דלג אל

תלמידים כבדי שמיעה וחירשים - כו"ח

חזרה לראש הדף

הגדרה - מוגבלות בשמיעה מהי?

הגדרה - מוגבלות בשמיעה מהי?

מוגבלות בשמיעה נובעת מפגיעה במנגנון השמיעה. פגיעה זו מונעת את היכולת לקלוט ולעבד באופן תקין צלילי סביבה ודיבור. לעיתים מוגבלות השמיעה מופיעה מיד עם הלידה ולעיתים בשלבים מאוחרים יותר.
המוגבלות יכולה להיות דו-צדדית (בשתי האוזניים) או חד-צדדית (באוזן אחת), זמנית או לצמיתות, ברמה קבועה או תנודתית, פרוגרסיבית או פתאומית.
נכתב בייעוץ פרופ' טובה מוסט.

חזרה לראש הדף

הפיקוח על תלמידי כו"ח

  • נאוה ניב - ממונה חנ"מ ארצי, אגף חנ"מ navaniv@education.gov.il
  • ד"ר הינדי שטרן - מדריכה ארצית לנושא תכניות לימודים, חינוך לשוני ואסטרטגיות למידה לכו"ח sternh@biu.ac.il
  • ד"ר דליה רינגולד-פרימרמן - מדריכה ארצית לגיל הרך בתוכנית קשר-חינוך לשוני לגיל הרך, אחראית על הפיתוח המקצועי לכו"ח ועל נושאי הגיל הרך.dalia.ringwald@gmail.com
  • לי-את גולד מדריכה ארצית בתחום המתמטיקה וחטיבות עליונות Liatg@matya365.org.il
  • טלי אילני - מדריכה ארצית לתקשוב, תחום חברתי-רגשי ושילוב בגיל הגן tali.ilani@matya365.org.il
  • ד"ר מנאר חדאד חנא מדריכה ארצית - חברה ערבית manarhad@gmail.com
  • חגית אופק - מדריכה ארצית לאודיולוגיה חינוכית ונגישות hagit.ofek@matya365.org.il
  • ד"ר רונית שטרמן - מדריכה ארצית תחום שפה בגילי בי"ס בחינוך כו"ח ronit.szterman@matya365.org.il
  • יפעת בן זאב - אחראית על תחום שפת הסימנים הישראלית yifat26@gmail.com
  • שרה לנסמן - אחראית על תחום שפת הסימנים הישראלית saralanesman@gmail.com
  • נעמי אפשטיין - אחראית על תחום הוראת האנגלית לכו"ח naomi.shema@gmail.com

במערכת החינוך בישראל פועלים תשעה מרכזים חינוכיים-טיפוליים מחוזיים. מרכזים אלה אמונים על מתן מענה חינוכי-טיפולי לכלל התלמידים כבדי השמיעה והחירשים במערכת החינוך, הלומדים בכל רצף השירותים, שזכאותם נקבעה באחת הוועדות בתוקף חוק.


באתר הפיקוח על חינוך תלמידים כבדי שמיעה וחירשים (כו"ח): מידע אודות המגבלה בשמיעה והשלכותיה, מידע אודות מגוון השירותים בתחומי החינוך, ההוראה והפדגוגיה, האודיולוגיה, ההנגשה, חינוך חברתי-רגשי, שפת הסימנים הישראלית, הרצאות ועוד.

האתר משמש סביבת עבודה שיתופית לצוותי כו"ח וגם במה לעשייה בשטח.

אתר לדוברי השפה הערבית הוא אתר מקביל לאתר הפיקוח על חינוך תלמידים כבדי שמיעה וחירשים (כו"ח). האתר מכיל מידע על חינוך וטיפול תלמידי כו"ח בגילי הגן ובית הספר, תוכניות בתחום החברתי-רגשי, הוראת שפת הסימנים בשפה הערבית, תוכנית להקניית קריאה, טיפול והוראה בתחומי שמיעה, שפה ותקשורת, ובתחום הלימודי-קוגניטיבי.

