תוכנית הלימודים 'מולדת, חברה ואזרחות' מיועדת לתלמידי מערכת החינוך בכיתות ב–ד בכלל בתי הספר היסודיים – יהודיים (ממלכתי, ממלכתי דתי), ערביים ודרוזים.
שם התוכנית – מולדת, חברה ואזרחות – מבטא באופן תמציתי את מהות התוכנית ואת הערכים שעליהם היא מושתתת:
המושג מולדת, על מרכיביו הגאוגרפיים–חברתיים–תרבותיים–דתיים, המורשתיים, הרגשיים וההיסטוריים, הוא מוקד התוכנית, והוא משולב בנושאים ובערכים המתחייבים בלימודי מולדת – חברה ואזרחות. אלה נבנים בהדרגתיות במהלך הלימוד בכיתות ב–ד ומשמשים תשתית להמשך הלימודים. התוכנית היא בין-תחומית ומשלבת רעיונות, עקרונות, מושגים ותכנים מתחומי דעת רלוונטיים, תוך קישורם לסביבות החיים של הלומדים: גאוגרפיה, אקולוגיה, סוציולוגיה, היסטוריה וכלכלה.
התוכנית בנויה על שתי אבני יסוד: היא מציבה מכנה משותף לכלל הלומדים, אך מאפשרת ביטוי לייחודיות של קבוצות האוכלוסייה השונות בחברה הישראלית.
תוכנית הלימודים מיועדת לשתי שעות הוראה שבועיות, בסך של שישים שעות שנתיות, לכל אחת משכבות הגיל.
הוועדה המייעצת למקצוע 'מולדת, חברה ואזרחות' ו'גאוגרפיה – אדם וסביבה' הנחתה את ועדת התוכנית לעדכן את התוכנית 'מולדת, חברה ואזרחות' משנת תשס"ג ולארגנה מחדש (מצורף קישור).
לאור זאת, התוכנית מבוססת על תוכנית הלימודים משנת תשס"ג (2002), תוך עדכון התכנים והמיומנויות בכל שכבות הגיל וארגונם מחדש.
השינויים בתוכנית נבעו מכמה סיבות:
- הצורך לשלב נושאים חדשים ולעדכן נושאים קיימים, בהתאם להתפתחות בתחומי הדעת.
- הצורך להטמיע בתוכנית את מדיניות המשרד בקשר לדמות הבוגר, פיתוח לומד עצמאי והכשרתו למיומנויות המאה ה־21 המקדמות.
- הצורך להציג את אופן השילוב של אמצעי ההוראה המעודכנים ויצירת סביבה לימודית המקדמת אוריינות דיגיטלית.
- הצורך להעמיק את העיסוק בנושא המולדת באמצעות הכרת המרחב הישראלי, בדגש על יחסי אדם, חברה וסביבה.
- הקושי ביישום הוראה בין-תחומית בתוכנית הקיימת, בשל המבנה המורכב שלה (מודלות, צירים).