מפרט התכנים לכיתה ח'
חזרההעת החדשה – יצירת חברה חדשה והתפתחות המדינה המודרנית ומקומם של היהודים בתהליכים אלה
60 שעות לימוד
התלמידים:
1. יבינו את החידוש שבמהפכה המדעית - גישה המתבססת על עובדות ועל חקר.
2. יבינו את עקרונות הנאורות ואת השפעתם על יצירת חברה חדשה ועל התפתחות המדינה המודרנית.
3. יבינו שההכרה בכוח השכל ובזכויותיו הטבעיות של האדם הביאה להתפתחות תפיסה חדשה על אופי היחסים בין האדם והמדינה.
4. יבינו את השפעת רעיונות הנאורות על החברה היהודית באירופה (מעמדם של היהודים, סקטור המשכילים, תיקונים בדת( ויבינו את הסיבות להתנגדות של חוגים מקרב הקהילה היהודית למשכילים, לדרכם ולפעולותיהם.
5. יבינו את ייחודה של תנועת החסידות ואת הגורמים לצמיחתה. (רשות)
6. יבינו את הסיבות להתנגדות לחסידות ויכירו את דרכי המאבק בה. (רשות)
7. יבינו את הגורמים לפרוץ המהפכה הצרפתית, הערכים שייצגה, השפעתה על העולם המערבי וחשיבותה.
8. יבינו את משמעות המהפכה התעשייתית והשפעתה על היחיד והחברה.
9. יבינו את השלכות השתלבותם של היהודים בחברה המודרנית על החברה היהודית: בעיית זהות, יצירת סולידריות וערבות הדדית בין יהודים מקהילות שונות, התבוללות ,אנטישמיות.
10. יבינו מהי לאומיות מודרנית וכן שהתגבשות התודעה הלאומית במדינות השונות השפיעה על צמיחת תודעה לאומית יהודית מודרנית.
11. יבינו תהליכי דמוקרטיזציה ופרלמנטריזם במדינות שונות במאה ה־19.
12. יבינו את הפתרונות השונים לשאלת הקיום היהודי בגולה.
נושאים בתוכנית הלימודים
נאורות - תפיסה חדשה של אדם וחברה | 8 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
המהפכה המדעית: גישה חקרנית המתבססת על ניסוי ותצפית
עקרונות הנאורות
- האמונה בתבונה ובכוח שכלו של האדם.
- האמונה בקדמה ובארגון חדש של החברה על פי עקרונות מדעיים: האמנה החברתית, הפרדת רשויות וההכרה בזכויותיו הטבעיות של האדם.
- שינוי היחס לדת וירידת מרכזיותה בחברה.
המהפכה האמריקאית: יישום רעיונות הנאורות בעיצוב ארה”ב
- המאבק באנגליה.
- יצירת חברה חדשה בצפון אמריקה.
- הכרזת העצמאות, החוקה, מגילת הזכויות.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
השוואה, הסקת מסקנות
השוו (השווה והשונה) בין הגישות שרווחו בחקר המדע עד לעת החדשה לבין הגישות בחקר המדע בעת החדשה (תקופת הנאורות). הסיקו מה הם מאפייני המהפכה המדעית.
יישום
הסבירו אלו מעקרונות הנאורות באים לידי ביטוי במהפכה האמריקאית ובעיצובה של ארה”ב כמדינה עצמאית. הביאו דוגמאות מהכרזת העצמאות, מהחוקה האמריקאית וממגילת הזכויות המבטאות עקרונות אלה.
היהודים בין רפורמה ונאורות- נושא רשות | 4 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
יש לבחור בין מוקדי הוראה 1, 2 למוקדי הוראה 3, 4:
1. ייחודה והתגבשותה של תנועת החסידות כרפורמה
- הבעל שם טוב דמותו ורעיונותיו.
2. “המתנגדים” והמאבק נגד החסידות - הגאון ר’ אליהו (הגר”א).
או:
3. יחס השליטים “הנאורים” ליהודים - יוסף השני.
4. השפעת רעיונות הנאורות על החברה היהודית
- יהודי מרכז אירופה: משכילים יהודים (משה מנדלסון; נפתלי הרץ וייזל).
- התיקונים בדת בעקבות ההשכלה: הרפורמים (גייגר), נאו־אורתודוכּסיה (שמשון רפאל הירש).
- ההתנגדות לחידושים: האורתודוכּסיה (חת”ם סופר).
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
טיעון, גיבוש עמדה מנומקת
נתחו את רעיונות תנועת החסידות וביטוייהם וגבשו עמדה מנומקת לטענה שתנועת החסידות היא “תנועת רפורמה".
יישום, העלאת השערות, הסקת מסקנות
בחנו את פועלם של המשכילים והסבירו אלו מבין רעיונות הנאורות באים בו לידי ביטוי .
העלו השערות בנוגע לשאלה מדוע אימצו היהודים את רעיונות הנאורות
ניתוח מקורות, הסקת מסקנות
בחנו את התיקונים בדת שהכניסה תנועת הרפורמה לדת היהודית והסבירו מדוע הם עוררו התנגדות בחברה היהודית המסורתית.
