- הסיבות להשתתפות בפעילות פרו-סביבתית בהקשר של מדע אזרחי: חקר מקרה של ניטור פרפרים בישראל - דינה צ'יבולסקי
המחקר הנוכחי בוחן את מאפייניהם של מתנדבים המשתתפים במדע האזרחי ואת הסיבות המובילות אותם להשתתף בפעילויות הקשורות לשימור טבע, ובפרט בניטור פרפרים. המחקר נעשה בגישה של חקר מקרה וכלל שיטות איכותניות וכמותיות לאיסוף נתונים ולניתוחם. ממצאי המחקר מצביעים על מערכת מורכבת של הסיבות, לרוב פנימיות, המשקפות את רצונם של המשתתפים לתרום לחברה, להיפגש עם אנשים אחרים ולהגדיל את טווח הידע שלהם בנושא. יתרה מזו, הממצאים מראים כי ישנם מאפיינים משותפים של מתנדבים במדע האזרחי ובהם התבגרות בסביבה כפרית ומפגש עם דמויות ואירועים משמעותיים. אלו הובילו לאהבתם לטבע, לתחושת המחויבות החזקה שלהם למען הטבע ולרצונם לנקוט צעדים פעילים לשימורו. אחת ההשלכות המרכזיות של מחקר זה היא החשיבות של שילוב פעילויות פרו-סביבתיות במערכת החינוך.
למאמר
Tsybulsky, D. (2020). Self-reported reasons for participating in pro-environmental citizen science activities: A case study of butterfly monitoring in Israel. Frontiers in Education (section STEM Education), 5, 1-10.
https://doi.org/3389/feduc.2020.00116
- צורות מעורבות בפרויקט מדע אזרחי סביבתי - יעלה נעמי גולומביק, אילת ברעם-צברי, ברק פישביין
מאמר זה מזהה את הדרכים המגוונות שבהן משתתפים עוסקים במדע באמצעות פרויקט מדע אזרחי בודד. על ידי שימוש בנתונים ממקורות מגוונים, אנו מתארים את הפעילויות השונות המתבצעות על ידי מדענים אזרחיים בפרויקט איכות האוויר ומאפיינים את המוטיבציות המניעות אותם להשתתף. הממצאים חושפים כמה תמות המעידות על המוטיבציות ועל צורות המעורבות של המשתתפים; תושבים מודאגים, חינוך והסברה, פעולות סביבתיות, עניין אישי ומעורבות מזדמנת. המחקר ממחיש את יחסי הגומלין בין תחומי תקשורת המדע והמדע האזרחי וקורא לטפח מערכת יחסים זו.
למאמר
Engagement
styles in an environmental citizen science project. Yaela Naomi Golumbic, Ayelet Baram-Tsabari, Barak Fishbain
https://jcom.sissa.it/archive/19/06/JCOM_1906_2020_A03
- אוריינות מדעית בפעולה: הבנת נתונים מדעיים המוצגים בפלטפורמת מדע אזרחי על ידי מבוגרים שאינם מומחים - יעלה נעמי גולומביק, ברק פישביין, אילת ברעם-צברי
מאמר זה עוסק בדרכים שבהן מבוגרים שאינם מומחים המעורבים ביוזמת מדע אזרחי – תופסים, מבינים ומשתמשים במידע מדעי. מחקר זה מדגיש את יכולתם של אנשים שאינם מומחים להבין נתונים מדעיים וליישמם במצבים יום-יומיים. עוד הוא מראה את הפוטנציאל של מדע אזרחי לפתח כישורים מדעיים, מיומנויות והבנה מדעית לקידום הדדי של שני התחומים.
תקציר המאמר בעברית
Yaela Naomi Golumbic, Barak Fishbain, Ayelet Baram-Tsabari; Science literacy in action: understanding scientific data
presented in a citizen science platform by non-expert adults(2020)
- שילוב תלמידים בסקר הראדון באמצעות המערכת המקוונת "בחינת ראדון" - אנדריי צפלוב, קונסטנטין קובלר, מקסים שפאק, יבני שפיר, יעלה נעמי גלומביק, אלין פרי, דני בן-צבי, אילת ברעם-צברי, ט' מסלוב, אודליה שריר
מאמר זה סוקר את הפיתוח, היישום והשימוש של המערכת המקוונת "בחינת ראדון" לניטור ריכוזי גז ראדון מקומיים באמצעות מדע אזרחי בבית הספר. מדידת הראדון נעשית על ידי תלמידים בבתיהם בלא צורך במומחה ובשימוש באמצעי זול ומהלך פשוט של חשיפת בקבוקון פחם פעיל למשך 5-4 ימים בחדר הנבדק. המערכת המקוונת מאפשרת לתלמידים לשמור את נתוני הבדיקה ומיישמת עיקרון חלופי של בניית מפת נתוני ראדון המציגה את הממצאים בבירור מתוך הקפדה על סודיות המשתתפים. תוצאות בדיקות הראדון הראשונות נידונות במאמר לצד הצגת דוגמאות למפות הראדון. לבסוף מוצעת גישה לזיהוי יעיל של מבנים בעלי ריכוזי ראדון גבוהים המבוססת על עקרון ויסות הראדון.
למאמר
Involving schoolchildren in radon surveys by means of the
"Radon Test" online system(2020) Andrei Tsapalov, Konstantin
Kovler, Maxim Shpak, Yevhenii Shafir, Yaela Naomi Golumbic, Aline Peri, Dani Ben-Zvi, Ayelet Baram-Tsabari, T Maslov, Odelia Schrire