חפש ב:

מפגש סינכרוני - כנס מורים בלילה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
אוריינות דיגיטלית, אומנות פלסטית, פיסול וציור, ביולוגיה
פדגוגיות יעודיות:
מעגלי שייכות, למידה עצמאית, למידה בדרך החקר
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
ירון גרינברג, תו רובין
שפה:
עברית

שתי פעילויות מקוונות של מורי מחוננים שעושות שימוש טוב במפגש וידאו סינכרוני (zoom)

המעבר ללמידה מרחוק בתחילת ימי הקורונה הביא מורים ממרכזי מחוננים, כמו מורים במסגרות הרגילות, לשנות את דרכי ההוראה שלהם ולחפש דרכים ליצירת מעורבות ולמידה פעילה של תלמידיהם בהנחיה מקוונת בלבד. שני מורים מספרים על פעילויות סינכרוניות שעשו באמצעות שיחת וידאו מרובת משתתפים (zoom) ויצרו מעורבות גבוהה של תלמידים.
הפעילויות נעשו ביוזמת מורים ומנהלים במרכזי מחוננים בתקופת הסגר הראשון של הקורונה. ההרצאות ניתנו במסגרת מושב "מפגש סינכרוני" בכנס "מורים בלילה" - כנס שנעשה ביוזמת אלון לוי, מנהל מרכז המחוננים עמק הירדן, ומיה מירב, מורה במרכזי המחוננים כרמיאל ושלומי ומדריכה פדגוגית באגף למחוננים ולמצטיינים. המושב הוקלט עבור מאגר הידע מחוננט.

ירון גרינברג - זומולוגיה: למידה זואולוגיה באמצעות zoom

ירון מתחיל את הלמידה באמצעות חידה קבוצתית אותה הוא מעלה בשיעור ב zoom. התלמידים צריכים למצוא את נושא השיעור באמצעות מכנה משותף בין יצורים, מידע שהם מחפשים באינטרנט, שלילת אפשרויות ועוד. לאחר שנמצא נושא השיעור מתרחשת למידה ושוב נשלחים התלמידים למצוא דוגמאות בעצמם, לשאול שאלות ועוד. השיעור הופך להיות פעיל כשהתלמידים עושים שימוש נוסף במחשב בו הם משתתפים בשיעור - שימוש לצורך חיפוש או יצירת תוצרים.
מלבד הפעלתנות המלווה את השיעור, יש פה עידוד לחשיבה. הידע נבנה מתוך חשיבה, חיפוש, מיון, הכללה ואלימינציה.
פעילות זו יכולה להתבצע בכל תחום דעת, כמבוא לנושא חדש, או כסיכום נושא. בשלב מתקדם ניתן לבקש מהתלמידים ליצור בעצמם חידה כזאת כסיכום לנושא שכבר נלמד או כפתיח לנושא חדש.

תו רובין - שיעור אומנות מבעד למסך

המעבר ללמידה מקוונת באמצעות zoom הביא את תו לשנות את אופי הוראת האומנות - תחום שיש בו חשיבות רבה ללמידה פנים-אל-פנים. בשיעורי אומנות יש רכיב של למידה תיאורטית ורכיב של התנסות, של למידה פעילה, שאופיינית לתחום הדעת וחשובה במיוחד בהוראת מחוננים ומצטיינים. במפגש פנים-אל-פנים מנחה המורה את התלמידים בלמידה העצמאית; מה עושים בלמידה מרחוק?
תו הגדירה מחדש תרגילים שניתן לערוך אונליין, בעת מפגש משותף; תרגילים שדורשים מעט חומרים שיש בכל בית, משום שאין באפשרותה להשתמש בחומרים הקיימים בבית הספר. חלק ממשימות האיסוף נעשו תוך כדי השיעור כדי להשיג תנועה במרחב הביתי. היו משימות "משחקיות" ומשימות שחייבו את התלמידים להשתמש באינטרנט תוך כדי השיעור (חיפוש בגוגל, למשל).
את המשימות ביצעו התלמידים תוך כדי המפגש מתוך ההנחה ששיעור אומנות צריך לכלול זמן לעבודה במהלכו (ולא רק משימות לבית). המשימות התבצעו כאשר המורה ממשיכה להנחות מרחוק, ואף שיתוף בתוצרים נעשה תוך כדי המפגש.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.