- מפקחת אחראית: חגית ארי עם
- מדריכות ארציות:
קרן מזרחי כהן, מתי"א חפר שרון
נחמה כהן
שירז שבירו אחי
מטרות העל בחינוך המיוחד מדגישות את מימוש זכותו של התלמיד להשתתפות מלאה בתוכנית הלימודים. לצד המקצועות האקדמיים.בחינוך המיוחד נלמדים נושאים ומקצועות הקשורים לתפקוד עצמאי ואוטונומי של התלמיד, כחלק מתחומי הליבה המחייבים בחינוך המיוחד. זאת לשם קידום השתלבות מיטבית של התלמיד בחברה ובקהילה, מימוש עצמי ופיתוח כישורים ותחומי עניין, במטרה לאפשר לו חיים של איכות בהווה ובעתיד.
בבסיס התפיסה הרעיונית המנחה את העשייה בתחום ההכנה לחיים עומד המושג איכות חיים.
על פי תפיסה זו איכות חייו של אדם היא תוצר של מידת ההתאמה בין צרכי היחיד לבין התנאים בסביבת חייו. תחושת איכות החיים נגזרת מתפיסתו הסובייקטיבית של האדם בהיבטים שונים כגון: מידת השליטה והפיקוח שיש לו על חייו, היכולת לבחור בין אפשרויות שונות, הקשרים החברתיים ומערכות היחסים שהוא יוצר, המידה בה הוא מצליח לקיים חיים יצירתיים ויצרניים, תחושת המימוש העצמי ושביעות הרצון שלו מחייו.
היבטים אלו מתייחסים גם לאנשים עם מוגבלויות. איכות חיים משתפרת כאשר האדם שותף להחלטות המשפיעות על חייו, והיא נחוות כאשר הצרכים הבסיסיים של האדם מסופקים, וכאשר פתוחות בפניו אותן הזדמנויות, כמו לכל אדם אחר, למימוש שאיפותיו ולהשגת מטרותיו בתחומי חייו השונים - בבית, בבית הספר, בחברה, בקהילה, ובעבודה.
- להרחבה
Schalok. R., 2013, Quality of Life in Persons with
Intellectual Disabilities and Mental Health Problems: An Explorative
Study, The Scientific World Journal, Volume 2013 - ערכת קלפי איכות חיים המבוססת על מסמך “מתאים במיוחד” ו”דמות הבוגר”.
לקראת בגרות - ל"ב 21 בהוראת נושאי ההכנה לחיים ישולבו עקרונות רלוונטיים מתוכנית לקראת בגרות – ל"ב 21 (תוכנית לימודים למתבגרים ולמבוגרים בני גיל 21-16 בחינוך המיוחד), אשר מושג איכות החיים שהוזכר לעיל הוא מעמודי התווך שלה. מומלץ ליישם את עקרונות איכות החיים, כפי שבאים לידי ביטוי בתוכנית ל"ב 21 לכל אורך סדר היום של התלמידים, בכל המקצועות, בכלל זה מקצועות ההכנה לחיים.