דלג אל

חינוך לחיי עבודה - חינוך לקריירה - יוצרים עתיד

פתיח

חינוך לחיי עבודה הינו נושא בתוכניות המעבר להשתלבות בוגר בקהילה.

תעסוקה היא מנוף לחיי רווחה עתידיים טובים יותר עבור בני נוער וצעירים בכלל ועבור בני נוער עם מוגבלות בפרט. שוק העבודה במאה העשרים ואחת משתנה תדיר וכך גם אופי הכישורים הנדרשים בו ורמתם. במדינות שונות מוענקת חשיבות הולכת וגדלה לשותפות בין מערכות החינוך לבין ארגוני מעסיקים איגודים מקצועיים וכלל המגזר העסקי. בנוסף, הספרות מלמדת כי מדיניות ממלכתית בנושא, המעוגנת לעתים בחקיקה ובמנגנוני יישום מובנים, כגון תכניות מעבר לתעסוקה, היא מרכיב הכרחי להשגת התוצאות הרצויות (מתוך: הביטאון לעובד החינוכי-סוציאלי, עמותה לפיתוח שירותי רווחה וחינוך בשיתוף עם ג'וינט ישראל, גיליון מס׳ 23).

תוכנית חינוך לחיי עבודה, כוללת למידה עיונית והתנסות במקום עבודה. הרכיבים העיוניים, ההתנסות והרפלקציה הכרחיים לקיומה של למידה משמעותית וללמידה של מיומנויות ביצוע תעסוקתיות בפרט.

תחום זה כולל שני רכיבים מרכזיים: הלמידה העיונית והתנסות תעסוקתית במקומות עבודה.

חזרה לראש הדף

חינוך לחיי עבודה - תהליכי למידה עיוניים

חינוך לחיי עבודה - תהליכי למידה עיוניים

הלמידה העיונית, מאפשרת הרחבת הידע באופן מותאם לתפקוד הלומד, לגילו ולשלב חיים זה, בדגש על הכרות עם שירותים, תוכניות, מסגרות המשך ומוסדות בקהילה, על כישורים ומיומנויות הקשורים לעולם העבודה ותוך בחינת העדפותיו של התלמיד.

חזרה לראש הדף

קווים מנחים להבניית התכנית העיונית

קווים מנחים להבניית התכנית העיונית

תוכנית המעבר מיועדת לתלמידים בגילאי 21-16

לכל תלמיד בגילים אלו תבנה "תוכנית מעבר אישית" רב- שנתית, בהתייחס לעשרת תחומי איכות חיים - הכנה לחיים שתוארו לעיל.

- בחטיבה העליונה החל מגיל 16 יוקצו לפחות 3 ש"ש לתוכנית ההכנה לחיים, בנוסף להזדמנויות הלמידה בשגרה. החל מכיתה י' יוקצו 2 ש"ש (מתוך ה-3 ש"ש) לתוכנית המעבר להשתלבות בוגר בקהילה.
- תוכנית "מעבר – להשתלבות בוגר בקהילה " תכלול תוכנית אישית, קבוצתית וכיתתית.
- התוכנית תבנה תוך קיום שיח ובשיתוף התלמיד והוריו.
- התוכנית תעודכן בהתאם להערכות צוות רב מקצועי.
- כשנה וחצי לפני סיום הלימודים במסגרת החינוכית, תוכנית ה"מעבר" תכלול שיח עם ההורה והתלמיד בהתייחס לאפשרויות ההשתלבות של התלמיד לאחר סיום לימודיו: שרות משמעות, לימודים על תיכוניים, עבודה, מגורים בקהילה. מומלץ לקיים את השיח בהשתתפות צוות חינוכי טיפולי ועו"ס בקהילה.
- בתהליך ההוראה למידה, מוקדשת עשייה רבה בפיתוח 12 מיומנויות ביצוע תעסוקתיות, הנחוצות להשתלבות במקום עבודה ולהתמדה בו בכל סוגי העבודות.

חזרה לראש הדף

מיומנויות ביצוע נדרשות

מיומנויות ביצוע נדרשות

מיומנויות ביצוע נדרשות, אשר יקודמו במהלך הלמידה העיונית וההתנסות במקומות עבודה (ד"ר מינה רז פיתוח ידע ותכניות שיקום.חינוך.חברה.)

