מפרט התכנים לכיתה ו'
חזרההעולם היווני - רומי והיהודים
60 שעות לימוד
נושאים בתוכנית הלימודים
יוון הקלאסית - העולם של עיר-מדינה | 10 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
# ייחודן של שתי ערי המדינה אתונה הדמוקרטית וספרטה המיליטריסטית
- מאפייני המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו באתונה: שלטון העם על ידי העם באמצעות אספת העם ומועצת העם.
- מאפייני המשטר בספרטה ויחס השלטון לאזרחים ולקבוצות הנשלטות .
- המשותף והייחודי לשתי ערי־המדינה אתונה וספרטה בנושאי: חברה, חיי היום־יום, דת וחינוך.
# השפעתה ותרומתה של מורשת התרבות היוונית לתרבות המערב עד ימינו.
- תחום האמנות - פיסול ,ארכיטקטורה, תאטרון.
- תחום הספורט - ענפי ספורט ואולימפיאדה.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
# ניתוח מקורות כתובים וחזותיים (זיהוי רכיבים וקשרים), השוואה, הסקת מסקנות
הציגו והסבירו את היתרונות והחסרונות של החיים בעיר־המדינה אתונה הדמוקרטית בהשוואה לחיים בעיר־המדינה ספרטה המיליטריסטית.
# גיבוש עמדה מנומקת
כמסקנות מההשוואה, גבשו עמדה מנומקת לצורת החיים המועדפת עליכם. הסבירו את העמדה ונמקו.
# ניתוח מקורות כתובים וחזותיים, השוואה, הסקת מסקנות
- זהו במקורות חזותיים ממצאים הקשורים לחיי היום יום באתונה ותארו אותם.
- עיינו במקורות חזותיים המתארים מבנים ביוון העתיקה וכן במקורות המתארים מבני ציבור ושלטון מהתקופה המודרנית באירופה ו/או ארה”ב.
- זהו את המאפיינים של כל אחד מהם
- השוו בין המאפיינים של המבנים ביוון לבין מבני ציבור ושלטון עכשוויים באירופה ו/או ארה”ב.
- כמסקנה מההשוואה גבשו עמדה מנומקת במה השפיעה הארכיטקטורה היוונית על הארכיטקטורה בתרבות המערבית המודרנית .
הצעות דידקטיות
מומלץ:
- להפנות את התלמידים לאתרי אינטרנט/ספרים המציגים את הארכיטקטורה והפיסול ביוון העתיקה כדי שהתלמידים יתוודעו לפיסול ולארכיטקטורה היוונית ולארכיטקטורה כיום ויבחנו את השפעתם על תרבות המערב .
- לחשוף את התלמידים למחזות יווניים, טרגדיה וקומדיה, שמוצגים גם היום, בתאטראות בישראל, לעודד את התלמידים להציג קטעים מהמחזות כדי שיראו את השפעת התאטרון היווני על התאטרון של ימינו.
הלניזם והמפגש עם היהדות | 17 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
# כיצד הפכה תרבות יוון לנחלת העמים במזרח
- כיבוש המזרח על ידי אלכסנדר מוקדון והקמת ממלכות הלניסטיות וייסוד ערי־מדינה יווניות במזרח על ידי יורשי אלכסנדר.
# המפגש בין ההלניזם והיהדות בימי בית תלמי ובית סילוקוס- ההלניזם מפגיש בין התרבות היוונית לבין תרבויות המזרח: דו־קיום בין תרבויות ודתות.
- היחסים בין השלטון ההלניסטי והאוכלוסייה היהודית - אוטונומיה יהודית.
- החברה היהודית, ההנהגה היהודית וחיי היום־יום.
- דרכי התפשטות ההלניזם בקרב היהודים בארץ ישראל.
# מרד המכבים - תגובה לסטיית השלטון הסלווקי ממדיניות של סובלנות דתית:רדיפת הדת היהודית - עמדת השכבות השונות בחברה היהודית כלפי המרד .
- תוצאות המרד ותרומת בית חשמונאי להצלחתו.
# ממלכת החשמונאים ומאפייניה - כינון ממלכה יהודית עצמאית
- הרחבת גבולות הממלכה.
- הקמת מוסדות שלטון וחברה.
- השפעות הלניסטיות על הממלכה.
- זרמים ומתחים פנימיים בחברה היהודית: פרושים, צדוקים ואיסיים.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
# קריאת מפה
התבוננו במפה היסטורית וסמנו בה את מסלול התפשטות האימפריה של אלכסנדר מוקדון. בצבעים שונים סמנו את העולם ההלניסטי שקם בעקבות כיבושיו.
# ניתוח טקסטים, מיזוג, טיעון
עיינו במקורות שונים והסבירו האם הנכם
מסכימים עם הטענה שבמפגש בין התרבות היוונית לבין תרבויות המזרח מתקיים דו־קיום. נמקו את עמדתכם.
# ניתוח טקסט מילולי, הערכת תרומה
נתחו מקורות כתובים מספר מכבים ובחנו על פיהם את פועלם של החשמונאים, מתתיהו ובניו, במהלך המרד.
# גבשו עמדה מנומקת בשאלת תרומתם של החשמונאים למאבק ביוונים ובמתייוונים.
# קריאת מפה
עיינו במפה היסטורית לתקופה זו ותארו את גידולה והתרחבותה של ממלכת החשמונאים העצמאית.
# השוואה
הסבירו את נושאי המחלוקת בחברה היהודית והשוו בין הפרושים, הצדוקים והאיסיים על פי הקטגוריות: השקפת עולם בנושאי אמונה והלכה, מעמד חברתי וכלכלי ואורח חיים.
