מטרות בתחום תוכן:
- הילדים יבינו את סיפור המסגרת ויתארו את מיקומי הנרות.
- הילדים יתנסו בפעילות יצירה המשלבת מוטיבים מהסיפור.
- הילדים יחוו למידה רגשית-חברתית דרך דיון על ערכים כמו עזרה הדדית ותקווה.
מושגים: סביבון, נר, חנוכייה, צבעים, הכרת סביבות טבע שונות על פי חלוקה לצבעים, שיתוף פעולה, פתרון בעיות.
מיומנויות נרכשות: על פי מערך השיעור, הילדים רוכשים מספר מיומנויות לימודיות בתחומים שונים:
- מיומנויות חברתיות-רגשיות:
- עבודת צוות ושיתוף פעולה:
בדיון על עזרה הדדית ותקווה, הילדים לומדים להכיר את החשיבות של תמיכה ועבודה משותפת עם אחרים.
- הבנה והבעה של רגשות:
באמצעות התייחסות לרגשות הסביבון ולשיתוף חוויותיהם האישיות, הילדים מפתחים את היכולת לזהות ולהביע רגשות.
- אמפתיה:
דרך הסיפור והדיון, הילדים לומדים להתחבר לרגשות ולחוויות של אחרים.
- הבנת הנקרא והאזנה:
הילדים מקשיבים לסיפור ומשתתפים בשיחה על התוכן, מה שמחזק את כישורי ההבנה והשפה.
- זיכרון ושחזור מידע:
הילדים מתבקשים לזכור היכן הסביבון מצא את הנרות ולשחזר את סדר האירועים.
- פתרון בעיות:
בדיון על הסביבון שמוצא את הנרות, הילדים מזהים את האתגרים ואת הדרכים להתגבר עליהם.
- יצירה וביטוי חזותי:
בפעילות היצירה, הילדים מביעים את עצמם דרך ציור ועיצוב.
- דמיון וחשיבה יצירתית:
הילדים בוחרים מקום ייחודי להסתיר את הנר שלהם ומדמיינים סיטואציות דומות
- שיח פעיל:
בדיון על הסיפור והמשתמע ממנו, הילדים מתאמנים בביטוי דעות ורעיונות.
- חיזוק אוצר מילים:
הילדים נחשפים למילים חדשות ולתיאורים הקשורים לסיפור, כמו "חמניות", "שדה סיגליות" ו"חלקת מלפפונים".
- שיפור כישורי שיחה:
על ידי שיתוף יצירתם והסבר על בחירותיהם, הילדים מתרגלים יכולת דיבור מול קהל.
- מוטוריקה עדינה:
פעילויות כמו צביעה, גזירה או הדבקה מחזקות את השליטה המוטורית של הילדים.
- מוטוריקה גסה (באפשרות):
אם משולבים אלמנטים תנועתיים בשיעור (למשל, תנועות סביבון או משחק), הילדים מתרגלים כישורי תנועה.
- חיזוק ערכים יהודיים:
הילדים לומדים על מסרי חנוכה כמו אור, תקווה וחברות.
- סובלנות:
דרך שיתוף בחוויות שונות והקשבה לאחרים, הילדים מפתחים יחס של כבוד לדעות ולתחושות של אחרים.
שילוב התקשוב בשילוב מיומנויות המאה ה- 21:
- עמדת מורה להצגת הסרטון.
- עבודה במעבדה: יצירת חנוכייה ונרות צבעוניים בצייר
הערך המוסף של הטכנולוגיה: לחזק מיומנויות טכנולוגיות, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות תוך שימור החוויה הלימודית והמעשירה של הסיפור.
חומרי למידה (כתובים ומתוקשבים):
- סיפור להקראת המורה ואפשר שגם תלמידים המסוגלים לקרא, יקבלו עותק של הסיפור.
- מחשב לתלמיד עם תוכנת הצייר.
- סרטון יוטיוב להמחשת תחילת הסיפור.
נגישות: כגון: כתב גדול טקסט מנוקד
תוצרי למידה מצופים: חנוכייה עם נרות צבעוניים, פיזית וגם בתוכנת הצייר