חפש ב:

ראש השנה – איך מתחילים מחדש?

שם המרצה:
סיון רהב-מאיר
קהל יעד:
תלמידים
תחום דעת:
כישורי חיים
שכבות גיל:
ה-ח
שפה:
עברית
ראש השנה – איך מתחילים מחדש?

תיאור השידור

הצטרפו אל סיון רהב מאיר בשידור חגיגי לרגל ראש השנה.

במהלך השידור תתייחס סיון להזדמנות שמאפשרת לנו השנה החדשה להתחיל מחדש, להאזין לקולנו הפנימי ולהיות משמעותיים יותר למשפחתנו ולסביבתנו הקרובה.

סיון מדברת על 3 מאפיינים מרכזיים של החג:

1. תרועת השופר
    הזדמנות לעצור ולהאזין בדממה לקול השופר ולקולנו הפנימי 
2. "זוכרנו לחיים"
    מתי אנחנו אוהדים (יושבים מהצד) או שחקנים (נמצאים במרכז המגרש והפעילות)? ואיך נוכל להיות משמעותיים יותר לסביבה? 
3. מנהגים ומסורות
    היכן מסתתר הניגון המיוחד של כל משפחה? וכיצד משתלבת המסורת המשפחתית הייחודית בחגיגות ראש השנה?

שנה טובה ומתוקה!

תיאור המרצה

סיון רהב-מאיר, עיתונאית, כתבת חדשות, פובליציסטית ומנחת טלוויזיה ורדיו

הצעה לפעילות לאחר הצפייה בשידור בכיתה

פעילות בעקבות הצפייה בשידור

הכנת "קפסולת זמן כיתתית"

1. כל תלמיד ימלא דף אישי ובו יכתוב לעצמו סיכום
    של השנה הקודמת ומה הוא מאחל לעצמו לקראת
    השנה החדשה.
    הדגישו שהדף אישי ומיועד לתלמידים בלבד
    להתבוננות פנימית ולתכנון השנה הקרובה.

2. לאחר שיסיימו למלא את הדף בקשו ממי שרוצה
    שישתף בתשובותיו.

3. הכינו גם דף כיתתי ובו תכתבו איך תוכלו להיות
    משמעותיים יותר אחד כלפי השני בכיתה בשנה הקרובה (לדוגמה להגיש עזרה בשיעורים, להתנהג יפה זה לזה,
    לשמור על הניקיון של הכיתה וכדומה).

4. בתום הדיון בקשו מהתלמידים לקפל את הדפים האישיים שלהם ולכתוב את שמם בצד החיצוני של הדף.

5. אספו את כל הדפים והכניסו לקופסה סגורה שתהיה "קפסולת זמן כיתתית". הראו להם שאתם סוגרים את הקופסה ושומרים אותה.

6. הסבירו שבמחצית השנה ובסופה תוציאו יחד את קפסולת הזמן הכיתתית וכל אחד יוכל לגלות היכן הוא עומד ביחס לדברים שכתב.

להדפסת דף הפעילות לחצו כאן.

הצעות לפעילויות מלוות לצפייה בשידור

הצעות לפעילויות מלוות לצפייה בשידור

פעילות 1 – משחק אותיות חגי תשרי

אחת הברכות בראש השנה היא "שנהיה לראש ולא לזנב".
עשו תחרות מי מצליח לכתוב או לומר בעל-פה כמה שיותר מילים הקשורות לחגי תשרי מתוך המילים המופיעות בברכה זו. אפשר גם למצוא מילים שאינן קשורות לחגים.
לדוגמה – שנהיה לראש ולא לזנב = ראש השנה

פעילות 2 – נחשו את המושג לראש השנה

אחד התלמידים יבחר מושג הקשור לראש השנה, ושאר התלמידים יצטרכו לנחש את המושג באמצעות שאלות של "כן", "לא" בלבד.

פעילות 3 – היכן מסתתר הניגון המיוחד של משפחתכם?

סיון רהב מאיר על מתן כבוד למסורת ולמנהגים המשפחתיים. 

בראש השנה ישנן מסורות שונות כמו –
> מאכלים מיוחדים (כמו חריימה או גפילטע פיש)
> הכנת ברכות וכרטיסי ברכה
> אכילת סימני החג (כמו רוביה או סלק)
> התרת נדרים

בקשו מהתלמידים לברר עם הוריהם מה המסורת הייחודית למשפחתם ואחר כך בקשו שישתפו את הכיתה. 

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.