תחום שפת אם (חינוך לשוני) הינו תחום דעת בתוכנית הליבה המחייבת בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד. התחום כולל מטרות לטיפוח כישורי שפה ואוריינות. תוכנית הלימודים בשפה – חינוך לשוני מתמקדת בהוראת מיומנויות וכשרים המהווים בסיס ליצירת אינטראקציות חברתיות, נגישות למידע ולידע, ביטוי והבעה והנאה מיצירות ספרות.
החינוך הלשוני מאפשר פיתוח והעמקה של כישורים אנושיים בסיסיים, החיוניים ליצירת קשר ותקשורת ולהשתתפות בתהליכי למידה, והוראתו מתקיימת מתוך אמונה כי לכל תלמיד הזכות להשתתף בתוכנית הלימודים וליהנות מנכסי השפה והתרבות בחברה.
תלמידים עם צרכים מיוחדים, מתקשים לעיתים לרכוש באופן ספונטני את מיומנויות השפה, ולכן מתמודדים עם קשיים בקריאה, כתיבה, תקשורת בין-אישית והבעה. מכאן החשיבות הרבה בהוראת מיומנויות שפתיות ותקשורתיות, באופן ישיר ובחיבור לתכנים אחרים, אשר יסייעו להם להתנהל ולהשתלב בסביבתם.