דלג אל

תלמידים כבדי שמיעה וחירשים - כו"ח

חזרה לראש הדף

מוגבלות בשמיעה מהי?

מוגבלות בשמיעה

מוגבלות בשמיעה נובעת מפגיעה במנגנון השמיעה. פגיעה זו מונעת את היכולת לקלוט ולעבד באופן תקין צלילי סביבה ודיבור. לעיתים מוגבלות השמיעה מופיעה מיד עם הלידה ולעיתים בשלבים מאוחרים יותר.
המוגבלות יכולה להיות בדרגות חומרה שונות:
דו-צדדית (בשתי האוזניים) או חד-צדדית (באוזן אחת), זמנית או לצמיתות, ברמה קבועה או תנודתית, פרוגרסיבית או פתאומית.
נכתב בייעוץ פרופ' טובה מוסט

הסיבות למוגבלות בשמיעה הינן גנטיות או נרכשות. הסיבות הנרכשות יכולות להיות קשורות לתקופת ההיריון, לתהליך הלידה או לשלב מאוחר יותר בחיים וביניהן מחלות זיהומיות מסוימות, דלקות אוזניים כרוניות, חשיפה ממושכת לרעש, הזדקנות ועוד.

ניתן לאפיין מוגבלות בשמיעה על-פי סוג המוגבלות, חומרת המוגבלות ותצורת המוגבלות.

סוג המוגבלות בשמיעה - קיימים שלושה סוגים בסיסיים של מוגבלות בשמיעה על-פי מיקום הפגיעה במערכת השמיעה.
- ירידה הולכתית בשמיעה מאופיינת בפגיעה המתרחשת באוזן החיצונית, בקרום התוף או באוזן התיכונה, וגורמת לכך שעוצמת הצליל הנשמע נפגעת.
ירידת שמיעה הולכתית יכולה להיגרם כתוצאה מדלקת אוזניים, שעווה מרובה בתעלת השמע החיצונית, נוזלים באוזן התיכונה, נזק לעצמימי השמע, נקב בעור התוף או גוף זר בתעלת השמע החיצונית. בדרך כלל ניתן לטפל בירידה זו באמצעות התערבות תרופתית או ניתוחית.
- ירידה תחושתית-עצבית בשמיעה מאופיינת בנזק לאבר השבלול הממוקם באוזן הפנימית ולעיתים אף בנזק לעצב השמיעה המוליך את הגירוי מהשבלול אל המוח.
ירידה תחושתית-עצבית בשמיעה הינה סוג הירידה הקבועה בשמיעה השכיחה ביותר. מעבר לפגיעה בעוצמת הצליל הנשמע ירידה זו פוגעת גם בתפיסה של איכות הצליל וגם ביכולת לעשות הבחנה בין צלילים שונים. בדרך כלל לא ניתן לתקן את הנזק באמצעי רפואי או ניתוחי, והשיקום השמיעתי נעשה באמצעות עזרי שמיעה.
- ירידה מעורבת בשמיעה מאופיינת בשילוב של ירידה תחושתית-עצבית עם ירידה הולכתית.

על סוגים אלה המתייחסים למוגבלות פריפרית בשמיעה, נוספת הפרעה בעיבוד שמיעה מרכזי. במקרה זה, חרף תגובות תקינות המתקבלות בבדיקות השמיעה השגרתיות, ניכרת פגיעה ביכולת העיבוד השמיעתי שמקורה במערכת העצבים המרכזית, כלומר במרכזי השמיעה במוח.

חומרת המוגבלות בשמיעה

חומרת המוגבלות בשמיעה מדורגת לפי רמות: מזערית, קלה, בינונית, בינונית-חמורה, חמורה ועמוקה.
נהוג להבחין בין כבדות שמיעה וחירשות בהתאם לדרגת החומרה של המוגבלות בשמיעה אך אין אחידות מלאה בדבר הקריטריון האודיולוגי להבחנות אלה.
על פי אחד התבחינים המקובלים כבדות שמיעה הינה מירידה מזערית ועד ירידה חמורה בשמיעה, ואילו חירשות היא אך ורק ירידה עמוקה בשמיעה.
על פי תבחין אחר, כבדות שמיעה היא ירידה בסף השמיעה בטווח הרמות שבין מזערית ועד בינונית-חמורה בלבד, ואילו חירשות היא ירידה בסף השמיעה ברמות חמורה ועמוקה.

