מבנה ועקרונות התוכנית

חזרה לראש הדף

מבנה התוכנית ונושאי הלימוד

תוכנית הלימודים בסוציולוגיה מהווה שתי יחידות לימוד מתוך מקצוע מדעי החברה הנלמד בהיקף של חמש יחידות לימוד. בנוסף לשתי היחידות בסוציולוגיה התלמידים נדרשים להשלים לימוד של שתי יחידות נוספות מאחד מתחומי מדעי החברה (פסיכולוגיה, כלכלה, מדעי המדינה), ולכתוב עבודת חקר. התוכנית מציעה ארבעה נושאים – מומלץ ורצוי לפתוח ביחידה הראשונה המקנה מונחי יסוד. יתר הנושאים יילמדו בסדר המועדף על פי שיקול דעתו של המורה. 

התוכנית מורכבת מארבעה נושאים: 

  • תרבות נעורים וצריכה
  • חיים משפחתיים – מגוון ושינוי 
  • גלובליזציה – סוציולוגיה של עולם קטן ומרושת
  • עולם העבודה וארגונים

היקף שעות הלימוד:

התוכנית מהווה  2 יחידות  (180 שעות ) לימוד מתוך 5 יחידות בהיקף של 450 שעות ומקנה 5 יח"ל לבגרות במדעי החברה.

שתי היחידות יכולות להיות מוערכות כמקצוע בהיבחנות חיצונית או כמקצוע בהערכה פנימית. כמקצוע בהיבחנות חיצונית ייבחנו התלמידים בבחינת הבגרות על נושאי החובה ואילו נושאי ההרחבה וההעמקה יוערכו במסגרת חלופות בהערכת הישגים.

חזרה לראש הדף

העקרונות הפדגוגים של התוכנית

צירים מארגנים: זהות, אי-שוויון. 

רלוונטיות: הסוגיות והדילמות נבחרו על פי מידת הרלוונטיות לעולמם של התלמידים.

בחירה: בכל יחידה יוצגו נושאים לבחירה.

דינמיות: תכנית הלימודים מעודדת עיסוק בסוגיות אקטואליות ובדילמות בעלות ערך לפרט ולחברה.

למידה משמעותית: התמודדות עם דילמות ערכיות, התנסויות חווייתיות באיסוף נתונים בזיקה לחומרים התאורטיים. 

רציפות למידה: תכנית הלימודים פותחת בנושא הקרוב לעולם התלמידים – גיל הנעורים, ומסתיימת בסוגיה הקשורה לחיי התלמידים בטווח הרחוק – עולם העבודה. למורים שמורה האוטונומיה בקביעת הרצף בין היחידות זוגיות ומשפחות, ארגונים ועולם העבודה וגלובליזציה.

ערכים: נושאי הלימוד מפגישים את התלמידים עם דילמות החושפות עימותים ערכיים ומאפשרות לתלמידים ליהנות מהתדיינות ערכית בעודם מגבשים את תפיסת עולמם לגבי הסוגיות הנדונות.

פיתוח חשיבה ביקורתית ויצירתית: שימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה.