מפרט התכנים לכיתה ג'
חזרההיישוב שלי ויישובים אחרים במדינה
הכרת היחידה המרחבית של הבית והסביבה הקרובה (בכיתה ב) פיתחה אצל התלמיד תחושת שייכות למשפחה, לחברה ולסביבה הקרובה, וכן היכרות עם יחסי הגומלין בין האדם לסביבתו.
ביחידה זו נרחיב את ההיכרות, ונתמקד ביישוב וביישובים שנמצאים בקרבתו. נלמד על מכלול המרכיבים החברתיים והתרבותיים שבו ועל המערכות השונות המארגנות אותו.
חשיפת התלמידים למגוון היישובים והאירועים בארץ ישראל תסייע בגיבוש תפיסה בדבר חשיבותם של אלה להקמת המדינה ולהתפתחותה. החשיפה תיעשה בראייה רב תרבותית, תוך הדגשת המאפיינים הייחודים של כל חברה: היהודית, הערבית והדרוזית.
התוכנית מציעה חמישה נושאי חובה, שמתוכם יבחרו המורים יבחרו עד ארבעה נושאים לפי שיקול דעתם ולפי הרלוונטיות שלהם ללומדים בכיתתם (יישובים קרובים, דמויות ומשפחות שהיו מעורבות בבניית יישובים, אירועים על פי לוח השנה או טיול מתוכנן לאזור).
בשל גילם הצעיר של הלומדים אין הכוונה לעסוק בלימוד שיטתי של אירועים, תאריכים ותהליכים ברצף כרונולוגי–היסטורי–גאוגרפי. הלימוד יתמקד בפרקים נבחרים ובסיפורים (מרכיבי הסיפור: דמויות מרכזיות, התייחסות למקום ולזמן, הצגת עלילה, הצגת הדרמה או הקונפליקט והקשיים, הצגת התוצאה, החשיבות והתרומה של האירוע).
יחידה זו מזמנת טיפוח ערכים במישור החברתי–תרבותי, כמו ערבות הדדית ונתינה, תוך היכרות עם אורח החיים והתרבות של החברה ביישוב שבו חיים הלומדים וביישובים אחרים בסביבתו בתקופות שונות. בדרך זו יטפחו הלומדים יחס של הבנה והערכה לאתגרים ולהישגי האנשים ביישוב ובארץ.
התלמיד:
- יבחן את יחסי הגומלין בין המרכיבים הפיזיים והאנושיים ביישוב ובמרחב הקרוב, ויבין כי הם מרכיב משמעותי בהבניית הזהות והשייכות האישית שלו למקום.
- יזהה את השינויים ביישוב ובמרחב הקרוב לאורך זמן. הוא ידע להסביר את הסיבות לשינויים, את השפעתם על התושבים ביישוב ואת הדילמות שהשינויים מציבים.
- יכיר את סיפור היישוב, את סביבתו ואת האוכלוסייה שבו כבסיס לזיהוי קבוצות השייכות והגדרת שייכותו לחברה ולמולדת, תוך טיפוח כבוד וסובלנות למגוון האוכלוסיות ביישוב.
- יכיר את סיפורי הראשונים כחלק מבניית הסיפור האישי והסיפור הקולקטיבי וכחלק מבניית הזהות האישית והחברתית.
- יבין שהרשות המקומית פועלת על פי ערכים ועקרונות דמוקרטיים ויתנהג לאורם.
- יכיר את החוקים, את הכללים, את ההסכמות ואת המוסדות המסדירים את אורח החיים ביישוב.
- יכיר מושגי יסוד בכלכלת הרשות המקומית ויבין את השפעתם על היישוב ועל תושביו.
- יבין את חשיבות השמירה על הסביבה ביישוב ובמרחב הקרוב ואת אחריותו על מרחבים אלה.
נושאים בתוכנית הלימודים
אדם וטבע ביישוב ובסביבה הקרובה
תופעות אנושיות
- שכונות
- אזורי בילוי
- שטחים פתוחים
- מרכזי מסחר
- אזורי תעשייה (שימושי קרקע)
- מבני ציבור
מושגים
שטחים פתוחים
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
מיון התופעות בשכונה לקבוצות (אנושיות, טבעיות); מתן שם לכל קבוצה ונימוק שיטת המיון.
הצגת מידע על התופעות במגוון אמצעים (תרשים, דגם, תמונות, סרט).
דיון בערכים ובסוגיות
התחשבות (אחווה): ארגון המרחב נעשה תוך התחשבות בצורכי הקהילה והפרט (מיקום בית הכנסת, מרכז מסחרי, הנגשה לצרכים מיוחדים...).
הצעות דידקטיות
שימוש באמצעים טכנולוגיים כדי להביא לכיתה תופעות לקראת מיון וניתוח.
תופעות טבעיות ואקלימיות
בולטות במרחב היישוב והסביבה (הרים וגבעות, מישורים, נחלים, עמקים).
מושגים
שימושי קרקע
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
חשיבה ביקורתית
מיון התופעות בשכונה לקבוצות (אנושיות, טבעיות); מתן שם לכל קבוצה ונימוק שיטת המיון.
הצגת מידע על התופעות במגוון אמצעים (תרשים, דגם, תמונות, סרט).
הצעות דידקטיות
- שימוש באמצעים טכנולוגיים כדי להביא לכיתה תופעות לקראת מיון וניתוח.
- סיור בסביבה הקרובה לבית הספר להכיר ולאסוף נתונים על תופעות אנושיות וטבעיות והשפעתן על אורח החיים
ארגון המרחב
בזיקה לתופעות האנושיות והטבעיות (היבטים חברתיים, כלכליים, טופוגרפיים, דתיים ואחרים).
מושגים
שימושי קרקע
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
שאילת שאלות על אופן ארגון התופעות במרחב (מיקום).
דיון בערכים ובסוגיות
התחשבות (אחווה): ארגון המרחב נעשה תוך התחשבות בצורכי הקהילה והפרט (מיקום בית הכנסת, מרכז מסחרי, הנגשה לצרכים מיוחדים...)
הצעות דידקטיות
שימוש באמצעים טכנולוגיים כדי להביא לכיתה תופעות לקראת מיון וניתוח.
אדם וחברה ביישוב ובסביבה ויחסי הגומלין ביניהם
שינויים המתרחשים במרחב וביישוב והשפעתם על חיי התושבים
שינויים לטווח קצר (למשל לצורך תיקון או שדרוג תשתיות) ולטווח ארוך.
מושגים
שימושי קרקע: מגורים, מסחר, תעשייה, שירותים, שטח פתוח
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי תופעות במרחב השכונתי: תצפית ממוקדת
הפקת מידע, מיזוג מקורות (תצלומים, תצלומי לוויין) והצגתם בדרכים מגוונות: מילים, איור, צילום, Google Earth- גוגל ארץ
התמצאות במרחב: הדגמת התופעות בעזרת Google Earth, Google Street View.
זיהוי רכיבים וקשרים: שינויים במרחב והשפעתם על התושבים
דיון בערכים ובסוגיות
אחריות: מקומי בעיצוב המרחב ובשמירה על היישוב ועל סביבתו
הצעות דידקטיות
למידה חוץ כיתתית: יציאה לסיור קצר בשכונה להכרת התופעות; הבחנה בין שימושי קרקע שונים.
שיקולים לשינויים במרחב האנושי והשלכותיהם
תרבותיים, חברתיים, כלכליים. הדגשת אחריות האדם לשמירה על הסביבה מתוך גישת קיימות.
מושגים
תכנון עירוני, קיימות, אקטיביזם סביבתי
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי רכיבים וקשרים: שינויים במרחב והשפעתם על התושבים
מחשיבה ביקורתית לאקטיביזם ותרומה לחברה: ניסוח טענות והצגת פתרונות אפשריים ליישום על ידי הלומדים.
דיון בערכים ובסוגיות
כבוד למורשת מול אילוצי התקופה: הרס מרחב היסטורי לטובת פיתוח היישוב, לעומת שימור המרחב ושימוש בו כמוזאון
אחריות: מקומי בעיצוב המרחב ובשמירה על היישוב ועל סביבתו
הצעות דידקטיות
דיון: יתרונות וחסרונות; התמודדות התושבים עם השינויים;
ארגון המערכת היישובית והאזרחית
מבנה ארגוני של השלטון המקומי, שירותי הרשות, חוקים המעצבים את תרומת הפרטים לחברה.
מושגים
רשויות מקומיות, חוקי עזר
מיומנויות, ערכים, הערות והמלצות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
זיהוי קשרים - בין התפקוד של המבנה לצורתו (מוסד שמקבל קהל צריך לאפשר נגישות; חללים מרכזיים להתכנסות וכו'
ערכים
כיבוד שלטון החוק ציות מתוך הסכמה. טענה: החוק מגן, אבל גם מגביל אותי.
הערות והמלצות
בדיקת נגישות עירונית – למוסדות, למתקנים ולשירותים (ייצור מפת נגישות).
מפגש עם נציג הרשות
אבחנה בין השירותים שהרשות נותנת ובין שירותים אחרים (בנק, חנויות, קניון).