תצורת המוגבלות בשמיעה

תצורת המוגבלות בשמיעה מתייחסת לתדירויות אליהן האוזן מסוגלת להגיב, ולעוצמה בה מתקבלת התגובה בכל אחת מהתדירויות. לדוגמה, תתכן פגיעה בשמיעה בתדירויות הגבוהות בלבד, פגיעה בשמיעה בתדירויות הנמוכות בלבד, או פגיעה ברמה דומה בכל טווח התדירויות הנבדק.

השלכות התפתחותיות וחינוכיות של המוגבלות בשמיעה

חוש השמיעה מעורב בתפקודים חיוניים אחדים כמו ביסוס תפקודי השפה הדבורה ויצירת תקשורת באמצעותה, פיתוח תחושת ביטחון בסיסי בסביבה, ערנות לצלילי הסביבה ובכללם צלילי אזהרה והתמצאות במרחב על-ידי אתור כיוון מקור הצליל.

נמצא שלמוגבלות שמיעה ממושכת עלולות להיות השלכות רחבות היקף על ההתפתחות התקינה בהיבטים הבאים: עיכוב ברכישת יכולות ההבנה וההבעה של השפה הדבורה, קושי בביסוס תקשורת שוטפת במשפחה ובחברה, פערים בידע עולם בהשוואה לבני גיל, אי מיצוי הפוטנציאל הלימודי וקשיים בהסתגלות החברתית-רגשית.

אף כי לחומרת המוגבלות השפעה מכרעת על ההתפתחות, מאפיינים אישיים של הילד/ה מאפיינים סביבתיים ומאפייני הטיפול והחינוך משפיעים אף הם על ההתפתחות והתפקוד. מחקרים מראים שגם ילדים עם מוגבלות שמיעה ברמה קלה, או ירידה חד-צִדדית בשמיעה עלולים לגלות קשיים. אבחון וטיפול מוקדמים ככל הניתן חשובים ביותר כדי למתן את השפעות המוגבלות על התפתחות הילד/ה.

שיקום שמיעתי באמצעות עזרי שמיעה וטיפול המותאם ליכולות הילד מאפשרים לנצל את הפלסטיות של מרכזי השמיעה והשפה במוח ולהגיע למיצוי מיטבי של היכולות הטמונות בו.

הקושי של ילדים עם חסך שמיעתי לפתח שפה דבורה הוביל להתפתחותן של שלוש שיטות תקשורת עיקריות:
א. השיטה האורלית (aural-oral approach): לפיה מוקנות לילד מיומנויות השפה הדבורה בלבד על בסיס תהליך השיקום השמיעתי ובתמיכה של תהליכי קריאת דיבור והפקת דיבור בהתאמה לצורכי הילד.
ב. תקשורת כוללנית: אשר לפיה התקשורת נעשית בשפה דבורה המלוּוה בו-זמנית בסימון. הדקדוק אשר מוקנה לילד הוא הדקדוק של השפה הדבורה והסימנים המלווים את הדיבור שאולים ברובם משפת הסימנים.
תקשורת זו מכונה בספרות המחקרית גם "תקשורת סימולטנית" (simultaneous communication) בשל השימוש הבו-זמני בדיבור ובסימון. ביישום של שיטה זו בארץ נהוג גם המונח "עברית מסומנת" או "ערבית מסומנת".
ג. הגישה הדו-לשונית - דו-תרבותית: בגישה זו מקנים לילד שתי שפות זו בצד זו - את שפת הסימנים אשר נהוגה בקהילת החירשים ואת השפה הדבורה. בשיטה זו כל שפה מוצגת לתלמידים כשפה נפרדת ומלאה העומדת בפני עצמה, בדומה להוראה של שתי שפות דבורות במודל דו-לשוני.

הטיפול החינוכי בילדים כבדי שמיעה וחירשים הינו ארוך טווח והוא דורש הנגשה אקוסטית של סביבת הלמידה, בחירה בשיטת תקשורת בהתאמה ליכולות הילד ולאפיוני המשפחה והעדפותיה וכן הפעלת אסטרטגיות תקשורתיות, תוכניות לימודים ודרכי התערבות המותאמות לתלמידים אלה.