המהפכה הצרפתית | 12 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
המהפכה - הרס "המשטר הישן" ויצירת משטר חדש הבנוי על רעיונות הנאורות
- ססמת המהפכה “חירות, שוויון ואחווה .”
- הצו לביטול הפיאודליזם, הצהרת זכויות האדם וחוקת 1791.
ממלוכה לרפובליקה ולטרור
עליית נפוליאון בונפארטה
- מלחמות נפוליאון: כיבוש אירופה בשם רעיונות המהפכה.
- התבוסה ברוסיה וקריסת שלטונו של נפוליאון.
היהודים במהפכה הצרפתית ובמשטר הבונפארטיסטי
- מתן אמנסיפציה – שוויון זכויות ליהודים כיחידים וביטול האוטונומיה לקהילה היהודית.
- כינוס הסנהדרין.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
# הערכת תרומה
בחנו את האירועים המרכזיים של המהפכה והעריכו כיצד תרם כל אחד מהם לקצו של “המשטר הישן ”ולכינונו של משטר חדש ברוח הנאורות
# יישום
הסבירו כיצד ססמת המהפכה “חירות, שוויון ואחווה” מומשה בקביעת עקרונות המשטר החדש.
# טיעון
הציגו עמדה מנומקת לטענה: הטרור לגיטימי כאמצעי להגשמת רעיונות המהפכה.
# הסקת מסקנות
בחנו את תהליך עלייתו של נפוליאון לשלטון־המעבר משלטון העם לשלטון יחיד והסבירו כיצד התאפשר תהליך זה.
# גיבוש עמדה מנומקת והסקת מסקנות
הציגו עמדה מנומקת לכל אחת מהטענות על פועלו של נפוליאון: “ממשיך המהפכה ומשחרר עמים בשמה”, או “מחסל המהפכה ופוגע בריבונות ובחירות של עמי אירופה".
# השוואה (חיוב ושלילה), גיבוש עמדה מנומקת והסקת מסקנות
הסבירו, מנקודת המבט היהודית, את החיוב והשלילה שבהענקת שוויון זכויות ליהודים והציגו עמדה מנומקת בסוגיה זו.
הצעות דידקטיות
מומלץ:
לקיים משפט היסטורי למנהיגי המהפכה או לנפוליאון.
המהפכה התעשייתית | 12 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
אנגליה - חלוצת המהפכה התעשייתית
תהליך גידור האדמות, קיטור כמקור אנרגיה ,שינוי בדרכי הייצור - מייצור ביתי ליצור תעשייתי.
השפעת המהפכה על חיי היחיד והחברה
- קפיטליזם כשיטה כלכלית.
- תהליכי עיור: ההגירה מהכפר אל העיר.
- הגברת הניידות ברחבי העולם וקיצור המרחקים.
- יצירת מעמדות חדשים: פרולטריון - פועלי תעשייה, קפיטליסטים – בעלי ההון.
- תנאי החיים של הפועלים: עבודת נשים וילדים.
סוציאליזם: אידאולוגיה למען צדק חברתי | נושא רשות
- מארקסיזם כדרך למימוש האידאולוגיה הסוציאליסטית.
המאבק לצדק חברתי
- ייסוד מפלגות פועלים ואיגודים מקצועיים למעמד העובדים.
התפתחות הבורגנות ואורח החיים הבורגני | נושא רשות
המשפחה והפנאי, מעמד האישה.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
מיון, הסקת מסקנות
עיינו במספר מקורות והציגו את ההשפעות החיוביות ואת ההשפעות השליליות של המהפכה התעשייתית על היחיד והחברה.
ייצוג מידע בדרכים שונות
התחלקו לקבוצות מפלגת הפועלים או האיגוד המקצועי.כל קבוצה תבחר בדרכים להציג את הבעיות שהיא מייצגת ואת דרישותיה. כל קבוצה תנמק את היתרונות של דרך הייצוג שבחרה.
ראשיתה של המדינה המודרנית: מדינה ,חברה ותרבות במאה ה־19 | 11 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
ליברליזם – אימוץ רעיונות הנאורות במדינה המודרנית:
- הזכויות הפוליטיות וחירויות הפרט.
התגבשות התודעה הלאומית בעקבות המהפכות
- היסודות המשותפים לאומה - עם, מוצא ,שפה, טריטוריה, תרבות, מורשת והיסטוריה.
תהליכי דמוקרטיזציה ופרלמנטריזם
הרחבת זכות הבחירה, הגדלת כוחם של הפרלמנטים ותחיקה חברתית.
אמנות מודרנית כמבטאת את שינויי תקופה | נושא רשות
- האימפרסיוניזם (אמנות פלסטית, צילום)
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
זיהוי רכיבים וקשרים והסקת מסקנות
נתחו חוקים, חוקות או כתבי סובלנות מאחת ממדינות אירופה במאה ה־19 והסיקו מסקנות: אלו מרעיונות הנאורות אימצו הליברלים.
טיעון ומגוון נקודות מבט
נהלו דיון בעד ונגד מתן זכות בחירה לאחת מהקבוצות הבאות: נשים, פועלים, יהודים. הביאו את הנימוקים מנקודת מבטם של התומכים בהרחבת זכויות הבחירה ושל מתנגדיהם.
