דלג אל

הצהרת נגישות

הגפן והיין בשביל ישראל

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
גאוגרפיה - אדם וסביבה, פעילות חוץ בית ספרית וטיולים, מולדת, חברה ואזרחות
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, מעגלי שייכות, למידה רב-תחומית, PBL- למידה מבוססת פרויקטים
מסגרות חינוכיות:
מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
תמר בן שבת, ענת גור ריוה, משה ריבן, אבינועם לוין, לאה שץ
שפה:
עברית

גפן ויין: היסטוריה ותרבות, בוטניקה, כימיה ותנ"ך – והכול בשביל ישראל

מרכזי מחוננים חברו ליוזמה משותפת: למידה סביב שביל ישראל. במהלך הקורסים התלמידים לומדים על שביל ישראל – מתווה השביל, היישובים והמקומות שבהם הוא עובר, ודנים בשיקולים להקמת השביל ובחשיבותו. התלמידים מעמיקים את הלימוד בשביל דרך עבודות חקר קצרות בתחומי דעת שונים ומגוונים. הקבוצה מתנסה בעבודת צוות ובשיתוף פעולה דרך לימוד משותף בכיתה של השביל ושיח בכיתה סביב העבודות השונות של התלמידים.

הלימוד של השביל, כמו ההליכה בו, רצוף אתגרים וקשיים, התלהבות ורצון לחקור ולהעמיק. הוא מזמן מפגש עם תרבויות, מקומות, יישובים ואנשים שונים. כך גם הקורס – מסע של קבוצה שבו כל אחד מהתלמידים נהנה מהלימוד העצמאי וחוקר (בתחום שמרתק אותו ומלהיב אותו) את דרך השביל, אך כחלק מקבוצה שלמה. הדיון בכיתה, השיח העקרוני על השביל, על הנעשה בו והאפשרויות האין-סופיות הגלומות בו חשובים לא פחות מהתוצר עצמו. מבנה הקורס שם דגש על השיטוט שבין עבודת החקר והידע ובין כלים ומיומנויות הנרכשים בדרך הלימוד – עבודת צוות ומשוב.

"בשביל ישראל" במרכז ביסמארט ביבנה
נושא הגפן והיין נבחר לנושא מרכזי לחקר שביל ישראל. הגפן משמשת מעין ציר לימודי שממנו נגזרים נושאים רבים. הגפן היא צמח קדום שהתפתח ומתפתח זה כ-500 מיליון שנה (על פי מאובנים). הילדים לומדים על הצמח ועל אפשרויות הריבוי שלו, כיצד פיתחו בעבר זנים וכיצד מפתחים היום הן למלחמה במזיקים הן בעבור צרכים שונים. הגפן משמשת ליין, לתירוש, למאכל, לבישול ואף למוצרי קוסמטיקה שונים. הילדים לומדים על הכימיה המאפיינת כל מוצר, על דרכי הפקתו בעבר ועל שיטות מתועשות ומתקדמות בימינו.

הגפן הייתה גורם משמעותי בנדידת שבטים, ולפי פיזור הזנים בעולם הילדים לומדים על נדידת שבטים ועל התיישבות. הגפן ומוצריה שימשו בתרבויות קדומות והן ציר מרכזי גם בתרבות ובמסורת העבריות-יהודיות. לימוד היותו של היין גורם משפיע על מלחמות ועל התנהלותם של עמים בהיסטוריה מאפשר נגיעה בלימוד דתות ותרבויות שונות. בקטעי השביל מצויות גיתות עתיקות (שרידים ארכאולוגיים), יקבים וכרמים חדשים.

סביב נושא הגפן אפשר לחקור מגוון תחומים רחב, וכך לאפשר למורים מתחומים שונים להעשיר את עולמם של התלמידים. גם התלמידים עצמם יוכלו לבחור תחום להתמקד בו, וכך להרחיב ולהעמיק את הידע לא רק של עצמם אלא של הקבוצה כולה, לרבות סביבת הקבוצה – בית הספר, ההורים, בתי הספר המזינים והקהילה.
בשנה השנייה ליוזמה (תשע"ב) התקיים הקורס על פי מודל PBL – למידה מבוססת פרויקטים. במהלך הקורס התלמידים תכננו ויצרו דגמים למוזאון בנושא הגפן והיין ב'שביל ישראל'. את הלמידה הפרויקטלית הנחה צבי לירז.

מערך הקורס נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

> הגפן והיין בשביל ישראל – תוכנית הקורס
> נספחים לתוכנית הקורס 

אולי תתעניינו גם ב...

אל אי הנוחות
מורה ותלמיד יוצאים מאזור הנוחות ללמידה משותפת
הכרת התרבות החומרית היוונית – פעילות במוזיאון ארצות המקרא
איך מנהלים למידה עצמאית בתערוכה במוזיאון? דוגמה מפעילות במוזיאון ארצות המקרא בירושלים
מפגש סינכרוני – כנס מורים בלילה
למידה בזוּם – זומולוגיה ואומנות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.