דלג אל

תוכנית "מעבר"

חזרה לראש הדף

תוכניות מעבר להשתלבות בוגר בקהילה, גילאי 21-16

תוכניות מעבר להשתלבות בוגר בקהילה, גילאי 21-16

מעבר הינו מצב חיים, בו מתרחשים שינויים התפתחותיים, חברתיים, כלכליים ואחרים, בקרב אנשים ומשפחות. מצב חיים זה מצריך כוחות, כישורים ומיומנויות להסתגלות מיטבית.

המעבר לחיים בקהילה בתום הלימודים במסגרת מערכת החינוך, הינו שלב הדורש הכנה והיערכות.

תוכניות מעבר להשתלבות בוגר בקהילה מתמקדות בתהליכי מעבר עתידיים בתום הלימודים במערכת החינוך, ומטרתן לסייע לבוגר להסתגל למעבר מסביבה מובנית, מוכרת ובטוחה של בית הספר, לקראת השתלבותו כבוגר מעורב, אחראי, עצמאי ואוטונומי, במגוון מסלולי חיים: שירות משמעותי , לימודי המשך, עבודה ומגורים בקהילה. התכניות ותהליכי ההוראה-למידה בנושא, עוסקים בחינוך ערכי, בהגברת תחושת המסוגלות של התלמיד, ובטיפוח כישורים ומיומנויות לקראת השתלבותו העתידית במגוון המסלולים. תוכניות המעבר כוללות שיח עם התלמיד ועם ההורים אודות עמדותיהם ואמונותיהם וכן מעורבותם בקידום השתלבותו של התלמיד כבוגר בקהילה והצלחתו.

הלמידה העיונית, מאפשרת הרחבת הידע באופן מותאם לתפקוד הלומד, לגילו ולשלב חיים זה, בדגש על הכרות עם שירותים ומוסדות בקהילה ותוך בחינת העדפותיו של התלמיד.

חזרה לראש הדף

קווים מנחים להבניית התוכנית העיונית

קווים מנחים להבניית התוכנית העיונית

תוכנית המעבר מיועדת לתלמידים בגיל 18-16 (במידה והתלמיד בוחר לסיים את חוק לימודיו בגיל 18) או לתלמידים בגילי 21-16 (במידה והתלמיד בוחר לממש את זכותו לחינוך חינם בחינוך המיוחד עד גיל 21).
לכל תלמיד בגילאים אלו בנה "תוכנית מעבר אישית" רב- שנתית, בהתייחס לכל אחד מ-10 תחומי הכנה לחיים שתוארו לעיל.

- בחטיבה העליונה החל מגיל 16 יוקצו לפחות 3 ש"ש לתוכנית ההכנה לחיים, בנוסף להזדמנויות הלמידה בשגרה. החל מכיתה י' יוקצו 2 ש"ש (מתוך ה-3 ש"ש) לתוכנית המעבר להשתלבות בוגר בקהילה.
- תוכנית "מעבר – להשתלבות בוגר בקהילה " תכלול תוכנית אישית, קבוצתית וכיתתית.
- התוכנית תבנה תוך קיום שיח ובשיתוף התלמיד והוריו.
התוכנית תעודכן בהתאם להערכות צוות רב מקצועי.
- כשנה וחצי לפני סיום הלימודים במסגרת החינוכית, תוכנית ה"מעבר" תכלול שיח עם ההורה והתלמיד בהתייחס לאפשרויות ההשתלבות של התלמיד לאחר סיום לימודיו: שירות משמעותי או לימודים על תיכוניים או עבודה או מגורים בקהילה. מומלץ לקיים את השיח בהשתתפות צוות חינוכי טיפולי ועו"ס בקהילה.

חזרה לראש הדף

חינוך לקריירה - יוצרים עתיד

חינוך לקריירה - יוצרים עתיד

תחום זה יכלול חינוך לחיי עבודה - הוראה תיאורטית והתנסות במקומות עבודה.

הלמידה העיונית, מאפשרת הרחבת הידע ב- 10 תחומי הכנה לחיים שתוארו לעיל, באופן מותאם לתפקוד הלומד, לגילו ולשלב חיים זה, בדגש על הכרות עם שירותים ומוסדות בקהילה ותוך בחינת העדפותיו של התלמיד.

ברכיב המעשי בחינוך לחיי עבודה יודגשו מטרות ויעדים בהקשר לעולם העבודה, אשר ילמדו לקראת ההתנסות במקומות עבודה מחוץ לבית הספר. למידה התנסותית זו, מהווה חוליה משמעותית בתהליך ההוראה העיוני.

להתנסות במקומות עבודה מחוץ לבתי הספר מספר יתרונות משמעותיים לתלמיד.

חזרה לראש הדף

מגמה לעתיד - חינוך טכנולוגי מקצועי לתלמידים עם מוגבלות

מגמה לעתיד - חינוך טכנולוגי מקצועי לתלמידים עם מוגבלות

התוכנית מיושמת במסגרת פיילוט משותף בהובלת אגף חינוך מיוחד במינהל הפדגוגי ואגף לימודים על-תיכוניים במינהל החינוך הטכנולוגי ובשותפות עם אגף לשירותי רווחה ושיקום במשרד הרווחה והשירותים החברתיים, קרנות הביטוח לאומי – הקרן לילדים ונוער בסיכון, והקרן לנכים ותחום ילדים עם מוגבלות - ג'וינט אשלים, תעסוקת אנשים עם מוגבלות - ג'וינט ישראל.

חזרה לראש הדף

הכנה לשירות משמעותי ומסגרות המשך

הכנה לשירות משמעותי ומסגרות המשך

תקופת ההתבגרות היא תקופה מכרעת בהכנתם של מתבגרים לקראת התמודדות עם האתגרים שיעמדו בפניהם בחייהם העצמאיים כבוגרים. יש צורך בבנייה של תהליכי עבודה מובנים המתמקדים בהכנה לקראת המעבר בהיבטים השונים המפורטים בתוכניות הכנה לחיים של האגף לחינוך מיוחד.

בנוסף חשוב להתמקד גם בהכנה לתהליך המעבר עצמו והשלכותיו. אחד המסגרות אליהם עוברים התלמידים הינם מסגרות של השירות המשמעותי (שירות צבאי, שירות לאומי). שירות זה מהווה מימוש חובה אזרחית המתבטאת בנכונותם ובמוכנותם של בני הנוער ליטול על עצמם אחריות אישית תוך מעורבות חברתית והזדהות עם המטרות המוצבות בפניהם.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.