מפרט התכנים לכיתה ד'

חזרה

היישוב שלי ויישובים אחרים במדינה

ביחידה זו נרחיב את ההיכרות מהמעגל הקרוב – הבית, הסביבה הקרובה והמרחב היישובי – לכלל המדינה שבה אנו חיים: מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, תוך טיפוח הזיקה למולדת ואהבת הארץ בשילוב טיפוח המשותף בין כל התלמידים (האזרחים בעתיד) החיים במדינה. נטיעת תחושה בלומדים שישראל היא מדינתם, והיא מחויבת במתן שוויון זכויות לכל האזרחים. תחושת השייכות והזיקה לארץ תיעשה תוך היכרות עם סיפור הקמתה, נופיה הפיזיים, נופי המורשת והאתגרים שעמדו ועומדים לפניה מאז הקמתה. התוכנית מזמנת היכרות עם רב־גוניותה של החברה בישראל, תוך הדגשה של כבוד לערכים, לתרבות ולמורשת של כל חברה וכל קהילה בישראל.

התלמיד:

  1. יכיר את נופיה המגוונים של הארץ, יזהה את מרכיביה הפיזיים והאנושיים של המדינה בגבולותיה ויבין את יחסי הגומלין בין האדם לטבע כמסד להבניית הזהות והשייכות למדינה.
  2. יבחן שינויים במדינה לאורך זמן. יֵדע להסביר את הסיבות לשינויים, את הדילמות שהם מציבים, ואת משמעותם ללומד כחלק מהיותו אזרח לעתיד במדינה. 
  3. יכיר את סיפור הקמת מדינת ישראל והתפתחותה, את סיפורן של האוכלוסיות ומגוון הקבוצות בה, ויעמוד על המשותף ועל השונה ביניהן על בסיס כבוד וקבלת האחר.
  4. יבין שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ופועלת על פי ערכים אלה, ויתנהג לאורם.
  5. יכיר את תפקידיהן של רשויות השלטון, המסדירות את התנהגות הממשל והאזרחים במדינה, ויבין כי הן פועלות לפי ערכים דמוקרטיים.  
  6. יטפח ערכי כבוד לטבע ולנוף הארץ ויגביר את המודעּות לשמירה על הסביבה.
חזרה לראש הדף

מדינת ישראל: נופים פיזיים ונופים אנושיים – טבע וחברה בישראל

היכרות ראשונית עם מפה וזיהוי גבולות מדינת ישראל היום

מדינות שכנות, גבול על תוואי טבעי, גבול מדיני.

מושגים

גבול (מדיני, על תוואי טבעי), מקרא מפה.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

איתור מידע ומיזוג מידע ממקורות שונים על המרחב: מפות, מדרש תמונות, נוף.

ייצוג של תופעה: איך נראה גבול במפה? איך נראה גבול בשטח? הרכב אוכלוסייה בגרף.

הצעות דידקטיות

מפת קיר או מפה מאטלס ישראל:
הפקת מידע ממפה או מ־Google Earth (פיזית; אוכלוסייה): צורה, מקרא (הרכב המידע ומשמעותו).

מפת אילמת וצורת המדינה: הצגת מידע על נושאי הלימוד, מיקום תופעות מרכזיות, צביעה לפי גובה בעזרת מפה פיזית.

השוואה בין שתיים–שלוש מפות לזיהוי שינויים בגבולות המדינה (מהקמתה ועד היום).

נופי הארץ ותופעות פיזיות מרכזיות וייחודיות

רצועות אורך (מישור, שפלה, הר, בקעה), עמקי רוחב, ים המלח, מכתשים, חרמון, מפרץ חיפה, אילת (ונמל ים), אזורי אקלים ים-תיכוני ומדברי, מקורות המים.

מושגים

מקורות מים בישראל (משקעים, מי תהום, מי קולחין, התפלה, כנרת. תשתיות – מוביל המים הארצי).

