מיהו המורה הטוב למחוננים?
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- פדגוגיה
- מסגרות חינוכיות:
- מרכזי מחוננים, כיתות מחוננים
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
- סוגי התוכן:
- מידע, מדריך פדגוגי
- פותח ע"י:
- פאנל בהנחיית חגי בורקוב ובהשתתפות תלמידים מחוננים
- שפה:
- עברית
האם המורה הטוב למחוננים שונה מהמורה הטוב לתלמידים אחרים? תלמידים מחוננים מתארים את המורה הטוב בעיניהם
בדיון מונחה שנערך בכנס מורים ומנהלים במרכזי מחוננים על דמותו של המורה הטוב למחוננים ועל מאפייני ההוראה שלו העלו התלמידים את התכונות החשובות בעיניהם:
תשוקה של המורה לנושא ההוראה
התעניינות בתלמידים עצמם
חריגה מחומר הלימוד הן לחומרי לימוד אחרים הן לתחום החברתי והאישי
יצירת אמון עם התלמידים ויצירת אמון של התלמיד בעצמו
הומור עצמי של המורה
גמישות בהוראה
היכולת של המורה ללמוד בה בעת עם התלמידים ולהאיר להם את תהליך הלמידה
אז בעצם, מהו ההבדל בין מורה טוב באופן כללי למורה טוב למחוננים?
"מורה טוב זה מורה שהתלמידים זוכרים אותו לטובה, שנים אחר כך" – אומר אחד התלמידים המשתתפים בדיון. "ולכל תלמיד יש המורה שמתאים לו... היכולת להתאים את עצמך לסוג הכיתה ולסוג התלמידים הופכת מורה לכזה שזוכרים אותו". נראה שההיכרות של המורה עם עולמם של המחוננים והיכולת שלו להבחין בצורכיהם הייחודיים מאפשרות לו להיות מורה טוב בעבורם.
הדיון צולם ותומלל במאגר הידע מחוננט.
בהקשר זה, כדאי לקרוא גם את מאמרה של חנה דויד שפורסם באתר פסיכולוגיה עברית בשנת 2008: "מיהו/י המורה האידיאלי/ת של הילד/ה המחוננ/ת? או: האם התלמיד המחונן זקוק למורה מחונן?".
> מיהו/י המורה האידיאלי/ת של הילד/ה המחוננ/ת? או: האם התלמיד המחונן זקוק למורה מחונן?
גם וילמה ויאלה ושיבאין קוויגלי בדקו את עמדותיהם של תלמידים מחוננים בנוגע לתכונות המהותיות של מורים יעילים. במאמרSelective Students' Views of the Essential Characteristics of Effective Teachers דיווחו על השלב הראשון במחקר הבוחן את תכונותיו של המורה היעיל מנקודת ראותם של תלמידים מחוננים.
תלמידי כיתות ז', ט' וי"א בבית ספר סלקטיבי בניו סאות' ויילס באוסטרליה התבקשו למלא שאלון הבודק את התכונות שהיו מעדיפים למצוא אצל מוריהם. התוצאות מראות שאיכויות אישיות חברתיות של המורים נתפסו בעלות ערך גבוה יותר מאיכויות אינטלקטואליות. זאת אף שנצפתה תנועה בין כיתה ז' לכיתה י"א לכיוון האינטלקטואלי של הרצף. בסך הכול לא היו הבדלים מגדריים, אך בכיתה ט' בנות העדיפו את התכונות האישיות של המורה יותר מבני כיתתם. השאלות הפתוחות בשאלון הדגימו, לעומת זאת, שקשה לעשות הבחנה חדה בין סוגי המאפיינים השונים. המאמר מסתיים בהמלצות להכשרת מורים למחוננים.
> למאמר המלא
> לתרגום המאמר לעברית