דלג אל

הפרעות בתקשורת

קלינאות תקשורת

קלינאות תקשורת, כמקצוע השייך למקצועות הבריאות, הינו תחום מחקרי וקליני רחב היקף ורב פנים העוסק במגוון היבטים של התקשורת בין בני האדם. המקצוע נשען על ידע בתחומי השפה - למידה וחשיבה, שמיעה, רפואה ופסיכולוגיה. תפקידם של קלינאי התקשורת מתמקד באיתור, אבחון, הערכת השתתפות, טיפול ושיקום, מניעה, מחקר וייעוץ. קלינאי התקשורת במערכת החינוך שותפים בבניית תכניות ההתערבות של התלמיד והמסגרת החינוכית ועוסקים גם בהדרכת הצוות החינוכי-טיפולי. זאת במטרה לאפשר לתלמיד פיתוח של יכולות תקשורתיות ושפתיות, על מנת שיוכל להשתתף באופן מיטבי בחיי הגן ובית הספר מבחינה לימודית, חברתית ורגשית.

תחומי ההתערבות של קלינאי התקשורת מתמקדים בקידום יכולות תקשורתיות-חברתיות, שפה דבורה וכתובה, למידה וחשיבה, קריאה-כתיבה וכתיב, משחק, דיבור (כגון: קול גמגום, דיבור חטוף ואילמות סלקטיבית), אכילה ובליעה ותפקודי שמיעה.

(מתוך חוברת קווים מנחים לעבודת מטפלים ממקצועות הבריאות ומטפלים באמצעות אומנויות במערכת החינוך)

תחום תקשורת-חברתי עוסק בפיתוח הפרגמטיקה של השפה והיכולות התקשורתיות-חברתיות. התחום כולל פיתוח של הבנה חברתית, קריאת המפה החברתית, שכלול מיומנויות של תקשורת בין- אישית ופיתוח תאוריית המיינד. זאת במטרה לסייע לתלמיד בפיתוח והתמדה של יחסים תקשורתיים הדדיים בקבוצת השווים, השתתפות בפעילות חברתית, במשחק או בשיחה וקבלת החלטות יעילות ומותאמות במגוון הסביבות במסגרת החינוכית בשיעור, בהפסקה, בטיול ובמגוון פעילויות היומיום.

הטיפול עוסק בתחומי השפה הכתובה והדבורה, ברמה של הבעה והבנת השפה. הטיפול כולל התייחסות לחמשת תחומי השפה: פונולוגיה (תורת הצלילים), מורפולוגיה (צירופי הצלילים הקטנים ביותר בעלי המשמעות), תחביר (תורת המשפט), סמנטיקה (תורת המשמעות) ופרגמאטיקה (כללי השימוש בשפה).תחומים אלו יהוו תשתית ליכולת הלמידה בבית הספר ויאפשרו לתלמיד לשתף במחשבות ובחוויות, להביע את עצמו בכתב ובעל פה ולהיות חלק מהשיח החברתי - לימודי בסביבתו. קלינאי התקשורת יטפלו גם בתלמידים להם קשיי קריאה-כתיבה וכתיב שמקורם שפתי, כדי לאפשר לתלמיד לקרוא באופן יעיל, להבין את הטקסט ולהביע עצמו בכתב בהתאם.

תחום הדיבור כולל התייחסות למובנות הדיבור של התלמיד, מבחינת ההיגוי, השטף - גמגום, דיבור חטוף, אילמות סלקטיבית וקול, כאשר הם משפיעים על השתלבותו החברתית והלימודית. כמו גם התאמה, שימוש והטמעה של אמצעי תקשורת תומכת וחלופית (תת"ח) שיאפשרו לתלמיד את הזכות הבסיסית לתקשורת.

תחום האכילה כולל בתוכו אבחון והתערבות בשלושה היבטים. היבט הפעילות, כגון: נגיסה, אכילת מרקמים מגוונים ובליעה. היבט התפקוד, כמו היכולת לנגוס ולהעביר את המזון מצד לצד באופן יעיל ומותאם לאכילה. כמו כן, היבט ההשתתפות כאוכל חברתי, המסוגל לאכול באופן מותאם, לבחור ולבקש את רצונו וצרכיו ולשוחח עם הסובבים אותו בזמן הארוחה.