הכנסות (תושבים, מוסדות וכו') והוצאות: התקציב היישובי – הכנסות, הוצאות וחיסכון. מוסדות כלכליים ושירותים ביישוב – בנק.
מושגים
ארנונה
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
- אקטיביזם סביבתי: מבצע ניקיון השטח הציבורי הסמוך לבית הספר, דוגמאות להוצאות ולהכנסות של היישוב.
- שיקולי דעת בשימוש בכספי ציבור: עיון וניתוח משותף של תקציבי עירייה (עוגת התקציב).
- חובות וזכויות, אחריות התושבים.
- יכולת התושבים להשפיע (בחירות, הפגנות, תקשורת מקומית).
- בקרת התפקוד של הרשות (מבקר העירייה, תקשורת מקומית).
מושגים
נגישות לציבור (מוקד עירוני), חובות הפרט, חוקים עירוניים
ערכים
- כיבוד שלטון החוק ציות מתוך הסכמה. טענה: החוק מגן, אבל גם מגביל אותי.
- שוויון וחירות (שיתוף ומעורבות): שיתוף הציבור בתכנון היישוב
- קבוצות האוכלוסייה ביישוב, מיקומן ומאפייניהן.
- קשרים בין קהילות בתוך היישוב.
- התמודדות עם מחלוקות ביישוב
- חברת הילדים ביישוב כמערכת חברתית (חוגים, פעילויות בית ספריות).
מושגים
הסדרים והסכמות, דו קיום
מיומנויות, ערכים, הערות והמלצות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
ייצוג מידע על מגוון האוכלוסיות (דיאגרמות, פאי, דגם).
התנהלות חברתית – ניהול קונפליקטים בין מגוון האוכלוסיות ביישוב ובסביבה: (דתיים–חילוניים, צעירים–מבוגרים, ותיקים–עולים). מציאת פתרונות מיטביים תוך שיתוף פעולה ופשרות.
ערכים
נתינה: ביטויים מגוונים של נתינה לפרט ולקהילה.
ערבות הדדית
כבוד והתחשבות בשונה: לדוגמה, בניית מוסד לילדים עם צרכים מיוחדים בשכונה, מול התנגדות התושבים כי אינם רוצים כאלה בקרבתנו (nimby).
כבוד: לקבוצות השונות ביישוב ובסביבתו.
שלום: פתרון מחלוקות בדרכי שלום.
הערות והמלצות
איסוף מידע באמצעות סקר, ריאיון או כל מקור מידע אחר בקשר למגוון האוכלוסיות ביישוב שלי (הכנת תעודת זהות).
מפגשים בין נציגי אוכלוסיות שיש להם נקודת מבט שונה על ניהול היישוב וארגונו.
דמויות מרכזיות ביישוב שלי (ראש העיר, מנהיגים דתיים, אנשי רוח ותרבות).
- קבוצות חברתיות שנמצאות מחוץ ליישוב שלי והקשרים איתן.
- אוכלוסיות לפי מגוון אתני, תרבותי ודתי (דרוזים, צ'רקסים, בדואים, יהודים ומוסלמים).
מושגים
המרחב היישובי, קבוצה אתנית או תרבותית, תפרוסת
מיומנויות, ערכים, הערות והמלצות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
ייצוג מידע על מגוון האוכלוסיות (דיאגרמות, פאי, דגם).
התנהלות חברתית – ניהול קונפליקטים בין מגוון האוכלוסיות ביישוב ובסביבה: (דתיים–חילוניים, צעירים–מבוגרים, ותיקים–עולים). מציאת פתרונות מיטביים תוך שיתוף פעולה ופשרות.
ערכים
כבוד: לקבוצות השונות ביישוב ובסביבתו.
שלום: פתרון מחלוקות בדרכי שלום.
היישוב שלי בראי תולדות ארץ ישראל
היישוב שלי וסביבתו הקרובה וסיפורם
- מיקום היישוב במדינה.
- זמן הקמת היישוב והסיבות להקמתו.
- האוכלוסיות ביישוב לאורך הזמן.
- המניעים והרעיונות שעל פיהם הוקמו היישוב שלי והיישובים הסמוכים (דתיים, היסטוריים, כלכליים ותרבותיים).
- הקשר לנוף הפיזי והאנושי של היישוב.
- התמודדות עם קשיים.
- אירועים חשובים שהתרחשו ביישוב שלי.
- סמל היישוב ומשמעותו.
- אישים ודמויות משמעותיות – מייסדי היישוב.
- אתרים היסטוריים ביישוב: מה הסיפור שלהם? כיצד משמרים אותם?
- מעמדם של השטחים הפתוחים ביישוב ובסביבתו.
