רעיונות גדולים
- למידת שפת האומנות תקנה לתלמידים ארגז כלים, המאפשר להם לתאר, להסביר, לדון, להבין, לפענח ולפרש את חוויותיהם האסתטיות בעקבות צפיה ביצירות אומנות.
- הכרות מעמיקה עם אומנים ואומניות מאפשרת השפעה הדדית בין הידע התיאורטי לבין ההתנסות המעשית, תהליכי יצירה וחקר.
- הסדנה היא מרחב למידה המאפשר התנסויות אומנותיות מגוונות בהן היחיד יכול למצוא את מקומו ולבטא את מחשבותיו, רעיונותיו ועמדותיו באמצעים אומנותיים.
- לאומנות יש את היכולת לייצר היכרות זיקה ושייכות למקום, לתרבות ולזהות הייחודית שלנו.
הנחות יסוד
- לחינוך לאומנות חשיבות במתן תוקף לתחושותיו של תלמיד מתבגר בעולם מורכב, דינמי, גלובלי, פוסט-מודרני ודיגיטלי.
- התכנית משקפת תפיסת עולם המכבדת את מגוון התרבויות, הדעות והתפיסות ומתחשבת בקהל היעד של הלומדים בכל מסגרת ומסגרת.
- לאומנות מרכיבים אישיים-רגשיים חשובים, המחזקים תחושת שייכות, העצמה רגשית, הנעה, אמונה ביכולת, אינדיבידואליות, ביטוי עצמי, התמודדות עם קשיים רגשיים, יצירת חוסן ועוד.
- למידת האומנות היא חוויה משמעותית ורלוונטית עבור התלמיד, לכן יש להתמקד בשאלות וסוגיות שמאפשרות לתלמיד להגיב מתוך רלוונטיות ומשמעות לחייו ומתוך תוקף וחיבור משמעותי.
- האומנות מקדמת למידה וחשיבה יצירתית הנוגעת לתחומי החיים השונים, כמו גם פעולה עצמאית ולקיחת יוזמה אישית.
- האומנות מקדמת שיתוף פעולה ועבודה בצוות מתוך הקשבה הדדית בתוך קבוצה.
- שיח האומנות מקדם פתיחות למגוון זהויות ודעות בכיתה ולכן מעודד סובלנות חברתית ורגישות.
- האומנות מתקשרת לתחומי דעת שונים ולכן היא מקדמת למידה בינתחומית ורב-תחומית תוך יצירת ידע עולם רחב.
- התכנית תחשוף את התלמידים לאומנות בישראל על כל גווניה וממדיה.
- החינוך לאומנות כולל מרכיבים עיוניים וגם סדנאיים הנלמדים באינטראקציה.
- בחינוך לאומנות המורים והתלמידים הם לומדים-חוקרים-יוצרים, העוברים תהליכי למידה רפלקטיביים, הן בכיתה והן בסדנת האומנות.
- נכון להטיל ספק בקריאת המציאות כ"מובנת מאליה" או כמוסכמה שאין לערער עליה, מתוך הבנה שישנם אופני קריאה מגוונים בהתאם למטענים התרבותיים של המקום והזמן.