ילדים כבדי שמיעה וחרשים זקוקים לסיוע של עזרי שמיעה כדי שתהיה להם נגישות שמיעתית לגירויי דיבור ולצלילים סביבתיים. עזרים אלה מותאמים באופן אישי לכל ילד/ה על פי חומרת המגבלה ואפיוניה.
בעידן הנוכחי חלה התקדמות טכנולוגית מואצת בתחום עזרי שיקום השמיעה; מכשירי שמיעה דיגיטליים, עזרי שמיעה אלחוטיים, שתל בהולכת עצם ושתל השבלול. טכנולוגית שתל השבלול מזמנת אפשרויות חדשות בשיקום השמיעתי והיא משתכללת באופן תדיר.

במקביל לפיתוח המואץ של עזרי השמיעה חלה ירידה בגיל הממוצע של תחילת הטיפול בילדים כבדי שמיעה וחירשים. מקורה של זו בהתקדמות בתהליכי האיתור המוקדם ומבדקי הסינון של ליקוי השמיעה בקרב ילודים ופעוטים.
בעולם כמו גם בישראל ההכרה החברתית הגוברת בזכויות אנשים כבדי-שמיעה וחירשים ובצרכיהם באה לידי ביטוי במדיניות ההכלה וההשתלבות ובקידום הנגשת הסביבה, הנגשת המידע ותהליכי החקיקה בתחומים אלה.

מונחים שונים לתיאור האוכלוסייה של אנשים עם מוגבלות בשמיעה משקפים מגוון תפיסות ועמדות בהתייחסות לחסך בשמיעה. נוסף על נקודת הראות האודיולוגית, המבחינה בין כבדות שמיעה לחירשות על בסיס קריטריון אודיולוגי (ראו לעיל סעיף חומרת המוגבלות), קיימת הגישה התפקודית, המבחינה בין כבדות שמיעה לחירשות על פי יכולתו של האדם לרכוש שפה מדוברת ולהשתמש בה ביעילות בחיי היום-יום.
נקודת הראות החברתית-תרבותית מדגישה את הזהות הייחודית של האדם החירש כמי שמשתייך לקהילת החירשים, נוטל חלק בפעילויותיה ודובר את שפתה - שפת הסימנים, להבדיל מאדם המתקשר בשפה מדוברת, ותופס עצמו כמשתייך בעיקר לחברה השומעת.
לאחרונה התגבשה גישה המכירה בצורך של רבים מהאנשים החירשים או כבדי השמיעה בפיתוח זהות גמישה, כזו המאפשרת קבלה עצמית וניעות בין חברת החירשים או כבדי השמיעה, וחברת השומעים. לגישה זו השלכות הנוגעות לפיתוח תחושת השלומות (תחושת רווחה חברתית-רגשית וגופנית) בקרב ילדים עם חסך שמיעתי.

במערכת החינוך גוברת כיום הנטייה להישענות על הקריטריון התפקודי בהבחנה בין כבדות שמיעה לחירשות. שני גורמים עומדים ביסוד נטייה זו; האחד קשור בשינוי שחוללה טכנולוגית שתל השבלול המאפשרת לילדים רבים עם חירשות עמוקה תפקוד שמיעתי באופן שמאפיין ילדים כבדי שמיעה, והשני קשור בביקורת גוברת על גישה מתייגת ובמעבר לגישה שבמרכזה מושג איכות החיים וקידום המודל התפקודי בהתייחס לאנשים עם מוגבלות.
המונח המקובל בימינו בהתייחסות לכלל האוכלוסייה הוא "כבדי שמיעה וחירשים", מונח המבטא את ההשקפה שהאדם שהוא מתייחס אליו הינו אדם שלם עם יכולות רבות וזהות חברתית העשויה להיות ייחודית.