- היחסים עם יישובים בסביבה הקרובה – יהודים, ערבים, דרוזים.
מושגים
- שימור אתרים, תקופה עות'מאנית, תקופת המנדט
- מושבה, קיבוץ, מושב, עיר, כפר ערבי, כפר דרוזי, מושבה, חוות בודדים, יישוב קהילתי
- 'ריאות ירוקות' טבע עירוני
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הצגת מידע על התקופה באמצעים שונים (ציר זמן, סרט, אלבומים).
השוואה: הדמיון והשוני סביב נושאים (אוכלוסייה, תעסוקה, אורח חיים).
מחקר פעולה בנושא העבר של היישוב: משלב שאילת השאלות ועד הצגת התוצרים
דיון בערכים ובסוגיות
ריאיון או סקר: נסיבות.
דיון: חשיבות השמירה על שטחים פתוחים במרחב היישוב.
הצעות דידקטיות
סיור באתר מורשת או במוזיאון יישובי.
מדרש תמונה: זיהוי שינויים ביישוב לאורך הזמן.
יחסים וקשרים: הכרת היחסים והקשרים שהתקיימו בעבר ובהווה עם יישובים סמוכים, תוך עמידה על המאפיינים הדומים והשונים בין היישובים.
הצגה או המחזה: אורח החיים ביישוב בעבר ובהווה.
סיור ולמידת עמיתים: מקומות היסטוריים מיוחדים ביישוב.
היישובים במדינה שבדרך
סיפור היישובים בארץ ישראל (על פי סיפורי הלומדים בכיתה)
- היישובים (מיקום, צורת היישוב) בארץ שממנה הגיעו המשפחות.
- המציאות (פוליטית, חברתית, כלכלית) בארץ בתקופה שבה הוקמו היישובים.
- התרומה והחשיבות של היישובים להקמת המדינה.
מושגים
שימור אתרים, תקופה עות'מאנית, תקופת המנדט, הצהרת בלפור, 1917
מיומנויות, ערכים והצעות דידקטיות
מיומנויות ודוגמאות לפיתוח כישורי למידה וחשיבה
הפקת מידע והסקת מסקנות: השוואת השינויים הדמוגרפיים במרחב הקרוב או במדינה בעזרת מפות אוכלוסייה.
שאילת שאלות לגבי השינויים (הדמוגרפיים, המרחביים) ואירועי המלחמה.
איסוף נתונים על יישובים שבהם התגוררו משפחות הלומדים בעבר (בעזרת ריאיון, תצלומים או סרטים).
התמצאות: מיקום היישובים על גבי המפה של מדינת ישראל (מפה אחת לכל הלומדים).
דיון בערכים ובסוגיות
תרומה: ויתור על הצרכים והרצונות למען צרכים משותפים.
דיון בטענה "עם שאינו יודע את עברו ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" (יגאל אלון):
חשיבות ההבנה של ההווה בזיקה לעבר, למורשת התרבותית ולאורח החיים של כל חברה.
שלום כערך התנהגותי להסדרת מחלוקות: האם שלום עושים רק עם אויבים?
דיון: נקודות המבט השונות של היהודים והערבים על אירועי הקמת המדינה.
הצעות דידקטיות
מפת היישובים במדינה בראי סיפורי הלומדים בכיתה: הצגת מגוון היישובים שבהם התגוררו משפחות הלומדים בכיתה על גבי מפת ארץ ישראל.
עדויות להקמת המדינה ממקורות שונים (סרטים, סרטונים, תמונות, ראיונות, שירים ועוד): המתמקדים בהצגת השינויים במרחב – אתרים, מקומות, יישובים, אדריכלות, מפעלים ואישים, יחסים בין קהילות.
לפני הקמת המדינה-דגשים ייחודיים לחברה היהודית
יש לבחור עד ארבעה מתוך חמשת התחומים, ובכל תחום לבחור נושא אחד או שניים, הנושאים המוצגים בתוך המגירה הם דוגמאות והצעות בלבד
מושגים
חלוציות, הפרחת השממה, ראשוניות, כמיהה ושיבה לציון
'היישוב הישן', יציאה מהחומות, מושבות ראשונות, קיבוצים ראשונים, עיר עברית ראשונה, צורות התיישבות נוספות.
הערות והמלצות
עדויות מסיפורים, תמונות וכו': מהתקופה העות'מאנית ומתקופת המנדט הבריטי: במה שונים המבנים כיום מאלה שנבנו בתקופת השלטון העות'מאני?
במה שונה אורח החיים ביישוב כיום מזה שהיה בתקופת השלטון העות'מאני?
יש לבחור תחום אחד מתוך שלושת התחומים הבאים: