מפרט התכנים לכיתה ב'

חזרה

אני ומשפחתי בבית ובסביבה הקרובה

תוכנית הלימודים במולדת, חברה ואזרחות לכיתה ב תתמקד בהכרת הבית והמרחב הקרוב, על בסיס היכרותו האינטימית של הילד עם ביתו ועם סביבתו הקרובה. המטרה היא להבנות תחושת שייכות וזהות אישית וחברתית למשפחה, לחברים בכיתה ולקהילה הקרובה. התוכנית עוסקת בהכרת הבית והמרחב הקרוב, בסיפור המשפחתי ובסיפורן של משפחות אחרות בסביבה הקרובה, ובזיהוי השינויים בהן לאורך זמן. התוכנית מזמנת היכרות עם המערכת החברתית במשפחה, בכיתה ובקהילה, בדגש על אופן ההתנהגות בסובלנות בקהילה ובחברה בכלל. כמו כן התוכנית מתייחסת למערכות המסדירות את ההיבטים הפיננסיים של מערך החיים בבית ובסביבה.

במהלך הלמידה התלמידים ייחשפו למרכיבים השונים של הסביבה הקרובה וליחסי הגומלין בין האדם לסביבתו (האנושית והטבעית), וכן לאופן שבו הסביבה בנויה (הבית, הסביבה הקרובה) ומשקפת את התרבות.

יחידה זו מזמנת טיפוח ערכים במישור האישי, המשפחתי והקהילתי, כמו כיבוד הורים וכבוד לאחר באמצעות הכרת תולדות המשפחה ורצף הדורות שלה, וכן באמצעות היכרות עם המורשת התרבותית שלה, תוך לימוד הסיפורים המשפחתיים. היכרות עם סיפורים של משפחות אחרות מאפשרת לבחון את התרומה המצטברת שלהם להמשכיות היישוב והחברה בארץ ולהעריכה.

התלמיד:

1. יכיר את ביתו ויבין שהוא מרכיב משמעותי בהבניית הזהות והשייכות האישית שלו למקום.
2. יבחן את השינויים בביתו ובמרחב הקרוב אליו לאורך זמן, יבין את הסיבות לשינויים, את הדילמות ששינויים אלה מציבים, ואת משמעותם לחייו ולחיי משפחתו.
3. יכיר את סיפור משפחתו ואת סיפורן של משפחות אחרות בסביבתו הקרובה כבסיס לזיהוי קבוצות השייכות שלו לחברה ולמולדת.
4. יכיר מושגי יסוד בשיח הכלכלי המשפחתי, ויפַתֵח מודעות לצרכנות נבונה תוך הבנת ערך האחריות.
5. יבין שֶחוּקים, כללים והסכמות מסדירים את התנהגות האדם בחברה, וישאף לפתור מחלוקות בדרכי שלום.
6. יבין את חלקו ואת אחריותו בשמירה על הבית ועל הסביבה.

חזרה לראש הדף

הבית וסביבתו

מאפייני בית המגורים והסביבה הקרובה, התופעות האנושיות במרחב

  • סוגי בתים (אוהל, בתים רב-קומתיים, גורדי שחקים, בתים פרטיים ועוד)
  • צמחייה בסביבה הקרובה 
  • תשתיות – אל הבית ובסמוך לבית – רחובות, רשתות תחבורה, מים, תקשורת ועוד

מושגים

סוגי בתים (צמודי קרקע; רבי קומות ועוד), תשתיות

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

איסוף נתונים, מיון והשוואה (תצפית, רישום, איור, צילום של הנוף).

זיהוי קשר בין רכיבים בסביבה: בדיקה של יחסי הגומלין המתקיימים בין תופעות טבעיות ואנושיות.

איסוף נתונים, מיון והשוואה (תצפית, רישום, איור, צילום של הנוף).

זיהוי קשר בין רכיבים בסביבה: בדיקה של יחסי הגומלין המתקיימים בין תופעות טבעיות ואנושיות.

דיון בערכים ובסוגיות

אחריות: התפקיד שלי בעיצוב המרחב ובשמירה על הבית ועל סביבתו.

הצעות דידקטיות

למידה חוץ כיתתית: סיור בסביבה הקרובה להכרת התופעות.

יחידות נוף בולטות (תבליט)

זיהוי התופעות בקרבת בית המגורים והיישוב.

