איכות חיים הכנה לחיים

תוכנית איכות חיים - הכנה לחיים "מתאים במיוחד"

מטרות העל בחינוך המיוחד מדגישות את מימוש זכותו של התלמיד להשתתפות מלאה בתוכנית הלימודים. לצד המקצועות האקדמיים בחינוך המיוחד נלמדים נושאים ומקצועות הקשורים לתפקוד עצמאי ואוטונומי של התלמיד, כחלק מתחומי הליבה המחייבים בחינוך המיוחד. זאת לשם קידום השתלבות מיטבית של התלמיד בחברה ובקהילה, מימוש עצמי ופיתוח כישורים ותחומי עניין, במטרה לאפשר לו חיים של איכות בהווה ובעתיד.

בבסיס התפיסה הרעיונית המנחה את העשייה בתחום ההכנה לחיים עומד המושג איכות חיים.

על פי תפיסה זו איכות חייו של אדם היא תוצר של מידת ההתאמה בין צרכי היחיד לבין התנאים בסביבת חייו. תחושת איכות החיים נגזרת מתפיסתו הסובייקטיבית של האדם בהיבטים שונים כגון: מידת השליטה והפיקוח שיש לו על חייו, היכולת לבחור בין אפשרויות שונות, הקשרים החברתיים ומערכות היחסים שהוא יוצר, המידה בה הוא מצליח לקיים חיים יצירתיים ויצרניים, תחושת המימוש העצמי ושביעות הרצון שלו מחייו.

היבטים אלו מתייחסים גם לאנשים עם מוגבלויות. איכות חיים משתפרת כאשר האדם שותף להחלטות המשפיעות על חייו, והיא נחוות כאשר הצרכים הבסיסיים של האדם מסופקים, וכאשר פתוחות בפניו אותן הזדמנויות, כמו לכל אדם אחר, למימוש שאיפותיו ולהשגת מטרותיו בתחומי חייו השונים - בבית, בבית הספר, בחברה, בקהילה ובעבודה.

להרחבה

Schalok. R., 2013, Quality of Life in Persons with
Intellectual Disabilities and Mental Health Problems: An Explorative
Study, The Scientific World Journal, Volume 2013

תוכנית "מתאים במיוחד"

מסמך "איכות חיים – מתאים במיוחד" מתמקד ברכיבי איכות חיים, רווחה אישית, בעשרת תחומי חיים.

הוא משמש בסיס ידע בעשרת תחומי החיים לצוותים בעבודתם עם תלמידים עם מוגבלות, בהתאם לשלבי הגיל, ההתפתחות והצרכים השונים, בהיבטים הקוגניטיביים, גופניים-בריאותיים, תוך - אישיים ובין - אישיים.

התוכנית עוסקת בעשרת תחומי החיים אשר בבסיס תוכנית ל"ב 21 של החינוך המיוחד מתוך התבוננות והעמקה בתהליכים, חברתיים והתנהגותיים ובהלימה למיומנויות SEL, ודמות הבוגר 2020.

התוכנית מפרטת מטרות, יעדים וערכים שנועדו לקידום רווחת התלמיד בתחומי החיים השונים.

תוכנית ל"ב 21

תוכנית ל"ב 21 היא תוכנית ייחודית המיועדת למתבגרים בגיל 21-16 בחינוך המיוחד, ומטרתה להכין אותם לחיים עצמאיים בקהילה תוך שיפור איכות חייהם.

התוכנית שמה דגש על פיתוח אוטונומיה, עצמאות אישית מיומנויות חברתיות ועוד, ומשלבת עקרונות מתחום החינוך לערכים, נורמות התנהגות ומיומנויות ביצועיות.

באמצעות מודל הוראה ייחודי של מעגל הפנמה, התלמידים חווים למידה אינטגרטיבית הכוללת דיון, התנסות ותובנות, המותאמות לצורכיהם וליכולותיהם האישיות.

ניתן ליישם את עקרונות התוכנית ואת מודל ההוראה בכל הגילים.

תוכנית "מעבר"

מעבר הינו מצב חיים, בו מתרחשים שינויים התפתחותיים, חברתיים, כלכליים ואחרים, בקרב אנשים ומשפחות. מצב חיים זה מצריך כוחות, כישורים ומיומנויות להסתגלות מיטבית.

המעבר לחיים בקהילה בתום הלימודים במסגרת מערכת החינוך, הינו שלב הדורש הכנה והיערכות.

צוות האגף

מפקחת אחראית:

מדריכות ארציות:

אולי תתעניינו גם ב...

מיוחד בבינה - בינה מלאכותית בחינוך המיוחד
מיוחד בבינה - בינה מלאכותית בחינוך המיוחד
חינוך חברתי קהילתי
חינוך בלתי פורמלי בחינוך המיוחד
מוגבלויות
מוגבלויות - חינוך מיוחד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!