- ברכות וסרטון פתיחה
- הרצאה של יובל נבו – "כל מחונן ומחוננת וכל מצטיין ומצטיינת צריכים את המורה שולה בבית הספר"
- מושבים מקבילים על פי בחירה – חלון לעשייה בית ספרית בהיבט של מתן מענה למחוננות ולהצטיינות
- הרצאה של ד"ר ליאת יקיר – "איך המוח שלנו לומד?"
- דברי סיום והפנייה למארז כלים באריזת מתנה
גוונים של מצוינות – מנהלות ומנהלים מדברים מחוננות והצטיינות
"המוח שנפתח לרעיון חדש – לעולם לא יחזור לגודלו המקורי" (אלברט איינשטיין).
מנהלות ומנהלים בבתי הספר היסודיים,
האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ואגף א' לחינוך יסודי מזמינים אתכם להתבונן על בית ספרכם דרך עדשות המצוינות, המחוננות וההצטיינות.
בכנס המקוון שתי הרצאות מעוררות חשיבה ומושבים לבחירה. במושבים הוצגו תוכניות מובילות באגף לחינוך יסודי בדגש על מענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים, כמו גם קידום מצוינות של כלל התלמידים והצוות.
יום שלישי כ"ח בחשוון תשפ"ג, 22 בנובמבר 2022
מבנה הכנס
ברכות והרצאת פתיחה
כל מחונן ומחוננת וכל מצטיין ומצטיינת צריכים את המורה שולה בבית הספר
הייתי תלמיד מחונן בבית הספר, היום אני מנהל בית ספר.
החוויה של תלמידים מחוננים ומצטיינים בבית הספר היסודי משתנה מאוד ותלויה בשאלה אם הייתה בבית הספר דמות שראתה אותם וטיפחה אותם. בהרצאה זו נראה איך בצעדים פשוטים וקטנים אפשר לייצר חוויה אחרת לתלמידים מחוננים ומצטיינים. נדגים הן מסיפורי האישי בהיותי תלמיד מחונן בכיתה ההטרוגנית והן מתוך העשייה החינוכית שלי היום בתפקיד מנהל בית ספר.
- יובל נבו, מנהל בית ספר "תבל" בירושלים ולשעבר מפקד "תלפיות"
15:25-14:40 | מושבים מקבילים
חלון לעשייה בית ספרית בהיבט של מתן מענה למחוננות ולהצטיינות
למידע נוסף לחצו על כותרת המושב.
תהיי חכמה ותשתקי? היבטים מגדריים של המחונן והמחוננת
ההבדלים המגדריים שמוצאים בין תלמידות ובין תלמידים מחוננים מושפעים במידה רבה מאותם גורמים המשפיעים על הבדלים מגדריים אצל מי שאינם מחוננים. בקרב מחוננים, מקצת מהגורמים האלה השפעתם מוקצנת יותר. חוקרים מייחסים חלק מההבדלים בין המגדרים לתפיסות חברתיות-תרבותיות, לתרומת המשפחה, לחוויות לימודיות של בנים ובנות, לתפקיד בית הספר ולתפקידי המורים – דמויות המשמשות מודלים לחיקוי.
במושב נתמקד בשאלות:
- מהם החסמים ומהם הגורמים להם בקרב בנות מחוננות?
- כיצד הטמעת חשיבה מגדרית משמשת מנוף להעצמת בנות מחוננות?
עבודת צוות – האתגר וההבטחה
עבודה ולמידה בקבוצות הטרוגניות שבהן יש גם אנשים ונשים מחוננים ומצטיינים מאתגרת הן בחדר המורים והן בכיתות.
מיומנות זו חשובה מאוד ולכן לא נרצה לוותר עליה אלא לפתח אותה.
במושב זה נעמוד על המאפיינים של מחוננים ומצטיינים כחלק מקבוצה, נברר את האתגרים שביצירה, בעבודה ובלמידה בצוות ונציע כלים מעשיים לפיצוח האתגר.
מחוננות ״עלמא״ ולמה?
מהלך 'עלמא' הוא מהלך של גמישות פדגוגית ממוקדת בפיתוח טיפוח לומד בעל מכוונות עצמית. המהלך מושתת על ארבעה מארגני תכנון הלמידה: זמן, לומדים, תכנים וסביבה. המהלך מקנה ידע תשתיתי לתכנון וליישום של תהליכים ולהערכתם, פרקטיקות ייחודיות וכלים מגוונים מותאמים להוראה – למידה דיפרנציאלית בכיתה הטרוגנית.