הטיפול בתלמידים החרשים וכבדי השמיעה מתמקד בפיתוח ומיצוי השמיעה, הדיבור וקריאת דיבור, השפה הדבורה, שפת הסימנים והתקשורת החברתית וכן בייצוג וסנגור עצמי בהקשר למוגבלות בשמיעה. הטיפול כולל הדרכה של התלמידים, הצוות וההורים בהתייחס לתפקוד המערכת האודיטורית, למידה שמיעתית, חשיבות השימוש במכשירי שמיעה, השתלים ומערכות ההגברה (האישית ו/או הכיתתית) וכן תפעול העזרים ובדיקת תקינותם. הקשר של הקלינאית עם גורמי חוץ בתחום השיקום השמיעתי כולל קשר עם רופאים, מכוני שמיעה, מכונים למכשירי שמיעה וכיו"ב. בנוסף מלווה הקלינאית את תהליך ההנגשה של הסביבה הלימודית עבור התלמיד על מנת ליצור תנאי האזנה ותפיסת דיבור מיטביים) הנגשה אקוסטית וחזותית.

חזרה לראש הדף

תיק אבחון והערכה לקלינאי תקשורת

תיק אבחון והערכה לקלינאי תקשורת

עבודתם של קלינאי התקשורת במערכת החינוך מתבטאת בשיתוף הפעולה עם הצוות החינוכי והטיפולי, כדי לקדם את התלמיד מרמה של תפקוד ופעילות, לרמת השתתפות בחיי בית הספר. כחלק מתפקיד הקלינאים עליהם להעריך ולמפות את תפקודם של התלמידים, לצורך בניית פרופיל תלמיד ובניית תכנית ההתערבות.

התיק מאגד בתוכו מסמכים אשר יסייעו לקלינאיות התקשורת לצורכי אבחון והערכה של התלמידים בכיתות החינוך המיוחד ובשילוב האישי.

  • הערכת מרכיבי תפקוד
    טבלה המכילה אבחונים והערכות המאפשרים הערכה של מרכיבי התפקוד של התלמיד. הטבלה מפרטת את סוג האבחון, הגילאים להם מיועד וכן את המידע המתקבל מכל אבחון או הערכה.
  • שאלון פרגמטי
    השאלון (מחוון) מיועד לסייע לקלינאי תקשורת במסגרות החינוך המיוחד והחינוך הרגיל, למפות את התפקוד התקשורתי-חברתי של התלמידים, לצורך בניית פרופיל תלמיד.
חזרה לראש הדף

שותפויות בכתיבת מסמכים

מודל עבודה שיתופי בתחום השפה והתקשורת- תחום השפה והתקשורת הינו אחד מתחומי הליבה של החינוך המיוחד. תחום זה מהווה חלק מתוכנית הלימודים הבית ספרית, הכיתתית/גנית והאישית וכן ממערך הטיפולים בתחום מקצועות הבריאות. התחום כולל היבטים הקשורים להוראה ולטיפול גם יחד, וקידומו מתקיים באחריות משותפת של מחנכת הכתה/גננת וקלינאית התקשורת, כאשר כל אחת מהן אחראית מתוקף תחום מומחיותה, על יישום חלקים שונים ומשותפים בתוכנית הכיתתית/גנית והאישית של התלמידים.

המדריך היישומי להטמעת החינוך הלשוני בחינוך המיוחד, מפרט את מערך ההישגים הנדרשים בשפת אם, בהתאמה לתלמידים עם צרכים מיוחדים. תכנון תוכניות הלימודים וההתערבות בשפה ותקשורת במסגרות החינוך המיוחד יתבסס על ה"מדריך היישומי להטמעת החינוך הלשוני בחינוך המיוחד". המסמך כולל 4 פרקים: האזנה ודיבור-כשירות תקשורתית, כתיבה, קריאה וידע לשוני. הפרק הראשון במסמך זה – פרק האזנה ודיבור – נכתב מחדש על ידי צוותים של קלינאיות תקשורת בשיתוף מדריכות בחינוך הלשוני. הפרק מיועד לצוותים חינוכיים ולקלינאי תקשורת, ומשמש ככלי לתכנון תכניות ההוראה והטיפול בתחום השפה, הדיבור והתקשורת עבור תלמידים בחינוך המיוחד. המסמך המחודש כולל שלושה חלקים: מבוא תאורטי, מערך הישגים נדרשים ומחוון להערכה של השפה הדיבור והתקשורת. העבודה עם מסמכים אלו תהיה בשותפות של קלינאיות תקשורת ומורות/גננות (ועל פי המודל השיתופי) לצורך בניית תוכניות ההתערבות בתחומי השפה הדיבור והתקשורת.

מסמך זה מיועד לכלל הצוותים העוסקים בהקניית הקריאה לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ו/או צרכים תקשורתיים מורכבים, תוך התייחסות לקשיים הכרוכים בתהליך. הוא נתמך בחזון ובתפיסה, הרואים את האוריינות והקריאה כחלק בלתי נפרד מהתוכנית האישית של כלל התלמידים, גם במקרים בהם האתגר משמעותי. המסמך כולל התאמה של ההישגים הנדרשים בקריאה, חושף גישות מתאימות להוראת הקריאה, מסייע בשיקולי הדעת בבחירת שיטת קריאה מתאימה, ממקד את הגורמים המקדמים את תהליכי האוריינות והקריאה, מעניק עקרונות ופרקטיקות מותאמות ואסטרטגיות להוראה, ופורש מגוון גדול של הזדמנויות למידה במרחב לתרגול האוריינות והקריאה.

חזרה לראש הדף

שותפות בתחום התאמות מסוג תקשורת תומכת וחליפית ובתחום הקריאה

שותפות בתחום התאמות מסוג תקשורת תומכת וחליפית ובתחום הקריאה

התאמות פדגוגיות מסוג טכנולוגיה לצרכי תקשורת תומכת וחלופית מערכת החינוך פועלת ליצירת מערכת נגישה לכלל התלמידים כל אחד על פי צרכיו, בהתאם לחוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. התאמות טכנולוגיות יכולות לסייע לתלמידים במגוון תחומים וביניהם, לאפשר לתלמידים המתקשים בתקשורת דבורה, שימוש בתת"ח באמצעים טכנולוגיים מגוונים כגון, אייפדים, ביג מק, גוטוק ועוד.

המסמך התאמות פדגוגיות מסוג טכנולוגיה לצרכי תקשורת תומכת וחלופית (תת"ח) עבור תלמידים במערכת החינוך מפרט את הציוד שניתן לקבל ממשרד החינוך/הבריאות וכן את תהליך ההנגשה של טכנולוגיה לצרכי תקשורת תומכת וחלופית.

מצורפים מסמכים:

קלינאי התקשורת בצוות התאמת הנגשת קריאה וכתיבה: לקלינאי התקשורת ראיה רחבה של תפקוד ויכולות שפתיות-לימודיות, קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות, והם מכירים את יכולותיו וקשייו של התלמיד. מתוך האבחון והטיפול בלקויות שפה-למידה בתלמידים המתקשים בקריאה וכתיבה, קלינאי התקשורת תורמים לדיון ולחשיבה של הצוותים החינוכיים-טיפוליים בהתאמת הנגשת הקריאה והכתיבה ובתכנון התערבות טיפולית כוללת של התלמיד.

בימים אלה עומל צוות קלינאיות מומחיות בתחום ההנגשה והטיפול בלקויות קריאה וכתיבה על כתיבת מסמך שמטרתו להביא לידיעת רכזי ההנגשה במתי"אות וצוותים חינוכיים - טיפוליים את תפקידם, אחריותם ותרומתם של קלינאי התקשורת בצוות הנגשת הקריאה לתלמידים עם קשיים בתחומי השפה הכתובה. כמו-כן, המסמך ישמש להתווית תכנון ומעורבות של קלינאיות תקשורת בתהליך ההנגשה של תלמידים עם קשיים בתחומי השפה הכתובה.

חזרה לראש הדף

שותפות עם קופות החולים

טיפולים של מקצועות הבריאות בקופות החולים ובמערכת החינוך לתלמידים הלומדים בחינוך המיוחד- מטרתו של מסמך זה הוא להגדיר את הקשר בין מערכת הבריאות והחינוך בנושא מתן טיפולים ממקצועות הבריאות, כדי לטייב את השירות להורים ולילד הלומד בחינוך המיוחד. פנייה לקבלת טיפולים של מקצועות הבריאות בקופות-החולים לילדים הזכאים לשירותי חנ"מ, תעשה תוך פירוט הטיפולים שהילד מקבל באמצעות "דו"ח לקהילה", שימולא על ידי אנשי המקצוע במוסד החינוכי פעם בשנה בלבד.

חזרה לראש הדף

ניירות עמדה

ניירות עמדה באגודת קלינאי התקשורת

​באגודת קלינאי התקשורת נכתבו בשנים האחרונות על ידי צוותים מקצועיים, ניירות עמדה בתחומים הבאים:

אפרקסיה של הדיבור
אבחון וטיפול קלינאי תקשורת בילדים על הספקטרום האוטיסטי
רב לשוניות בקרב ילדים בישראל
תפקיד קלינאי התקשורת באבחון ובטיפול בבעיות אכילה ובליעה
טיפול מרחוק בעבודת קלינאי התקשורת: היבטים מקצועיים ואתיים וקווים מנחים
קווים מנחים לאבחון וטיפול באילמות סלקטיבית
תפקיד קלינאי התקשורת בתהליכי הערכה וטיפול בתלמידים עם לקות למידה על רקע לקות שפה (Language based- Learning Disabilities)

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.