  • American Speech-Language-Hearing Association - אתר אגודת קלנאי התקשורת האמריקאי - (ASHA)
  • ICF - CY International Classification of Functioning, Disability and Health: Children & Youth Version (2007). Geneva , Switzerland : WHO Press, World Health Organization.
  • Knoors, H. & Marschark, M. (Eds.). (2015). Educating deaf learners: creating a global evidence base. New York, NY: Oxford University Press.
  • Marschark, M. & Spencer, P.E. (Eds.). (2011). The Oxford handbook of deaf studies, language, and education, volume 1, second edition. New York, NY: Oxford University Press.
  • World Health Organization, Deafness and hearing loss, 2 February 2024.
חזרה לראש הדף

הפיקוח על תלמידי כו"ח

שמיעה
  • נאוה ניב - ממונה חנ"מ ארצי, אגף חנ"מ navaniv@education.gov.il
  • ד"ר הינדי שטרן - מדריכה ארצית לנושא תכניות לימודים, חינוך לשוני ואסטרטגיות למידה לכו"ח sternh@biu.ac.il
  • ד"ר דליה רינגולד-פרימרמן - מדריכה ארצית לגיל הרך בתוכנית קשר-חינוך לשוני לגיל הרך, אחראית על הפיתוח המקצועי לכו"ח ועל נושאי הגיל הרך.dalia.ringwald@gmail.com
  • לי-את גולד מדריכה ארצית בתחום המתמטיקה וחטיבות עליונות Liatg@matya365.org.il
  • טלי אילני - מדריכה ארצית לתקשוב, תחום חברתי-רגשי ושילוב בגיל הגן tali.ilani@matya365.org.il
  • ד"ר מנאר חדאד חנא מדריכה ארצית - חברה ערבית manarhad@gmail.com
  • חגית אופק - מדריכה ארצית לאודיולוגיה חינוכית ונגישות hagit.ofek@matya365.org.il
  • ד"ר רונית שטרמן - מדריכה ארצית תחום שפה בגילי בי"ס בחינוך כו"ח ronit.szterman@matya365.org.il
  • יפעת בן זאב - אחראית על תחום שפת הסימנים הישראלית yifat26@gmail.com
  • שרה לנסמן - אחראית על תחום שפת הסימנים הישראלית saralanesman@gmail.com
  • נעמי אפשטיין - אחראית על תחום הוראת האנגלית לכו"ח naomi.shema@gmail.com

במערכת החינוך בישראל פועלים תשעה מרכזים חינוכיים-טיפוליים מחוזיים. מרכזים אלה אמונים על מתן מענה חינוכי-טיפולי לכלל התלמידים כבדי השמיעה והחירשים במערכת החינוך, הלומדים בכל רצף השירותים, שזכאותם נקבעה באחת הוועדות בתוקף חוק.


באתר הפיקוח על חינוך תלמידים כבדי שמיעה וחירשים (כו"ח): מידע אודות המגבלה בשמיעה והשלכותיה, מידע אודות מגוון השירותים בתחומי החינוך, ההוראה והפדגוגיה, האודיולוגיה, ההנגשה, חינוך חברתי-רגשי, שפת הסימנים הישראלית, הרצאות ועוד.

האתר משמש סביבת עבודה שיתופית לצוותי כו"ח וגם במה לעשייה בשטח.

אתר לדוברי השפה הערבית הוא אתר מקביל לאתר הפיקוח על חינוך תלמידים כבדי שמיעה וחירשים (כו"ח). האתר מכיל מידע על חינוך וטיפול תלמידי כו"ח בגילי הגן ובית הספר, תוכניות בתחום החברתי-רגשי, הוראת שפת הסימנים בשפה הערבית, תוכנית להקניית קריאה, טיפול והוראה בתחומי שמיעה, שפה ותקשורת, ובתחום הלימודי-קוגניטיבי.

חזרה לראש הדף

אודיולוגיה חינוכית

אודיולוגיה

אודיולוגיה היא מדע השמיעה. אודיולוגיה חינוכית היא שילוב של ידע אודיולוגי וחינוכי במטרה לאפשר לתלמידים כו"ח למצות באופן מיטבי את השמיעה, באמצעות שיקום טכנולוגי, למידה שמיעתית ואימוני שמיעה, התאמת הסביבה החינוכית והדרכת הורים וצוותים.

שפה ואוריינות

שפה ואוריינות

מוגבלות בשמיעה פוגעת בחשיפה של ילדים לשפה הדבורה. המידע הדבור עלול להיקלט במוח באופן משובש וקטוע ובכך לפגוע בהתפתחות השפה הדבורה והלמידה האוריינית. על כן, האתגרים המרכזיים בחינוך כו"ח הינם פיתוח כישורי שפה דבורה ואוריינות.

