חינוך לחיי עבודה הינו נושא בתוכניות המעבר להשתלבות בוגר בקהילה.
תעסוקה היא מנוף לחיי רווחה עתידיים טובים יותר עבור בני נוער וצעירים בכלל ועבור בני נוער עם מוגבלות בפרט. שוק העבודה במאה העשרים ואחת משתנה תדיר וכך גם אופי הכישורים הנדרשים בו ורמתם. במדינות שונות מוענקת חשיבות הולכת וגדלה לשותפות בין מערכות החינוך לבין ארגוני מעסיקים איגודים מקצועיים וכלל המגזר העסקי. בנוסף, הספרות מלמדת כי מדיניות ממלכתית בנושא, המעוגנת לעתים בחקיקה ובמנגנוני יישום מובנים, כגון תכניות מעבר לתעסוקה, היא מרכיב הכרחי להשגת התוצאות הרצויות (מתוך: הביטאון לעובד החינוכי-סוציאלי, עמותה לפיתוח שירותי רווחה וחינוך בשיתוף עם ג'וינט ישראל, גיליון מס׳ 23).
תוכנית חינוך לחיי עבודה, כוללת למידה עיונית והתנסות במקום עבודה. הרכיבים העיוניים, ההתנסות והרפלקציה הכרחיים לקיומה של למידה משמעותית וללמידה של מיומנויות ביצוע תעסוקתיות בפרט.
תחום זה כולל שני רכיבים מרכזיים: הלמידה העיונית והתנסות תעסוקתית במקומות עבודה.