מטרות על
- החינוך לאמנות יוביל לפיתוח יכולת חשיבה חזותית וליכולת לחבר בין מושגים ונושאים רחבים הקשורים לחייהם ולרגשותיהם של התלמידים.
- לימודי האמנות יזמנו לתלמידים מרחב בו יוכלו להתנסות בהבעה עצמית וביצירת עבודות משלהם, שיבטאו אותם ואת מפגשם עם העולם.
- החינוך לאמנות יזמן פיתוח רגישות אסתטית וטעם אישי לתלמידים, נוכח העולם במופעו החזותי, החומרי, החושני והחווייתי.
- החינוך לאמנות יאפשר התייחסות ביקורתית למסרים חזותיים בתרבות היומיום.
- הלימודים יפתחו ראייה היסטורית על תקופות, ערכים ומנהגים מגוונים דרך היצירה האמנותית ויתרמו לבירור זהותם האישית והתרבותית של התלמידים מתוך לימוד והבנה.
- לימודי האמנות יחשפו בפני התלמידים ידע עשיר על יצירות אמנות בנות זמננו לצד יצירות מתולדות האמנות - ישראליות ובין לאומיות ועל תפקידיה המגוונים של האמנות בחברות שונות.
- לימודי האמנות יכירו לתלמידים חללי תצוגה של יצירות אמנות ויגלו להם את מעשה האוצרות בחללים שונים.
מטרות אופרטיביות
התוכנית מבוססת על שילוב שני מרכיבים:
- הוראה יוצרת בסדנה - יצירה עצמאית המבוססת על לקיחת אחריות עצמית של התלמידים וגם לימוד קבוצתי המובנה ומובל על ידי המורה.
- הוראה עיונית – המורה יחשוף בפני תלמידיו מגוון מקורות השראה חזותיים באמצעות מצגות, רפרודוקציות וספרים, יצירות מקור במרחב הציבורי, במוזיאון או בגלריה, ואתרי אינטרנט, ויעגן את היצירות מתולדות האמנות שבחר ללמד בתקופה ובתפיסות העולם בנות הזמן.
מטרות בתחום היצירה
- פיתוח חשיבה יצירתית תוך מתן סביבה המאפשרת ניסוי וטעיה. הכלה של מרווח טעות כחלק מתהליך היצירה.
- היכרות של התלמידים עם טכניקות, טכנולוגיות מתקדמות וחומרים שונים ופיתוח היכולת לעשות בהם שימוש מגוון.
- עידוד לביטוי אישי של התלמידים והתנסות בפיתוח הדמיון ביחס לנושאים ועולמות תוכן שונים.
- עידוד לקיחת אחריות ורפלקציה על שיקולי דעת ובחירות שנעשו – בין אם לפני היצירה, תוך כדי היצירה או בדיעבד.
- זימון האפשרות של התלמידים להתמודד עם הוצאת רעיונות מן הכוח אל הפועל.
- היכרות ושימוש של התלמידים בסוגי מדיה שונים ביצירתם.
- פיתוח היכולת של התלמידים ליצור בעקבות שאלה או נושא שהם או המורה הציבו.
מטרות בתחום התצוגה
- התצוגה מהווה אמצעי לתקשורת, חלק מהותי מפרשנותה היא תנאי הצפייה בה. לפיכך יש להנחיל לתלמידים ערכים של הצגה ראויה של עבודותיהם לאחר שסיימו ליצור אותן בסדנה.
- פיתוח ערכים של התבוננות מעמיקה מתוך מתן כבוד ליצירה של התלמידים עצמם וליצירות של התלמידים האחרים.
- חיזוק המסר של היצירה באמצעות הצבתה במרחב בית הספר או בהקשר אחר.
- פיתוח כתיבה בהקשרי אמנות באמצעות ניסוחים מילוליים המתארים את היצירה ("דף עמדה" וכתוביות). כולל גם התנסות בביטוי בכתב ובעל פה של התהליך, החוויה, שיקולי הדעת והבחירות שהנחו את עבודתם (ניסוח "הצהרת אמן").
- תרגול שיתוף פעולה באצירת תערוכה מעבודותיהם (באתר, קיר, גלריה בית ספרית) והתנסות בניסוח "הצהרת אוצר".
- בחינה ולמידה של תנאי התצוגה והצפייה האידיאליים עבור יצירות התלמידים וחבריהם.
מטרות בתחום התגובה על יצירות ודימויים חזותיים
- פיתוח יכולתם של התלמידים לנהל דיון מילולי בקבוצה סביב יצירת האמנות, תוך פיתוח כשריהם המילוליים והיכולת לנמק את עמדותיהם.
- פיתוח ערכים של הקשבה וכבוד ליצירה של התלמידים עצמם וליצירות של התלמידים האחרים.
- פיתוח היכולת לפרש את משמעות היצירות וסבלנות כלפי פרשנויות שונות ואף מנוגדות של אותן היצירות.
- העמקת כושר השיחה על יצירות האמנות והרחבת יכולתם של התלמידים לתאר, לפרש ולבקר יצירות על פי קריטריונים שונים.
מטרות בתחום מציאת הקשרים
- התייחסות ליצירה כאל חלק מחברה, תרבות, היסטוריה וכו' - ריבוד התגובה לדימויים תוך הצבעה על הקשרים רחבים יותר. חיזוק ההבנה של התלמידים לגבי הקשריה ותפקידיה התרבותיים, ההיסטוריים והחברתיים של האמנות.
- מתן אפשרות לתלמידים לבנות הקשרים לעבודות התלמידים האחרים וליצירות ודימויים ממגוון מקורות.
- פיתוח יכולות החקר של יצירות האמנות ושל עולם הידע הסובב אותן אצל התלמידים.
- היכרות של התלמידים עם אמנויות מתקופות ומתרבויות שונות, והבנת השונות ביניהן.
- חשיפת התלמידים ליצירות מופת ולסיפורי החיים של גדולי האמנות בתקופות השונות.
- לימוד והתנסות ביצירת הקשרים בין תחומי תוכן שונים, כגון: היסטוריה ותרבות, חגים ומועדים, סביבה ונוף, מעגל הזמנים ולוח השנה, ועוד – לבין עולם האמנות.
- היכרות של התלמידים עם היצירה התרבותית והאמנותית של קבוצות חברתיות שונות, תוך אימון בהתייחסות סובלנית ומכבדת כלפי תרבויות שונות משלהם.
- פיתוח ערכים של מעורבות חברתית וסביבתית והעצמת האחריות לעולם ולחיים בתוכו בקרב התלמידים.