דלג אל

הערכת תלמידים והערכה חלופית בכימיה בחטיבה העליונה

חזרה
תיאור ארוך

העשור הנוכחי מאופיין במודעות הולכת וגוברת לחשיבות של הערכת הישגים בהכוונת ההוראה והלמידה ובמגוון רחב של דרכי הערכה.
שלושת המונחים הרווחים להגדרת התחום:
הערכה (assessment)
בחינה (testing)
מדידה (measurement)

הערכה היא מונח כללי הכולל את המגוון המלא של שיטות ודרכים לקבלת מידע על אודות הלמידה של התלמיד ואת השיפוט הערכי לגבי התקדמותו בלימודים. הערכה מתייחסת לטיב הביצוע של הפרט. בחינה היא סוג של הערכה, כלי או הליך שיטתי המכיל, בדרך כלל, מקבץ שאלות המועברות לכל התלמידים בפרק זמן קצוב ובתנאים אחידים.
גם בחינה מתייחסת לטיב הביצוע של הפרט הן ביחס לביצוע של אחרים הן ביחס לחומר הלימוד. מדידה היא הליך לקבלת תיאורים כמותיים לגבי הדרגה של אפיון מסוים של הפרט. היא מתבטאת במתן מספרים על פי חוק מסוים לתוצאות המבחן או סוגים אחרים של הערכה.
הנושא של הערכת הישגים עבר תהפוכות רבות במרוצת השנים. כמו בתחום החקירה המדעית, גם בתחום של הערכת הישגים הנגזר ממנה – המטוטלת נעה בין גישות כמותיות לאיכותיות. כשם שרבים מהחוקרים של מדעי ההתנהגות מסתייגים כיום מהגישה הפוזיטיביסטית ומצדדים בגישה הקונסטרוקטיביסטית, כך גם רבים מהעוסקים בהערכת הישגים עוברים כיום מהגישה המסורתית, הכמותית, לגישה המבוססת על הערכה איכותית המכונה הערכה חלופית.

חזרה לראש הדף

הערכה בית ספרית 30%

הערכה בית ספרית 30%

דרכי הערכה ודיווח של ה-30%
דיווח ההישגים על ה-30% יכול להיות בשילובית (יישומון או מחשב) או דרך מערכת הדיווח הבית ספרית (מנבסנ"ט smartschool משוב וכדומה).
מומלץ כי ההערכה הבית ספרית תהיה הערכה חלופית המלווה בהנחיות ברורות ובמחוונים מתאימים, כולל המחוונים המעודכנים של מעבדת החקר בכימיה (עודכן בקיץ תשע"ח-2018). מומלץ כי החלק היחסי של החלק הראשון הבסיסי של מעבדת החקר יהיה 10% מתוך ה-30%.

בקבצים הבאים מפורט מתווה להערכה בית ספרית 30% בכימיה לצורך דיווח בשילובית בדגש על מיומנויות.

חזרה לראש הדף

תיק מורה ותיקי תלמידים

תיק מורה ותיקי תלמידים

תיק מורה
כל מורה מתבקש להכין תיק מורה המתעד את הוראת ה-30%. בתיק המורה ירוכזו תוכנית העבודה להוראת ה-30%, דוגמאות הערכה מגוונות של תלמידים על התכנים של ה-30%, בצירוף ההנחיות שניתנו לתלמידים והמחוון.

תיקי תלמידים
לכל תלמיד יהיה תלקיט של כל העבודות שהגיש למורה במסגרת ה-30%. יש לשמור את כל העבודות שהגישו התלמידים במשך שלוש שנים.
תיק המורה ותיק התלמיד במסגרת ה-30% יכולים להיות תיקיות וירטואליות במחשב.

חזרה לראש הדף

המלצות לדרכי הוראה והערכה של ה-30%

המלצות לדרכי הוראה והערכה של ה-30%

מומלץ כי בתכנון ההוראה יתייחסו המורים לארבעה ממדים של גיוון ההוראה והלמידה המשמעותית המבססת והמרחיבה את למידת החקר, מתוך שימוש במחוונים מתאימים, כמפורט להלן:

ידע מדעי מעמיק בכימיה – ידע המתייחס לכל הנושאים העיוניים שנלמדו. מומלץ להעריך ידע זה בהערכה חלופית.
מיומנויות חקר – כוללות הערכה של מיומנויות כגון ניסוח שאלות חקר, איסוף מידע לרקע עיוני בנושא מסוים, עיבוד תוצאות, עבודה קבוצתית (שלושה-ארבעה תלמידים בקבוצה) וכדומה. בממד זה נכללת גם מעבדת החקר הבסיסית.
עבודה מעשית – עבודה המאפשרת מגוון פעילויות כגון סיור לימודי, ניסויים (שאינם חקר), ביצוע סקר, פגישה עם מדען הכוללת הכנה וסיכום, ביקור במוזיאון, הכנת סרטון, כתיבת כתבה ועוד.
הצגת תוצרים (פרזנטציה) ורפלקציה – הצגת תוצרים באופנים שונים: פוסטר, מצגת, תערוכה, ניסוי הדגמה המבוצע על ידי תלמידים וכדומה. אפשר לשלב הצגה של תלמידים באירועים שונים כגון יום שיא בכימיה, כנס תלמידים, ערב מגמה עם הורים, כנס הסיום של פרויקט "יש לנו כימיה" וכדומה.
הרפלקציה צריכה להיות כתובה, ועליה להתייחס לתהליך שעברו התלמידים בהיבטים שונים של עמ"ר (ערך, מעורבות, ורלוונטיות) ובהיבטים רגשיים, חברתיים ולימודיים.

אולי תתעניינו גם ב...

מבוא לכימיה בחטיבה העליונה
מבוא לכימיה למורי החטיבה העליונה
מאגר ניסויים להוראת מעבדת החקר בכימיה
מאגר ניסויים בכימיה שנכתבו על ידי מורים שונים ומשמשים להוראת מעבדת החקר
שינויי אקלים וקיימות
שינויי אקלים וקיימות – כימיה למורי החטיבה העליונה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.