דלג אל

מתן שירות לטיפוח מחוננות וכישרון בעולם – סקר בין-לאומי

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היבטים רגשיים, פדגוגיה, מסגרות ותכניות, מדיניות
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
מידע
פותח ע"י:
Freeman, J. (PhD), Raffan, J. & Warwick, I.
שפה:
עברית

דו"ח מ-2010 הסוקר את המצב בעולם בנושא טיפוח מחוננות וכישרון

הדו"ח סוקר את השירותים הניתנים למחוננים ולמצטיינים ברחבי העולם ומנסה לעמוד על מגמות עיקריות. הוא מבוסס על סקר שעשו המחברים בין גופים ואישים העוסקים בתחום ברחבי העולם.
התגובות של גופים ואנשים אלו הדגישו כמה ויכוחים החוזרים על עצמם בתחום:

  • מהם הערכים התרבותיים שיש להעמיד ביסוד תוכניות למחוננים ולמצטיינים?
  • האם הטיפוח צריך להתמקד בהעשרה או בהאצה?
  • אינטגרציה מול שירותים נפרדים למחוננים
  • אילוצים שבהם נתקלים מחנכים ופתרונות מעשיים לאילוצים אלה
  • הקשרים בין איתור, מתן שירותים מתאימים והצלחה של מחוננים

מגמות עיקריות העולות מן הסקר:
1. יש תנועה עקבית מתפיסה אחת של מחוננות לתפיסה אחרת. התפיסה האחת רואה במחוננות תכונה מולדת וקבועה של שיעור קטן של בעלי הישגים גבוהים ומדידים. אלו מצריכים שירותים הנשלטים בהאצה או בהפרדה.
התפיסה האחרת רואה במחוננות פוטנציאל של רבים ומכירה בשיאים של מחוננות המגיעים בשלבים שונים במהלך ההשכלה של תלמידים שונים. עוד היא רואה בה תופעה המתפתחת מהזדמנות לצד מאמץ והתמדה, כזו המחייבת התמקדות בטווח רחב של יכולות החורג מיכולות אקדמיות בלבד. לפיכך נכללים בה סיוע למחוננים מרקע חברתי נמוך, תמיכה אפשרית בצרכים חברתיים ורגשיים מיוחדים וקבלת עידוד על ידי העשרה ובידול בתוך הכיתה הרגילה. למעשה, תפיסה זו רואה במחוננות תכונה של ילדים נורמליים הדומים לחבריהם לכיתה בכל המובנים האחרים.
2. נותני שירותים נעשים מתוחכמים יותר בבחירה וביישום של מודלים והמלצות בחינוך מחוננים לצרכים ולתנאים המקומיים שלהם.
3. הולך ומתרחב שיתוף הפעולה בין נותני שירותים ברמה המקומית, הלאומית והבין-לאומית.

אולי תתעניינו גם ב...

כלי לאיתור חסמי למידה לתלמידים מחוננים ומצטיינים והמענה להם
הכלי מציע ארבעה שלבים לאיתור חסמים ומענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים בהתאם לתפיסת העיצוב האוניברסלי ללמידה.
למידה מכוונת תוצר בחינוך סביבתי
פעילות התנסותית בתחום החינוך הסביבתי לבחירתם של תלמידים מחוננים ומצטיינים ולתלמידים נוספים סקרנים ובעלי יכולות גבוהות בכיתה ההטרוגנית
קבוצת המחקר על חינוך היסטורי בסטנפורד – SHEG
איך אפשר לקדם חשיבה ביקורתית בהיסטוריה במחקר ובמעשה?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.