מושגים

הר, עמק מישור, רמה , שימושי קרקע, תפרוסת התופעות הטבעיות והאנושיות

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

איסוף נתונים, מיון והשוואה (תצפית, רישום, איור, צילום של הנוף).

זיהוי קשר בין רכיבים בסביבה: בדיקה של יחסי הגומלין המתקיימים בין תופעות טבעיות ואנושיות.

 

דיון בערכים ובסוגיות

אחריות: התפקיד שלי בעיצוב המרחב ובשמירה על הבית ועל סביבתו.

הצעות דידקטיות

חקר שם הרחוב שלי: שם משקף תקופה, משקף תרבות, משקף יחס למרחב.

חזרה לראש הדף

השינויים בבית ובסביבה הקרובה

שינויים המתרחשים בבית ובסביבה הקרובה

הסיבות להם, השפעותיהם ודרכי ההתמודדות איתם.

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

שאילת שאלות או סקר על השינויים במרחב הקרוב, תרבות, צרכים ומדיניות.

איתור מידע ומיזוג: תמונות ופרטי מידע כתובים על השינויים שהתרחשו במרחב

 

דיון בערכים ובסוגיות

התחשבות בזולת: שינויים פיזיים ואנושיים המתרחשים במרחב הקרוב עלולים ליצור מתח בין ערכי הפרט לצורכי החברה או לערכיה.

הצעות דידקטיות

הכנת תרשים או דגם של שינויים הקיימים או רצויים במרחב הקרוב ובסביבה

שינויים שהתרחשו ומתרחשים בבית ובסביבה הקרובה של הילדים והסיבות להם

  •  שינויים בבית המגורים (הרחבה, מעבר דירה)
  • שינויים במשפחה (הולדת אח או אחות)
  • שינויים במרחב הציבורי הקרוב לבית המשקפים צרכים ומדיניות (תשתיות, שטחים פתוחים וגני משחקים)
  • מבנים המשקפים תרבות (בית כנסת, בית תרבות, בנק, קניון).

מושגים

שטחים פתוחים,שטח בנוי, ריאות ירוקות, טבע עירוני, רשות הרבים

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

העלאת מגוון נקודות מבט: השינויים במרחב הקרוב והשפעותיהם על החיים במרחב, לטוב ולע

דיון בערכים ובסוגיות

התחשבות בזולת: שינויים פיזיים ואנושיים המתרחשים במרחב הקרוב עלולים ליצור מתח בין ערכי הפרט לצורכי החברה או לערכיה.

הצעות דידקטיות

הצגת חלופות לאתגרים ולפתרונות (סרט, מצגת, הרצאה, צילומים, פאנל).

צפייה ביקורתית בפרסומות כדי לעודד צרכנות נבונה

חזרה לראש הדף

הבית והחברה בסביבה הקרובה

קבוצות ההשתייכות הקרובות

  • אני ומשפחתי 
  • חברת הילדים בכיתה כמערכת חברתית 
  • שינויים בהרכב הכיתה ויחס לילדים חדשים 
  • תושבי השכונה
  • החברים בקהילה.

מושגים

קבוצת השתייכות, משפחה גרעינית, משפחה מורחבת

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

גיבוש קריטריונים להשוואה בין הקבוצות השונות (גודל משפחה, ארץ מוצא, ותק) וזיהוי המגוון

דיון בערכים ובסוגיות

השוויון הוא ערך חשוב, אך במציאות יישומו נתקל באתגרים (אפליה, התחשבות, הגינות).

 כבוד: הכבוד לאחר וקבלת השונה (ולא חרמות) הם מרכיבים בסיסיים בחברה

הצעות דידקטיות

התמודדות עם בעיות או מחלוקות ופתרונן בדרכי שלום: משחק תפקידים

התא המשפחתי כמערכת חברתית

  • המשותף לכל המשפחות והמייחד כל משפחה 
  • מקום הפרט במערכת החברתית במשפחה 
  • היחסים בין בני המשפחה 
  • זכויות וחובות 
  • שינויים שהתרחשו במשפחה.

מושגים

זכויות וחובות במשפחה

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

גיבוש קריטריונים להשוואה בין הקבוצות השונות (גודל משפחה, ארץ מוצא, ותק) וזיהוי המגוון

הצעות דידקטיות

התמודדות עם בעיות או מחלוקות ופתרונן בדרכי שלום: משחק תפקידים

כיבוד הורים, כבוד האדם וכבוד הילד

  •  אני ומשפחתי 
  • חברת הילדים בכיתה כמערכת חברתית 
  • שינויים בהרכב הכיתה ויחס לילדים חדשים 
  • תושבי השכונה
  • החברים בקהילה.