שפה היא מפתח להתפתחות תקשורתית, קוגניטיבית וחברתית-רגשית: באמצעות השפה, תלמידים כבדי שמיעה וחירשים מפתחים יכולת לבטא את עצמם ולתקשר עם סביבתם, וכן יכולת לחשיבה מופשטת ולהבנה של רעיונות מורכבים.

כישורים אורייניים הינם הבסיס להשכלה. קריאה וכתיבה מהווים כלים מרכזיים ללמידה. תלמידים כבדי שמיעה וחרשים זקוקים לגישות מותאמות ללימוד שפה ואוריינות ולדרכי התערבות ייחודיות שיתנו מענה מיטבי לאפיוני השפה שלהם. לצורך כך נבנו תוכניות ייחודיות לכו"ח, החל בגיל הגן וכלה בבית הספר התיכון (ראו תוכניות לגיל הגן ולגיל בית הספר).

חזרה לראש הדף

שפת הסימנים הישראלית (שס"י)

שפת הסימנים הישראלית (שס"י)

שפת הסימנים הישראלית היא שפה שבה משתמשים אנשים חירשים בישראל. היא מהווה אחת מדרכי התקשורת בגנים ובכיתות כו"ח.
הפיקוח על תלמידים כבדי שמיעה וחירשים (כו"ח) שוקד על קידומה של שפת הסימנים במערכת החינוך לתלמידי כו"ח. לצורך כך פותחה תוכנית לימודים להוראה ולהעשרה של שפת הסימנים הישראלית (שס"י) בכיתות כו"ח.
פותחו אתרים שנועדו להעשיר את שפת הסימנים של הצוותים העובדים עם תלמידי כו"ח בגנים ובבתי הספר הן בשפה היום-יומית והן בתחומי דעת שונים. כמו כן, כדי לדייק את הסימנים במושגים מתחומי הוראה שונים ישב על המדוכה צוות היגוי שכלל אנשי אקדמיה, נציגי הפיקוח על תלמידי כו"ח וכמובן מורים המשתייכים לקהילת החירשים.

מטרת האתר היא להציג בפני צוותי ההוראה והטיפול המלמדים תלמידי כו"ח, ובפני כל מי ששפת הסימנים קרובה לליבו, סימנים הנדרשים בהוראת תחומי דעת שונים לתלמידי כו"ח.

חזרה לראש הדף

תוכניות והתאמות לתלמידי כו"ח

שמיעה

חינוך לשוני - תוכנית קשר ושיח מורחב
לגיל הגן פותחה בישראל תוכנית לימודים ייחודית להקניית כישורי תקשורת, שפה ואוריינות, המבוססת על הגישה ההתפתחותית-טבעית בהתערבות שפה.
התוכנית דוגלת בשיתוף הורים בתהליך ההתערבות ופותחו בה חומרי הדרכה לשם הגשמת ייעוד זה. התוכנית אף כוללת אתר סימנים בגן לתמיכה של הוראת שפת הסימנים ותקשורת כוללנית בגני כו"ח.

שילוב כו"ח בגיל הגן
תוכנית השילוב מכילה מסמכים המגדירים את תפקידי המורה מומחית תחום כו"ח בשילוב, את היעדים בעבודתה ואת מבנה ההתערבות וכן חוברות הסברה לגננות המשלבות תלמידי כו"ח בגיל הגן ואתר הדרכה לגננות אלה.

מוכנות לבית הספר
זוהי תוכנית הדרכה והתערבות המופעלת על-ידי מומחיות תחום כו"ח. התןכנית מגדירה מטרות ודרכי עבודה ואף מכילה כלים להתערבות ישירה עם תלמידי כו"ח בגן חובה כהכנה לבית הספר. התוכנית כוללת את ההיבטים הבאים: אוריינות (התאמת התוכנית תשתית לאוריינות לכו"ח), היבט חברתי-רגשי וסנגור עצמי, ידע של מושגים על סביבת בית הספר.

באתר הפיקוח ניתן למצוא מידע לצוותי גיל הגן בחינוך כו"ח, אסטרטגיות עבודה וחומרי הדרכה לצוותים בתכניות לעיל כולל חומרים המיועדים להוראה מרחוק בעיתות חירום.

