יישום תכנית הלימודים כהלכה מותנה במידה משמעותית בדרכי ההוראה ובהערכה. דרכי ההוראה נגזרות הן ממבנה הדעת, הן משיטות החקר המקובלות במחקר האקדמי והן מן הצורך לנקוט אסטרטגיות מגוונות ההולמות את המטרות השונות של התכנית ואת השונות בין התלמידים. על כן מומלץ לנקוט שיטות הוראה רבות ומגוונות ועל המורים להתאים את דרכי ההוראה והלמידה הן לרמת התלמידים (גיל, כישורים, יכולות אינטלקטואליות) והן לנושאים הנלמדים. זאת, מתוך הבנה כי לנושאים שונים ולתלמידים שונים מתאימות דרכי הוראה שונות. לשם טיפוח כושר הערכה, שיפוט ודיון בשאלות ערכיות, מתאימה המסגרת הקבוצתית או הכיתתית יותר משיטת הלימוד האינדיווידואלית. תפקיד המורים בתהליך ההוראה-למידה להנחות את תלמידיהם ולא להיות להם למקור ידע-הוראה-למידה.
- שיג ושיח – דיבייט (בעברית - מַעֲמָת). מעודד הקשבה, חשיבה סדורה, התמודדות עקבית עם טיעונים נגדיים, קבלת עמדות שונות, פתיחות לאפשרות לשינוי עמדה ושימוש מושכל בשפה.
- למידת עמיתים – כלי בעל עוצמה רבה וגוונים רבים, המעניק תחושת נראות, חווית הצלחה ומשמעות. בלמידת עמיתים כל חבר בקבוצה הוא לומד, חוקר, משתתף ומלמד גם יחד, ומכאן שהוא מצויד בכבוד ובאכפתיות כלפי זולתו בקבוצה. דוגמה מובהקת וטובה לכך הוא הכלי של לימוד בחברותא.
- פדגוגיה דיגיטלית – הפדגוגיה הדיגיטלית נובעת מהמפגש בין התהליכים בעולם החינוך לבין התהליכים בעולם הטכנולוגי, מפגש היוצר הזדמנויות חדשות בסביבה הלימודית. הפדגוגיה הדיגיטלית מאפשרת חשיפה של הלומדים לרעיונות קונסטרוקטיביסטיים וללמידה התנסותית, מזמנת עבודה אוטונומית, גישה ללמידה במרחבים מגוונים, יצירתיות, עניין ושיפור הקשב ולימוד המותאם לכל תלמיד בהתאם לעניין שלו ולרמתו. היא מאפשרת לפנות זמן בכיתה ללמידה מעמיקה, לדיונים ולמרחב הקשבה לאחר. שימוש מושכל במיומנויות המאה ה-21 כגון: בניית שאלון בגוגלפורמס, לצורך ביצוע סקרים אודות תרבות הפנאי של בני הנוער, עבודת בני נוער ועוד.
- למידה באמצעות תהליכי חקר/עבודת חקר/למידת חקר/למידה מבוססת פרויקטים – תהליכי החקר נתמכים בהנעה פנימית, כתיבת נייר עמדה, המעודדים הרחבת תחומי דעת, עצמאות בחיפוש מידע וחיבורו לתוצר כתוב או חזותי, יצירתיות וביטחון עצמי בעמידה בפני קהל והם מספקים חוויית הנאה והצלחה ובעיקר תורמים ללמידה משמעותית ועמוקה של תכנים ושל מיומנויות כאחד. דיונים בערכים – מזמנים עיסוק בחינוך ערכי באמצעות חילוץ והבלטה שלהם, דבר המאפשר הגעה לדיון עמוק שגבולותיו רחבים הרבה יותר מאלה של הידע העיוני של תחום הדעת.
- צפייה בסרטים – צפייה מודרכת בסרטים ובאמצעי תקשורת ויזואליים מזמנת דיון ושיח לימודי ביקורתי שבו הלומדים מגיבים, מנתחים את המידע שעל גבי המרקע, מתייחסים למסרים המובעים בו ומפעילים מיומנויות שיפוט והערכה על הסוגיות שהעלו בסרט
הערכה דוגמאות להערכה חלופית יכולות להיות: מטלת ביצוע, משחק לימודי, סיור לימודי, קומיקס, צפייה בסרט, נייר עמדה, כרזה לימודית, תצפית, ניתוח נתונים סטטיסטים.