  1. שמירה על בטיחות וביטחון אישי
  2. קבלת סמכות
  3. עבודת צוות
  4. יוזמה ומוטיבציה
  5. התנהגות בהתאם לנורמות המקובלות
  6. הופעה חיצונית
  7. התמדה בפעילות
  8. נוכחות ועמידה בזמנים
  9. ביצוע איכותי
  10. קצב ביצוע
  11. התארגנות בסביבת עבודה
  12. אורינות דיגיטלית

מיומנויות הביצוע הנדרשות לצורך השתלבות בעולם העבודה באות לידי ביטוי גם בשירות משמעותי (צבאי או אזרחי), לימודי המשך ומגורים בקהילה. כישורים ומיומנויות אלה משמעותיים בכל תחומי החיים ומומלץ לעסוק בהם בשגרת הלמידה כולה.

חזרה לראש הדף

"יוצרים עתיד"

"יוצרים עתיד"

בחינוך לחיי עבודה יודגשו מטרות ויעדים בהקשר לעולם העבודה, אשר ילמדו לקראת ההתנסות במקומות עבודה מחוץ לבית הספר. למידה התנסותית זו, מהווה חוליה משמעותית בתהליך ההוראה העיוני. נדבך משמעותי בתהליכי ההוראה בתחום זה.
להתנסות במקומות עבודה מחוץ לבתי הספר מספר מטרות:

  • הכרת מגוון מקצועות, תפקידים ומקומות עבודה
  • מודעות להעדפות, יכולות ומגבלות, בהתייחס לאפשרויות ההשתלבות בעבודה בעתיד
  • הכרת מודלים שונים של מערכות יחסים ותקשורת בין עמיתים לעבודה ובין עובדים ומעסיקים
  • היכרות עם זכויות ונורמות מקובלות במקום העבודה
  • תרגול המיומנויות והכישורים הנלמדים בכיתה בסביבת עבודה במצבי אמת

השתתפות התלמיד בהתנסות במקומות עבודה, מחייבת קיומה של עשייה פדגוגית תהליכית והיערכות מנהלית מובנית ומוסדרת. מנהל בית הספר והצוות החינוכי המפנה תלמידים להתנסות במקומות עבודה מחויב לפעול בהתאם לכלל ההנחיות.
ההנחיות יבוצעו בהתייחס לכל תוכנית המופעלת על ידי בית הספר וכוללת התנסות במקום עבודה, וכן בהתייחס לכל תוכנית במקום עבודה, הכוללת שיתוף פעולה עם גורמים נוספים, כגון: משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים או גורמים אחרים, וכן תכניות המופעלות ע"י כל ספק חיצוני.

עקרונות מנחים לקיום התנסות במקומות עבודה:

  • בשלב ראשוני, שלב טרום התנסות במקום עבודה, ניתן לקיים סדנאות תעסוקה בתחומים שונים בתוך בית הספר, לדוגמה: גינון, תכשיטנות, נגרות, מסגרות, אומנות שימושית ועוד.
  • תלמידים שמאפייני התפקוד שלהם אינם מאפשרים יציאה אל מחוץ לבית הספר לצורך התנסות בעבודה, ימשיכו בפיתוח מיומנויות תעסוקתיות בסדנאות ובמוקדי פעילות בתוך בית הספר.
  • החל מכיתה י' (ולא לפני גיל 16), ולאחר יישום שלבים של חינוך לחיי עבודה בתוך בית הספר, תכלול תכנית החינוך לחיי עבודה גם התנסות במקום עבודה ומשוב בעקבות ההתנסות, לצד למידה עיונית מתמשכת, מתוכננת ומובנית.
  • תוכנית ההתנסות במקומות עבודה תקבע בצוות רב-מקצועי, בהלימה למטרות תוכנית המעבר ומטרות תוכנית הלימודים האישית (תל"א), בהתחשב בכישורי התלמיד, צרכיו ויכולותיו, תוך קיום שיח עם התלמיד והוריו.
  • אורך תוכנית ההתנסות בליווי זכיין מטעם משרד הרווחה לא יעלה על שנתיים וחצי. ניתן להתחיל או להמשיך את התוכנית מעבר לפרק הזמן הזה ע"י צוותי החינוך.

 

אולי תתעניינו גם ב...

תהליכי הערכה ומשוב בקרב תלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים
תהליכי הערכה ומשוב בקרב תלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים
עלונים וזרקורים
עלונים וזרקורים בחינוך המיוחד
הגיל הרך
תיק מטפל חינוך מיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.