הצעות דידקטיות
מומלץ:
- לבקר באתרים ארכאולוגים הקשורים לתקופת החשמונאים ולתקופת הורדוס ,ובדגם ירושלים בתקופת בית שני במוזיאון ישראל.
- להציג בפני התלמידים מטבעות מתקופה זו כמקור היסטורי.
רומא האימפריאלית | 7 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
הגורמים להתעצמותה של רומא והפיכתה מעיר מדינה לאימפריה
- מאפייני השלטון האימפריאלי: פרובינציות, נציבים ,אוטונומיה מקומית.
- יחס האימפריה אל העמים הנשלטים.
נושאי רשות:
- הרפובליקה הרומית ומשטרה.
- צמיחת האימפריה הרומית.
- המעבר מרפובליקה לקיסרות.
- כוחו וייחודו של הצבא הרומי.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
ניתוח טקסטים, מיזוג, הסקה מסקנות
נתחו קטעי מקור מספריהם של היסטוריונים רומיים כמו פוליביוס והסבירו את תרומתם הייחודית של כל אחד מהגורמים (הצבא, מאפייני השלטון) להתעצמותה של רומא ולהפיכתה לאימפריה.
הקיסרות הרומית; רומא ויהודה | 26 שעות
רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה
השפעת המורשת, התרבות והמשפט הרומי עד ימינו
# הגורמים לאבדן העצמאות והפיכת ממלכת החשמונאים למדינת־חסות רומית
ריב האחים, כיבוש ירושלים על ידי פומפיוס והפיכת יהודה למדינת חסות.
# הדואליות שבשלטון הורדוס כמלך יהודה: "מלך קליינט" של רומא ומלך היהודים.
- יחסי הורדוס וקשריו עם השלטון הרומי.
- יחסי הורדוס והחברה היהודית והנכרית בא"י.
- מפעלי הבנייה וייסוד ערים נוכריות בא"י.
- הפצת התרבות הרומית בא"י.
- חיסול בית חשמונאי.
- בניין המקדש, פיתוח ירושלים ומרכזיותם בחיי החברה היהודית.
- הסנהדרין והחכמים - מהנהגה רוחנית־דתית להנהגה חברתית ולאומית.
# הפיכת יהודה לפרובינציה רומית הנשלטת על ידי נציבים רומים
- יחס הנציבים הרומים לחברה היהודית.
- המרד הגדול: הגורמים לפרוץ המרד, מהלכו, תוצאותיו והשלכותיו.
- היהדות לאחר החורבן: מירושלים ליבנה - פעלם של רבן יוחנן בן זכאי ורבן גמליאל ותרומתם לשיקום החיים היהודיים לאחר חורבן ירושלים.
- מרד בר־כוכבא: הגורמים למרד, תוצאותיו והלשכותיו.
- החיים היהודיים בארץ ישראל לאחר המרד והקשר בין יהודי ארץ ישראל והתפוצות.
# עליית הנצרות - מכת יהודית לדת חדשה
- ישו ותלמידיו וביקורתם על החברה היהודית.
- נסיבות התפשטות הנצרות ברחבי האימפריה הרומית והפיכתה מדת נרדפת לדת רשמית.
דוגמאות לפיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
# מיון, שיפוטי, הסקת מסקנות
מיינו בין הפעולות החיוביות לבין הפעולות השליליות של הורדוס כלפי היהודים בארץ ישראל בתחומים אלה: פיתוח הארץ, הפצת תרבות רומית, יחס לתושבים היהודים בארץ ישראל (מעמד, תעסוקה, פולחן דתי).כמסקנה מהמיון שעשיתם, גבשו עמדה מנומקת לדמותו ופועלו של הורדוס.
# ניתוח מקור, העלאת השערות, טיעון
נתחו מקורות היסטוריים המציגים את הרקע והסיבות למרד בר־כוכבא והעלו מגוון השערות בשאלה: מדוע העזו היהודים למרוד פעם נוספת ברומאים.
הציגו טענה מנומקת האם ניתן היה למנוע את מרד בר־כוכבא.
האם, לדעתכם, יכולה להיות טענה מנוגדת לטענתכם. נמקו.
# קריאת מפה היסטורית
באמצעות מפה היסטורית, הציגו את הפיזור הגאוגרפי של העם היהודי אחרי החורבן.
# השוואה
השוו את הדומה והשונה בין תוצאות המרד הגדול והשלכותיו לבין תוצאות מרד בר־כוכבא והשלכותיו על העם היהודי וארץ ישראל.
# הצדקת הידע וייצוגו
בחברו את האירועים המרכזיים בעת העתיקה, נמקו מדוע הם מרכזיים וסמנו אותם על ציר הזמן.
הצעות דידקטיות
מומלץ:
1. לקיים בימת דיון בוויכוח בין המתונים לקנאים בשאלה האם לצאת למרד ברומאים ;שילוב אסטרטגיית טיעון.
2. לקיים בימת דיון בוויכוח בשאלה האם לצאת למרד ברומאים (מרד בר־כוכבא).
3. לבקר במוזיאון ישראל (היכל הספר) ולהתוודע לממצאים מתקופת בר־כוכבא.
4. לבקר במוזיאון ג'ו אלון ליד באר שבע ששמורים בו ממצאים מתקופת בר־כוכבא.
כדי שהתלמידים יבינו שבהיסטוריה אין גישה אחת נכונה עליהם להציג במליאת הכיתה את צירי הזמן שבנו, ולנמק למה בחרו באירועים האלה ולא באחרים.