דלג אל

יצירת חנוכייה ונרות צבעוניים באמצעות כלי בינה מלאכותית

בינה מלאכותית

תחום הדעת: מעגל השנה - חנוכה
נושא: יצירת חנוכייה ונרות צבעוניים באמצעות כלי בינה מלאכותית.
פיתוח: סיגלית עמרוסי וחגית גייגר
אוכלוסיית היעד: יסודי עיכוב התפתחותי, בתווך איש צוות חינוכי - טיפולי
משך השיעור: 45 דקות
רציונל למורה: הילדים ייחשפו לערכים של שיתוף פעולה, סבלנות, ועבודת צוות דרך סיפור סביבון צבעוני ונחמד.
רצף: סיפור חג החנוכה

מיומנות ליבה: שימוש יוצר ויוזם ערך בסיוע כלי בינה מלאכותית

מטרות בתחום תוכן:

  1. הילדים יבינו את סיפור המסגרת ויתארו את מיקומי הנרות.
  2. הילדים יתנסו בפעילות יצירה המשלבת מוטיבים מהסיפור.
  3. הילדים יחוו למידה רגשית-חברתית דרך דיון על ערכים כמו עזרה הדדית ותקווה.

מושגים: סביבון, נר, חנוכייה, צבעים, הכרת סביבות טבע שונות על פי חלוקה לצבעים, שיתוף פעולה, פתרון בעיות.

מיומנויות נרכשות: על פי מערך השיעור, הילדים רוכשים מספר מיומנויות לימודיות בתחומים שונים:

  • מיומנויות חברתיות-רגשיות:
  1. עבודת צוות ושיתוף פעולה:
    בדיון על עזרה הדדית ותקווה, הילדים לומדים להכיר את החשיבות של תמיכה ועבודה משותפת עם אחרים.
  2. הבנה והבעה של רגשות:
    באמצעות התייחסות לרגשות הסביבון ולשיתוף חוויותיהם האישיות, הילדים מפתחים את היכולת לזהות ולהביע רגשות.
  3. אמפתיה:
    דרך הסיפור והדיון, הילדים לומדים להתחבר לרגשות ולחוויות של אחרים.
  • מיומנויות קוגניטיביות:
  1. הבנת הנקרא והאזנה:
    הילדים מקשיבים לסיפור ומשתתפים בשיחה על התוכן, מה שמחזק את כישורי ההבנה והשפה.
  2. זיכרון ושחזור מידע:
    הילדים מתבקשים לזכור היכן הסביבון מצא את הנרות ולשחזר את סדר האירועים.
  3. פתרון בעיות:
    בדיון על הסביבון שמוצא את הנרות, הילדים מזהים את האתגרים ואת הדרכים להתגבר עליהם.
  • מיומנויות אומנותיות:
  1. יצירה וביטוי חזותי:
    בפעילות היצירה, הילדים מביעים את עצמם דרך ציור ועיצוב.
  2. דמיון וחשיבה יצירתית:
    הילדים בוחרים מקום ייחודי להסתיר את הנר שלהם ומדמיינים סיטואציות דומות
  • מיומנויות שפה ותקשורת:
  1. שיח פעיל:
    בדיון על הסיפור והמשתמע ממנו, הילדים מתאמנים בביטוי דעות ורעיונות.
  2. חיזוק אוצר מילים:
    הילדים נחשפים למילים חדשות ולתיאורים הקשורים לסיפור, כמו "חמניות", "שדה סיגליות" ו"חלקת מלפפונים".
  3. שיפור כישורי שיחה:
    על ידי שיתוף יצירתם והסבר על בחירותיהם, הילדים מתרגלים יכולת דיבור מול קהל.
  • מיומנויות מוטוריות:
  1. מוטוריקה עדינה:
    פעילויות כמו צביעה, גזירה או הדבקה מחזקות את השליטה המוטורית של הילדים.
  2. מוטוריקה גסה (באפשרות):
    אם משולבים אלמנטים תנועתיים בשיעור (למשל, תנועות סביבון או משחק), הילדים מתרגלים כישורי תנועה.
  • מיומנויות ערכיות:
  1. חיזוק ערכים יהודיים:
    הילדים לומדים על מסרי חנוכה כמו אור, תקווה וחברות.
  2. סובלנות:
    דרך שיתוף בחוויות שונות והקשבה לאחרים, הילדים מפתחים יחס של כבוד לדעות ולתחושות של אחרים.

שילוב התקשוב בשילוב מיומנויות המאה ה- 21:

  1. עמדת מורה להצגת הסרטון.
  2. עבודה במעבדה: יצירת חנוכייה ונרות צבעוניים בצייר

הערך המוסף של הטכנולוגיה: לחזק מיומנויות טכנולוגיות, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות תוך שימור החוויה הלימודית והמעשירה של הסיפור.

חומרי למידה (כתובים ומתוקשבים):

  • סיפור להקראת המורה ואפשר שגם תלמידים המסוגלים לקרא, יקבלו עותק של הסיפור.
  • מחשב לתלמיד עם תוכנת הצייר.
  • סרטון יוטיוב להמחשת תחילת הסיפור.

נגישות: כגון: כתב גדול טקסט מנוקד

תוצרי למידה מצופים: חנוכייה עם נרות צבעוניים, פיזית וגם בתוכנת הצייר

מהלך השיעור

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.