תוכניות לימודים מותאמות בגילאי בית הספר

תוכניות לימודים מותאמות
תוכניות לימודים במקצועות עתירי שפה המבוססות על תוכניות הלימודים הרגילות ומותאמות לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים.
התוכניות הותאמו על ידי הפיקוח הארצי לתלמידי כו"ח עם המפמ"רים.
תוכניות אלו משמשות בעיקר בכיתות המיוחדות לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים הנמצאות בבית הספר הרגיל.

רוב התלמידים כבדי השמיעה והחירשים הלומדים בחינוך הרגיל לומדים על פי תוכניות הלימודים הרגילות ולא על פי תוכניות הלימודים המותאמות.

לעיתים, כאשר עולה קושי בתפקודו של התלמיד בתחום דעת מסוים, יומלץ שהוא ילמד תחום דעת זה על פי תוכנית הלימודים המותאמת לתלמידי כו"ח.
הדבר נכון במיוחד לתלמידים הניגשים למבחני בגרות במקצועות עתירי שפה (עברית, היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות), ומגלים קושי בתחום דעת מסוים.
תלמידים אלה יכולים ללמוד על פי תוכנית המותאמת לתלמידי כו"ח ולגשת לבחינת בגרות על פי המתווה המותאם לתלמידי כו"ח. אפשרות זו מתאימה רק לתלמידים.

באתר הפיקוח ניתן למצוא את תוכניות הלימודים המותאמות לגילאי בית הספר היסודי, חטיבת הביניים והחטיבות העליונות.

חזרה לראש הדף

הנגשה בכיתה ובדרכי הוראה

הנגשה בכיתה ובדרכי הוראה

תלמידים כו"ח זכאים ללמוד בכיתות מונגשות אקוסטית. אלו כיתות שעברו תהליכי התאמה מבנית וטכנולוגית על מנת להפחית רעשי רקע והידהוד ולאפשר הגברה מותאמת של קול המורה.

הנגשה יכולה להיות גם התאמת דרכי ההוראה פנים אל פנים או מרחוק בכדי לאפשר לתלמידים כו"ח להשתתף בלמידה באופן מיטבי כשאר חבריהם לכיתה.

חזרה לראש הדף

מרחב ללמידה שמיעתית - ווייב

מרחב ללמידה שמיעתית - ווייב
  • ווייב WAVE - המרחב הפיזיטלי ללמידה שמיעתית
    מיועד לתלמידי כו"ח הוא סביבה פעילה ואינטראקטיבית.
    במרחב מגוון משחקים ופעילויות המפתחות את המיומנויות השמיעתיות, תוך חשיפה לצלילים בסביבות השונות כמו בית, רחוב, כיתה ועוד.

    הסביבה מיועדת לדוברי עברית וערבית וקיים בה גם אזור הדרכה לצוותי כו"ח לשימוש מיטבי בסביבה.
חזרה לראש הדף

למידה חברתית רגשית SEL לתלמידי כו"ח

למידה חברתית רגשית SEL לתלמידי כו"ח

בקרב תלמידי כו"ח הלומדים בחינוך הרגיל מופעלת תוכנית של למידה חברתית רגשית המתבצעת באמצעות פעילות בקבוצות שווים ופועלת במודלים מותאמים לצרכי התלמידים הן במפגשי פנים אל פנים והן בלמידה מרחוק.
התוכנית קיימת בשפה העברית ובשפה הערבית.

חזרה לראש הדף

יום השמיעה הבין-לאומי, 3.3

יום השמיעה הבין-לאומי, 3.3

יום השמיעה הבין-לאומי, המתקיים בכל שנה ב-3 במרץ, נועד להעלות את המודעות לחשיבות השמיעה ולמניעת חירשות ואובדן שמיעה.
ארגון הבריאות העולמי מוביל את היום הזה במטרה להדגיש את ההשפעה החיונית של שמיעה טובה על איכות החיים ולקדם פעולות מניעה, אבחון מוקדם וטיפולים מתקדמים.

אולי תתעניינו גם ב...

עלונים וזרקורים
עלונים וזרקורים בחינוך המיוחד
מיוחד בבינה - בינה מלאכותית בחינוך המיוחד
מיוחד בבינה - בינה מלאכותית בחינוך המיוחד
איכות חיים הכנה לחיים
איכות חיים הכנה לחיים - חינוך מיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.