מטרות תוכנית הלימודים

הכרת אירועים היסטוריים מרכזיים והבנתם

  1. ידיעת הזמן, המקום והמרכיבים של האירועים הנלמדים והבנת חשיבותם בהתפתחות תהליכים היסטוריים ובתוצאותיהם.
  2. הכרת האישים המרכזיים בתולדות העם היהודי ובהיסטוריה האנושית. הבנת יחסי הגומלין בינם ובין סביבתם והכרת תרומתם הייחודית.
  3. הכרת המקורות שמהם אנו שואבים את ידיעותינו על העבר.
  4. הבנה שבכל נושא, אירוע או תהליך יש נקודות מבט וגישות שונות, והכרת השוֹנוּת הזו.
  5. הבנת ההנחה כי המציאות בהווה מושפעת מתהליכים שהתרחשו בעבר ועוצבו בידי בני האדם.
  6. הבנת ההנחה כי גם העתיד נתון לעיצובם של בני האדם, וכי המעשים בהווה ישפיעו על עיצוב העתיד.
  7. עידוד הסקרנות לגבי העבר כמצע להבנת התהליכים בהווה.

פיתוח חשיבה היסטורית ורכישת מיומנויות הדרושות  ללימוד היסטוריה

  1. טיפוח יכולתו של התלמיד להתמודד עם מטלת חקר עצמאית: קבלת החלטות בקשר לבחירת הנושא; שאילת שאלות ובחינתן; חיפוש מענה; איתור ואיסוף מידע ממקורות שונים; ארגון החומר והצגתו בדרך בהירה ומובנת. הבנה שהמחקר ההיסטורי מושפע מהשקפת עולמו של ההיסטוריון .
  2. טיפוח חשיבה יצירתית, ביקורתית ורפלקטיבית על אודות נושאי הלמידה .
  3. פיתוח יכולת להסביר את הקשר בין תיאור האירועים והתופעות, כפי שהוא בא לידי ביטוי במחקר ההיסטורי, ובין השקפת עולמו של ההיסטוריון .
  4. עיבוד מידע והבניית ידע על אירועים, על אישים ועל פעולותיהם מתוך מקורות היסטוריים שונים, כולל ספרות, יצירות אומנות, סרטים, וכל מקור אחר שיכול לשמש ללימוד היסטוריה .
  5. פיתוח ההבחנה בין סיבות, נסיבות ותוצאות בניתוח אירועים, תהליכים ותופעות היסטוריות .
  6. פיתוח יכולת להסביר את גורמי השתלשלות האירועים .
  7. פיתוח יכולת לשחזר את עולמם הפנימי ואת מניעיהם, ערכיהם, אמונותיהם ואורח חייהם של בני תקופות ותרבויות שונות משלנו .
  8. עידוד ההבחנה בין עיקר לטפל, בין ראיות למסקנות, בין עובדות, הנחות ודעות, בין הכללות ובין העובדות המוכללות בהן .
  9. פיתוח היכולת לנתח טקסט כתוב, להבין אותו בהקשרו ולבחון אותו באופן ביקורתי.
  10. פיתוח יכולת לבדוק מהימנות של מקור מידע .
  1. עידוד השימוש בסביבות למידה מתוקשבות – מאגרי מידע, רשת האינטרנט.

12 . פיתוח יכולת לקרוא ולנתח מפות, דיאגרמות, גרפים וחומרים נוספים ממקורות חזותיים.

טיפוח הזהות הלאומית וטיפוח ההכרה והזיקה למורשת היהודית

  1. הכרת השורשים התרבותיים היהודיים, והבנת מגוון ההשפעות שעיצבו את התרבות היהודית בתקופות שונות .
  2. הכרת המורשת התרבותית של עם ישראל .
  3. יכולת לקיים דיאלוג עם המורשת ועם הערכים של החברה הישראלית בעבר ובהווה על בסיס לימוד ההיסטוריה של התרבות, בשאיפה לגיבוש זהות הנשענת על ערכים יהודיים וציוניים .
  4. טיפוח תחושת השייכות למדינת ישראל, לעם היהודי ולמורשת התרבותית של עם ישראל, בהתאם לערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית .
  5. הכרת תהליכי השינוי בקהילות יהודיות שונות בתקופות שונות, והבנת דרכו וגורלו של עם ישראל בקרב העמים .
  6. הכרת המקורות של האופי הפלורליסטי של החברה בישראל, והבנת החשיבות של קיום בסיס משותף לכל הקבוצות במדינת ישראל .

טיפוח הבנה וסובלנות כלפי הרגשות, המסורות, התרבויות ואורחות החיים של האחר

  1. הכרה בכך שיש תלות הדדית והשפעה הדדית בין עמים וחברות במהלך התפתחותו של המין האנושי .
  2. הבנת החשיבות של התלות הזו, שיוצרת הפריה הדדית של תרבויות ותורמת להתפתחותו של המין האנושי .
  3. הבנת הסכנות הנשקפות לפרט, לחברה ולמדינה מהתנהגות אלימה ומחוסר סובלנות בין בני אדם ובין חברות .
  4. הבנת החשיבות של הערכת אנשים לפי מעשיהם, ולא לפי השתייכותם הקבוצתית (גזע, מוצא, מין, לאום, דת, מעמד).
  5. הכרה בקיומן של נקודות מבט שונות וגישות שונות בכל נושא, אירוע או תהליך .
  6. הבנה כי ביסוד המניעים לפעולה אנושית עומדים גורמים שונים ומגוונים .

טיפוח ערכים מוסריים כלל־אנושיים הומניסטיים, פיתוח יכולת לשפוט אירועים היסטוריים לפי הערכים האלה

  1. טיפוח ההבנה כי לצד השוני הקיים בין בני אדם בחברות שונות, קיימת ביניהם דַּמְיוּת בסיסית.
  2. טיפוח ההבנה והמחויבות ליחס שוויוני כלפי כל בני האדם באשר הם, גברים ונשים .
  3. הקניית ערכים דמוקרטיים.
  4. טיפוח המודעות כי ערכים אוניברסליים אינם זהים בהכרח לערכים של תרבות זו או אחרת .
  5. טיפוח יכולת הערכה של פעולות, אירועים ומוסדות היסטוריים לפי עולם הערכים של בני התקופה ולפי ערכים מוסריים כלל־אנושיים – ערכים הומניסטיים.
  6. טיפוח יכולת הבחנה בין ניתוח אירוע או תהליך והבנתם ובין שיפוטם מבחינה מוסרית.