מושגים

קבוצת השתייכות, משפחה גרעינית, משפחה מורחבת

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

שאילת שאלות והעלאת אפשרויות: עיון במגילת זכויות הילד; גריעת זכויות מהמגילה והוספתן

דיון בערכים ובסוגיות

כבוד: הכבוד לאחר וקבלת השונה (ולא חרמות) הם מרכיבים בסיסיים בחברה

הצעות דידקטיות

התמודדות עם בעיות או מחלוקות ופתרונן בדרכי שלום: משחק תפקידים

חוקים, כללים והסכמות המסדירים את התנהגות האדם במרחב

מושגים

ועד בית, תקנון כיתה, חוקי עזר, תקנות שכונתיות

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

חשיבה ביקורתית – העלאת אפשרויות לזכויות נוספות

דיון בערכים ובסוגיות

ערך העבודה: האמנם העבודה נועדה רק לרווחה כלכלית?

התנהגות כלכלית במשפחה ובסביבה הקרובה (חינוך פיננסי)

  • כסף (תפקידו של הכסף, ה'גלגולים' שהכסף עבר, איך משיגים כסף).
  • אמצעי התשלום השונים (מזומן, כרטיס אשראי, תשלום דיגיטלי).
  • מקורות כלכליים של המשפחה (עבודה).
  • התמודדות עם משאבים מוגבלים (דמי כיס).
  • שינויים בתעסוקה במשפחה והשפעתם עליה.

מושגים

כסף, תקציב (הכנסות והוצאות), חיסכון, צרכנות נבונה, השוואת מחירים, זכויות הצרכן בחקיקה, משלח יד

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

דיון בערכים ובסוגיות

דיון בטענה: דחיית סיפוקים היא גורם חשוב לצרכנות נבונה (דחיית סיפוקים מול לחץ חברתי)

הצעות דידקטיות

הקמת חנות וסימולציה של תפקידים ושימוש בתקציב (דמי כיס) בצורה נבונה

חזרה לראש הדף

סיפור תולדות המשפחה שלי ומשפחות אחרות בראי תולדות ארץ ישראל

סיפורי המשפחה הגרעינית והמורחבת

  • ארץ מוצא
  • מניעים להגירה או לעלייה (תפיסות דתיות, תרבותיות והיסטוריות, תפיסות כלכליות)
  • אופן העלייה; התיישבות בארץ
  • שינויים שהתרחשו במשפחה הגרעינית והמורחבת לאורך זמן
  • סיפור משפחות על הקמת המדינה ואחריה*

מושגים

עלייה, תעודת זהות או דרכון, ארץ מוצא, חמולה

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

הפקת מידע
מדרש תמונה, מפה, חפץ

דיון בערכים ובסוגיות

כיבוד ערכי מורשת
איך הסיפור המשפחתי הרב-גוני תורם לכיבוד ערכי מורשת (מכנה משותף, מסורות ייחודיות)?

הצעות דידקטיות

הקמת תצוגה: כלים, לבוש, מסורות, חגים, שירים וכלי נגינה


ייצוג הנושא בדרכים מגוונות: הכנת עץ משפחתי, סרטון, ראיונות, ציר משפחתי כיתתי


למידה מחוץ לכיתה: ביקור במוזאון אתנוגרפי או במוזאון עירוני (היסטורי).

* הכוונה למקד את הדיון בחיי המשפחה, הקהילה (מגורים, חיי יום-יום, נדודים, פרנסה וכו'). כמובן שאפשר להתייחס לחוויות ולאירועים מרכזיים לנוכח הכרזת המדינה ולאירועים נוספים, בעדיפות לאירועים בסביבה הקרובה לתלמיד וליישוב שלו.

סיפורי משפחות בכיתה

  • ארץ מוצא
  • מניעים להגירה או לעלייה (תפיסות דתיות, תרבותיות והיסטוריות, תפיסות כלכליות)
  • אופן העלייה; התיישבות בארץ
  • שינויים שהתרחשו במשפחה הגרעינית והמורחבת לאורך זמן
  • סיפור משפחות על הקמת המדינה ואחריה

מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות

מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה

ריאיון

הצעות דידקטיות

מפגש בין-דורי בכיתה