הנחות יסוד

  • לימודי האמנות מבוססים על למידה דו ראשית: מצד אחד יצירה מעשית ומצד אחר פרשנות והתבוננות ביצירות ודימויים. שני יסודות אלה מזינים זה את זה, בעודם נשענים על מקורות השראה וידע מגוונים. 
  • כל תלמיד הוא בעל פוטנציאל יצירתי. חשיפת ילדים צעירים לאמנות ולתהליכי יצירה חיונית לצמיחתם התקינה ולמיצוי היכולות האופטימליות שלהם. 
  • החינוך לאמנות מפתח את הלומד מהיבטים שונים: ערכיים, קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים  ותרבותיים. 
  • מיומנויות יצירה חומריות וטכניות הן מיסודות האמנות ומאפשרות לתלמידים גישה לאינטליגנציות המרובות הקיימות בהם.
  • לימודי האמנות הם היסוד לחשיבה מקורית, פיתוח דמיון וכושר המצאה. שיעורי האמנות יוצרים מקום המאפשר לדמיין את הבלתי אפשרי, וליצור תוכן המעורר את התלמידים למרחב של אפשרויות חדשות ומרגשות.
  • תהליך עשיית האמנות מציב בפני התלמידים בעיות מורכבות, עמומות, הדורשות לצורך פתרונן חשיבה מסדר גבוה.
  • "קריאת" טקסטים חזותיים מפתחת מיקוד, ריכוז, הבנה, כשרים מילוליים-שפתיים, הקשבה, התמצאות ותחושת ביטחון. לימוד האמנות מעוגן ביכולות גבוהות של חקר, התנסחות וביטוי של רעיונות. 
  • לימודי האמנות  תורמים להתפתחותם של התלמידים במסלולים העיוניים והאקדמיים, תוך פיתוח שפת הדיבור והתיאור, ניסוח תהליכי היצירה באופן מילולי, והפקת המשמעות מהיצירה העצמית, כמו גם מיצירות המופת המופיעות בתולדות האמנות. 
  • האמנות היא ערך יסודי בתחושת השייכות של התלמידים לזהותם, תרבותם, עמם, מקום הולדתם ואמונתם. לפיכך, לימוד אמנות ישראלית לגווניה וזרמיה תורם לפיתוח שייכותם הלאומית והתרבותית של התלמידים.
  • האמנות מחזקת חוויות הצלחה עבור תלמידים בעלי סגנונות למידה ייחודיים ובמקביל תומכת ומפתחת את בעלי הכישרון הבולט באמנות.

יכולות המתפתחות באמצעות לימודי האמנות

  • אוריינות מילולית
  • אוריינות מספרית
  • יכולות טכנולוגיות בתקשורת ממוחשבת
  • חשיבה יצירתית וביקורתית
  • פיתוח יכולות אישיות וחברתיות
  • הבנה ערכית
  • הבנה אינטלקטואלית
  • קיימות
  • היכרות עם תרבויות ואמנויות

המושג "טקסט חזותי" מבוסס על הרעיון שביטויים חזותיים הם בגדר שפה חזותית המקבילה לשפה המילולית, להרחבה ראו: כהן, בן פשט וברקוביץ, 2006.