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

זיהוי רכיבים וקשרים: בדיקת קשרים בין הנוף הפיזי לנוף האנושי והסקת מסקנות

שאילת שאלות ביחס לנופי הארץ (דוגמאות, מי תהום. מכתש, נחל אכזב, נחל איתן)

דיון בערכים ובסוגיות

דיון בטענה: הטבע הוא משמעותי לאדם ולדורות הבאים.

הצעות דידקטיות

מפת קיר או מפה מאטלס ישראל:
הפקת מידע ממפה או מ־Google Earth (פיזית; אוכלוסייה): צורה, מקרא (הרכב המידע ומשמעותו).

מפת אילמת וצורת המדינה: הצגת מידע על נושאי הלימוד, מיקום תופעות מרכזיות, צביעה לפי גובה בעזרת מפה פיזית.

בניית דגם: שולחן חול או תבליט של התופעות הפיזיות המרכזיות של מדינת ישראל, ומיקום היישוב של הלומדים בדגם.

החברה בישראל כחברה רב-תרבותית – היבטים אנושיים מרכזיים, הרכב האוכלוסייה וגודלה במדינה, רב-תרבותיות אתנית ודתית

אוכלוסייה בישראל: יישובים נבחרים לסוגיהם ותפרוסתם במבט־ על, במטרה לעמוד על הסוגיות של: צפיפות לעומת דלילות; אזורי התיישבות כפרית לעומת התיישבות עירונית; ערים חדשות (ערי פיתוח): ירוחם, מגדל העמק, שדרות, מעלות ועוד.

מושגים

אוכלוסייה

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

הפקת מידע והסקת מסקנות: השוואה בין מפות אוכלוסייה לגבי השינויים הדמוגרפיים במרחב הקרוב או במדינה.

 

דיון בערכים ובסוגיות

דיון בטענה: הטבע הוא משמעותי לאדם ולדורות הבאים

הצעות דידקטיות

שימוש בנתונים סטטיסטיים של הלמ"ס לעדכון מספר התושבים, מרכיבי אוכלוסייה ועוד.

חזרה לראש הדף

הכרזת המדינה והעשורים הראשונים

מכ"ט בנובמבר ועד הכרזת המדינה

נימוקים להחלטה, משמעותה, התגובה של היהודים, הערבים והדרוזים, מגילת העצמאות וחשיבותה.

מושגים

מנדט, כ"ט בנובמבר, מגילת העצמאות.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

דיון בערכים ובסוגיות

דיון: דרכים לפתרון סכסוכים (בין עמים ומדינות) ומשמעותן

דיון: הערכים המשתקפים במגילת העצמאות

הצעות דידקטיות

ביקור בהיכל העצמאות. 

הקמת מדינת ישראל: אישים בתחום האומנות, הספרות, הזמר והיצירה.

המציאות לאחר מלחמת העצמאות בחברה היהודית, הערבית והדרוזית

הדגשים המרכזיים בחברות השונות במדינה:

  • בחברה היהודית: החשיבות של הקמת מדינה לעם היהודי.
  • בחברה הערבית: תקופת הממשל הצבאי והשינויים הכלכליים והחברתיים לאחר ביטולו בשנת 1966.
  • בחברה הדרוזית: מעמדה במדינה; האישים שהובילו את היוזמה להשתלבות העדה בחיי המדינה (בצה"ל, בשירות בכוחות הביטחון ובמוסדות המדינה).

מושגים

מלחמת העצמאות (1948), ה' באייר, דוד בן גוריון, זכות אבות, קיבוץ גלויות, דו-קיום

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

הצגת שאלות לגבי השינויים (הדמוגרפיים, המרחביים) ואירועי המלחמה.

דיון בערכים ובסוגיות

שלום כערך התנהגותי להסדרת מחלוקות: האם שלום עושים רק עם אויבים?

דיון: נקודות המבט השונות של היהודים והערבים על אירועי הקמת המדינה

הצעות דידקטיות

עדויות על הקמת המדינה ממקורות שונים (סרטים, סרטונים, תמונות, ראיונות, שירים ועוד), המתמקדים בהצגת השינויים במרחב: אתרים, מקומות, יישובים, אדריכלות, מפעלים, אישים ויחסים בין קהילות.

חזרה לראש הדף

אדם וחברה במדינה: מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית – ערכים וביטויים

אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

ישראל היא מדינתו של העם היהודי, והיא מחויבת לשוויון לכל האזרחים. ביטויים להיבט היהודי במרחב הציבורי: סמלי המדינה, בירה – ירושלים, דגל, שפה, המנון, מועדים לאומיים.

מושגים

חוק השבות, דמוס- עם, אזרח, תושב, רוב ומיעוט, זכויות אדם, חופש ביטוי.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

חשיבה ביקורתית: מתן פרשנות למשמעות הסימבולית של סמלי המדינה ובירת מדינת ישראל (היבט תרבותי, היסטורי, דתי, לאומי ועוד).

העלאת השערות: השפעת שינויים בחוקים ובהחלטות עתידיות של הרשויות על אופייה של המדינה (חוק השבות).

הצעות דידקטיות

קריאת קטעים ממגילת העצמאות: חילוץ ההצדקה הדתית–היסטורית המופיעה במגילה להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, בירור הערכים המופיעים במגילה.

כסף ובולים: ניתוח הסמלים היהודיים, הדמויות והייצוגים האומנותיים השזורים בהם.

דיון בערכים ובסוגיות

דיון: שינויים ותוספות בסמלי המדינה ובחוקיה. 

ערך: חופש הביטוי וגבולותיו.

דו-קיום של קבוצות שונות במדינת ישראל – ביישוב, בסביבה הקרובה ובמדינה: אתגרים והישגים

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

ייצור וארגון מידע על נושא (הרכב האוכלוסייה) בדרכים מגוונות, כמו תרשים, גרף.

דיון בערכים ובסוגיות

בניית טיעון: שונים אבל שותפים במדינה (שווים בזכויות ובחובות).

דיון בדרכים למניעת גזענות ואלימות: דיון בתופעות ופתרונות בדרכי שלום.

הצעות דידקטיות

תעודת זהות: היכרות עם סעיפי תעודת הזהות, חשיבות התעודה.

זכויות האדם והאזרח, חובות האזרח

מושגים

  • זכויות אדם ואזרח: שוויון, חירויות, חופש ביטוי, חופש דת, לבחור ולהיבחר
  • חובות האזרח: ציות לחוק, שירות למען המדינה (צבא, שירות לאומי), אגודה לזכויות האזרח, ארגוני מתנדבים

דיון בערכים ובסוגיות

  • בניית טיעון: המדינה היא שלי לא פחות מהמשפחה שלי (שותפות, סולידריות, אחריות).
  • דיון: מה משותף לנו כאזרחי מדינת ישראל? הזכות לבחור ולהיבחר לכנסת; כולם יכולים להיות מעורבים ומשפיעים מבחינה אזרחית.

חיי החברה במדינת ישראל מוסדרים באופן דמוקרטי באמצעות רשויות שלטון ובאמצעות מוסדות הפועלים לפי חוקים

לבחירת המורה אילו משרדים וחוקים ללמד.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

איסוף מידע ממקורות שונים והערכתו (כמו אתר הכנסת לילדים): לגבי מהות רשויות השלטון ותפקודן; הבחנה בין עובדות לדעות (נאומים, תקשורת – עיתונות, מהדורות חדשות, ראיונות ועוד).

הצגה ושכנוע במגוון אמצעים (טקסט, נאום, שלט, טקסטים ברשת חברתית): בהתאם לנושאים אזרחיים אקטואליים הרלוונטיים ללומד.

הצעות דידקטיות

טיעון: הפיקוח על נבחרי הציבור (שנבחרו על ידִי) הוא הכרח המציאות.

דיון בערכים ובסוגיות

מגוון אמצעים לביקורת על השלטון: תצלומים, יצירות אומנות, סרטים, יצירות ספרות.

רשויות השלטון ותפקידיהן

  • כנסת (כשלטון הנציגים): מחוקקת ומפקחת על הרשויות; חוקים המסדירים נושאים חברתיים (חוקים חברתיים, חינוך, בריאות ורווחה); חוקים המסדירים נושאים כלכליים: תקציב המדינה; מקורות התקציב (מיסים, מכס, יצוא, יבוא, תרומות).
  • הממשלה: הרשות המבצעת קובעת מדיניות ומבצעת באמצעות משרדי ממשלה, כמו משרד החינוך, משרד המשפטים.
  • הרשות השופטת: מיישבת סכסוכים בין בני אדם ובין בני אדם לרשויות השלטון, לאור חוקיה וערכיה של המדינה; בית דין על פי הדת (רבנות ראשית, בית דין שרעי, בית דין דרוזי).

מושגים

עיר בירה, הפרדת רשויות, איזונים ובלמים בין רשויות, מבקר מדינה , בית דין על פי הדת (רבנות ראשית, בית דין שרעי, בית דין דרוזי).

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

העלאת מגוון נקודות מבט לפני החלטה: יכולת "להיכנס לנעליו של האחר" בסוגיות המעוררות פערים ומחלוקות וכן בהחלטות ממשלה. לדוגמה: תקציב המדינה (תיעדוף החלוקה של התקציב); חוק חינוך חובה; חוק זכויות הילד.

חופש דת: הביטוי בחקיקה ובשטח, הקמת מבנים המאפשרים את מימוש הזכות לפולחן.

הצעות דידקטיות

אתר הכנסת לילדים: ביקור באתר במרשתת. שימוש במידע, בסרטונים ובפעילויות בנושא תפקידי הכנסת.

סימולציה: תהליך חקיקת חוק (בכיתה): ניסוח הצעה, דיון, הצבעה ופרסום

אזרחות פעילה: ניסוח פנייה לרשויות השלטון המרכזי כדי להציג ביקורת לשיפור ולתיקון חיי היום־יום, תוך זיהוי קבוצות וארגונים המעלים על נס נושאים הקרובים לליבם של התלמידים (יד שרה, עזר מציון, תנו לחיות לחיות, לתת. ארגוני נכי ישראל, התארגנויות ביישוב...) פעילות בהתאם לפנייה (התנדבות בארגונים הנ"ל).

מוסד הנשיאות, נשיאי ישראל

דיון בערכים ובסוגיות

  • בניית טיעון: "בית הנשיא [...] הוא ביתו של העם בישראל" (מאתר בית הנשיא).

כוחות ביטחון פנים וביטחון חוץ (צה"ל, משטרה, מכבי אש)

הערות והמלצות

הערכים הבאים לידי ביטוי בטקסים הלאומיים המרכזיים: יום הזיכרון לחללי צה"ל וחללי פעולות האיבה; יום העצמאות; יום הזיכרון ליצחק רבין ז"ל.

שינויים בהתנהגות כלכלית לאורך זמן במדינת ישראל (חינוך פיננסי)

שינויים בענפי הכלכלה מִקום המדינה ועד היום – מחקלאות ותעשייה למדינת הייטק, הקשר בין תהליכי הגלובליזציה לענפי התעסוקה במדינה והשפעתם על הרגלי הצריכה.

מושגים

המועצה הישראלית לצרכנות, הרשות להגנת הצרכן, זכויות הצרכן בחקיקה, גלובליזציה, תוצרת ישראלית – כחול לבן.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

הצעות דידקטיות

סקר: שינויים במבנה שוק העבודה – מקצועות שנעלמו מול מקצועות שהתפתחו.

דיון: העדפת תוצרת כחול לבן בעידן הגלובליזציה.

דיון בערכים ובסוגיות

שיקולי דעת בשימוש בכספי המדינה, כמו חינוך, בריאות, ביטחון, רווחה.

דיון ב, מיון: שמות חוקים המגינים על האדם או על הטבע, מיונם ומשמעותם.

חזרה לראש הדף

תמורות והישגים בתחומי חיים שונים מִקום המדינה ועד היום

מבט־על משווה – 1948–2020

שינויים בתחומי החיים במהלך שנות המדינה ועד היום.

מושגים

גלעין ושוליים.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

חילוץ מידע: איתור וזיהוי מידע ממפות נושאיות וממקורות ויזואליים שונים (תמונות, עיתונות, תצלומי אוויר).

השוואה והסקת מסקנות בעזרת מקורות מידע (טקסטים, מפות), כדי לעמוד על שינויים.

הערכת מידע (קביעת קריטריונים לבחינת מהימנות המידע) מטקסטים מגוונים וממקורות אחרים (תמונות, מפות, אתרי מידע ברשת).

דיון בערכים ובסוגיות

מתן כבוד לקבוצות השונות במרחב המדינה

טיעון: לכל אזרח במדינה יש אחריות להתפתחותם של המדינה ושל החיים בה

דיון: הכלים שלי כאזרח ישראלי להתמודד עם האתגרים שהשינויים מציבים בפניי (פנייה לרשויות, הפגנות, רשתות חברתיות ועוד).

הצעות דידקטיות

מפגש: בקבוצות שונות בחברה הישראלית, מאורחים לשותפים במדינה

דמויות מרכזיות: בחירת דמויות שונות כדי להדגים את תרומתם של האישים לשינויים שעברה המדינה

ייצוג תוצר הלמידה בדרכים מגוונות: מצגת, סרטון, דגם.

תמורות בגודל אוכלוסיית המדינה ובהרכבה – היבטים כמותיים או היבטים היסטוריים

סיפורי העליות: גל העלייה של שנות ה־50; גלי העליות של שנות ה־90 – רוסיה, אתיופיה וקהילות נוספות.

מושגים

עלייה, ריבוי טבעי.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

הערכת מידע (קביעת קריטריונים לבחינת מהימנות המידע) מטקסטים מגוונים וממקורות אחרים (תמונות, מפות, אתרי מידע ברשת).

דיון בערכים ובסוגיות

דיון: ההתפתחויות והשינויים (מיקום תשתיות, פיתוח תעשיות, שימושי קרקע, בנייה לגובה וכו') נמצאים לעיתים במתח ולעיתים בהשלמה (משקפים שיקולים תרבותיים–כלכליים–פוליטיים), ויש לקיים עליהם שיח.

הצעות דידקטיות

ניתוח גרפים לצורך זיהוי מגמות מרכזיות בשינויים בגודל האוכלוסייה במדינה

הפקת מידע בעזרת גרפים שונים ונתונים מהלמ"ס, המתארים את השינויים בגודל האוכלוסייה ובהרכבה

ייצוג תוצר הלמידה בדרכים מגוונות: מצגת, סרטון, דגם.

פריסת הישובים, מאפייניהם והתפתחותם במרחב המדינה בהתאם לקבוצות האתניות

ערבים ויהודים, עדות דתיות: נוצרים, דרוזים, מוסלמים.

מושגים

קבוצות על פי השתייכות דתית (יהודי, מוסלמי, דרוזי, נוצרי).

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

חילוץ מידע: איתור וזיהוי מידע ממפות נושאיות וממקורות ויזואליים שונים (תמונות, עיתונות, תצלומי אוויר).

השוואה והסקת מסקנות בעזרת מקורות מידע (טקסטים, מפות), כדי לעמוד על שינויים.

זיהוי רכיבים וקשרים בין יישובים ותשתיות במרחב ומשמעותם.

דיון בערכים ובסוגיות

דיון: ההתפתחויות והשינויים (מיקום תשתיות, פיתוח תעשיות, שימושי קרקע, בנייה לגובה וכו') נמצאים לעיתים במתח ולעיתים בהשלמה (משקפים שיקולים תרבותיים–כלכליים–פוליטיים), ויש לקיים עליהם שיח.

הצעות דידקטיות

אתרים ומקומות לפי לוח השנה הישראלי (הר הרצל, נצרת, נביא שועייב, תל חי).

שיח ושיג (דיבייט): דיון פומבי (שימוע, משפט, שיתוף ציבור) על סוגיות פיתוח שנמצאות במחלוקת.

