"מוגבלות שכלית" מאופיינת ב: "מגבלה משמעותית בתפקוד אינטלקטואלי וגם בהתנהגות המסתגלת, הבאה לידי ביטוי במיומנויות תפיסתיות, חברתיות ופרקטיות, נכות זו ראשיתה לפני גיל 18".
על פי ה- DSM-5 הקשיים בתפקוד האינטלקטואלי מתייחסים להיבטים של הסקת מסקנות, פתרון בעיות, תכנון, חשיבה מופשטת, שיפוט, למידה אקדמית, זיכרון עבודה ולמידה מניסיון. קשיים בתפקוד ההסתגלותי נוגעים ליכולות עצמאיות, עמידה בסטנדרטיים התפתחותיים וסוציו תרבותיים ואחריות חברתית. כגון: תקשורת בין-אישית, השתתפות חברתית ויכולת תפקוד עצמאי בסביבות שונות.
ביטול הקלסיפיקציה לרמות מוגבלות על פי מנת משכל קיבל משנה תוקף ב- DSM-5 כאשר הקלסיפיקציה לרמות מוגבלות על פי מנת משכל הוחלפה בקלסיפיקציה של רמות מוגבלות על פי רמות התנהגות מסתגלת. שינוי זה מייחס פחות חשיבות לרמת האינטליגנציה של האדם ומדגיש יותר את רמות התפקוד שלו, והוא נובע מן התפיסה שרמות התפקוד הן אלה המכתיבות את מידת התמיכה לה זקוק הפרט.
ה- DSM-5 מגדיר ארבע דרגות של מוגבלות שכלית: קלה, מתונה, קשה ועמוקה הנקבעות על פי יכולות ההבנה, יכולות חברתיות ויכולות התנהגותיות של הפרט.(APA ,2013).
תלמידים עם מוגבלות זו נדרשים לתמיכות מתאימות, לקידום התפתחותו, חינוכו, רווחתו ותחומי העניין של הפרט ולשפר את תפקודו האישי.
תחת מוגבלות זו ניתן למצוא את החלוקה הבאה במשרד החינוך:
- חשד למוגבלות שכלית התפתחותית קלה (קוד 65)
- מוגבלות שכלית התפתחותית קלה (קוד 52)
- חשד למוגבלות שכלית התפתחותית בינונית (קוד 66)
- מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית (קוד 53)
- חשד למוגבלות שכלית התפתחותית קשה-עמוק (קוד 67)
- מוגבלות שכלית התפתחותית קשה-עמוקה (קוד 54)
להרחבה על אודות מוגבלות שכלית התפתחותית בפורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים