי צבי

"לב לדעת" דיון בערכים

  • הבחנה בין אמת לשקר
  • חופש היצירה וגבולותיו
חזרה לראש הדף

מזרח אירופה - החסידות

שעות הוראה

שעתיים (כולל נושאי רשות: 3 שעות)

שאלת מוקד

נושא רשות: מדוע נוצרה החסידות, ומהו כוח המשיכה שלה?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

צמיחת המרכז היהודי בפולין
פעילות כלכלית (ירידים)
עליית מרכזי התורה במזרח אירופה
ר משה איסרליש (הרמ"א) וגיבוש ההלכה האשכנזית
המהרש"ל והנהגת יהדות פולין
עליית המנהיגות הארצית

ועד ארבע הארצות

מושגים

ועד ארבע ארצות
הרמ"א
המהרש"ל

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

ניתוח טקסט בהקשרו –

  • פסיקת השולחן ערוך והגהות הרמ"א
  • מתקנות ועד ארבע הארצות

איתור, איסוף ומיזוג מידע –
הבניית דמות היסטורית: הבעל שם טוב

"לב לדעת" דיון בערכים

ערבות הדדית

שאלת מוקד

מהו כוח המשיכה של החסידות בפולין?

סוגיות מרכזיות, מושגים ומיומנויות

סוגיות מרכזיות בהוראה

עליית החסידות
הבעש"ט ותלמידיו
נושא רשות: המגיד ותלמידיו – בית המדרש החסידי והתפשטות החסידות
התפתחות והתמסדות: החצר החסידית
עיקרי החסידות:
  • הדבקות
  • התפילה והכוונה
  • עבודת ה' בשמחה
  • "מלא כל הארץ כבודו"
  • דמות הצדיק כמנהיג חלופי לרב

חסידים ומתנגדים

הגר"א ומאבקו בחסידות

ר' חיים וולוז'ין והקמת הישיבה הליטאית

מושגים

בעש"ט
רשות: המגיד ממזריטש
חצר חסידית
הצדיק
הדבקות
הגר"א
מתנגדים – ליטווקים
ר' חיים וולוז'ין
ישיבת וולוז'ין

טיפוח מיומנויות חשיבה והצעות דידקטיות

איתור ואיסוף מידע והסקת מסקנות –
קריאת מפה: מפת התפשטות החסידות ומרכזי החסידות; מפה דמוגרפית -כלכלית של יהודי מזרח אירופה (קשר בין התפתחות חברתית- תרבותית ומצב כלכלי)

למידה חוץ-כיתתית –

  • סיור בחצר חסידית והשתתפות בטיש
  • שיחה עם חסיד / אשת חסיד

למידה רב תחומית –

  • סיפורי חסידים
  • מוזיקה חסידית

השוואה –

  • מתנגדים מול חסידות
  • דבקות מול לימוד תורה
  • ראש ישיבה מול אדמו"ר

"לב לדעת" דיון בערכים

  • עבודת ה': "בכל דרכיך דעהו"
  • ערך לימוד התורה ופשטות
  • דבקות, שמחה, יחס אישי;
  • קירוב לבבות; הכוונה שבלב; קיום מצוות מתוך שמחה