חידון: זיהוי אתרים ושינויים.

השינויים במרחב – הצלחות ואתגרים כלכליים–חברתיים

לבחירה: 3–4 נושאים

  1. תמורות בתשתיות התחבורה והאנרגיה
  2. תמורות בתשתיות המים בישראל.

מושגים

כביש 6 (אגרה), המוביל הארצי, התפלה, מי קולחין.

הערות והמלצות

חקר (למשל בקבוצות בשיטת הג'יקסו): בחינה של סוגיה בהתפתחות המדינה והערכתה (הצלחות, התמודדות, אתגרים).

מושגים

גז טבעי, אנרגיית שמש, קיימות, מגוון ביולוגי, שטחים פתוחים, טיפול בפסולת.

מיומנויות, ערכים, הערות והמלצות

דיון בערכים ובסוגיות

שימור מול פיתוח: השלכות הפיתוח על הסביבה.

הערות והמלצות

חקר (למשל בקבוצות בשיטת הג'יקסו): בחינה של סוגיה בהתפתחות המדינה והערכתה (הצלחות, התמודדות, אתגרים).

מהמחרשה לטפטפת; צמצום שטחי חקלאות, יבוא ויצוא של תצרוכת חקלאית.

מושגים

הדברה ביולוגית, חקלאות הידרופונית.

הערות והמלצות

חקר (למשל בקבוצות בשיטת הג'יקסו): בחינה של סוגיה בהתפתחות המדינה והערכתה (הצלחות, התמודדות, אתגרים).

מתעשייה עתירת ידיים עובדות לתעשייה עתירת ידע (הייטק); שינויים בפריסת המסחר.

מושגים

תעשייה מסורתית, פארקי תעשייה, תעשייה כחול–לבן.

מיומנויות, ערכים, הערות והמלצות

דיון בערכים ובסוגיות

בניית טיעון: יש להעדיף תוצרת כחול לבן על פני תוצרת מיובאת.

הערות והמלצות

חקר (למשל בקבוצות בשיטת הג'יקסו): בחינה של סוגיה בהתפתחות המדינה והערכתה (הצלחות, התמודדות, אתגרים).

מרחב הפנאי ואתרי מורשת, תרבות וספורט; מוסדות אירוח לסוגיהם השונים.

מושגים

שמורות טבע וגנים לאומים, אתרי מורשת, אתרי מורשת עולמית, מרכזים מסחריים מחוץ לעיר, קניון.

הערות והמלצות

חקר (למשל בקבוצות בשיטת הג'יקסו): בחינה של סוגיה בהתפתחות המדינה והערכתה (הצלחות, התמודדות, אתגרים).

  1. שירותים- חינוך, בריאות, חברה ורווחה
  2. תיירות- מוסדות אירוח לסוגיהם השונים

הערות והמלצות

חקר (למשל בקבוצות בשיטת הג'יקסו): בחינה של סוגיה בהתפתחות המדינה והערכתה (הצלחות, התמודדות, אתגרים).

חזרה לראש הדף

התהליכים המתקיימים במדינה היום ישפיעו על עתידה של ישראל

אקטואליה מרחבית וחברתית

  • שימור מול פיתוח; התחדשות עירונית; שמירה על שטחים פתוחים; משאבים: ים, חופי הים, ים המלח.
  • אתגרים חברתיים: התמודדות עם גלובליזציה והרגלי צריכה; גלעין ושוליים; נגישות לשירותים, תשתיות תחבורה.
  • אתגרים סביבתיים: אסונות טבע; משבר האקלים; נזקים סביבתיים משמעותיים והתמודדות עימם.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

חילוץ: העקרונות, הערכים או המדיניות שהובילו ליצירת התופעה האקטואלית

דיון בערכים ובסוגיות

אחריות לסביבה ולפיתוח מקיים.

הצעות דידקטיות

ניבוי וחיזוי: כיצד ייראה היישוב שלי בעוד 50 שנה, לנוכח התהליכים וההחלטות היום?