ניתוח טקסטים חזותיים, יישום | נושא רשות
התבוננו ביצירות אמנות מהזרם האימפרסיוניסטי והסבירו אילו מרעיונות הנאורות באים לידי ביטוי ביצירות אלה.
הצעות דידקטיות
הלאומיות תילמד בהעמקה בחטיבה העליונה. במסגרת הנושא: "הלאומיות בישראל ובעמים - ראשית הדרך עד 1920".
היהודים בין השתלבות לדחייה | 12 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
דרכי השתלבות היהודים בחברה, בכלכלה ובתרבות
- במערב, מרכז ומזרח אירופה: משכילים ומתבוללים.
- ייסוד קהילות יהודיות בארצות הברית ודרכי הקליטה וההשתלבות של היהודים בחברה האמריקאית.
- התפתחויות פנימיות בקיבוץ היהודי: הזרמים הדתיים והזיקה למפעל הציוני.
- מעורבות יהודי ארה”ב בגורל אחיהם באירופה ומגבלותיה.
האנטישמיות המודרנית
גורמיה וביטוייה במרכז, במערב ובמזרח אירופה.
סולידריות יהודית בעידן המודרני
- הקמת ארגוני “יהודים למען יהודים” בתפוצות השונות – ערבות הדדית, פילנטרופיה וייסוד מערכות חינוך.
בעיית הזהות של היהודי כפרט במדינה - בין שותפות לתלישות.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
# שיח טיעוני
הציגו בפני הכיתה עמדה מנומקת בסוגיית הזהות של היהודי וקיימו דיון בדילמה שבין השתלבות לשמירת הזהות היהודית.
הצדקת ידע והערכתו
אתרו מקורות היסטוריים אמינים העוסקים בהגירת יהודים לארה”ב ובקשיי קליטתם וצפו בסרטים כמו: “הסטר סטריט” או “פייבל והחלום האמריקאי”. זהו את המסר הגלוי והסמוי והרעיונות המרכזיים בנושא ההגירה והקליטה מנקודת מבטו של הבמאי ושפטו את מהימנות הסרט בהשוואה למקורות היסטוריים.
# השוואה
- השוו (הדומה והשונה) בין הזרמים היהודיים שהתפתחו בארה”ב בנושאים: פולחן ומחויבות להלכה היהודית, היחס למפעל הציוני, המעורבות בגורל יהודי אירופה.
- השוו (הדומה והשונה) בין ביטויי האנטישמיות במערב ובמרכז אירופה לבין ביטוייה במזרח אירופה.
# למידת חקר
כתבו עבודת חקר בנושא סולידריות יהודית וערבות הדדית .
# זיהוי רכיבים וקשרים והסקת מסקנות
אלו עובדות מעידות שהיהודים היו שותפים לחיי המדינה המודרנית ואלו עובדות מעידות כי חיו בתלישות והרגישו זרים בסביבתם; כיצד הרגיש היהודי כפרט במדינת הלאום המודרנית.
הצעות דידקטיות
מומלץ:
1. לקיים שיח לימודי בדילמה:
שמירת הזהות היהודית לעומת התערות בחברה.
2. לצפות בסרטים כמו "הסטר סטריט" ,"פייבל והחלום האמריקאי", המתארים את ההגירה היהודית ממזרח אירופה ואת קשיי הקליטה בארה"ב.
סעיף זה הוא בבחינת דיון מסכם לנלמד.
היהודים לאן? | 5 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
הפתרונות השונים לשאלת הקיום היהודי בגולה
- ציונות: עלייה לארץ־ישראל, קיום ריבוני בה ו”עבודת ההווה".
- טריטוריאליזם: מדינה ליהודים שאינה בהכרח בארץ־ישראל.
- הגירה: יציאת יהודים מארץ המוצא והשתקעותם בארץ אחרת.
- השתלבות כמיעוט לאומי בחברה המקומית במזרח אירופה - בונד ואוטונומיזם.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
טיעון
קיימו בימת דיון בדילמה מהו הפתרון הטוב ביותר ל”שאלה היהודית".
התחלקו לשני חלקים לא שווים, האחד (רוב התלמידים) הם הקהל והשני - משתתפים בדיון (15 תלמידים). הם יתחלקו ל־5 תת־קבוצות שיבחנו כל אחת עמדת זרם אחד מכלל הזרמים של הלאומיות היהודית המודרנית בסוגיה -
הפתרון לקיום יהודי (ציונות, טריטוריאליזם, בונד, אוטונומיזם, הגירה).
לאחר מכן - קיימו דיון שבו תנסו לשכנע את שאר תלמידי הכיתה בעזרת טענות ונימוקים (סיכונים וסיכויים לעם ישראל) שהפתרון של הזרם שאתם מייצגים הוא הפתרון המועדף.
ניסוח טענה והצדקתה (התמודדות עם טענות סותרות).
דונו בשאלה: במבט לאחור, מי מבין הזרמים צדק בדרך שהציע? על סמך מה קבעתם מסקנה זו?