חזרה לראש הדף

אודיולוגיה

אודיולוגיה

אודיולוגיה היא מדע השמיעה. אודיולוגיה חינוכית היא שילוב של ידע אודיולוגי וחינוכי במטרה לאפשר לתלמידים כו"ח למצות באופן מיטבי את השמיעה, באמצעות שיקום טכנולוגי, למידה שמיעתית ואימוני שמיעה, התאמת הסביבה החינוכית והדרכת הורים וצוותים.

חזרה לראש הדף

שפת הסימנים הישראלית (שס"י)

שפת הסימנים הישראלית (שס"י)

שפת הסימנים הישראלית היא שפה שבה משתמשים אנשים חירשים בישראל. היא מהווה אחת מדרכי התקשורת בגנים ובכיתות כו"ח.
הפיקוח על תלמידים כבדי שמיעה וחירשים (כו"ח) שוקד על קידומה של שפת הסימנים במערכת החינוך לתלמידי כו"ח. לצורך כך פותחה תוכנית לימודים להוראה ולהעשרה של שפת הסימנים הישראלית (שס"י) בכיתות כו"ח.
פותחו אתרים שנועדו להעשיר את שפת הסימנים של הצוותים העובדים עם תלמידי כו"ח בגנים ובבתי הספר הן בשפה היום-יומית והן בתחומי דעת שונים. כמו כן, כדי לדייק את הסימנים במושגים מתחומי הוראה שונים ישב על המדוכה צוות היגוי שכלל אנשי אקדמיה, נציגי הפיקוח על תלמידי כו"ח וכמובן מורים המשתייכים לקהילת החירשים.

מטרת האתר היא להציג בפני צוותי ההוראה והטיפול המלמדים תלמידי כו"ח, ובפני כל מי ששפת הסימנים קרובה לליבו, סימנים הנדרשים בהוראת תחומי דעת שונים לתלמידי כו"ח.

חזרה לראש הדף

שפה ואוריינות

פיתוח כישורי שפה דבורה ואוריינות

אתגרים מרכזיים בחינוך כו"ח הינם פיתוח כישורי שפה דבורה ואוריינות.
שפה היא מפתח להתפתחות תקשורתית, קוגניטיבית וחברתית-רגשית: באמצעות השפה, תלמידים כבדי שמיעה וחירשים מפתחים יכולת לבטא את עצמם ולתקשר עם סביבתם, וכן יכולת לחשיבה מופשטת ולהבנה של רעיונות מורכבים.

כישורים אורייניים הינם הבסיס להשכלה. קריאה וכתיבה מהווים כלים מרכזיים ללמידה. תלמידים כבדי שמיעה וחרשים זקוקים לגישות מותאמות ללימוד שפה ואוריינות ולדרכי התערבות ייחודיות שיתנו מענה מיטבי לאפיוני השפה שלהם.
לצורך כך נבנו תוכניות ייחודיות לכו"ח, החל בגיל הגן וכלה בבית הספר התיכון (ראו תוכניות לגיל הגן ולגיל בית הספר).

תוכניות לגיל הגן

חינוך לשוני - תוכנית קשר ושיח מורחב
לגיל הגן פותחה בישראל תוכנית לימודים ייחודית להקניית כישורי תקשורת, שפה ואוריינות, המבוססת על הגישה ההתפתחותית-טבעית בהתערבות שפה.
התוכנית דוגלת בשיתוף הורים בתהליך ההתערבות ופותחו בה חומרי הדרכה לשם הגשמת ייעוד זה. התוכנית אף כוללת אתר סימנים בגן לתמיכה של הוראת שפת הסימנים ותקשורת כוללנית בגני כו"ח.

שילוב כו"ח בגיל הגן
תוכנית השילוב מכילה מסמכים המגדירים את תפקידי המורה מומחית תחום כו"ח בשילוב, את היעדים בעבודתה ואת מבנה ההתערבות וכן חוברות הסברה לגננות המשלבות תלמידי כו"ח בגיל הגן ואתר הדרכה לגננות אלה.

מוכנות לבית הספר
זוהי תוכנית הדרכה והתערבות המופעלת על-ידי מומחיות תחום כו"ח. התןכנית מגדירה מטרות ודרכי עבודה ואף מכילה כלים להתערבות ישירה עם תלמידי כו"ח בגן חובה כהכנה לבית הספר. התוכנית כוללת את ההיבטים הבאים: אוריינות (התאמת התוכנית תשתית לאוריינות לכו"ח), היבט חברתי-רגשי וסנגור עצמי, ידע של מושגים על סביבת בית הספר.