במפגש נתוודע אל מהלך 'עלמא' – תפיסה ופרקטיקה שביכולתה לתת מענה לכל גוני קשת הלומדים ולאפשר לכולם לממש את יכולותיהם ולהיות במופעם המיטבי והמיטיב.
המשתתפות והמשתתפים יכירו את המחוון ככלי לתכנון, לפיתוח ולניהול מערך הלמידה בדגש על מאפיינים ייחודיים של מחוננים ומצטיינים ועל פרקטיקות ייעודיות המאפשרות מענה מותאם לתלמידים אלו.
מה מצופה – מ"מעל המצופה"?
מה מצופה מילדים מחוננים ומצטיינים? ומה מצופה ממורה לילד או לילדה "מעל המצופה"?
מה קורה בתוך ראשם של ילדים מחוננים ומצטיינים הרואים מולם אותיות, מילים ומשפטים?
אילו חיבורים מעניינים נוצרים אצלם?
למה הם זקוקים כדי להרגיש שייכים ומאותגרים?
מהם המענים שחשוב שיקבלו בשיעורי השפה?
כיצד נקדם תרבות של מצוינות בית ספרית?
במושב נמצא תשובות, נציג דוגמאות משדה ההוראה ונכיר מנהלת המקדמת ומטמיעה תפיסה של מצוינות ומענים למחוננים ולמצטיינים גם בשיעורי השפה.
מענים אפקטיביים למחוננים ולמצטיינים בראי העיצוב האוניברסלי ללמידה
מחוננים ומצטיינים אינם צריכים עזרה. הם מסתדרים לבד. לומדים לבד. ובעצם אינם צריכים את המורה!
הם כל כך חכמים. בכל מקרה הם ילמדו ויתקדמו. כך שזה לא כל כך משנה אם המורים בכיתה ההטרוגנית יטרחו להכין בעבורם מענים מיוחדים שיתאימו להם.
מכירים אמירות כאלו? יצא לכם לשמוע אותן?
מנהלים ומנהלות יקרים, כפי שאתם יודעים, אמירות אלו בטעות יסודן. תלמידיכם המחוננים והמצטיינים הלומדים בבתי ספרכם אכן זקוקים לכם ולצוותי החינוך שלכם. הם זקוקים לסביבת למידה ולמענים שיתאימו למאפייניהם הייחודיים כדי שיוכלו להתקדם, לפרוח ולהצליח.
במושב זה נתחבר לתפיסת העיצוב האוניברסלי ללמידה שבה גם המחוננים והמצטיינים ימצאו את מקומם בכיתה ההטרוגנית. ניחשף לכלים אפקטיביים ויישומיים שבהם צוותיכם יוכלו לעשות שימוש כבר מחר בבוקר לרווחת כלל תלמידיכם, לרבות המחוננים והמצטיינים.
כלים אלה חיוניים בעבור המחוננים והמצטיינים אך ייטיבו עם כלל התלמידים.
הרצאת מליאה מסכמת
איך המוח שלנו לומד?
המוח שלנו מתוכנת להתפתחות וללמידה במהלך כל החיים. בעשורים האחרונים, בעקבות פריצות דרך טכנולוגיות המאפשרות הצצה אל נבכי המוח, חוקרים מגלים את הגמישות המופלאה של המוח המאפשרת לנו לרכוש מיומנויות חדשות, לחשוב באופן יצירתי וללמוד כל הזמן.
עיקר הלמידה היא רגשית. במהלך ההרצאה נחשף להשפעת הרגשות על הלמידה ונבין במיוחד את תהליכי הלמידה אצל לומדים מחוננים ומצטיינים.
- ד"ר ליאת יקיר, ביולוגית, מרצה, חוקרת את הביולוגיה של הרגשות וההתנהגות האנושית. בעלת תואר שני ושלישי בבקרה ביולוגית (חקר הורמונים) ובגנטיקה מטעם מכון ויצמן למדע. בעלת תואר ראשון במדעי החיים מטעם אוניברסיטת תל אביב. מאמינה בהנגשת מדע ומתעניינת בהורמונים, הנוירונים והגנים שמעצבים את התנהגות האנושית. שימשה בעבר כמומחית בתוכנית 'חתונה ממבט ראשון'.