דף רפלקציה למהלך הכנס. כאן המקום לכתוב מחשבות והארות.
חושב. מרגיש. יכול
עולמם הרגשי של תלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב
צוותי חינוך, מאבחנים ופסיכולוגים,
אתם מוזמנים לצפות בתכני הכנס (המקוון) השנתי החמישי במסגרת "מלקויות למידה" – "חושב, מרגיש, יכול".
הכנס עוסק בעולמם הרגשי של תלמידים עם לקות למידה ויציג מודלים שעניינם תקווה ומסוגלות של התלמידים ושל צוותי החינוך המתמודדים איתם. כמו כן יוצגו פרקטיקות וכלים יישומיים ליצירת מרחב מאפשר ומצמיח.
הכנס התקיים ביום חמישי ט"ז באדר תשפ"ג, 9 במרץ 2023.
צוות אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י
פותחים את הכנס
מבנה הכנס
דברי ברכה
- גב' אינה זלצמן, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המִנהל הפדגוגי
- ד"ר חווה פרידמן, מנהלת אגף פסיכולוגיה, שפ"י
- גב' זוהרה פלורסהיים, מנהלת אגף ייעוץ, שפ"י
- גב' דני ז'ורנו, מנהלת אגף לקויות למידה והפרעת קשב, שפ"י
פתיחה מעוררת השראה
- יהונתן דורון, איש חינוך, יועץ משפחתי, מנחה הורים, סופר, מרצה ומוזיקאי. יהונתן ינחה את הכנס, ובמהלכו יספר את סיפורו האישי וישתף בחוויות הצלחה עם תלמידים עם לקויות למידה.
לחיות עם לקויות למידה – זיהוי נתיבי הצלחה, העצמת כוחות או שחיקתם
- פרופ' מלכה מרגלית, דקנית בית הספר למדעי ההתנהגות במרכז האקדמי פרס ופרופ' אמריטוס, אוניברסיטת תל אביב
לקויות למידה אינן נוצרות בכניסה למערכת החינוך ואינן נעלמות בתום הלימודים בבית הספר או באוניברסיטה. ההתמודדות איתן יכולה לתרום לתחושה של כוח ותקווה, להישגים ולהכרת תודה. לחלופין היא יכולה להסב כאב של כישלון, לגרום לייאוש, לתחושה של שחיקה, להפסקת המאמצים ואף לבדידות.
מטרת ההרצאה להציג תוצאות של מחקרים המתמקדים בזיהוי גורמים תוך-אישיים ובין-אישיים לניבוי גורמי העצמה, תהליכים דוגמת התפתחות כוח רצון כתוצאה מההתמודדות עם לקויות או דלדול כוחות ותחושת שחיקה. המחקר מצביע על חשיבות התפיסות, הרגשות החיוביים והשליליים והמחשבות של התלמידים – חלק בלתי נפרד מהאבחון ומההערכה של עוצמת הלקויות.
בהרצאה נתמקד בתוצאות מחקרים המציגים את תרומת המקורות למשאבי התמודדות אישיים ובין-אישיים וסביבתיים. יוצעו כיווני עתיד מחקריים והשלכות יישומיות וטיפוליות בצד עיצוב סביבה תומכת ומעצימה.
אתם השינוי, הילדים הם התקווה – יהונתן דורון
כיצד מיומנויות רגשיות ובין-אישיות מתפתחות לגורמי הגנה?
- ד"ר דפנה קופלמן-רובין, מייסדת וראש מרכז SEL.IL, בית הספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה,
אוניברסיטת רייכמן (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
מחקר מצביע על כך שמיומנויות רגשיות, חברתיות ובין-אישיות הן גורם חוסן של ממש בקרב ילדים ומתבגרים עם לקויות למידה והפרעת קשב. ממחקרי התפתחות עולה שכישורים מסוימים משמשים אבני יסוד להתפתחותם של כישורים ומיומנויות מורכבים יותר המתפתחים בהמשך. בהרצאה יוצג ידע מחקרי על אודות הגורמים המשפיעים על התפתחותן של המיומנויות הללו. נדון בקשר בין המיומנויות הרגשיות והחברתיות של צוותי החינוך עצמם לבין אלו של תלמידים ותלמידות. כמו כן יוצגו כלים יישומיים לקידום מיומנויות אלו (ברמת הכיתה, הקבוצה והפרט) בשילוב כלים טכנולוגיים חדשניים.
עניין, צורך, הזדמנות – יהונתן דורון
חמישה וחצי צעדים לשינוי – מרחב המאפשר תחושת פַּעֲלָנוּת בקרב תלמידים עם לְקויות למידה והפרעת קשב
- ד"ר גילה אמיתי, החוג לקרימינולוגיה, המכללה האקדמית עמק יזרעאל
תחושת פַּעֲלָנוּת (sense of agency) היא האמונה ביכולת האדם לעשות שינויים בסביבתו כדי להגיע להישגים וליעדים שאליהם הוא שואף. תחושת פַּעֲלָנוּת חיונית ליצירת תקווה, לכינון תחושת יכולת ולעשיית שינוי אמיתי בחייו של אדם.
תלמידים עם לקויות למידה חווים את העולם כמקום ברור פחות, ולכן – בטוח פחות ומאיים יותר. לְקות הלמידה במובן זה היא 'גראונד זירו' ומשפיעה על חוויית התלמידים בבית הספר לא רק בתחום הלימודי אלא גם בתחומים החברתי, ההתנהגותי והרגשי. בלא סביבה ברורה ומותאמת, יהיו התלמידים במצב תמידי של חוסר אמונה ביכולתם וחוסר תחושת פַּעֲלָנוּת. ובהיעדר אמונה ביכולתם לא יפעלו לשינוי המצב.
לאחר הצגת מצב עניינים זה, תתמקד ההרצאה בפרקטיקות עיקריות ליצירת תחושת פַּעֲלָנוּת בקרב תלמידים עם לקויות למידה ובהן: התנגדות לניכור, התקשרות, פרקטיקות של נראות, השהיית שיפוטיות, פדגוגיה רלוונטית, עבודה מודעת ידעים ואימון לסנגור עצמי.
ארץ חדשה – יהונתן דורון
צידה לדרך
עמ' 40-38 במסמך הפרעת קשב ופעלתנות יתר של תלמידים במערכת החינוך, מדיניות האיתור והטיפול בתלמידים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר, יולי 2022 - אגף לקויות למידה והפרעת קשב-שפ"י.