באתר הפיקוח ניתן למצוא מידע לצוותי גיל הגן בחינוך כו"ח, אסטרטגיות עבודה וחומרי הדרכה לצוותים בתכניות לעיל כולל חומרים המיועדים להוראה מרחוק בעיתות חירום.


תוכניות לימודים מותאמות
תוכניות לימודים במקצועות עתירי שפה המבוססות על תוכניות הלימודים הרגילות ומותאמות לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים.
התוכניות הותאמו על ידי הפיקוח הארצי לתלמידי כו"ח עם המפמ"רים.
תוכניות אלו משמשות בעיקר בכיתות המיוחדות לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים הנמצאות בבית הספר הרגיל.

רוב התלמידים כבדי השמיעה והחירשים הלומדים בחינוך הרגיל לומדים על פי תוכניות הלימודים הרגילות ולא על פי תוכניות הלימודים המותאמות.

לעיתים, כאשר עולה קושי בתפקודו של התלמיד בתחום דעת מסוים, יומלץ שהוא ילמד תחום דעת זה על פי תוכנית הלימודים המותאמת לתלמידי כו"ח.
הדבר נכון במיוחד לתלמידים הניגשים למבחני בגרות במקצועות עתירי שפה (עברית, היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות), ומגלים קושי בתחום דעת מסוים.
תלמידים אלה יכולים ללמוד על פי תוכנית המותאמת לתלמידי כו"ח ולגשת לבחינת בגרות על פי המתווה המותאם לתלמידי כו"ח. אפשרות זו מתאימה רק לתלמידים.

באתר הפיקוח ניתן למצוא את תוכניות הלימודים המותאמות לגילאי בית הספר היסודי, חטיבת הביניים והחטיבות העליונות


תלמידים כו"ח זכאים ללמוד בכיתות מונגשות אקוסטית. אלו כיתות שעברו תהליכי התאמה מבנית וטכנולוגית על מנת להפחית רעשי רקע והידהוד ולאפשר הגברה מותאמת של קול המורה.

הנגשה יכולה להיות גם התאמת דרכי ההוראה פנים אל פנים או מרחוק בכדי לאפשר לתלמידים כו"ח להשתתף בלמידה באופן מיטבי כשאר חבריהם לכיתה.


ווייב WAVE - המרחב הפיזיטלי ללמידה שמיעתית
מיועד לתלמידי כו"ח הוא סביבה פעילה ואינטראקטיבית.
במרחב מגוון משחקים ופעילויות המפתחות את המיומנויות השמיעתיות, תוך חשיפה לצלילים בסביבות השונות כמו בית, רחוב, כיתה ועוד.

הסביבה מיועדת לדוברי עברית וערבית וקיים בה גם אזור הדרכה לצוותי כו"ח לשימוש מיטבי בסביבה.

חזרה לראש הדף

למידה חברתית רגשית SEL לתלמידי כו"ח

למידה חברתית רגשית SEL לתלמידי כו"ח

בקרב תלמידי כו"ח הלומדים בחינוך הרגיל מופעלת תוכנית של למידה חברתית רגשית המתבצעת באמצעות פעילות בקבוצות שווים ופועלת במודלים מותאמים לצרכי התלמידים הן במפגשי פנים אל פנים והן בלמידה מרחוק.
התוכנית קיימת בשפה העברית ובשפה הערבית.

חזרה לראש הדף

יום השמיעה הבין-לאומי, 3.3

יום השמיעה הבין-לאומי, 3.3

יום השמיעה הבין-לאומי, המתקיים בכל שנה ב-3 במרץ, נועד להעלות את המודעות לחשיבות השמיעה ולמניעת חירשות ואובדן שמיעה.
ארגון הבריאות העולמי מוביל את היום הזה במטרה להדגיש את ההשפעה החיונית של שמיעה טובה על איכות החיים ולקדם פעולות מניעה, אבחון מוקדם וטיפולים מתקדמים.

אולי תתעניינו גם ב...

הגיל הרך
תיק מטפל חינוך מיוחד
למידה בחירום
למידה בחירום בחינוך המיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.