על צוותי ההוראה לבחור שישה נושאי העמקה, משתי תקופות לפחות, מתוך מגוון הנושאים המופיעים בעמוד.
להנחיות, הצעות דידקטיות והצעות למטלות הערכה ראו:
https://www.smore.com/ur8sf
נושאי לימוד בהוראה- הערכה חלופית
ממדינת מקדש לעם הספר, בית שני או ערים וקהילות בימי הביניים
נושאי לימוד בהוראה
חזרה לראש הדף
פרק ראשון: יהודה בתקופה הפרסיתא
חזרה לראש הדף
פרק שני: מאפייני ההלניזם
- הכרת גבולות האימפריה של אלכסנדר מוקדון ושל הממלכות שקמו לאחר מותו.
- מאפייני החברה והמשטר: הפוליס ההלניסטית ומוסדותיה, המלך ומעמדו.
- מאפייני התרבות ההלניסטית כתרבות אוניברסלית, שילוב תרבות המזרח והשפעות מתרבות יוון.
חזרה לראש הדף
פרק שלישי: המפגש בין החברה ביהודה ובין ההלניזם
חזרה לראש הדף
פרק רביעי: ממדינה חשמונאית עצמאית לכיבוש רומי וחורבן בית המקדש
- ציוני דרך עיקריים בבניית המדינה החשמונאית וביסוסה.
- הִכִּתות הדתיות ועיקרי המחלוקת ביניהן: צדוקים, פרושים, איסיים.
- דפוסי השלטון הרומאי בארץ ישראל )'מלך חסות' – הורדוס, הנציבים.
- הסיבות למרד הגדול, העמדות השונות בוויכוח על יציאה למלחמה ברומאים.
- תוצאות המרד וחורבן בית המקדש.
- מצדה – השלב האחרון במרד נגד הרומאים.
- הוויכוח ההיסטורי בנושא מלחמת מצדה בתקופות שונות.
חזרה לראש הדף
פרק חמישי: בין ייאוש לבנייה: מירושלים ליבנה
חזרה לראש הדף
יחידת המבוא: תמורות במאפייני העיר
- מורשת העולם היווני-רומי: העיר כמדינה, העיר כמרכז שלטון אימפריאליסטי (הבהרת המושגים).
- התפתחות העיר במעבר מהעת העתיקה לימי הביניים.
חזרה לראש הדף
העיר בעולם המוסלמי והקהילה היהודית
- המעמד המשפטי של היהודים בערים המוסלמיות.
- העיסוקים הכלכליים של היהודים בערים המוסלמיות .
- מאפייני הקהילה היהודית, ההנהגה העצמית ומוסדותיה בעולם המוסלמי.
* יש ללמד את הנושא 'העיר בעולם המוסלמי והקהילה היהודית בה' גם לפי הספר 'מעיל תשבץ – מפגש התרבויות בין יהדות לאסלאם בימי הביניים'. בעריכת ד"ר מרים פרנקל ,הוצאת מעלות, ירושלים תשס"ח, עמ '63-50.
חזרה לראש הדף
העיר באירופה הנוצרית והקהילה היהודית
- הגורמים שסייעו לייסוד ערים ולחיזוק ערים קיימות באירופה הנוצרית בימי הביניים.
- דפוסי הקמה של ערים חדשות והתפתחות של ערים קיימות באירופה הנוצרית .
- היחסים בין תושבי העיר ובין השלטון: המאבק של תושבי העיר להשגת חירויות, הדפוסים השונים של מתן חירויות על ידי השליטים במקומות השונים.
- המבנה החברתי בעיר: ניידוּת חברתית, משמעות המושג 'אזרח חופשי', מעמד הנשים בעיר.
- המבנה הפיזי של העיר באירופה הנוצרית: מרחבים ציבוריים מול מרחבים פרטיים.
- העיר כמרכז תרבותי-חינוכי (אוניברסיטאות) וכמרכז כלכלי (גילדות, שווקים, ירידים, בנקים).
חזרה לראש הדף
ערים מדגימות: בגדד או פראג
- מאפיינים של העיר בעולם המוסלמי בימי הביניים, שבאו לידי ביטוי בעיר בגדד:
- השיקולים הפוליטיים, החברתיים והכלכליים בייסודה של בגדד כבירת החליפות העבאסית.
- גורמים, אירועים ואישים שתרמו לבניית בגדד ולהרחבתה ודרכי פעילותם.
- השפעת המאבקים הפוליטיים בחליפות העבאסית על העיר בגדד במאה ה-8 עד המאה ה-10.
- חיי היום־יום בבגדד (חלוקה לרבעים, סוגי בתים, מעמדות, בעיית המים ודרכי ההתמודדות איתה).
- בגדד כמרכז כלכלי. ביטויים למרכזיותה של בגדד.
- ניהול העיר – מערכות השיפוט, הפיקוח והאכיפה בבגדד.
- בגדד כמרכז תרבותי של העולם המוסלמי במאה ה-9 וה-10 והביטויים לכך, תחומי הידע שפרחו בבגדד.
- מאפיינים מחיי היהודים בעולם המוסלמי בימי הביניים, שבאו לידי ביטוי בחיי היהודים בבגדד:
- הפעילות הכלכלית של היהודים בח'ליפות.
- מוסדות ההנהגה העצמית של היהודים כביטוי לאוטונומיה יהודית: ראש הגולה, הגאונים. תחומי פעילותם והשפעותיהם על היהודים בעולם המוסלמי.
- רס"ג – אישיותו, הגותו ותרומתו להגות היהודית, דרכי ההתמודדות עם הבעיות שהעסיקו את היהודים בגולה בימי הביניים, הפולמוסים שבהם היה מעורב.
- יחסי יהודים-מוסלמים בבגדד: מתיחוּת והשפעות תרבותיות.
* יש ללמד את הנושא 'העיר בעולם המוסלמי והקהילה היהודית בה גם לפי הספר 'מעיל תשבץ – מפגש התרבויות בין יהדות לאסלאם בימי הביניים', בעריכת ד"ר מרים פרנקל ,הוצאת מעלות, ירושלים תשס"ח, עמ '45-38.
מאפיינים מחיי היהודים באירופה הנוצרית בימי הביניים, שבאו לידי ביטוי בפראג:
- היחס של השלטון המרכזי ושל תושבי פראג הנוצרים אל היהודים: המעמד המשפטי של יהודי פראג, הרקע לגירושם של יהודי העיר והסיבות להחזרתם.
- מבנה הרובע היהודי בפראג, הבהרת המושג 'גטו.'ג . הארגון הִמִנהלי והמוסדות המרכזיים של הקהילה היהודית בפראג.
- הפעילות הכלכלית של יהודי פראג, 'יהודי החצר'.
- מבנה החברה היהודית בפראג: הקיטוב החברתי בקרב יהודי פראג, עזרה הדדית (פועלו של מרדכי מייזל).
- פראג כמרכז תרבותי יהודי.
- המהר"ל מפראג – אישיותו, הגותו, תרומתו להגות היהודית בימי הביניים. דרכי ההתמודדות של המהר"ל עם הבעיות שהעסיקו את היהודים בגולה בימי הביניים (המשמעות שהעניק המהר"ל לגורלם הפוליטי של היהודים ולדרך חייהם בגולה), ביקורתו על שיטות הלימוד והפסיקה המחייבת.