מעבר הינו מצב חיים, בו מתרחשים שינויים התפתחותיים, חברתיים, כלכליים ואחרים, בקרב אנשים ומשפחות. מצב חיים זה מצריך כוחות, כישורים ומיומנויות להסתגלות מיטבית.
המעבר לחיים בקהילה בתום הלימודים במסגרת מערכת החינוך, הינו שלב הדורש הכנה והיערכות.
תוכניות מעבר להשתלבות בוגר בקהילה מתמקדות בתהליכי מעבר עתידיים בתום הלימודים במערכת החינוך, ומטרתן לסייע לבוגר להסתגל למעבר מסביבה מובנית, מוכרת ובטוחה של בית הספר, לקראת השתלבותו כבוגר מעורב, אחראי, עצמאי ואוטונומי, במגוון מסלולי חיים: שירות משמעותי , לימודי המשך, עבודה ומגורים בקהילה. התכניות ותהליכי ההוראה-למידה בנושא, עוסקים בחינוך ערכי, בהגברת תחושת המסוגלות של התלמיד, ובטיפוח כישורים ומיומנויות לקראת השתלבותו העתידית במגוון המסלולים. תוכניות המעבר כוללות שיח עם התלמיד ועם ההורים אודות עמדותיהם ואמונותיהם וכן מעורבותם בקידום השתלבותו של התלמיד כבוגר בקהילה והצלחתו.
הלמידה העיונית, מאפשרת הרחבת הידע באופן מותאם לתפקוד הלומד, לגילו ולשלב חיים זה, בדגש על הכרות עם שירותים ומוסדות בקהילה ותוך בחינת העדפותיו של התלמיד.