מדיה ופרסום: מקצוע מוביל – תקשורת וחברה

חזרה
חזרה לראש הדף

מתודולוגיה בהוראת המקצוע 'תקשורת וחברה' ותוכנית הלימודים

האני מאמין בהוראת ובלימוד 'תקשורת וחברה' למורה ולתלמיד

אחת מהנחות היסוד בלימודי המקצוע, מתבססות על האמירה המפורסמת שטבע מרשל מקלוהן: "המדיום הוא המסר". הנחה זו מחייבת אותנו להערכה תמידית של תוכנית הלימודים, במיוחד בעת זו המאופיינת בשינויים דרמטיים בטכנולוגיות תקשורת, בצורך להעריך את השפעתם על השיח התקשורתי במרחב האישי והציבורי בתחומי חיינו השונים, ובהערכת תפקידנו כצרכני תקשורת באופן שבו אנו "מבינים" ומפענחים את המסרים.

תוכנית הלימודים ב"תקשורת וחברה", המבקשת להיות רלוונטית לסביבת חיינו ובעיקר לסביבתו של הלומד הצעיר, חייבת להיות ערנית לשינויים הטכנולוגיים ולהשפעותיהם על השיח התקשורתי ולתת להם ביטוי הולם. מבחינה זו העדכון הנוכחי אינו שונה מהעדכונים הקודמים. בעדכון זה כמעט ולא נוספו מושגים חדשים.

 

עיקר השינויים הוא באופיים ובהיגיון העומד מאחוריהם. מספר זירות אוחדו למשל: זירת החדשות וזירת הצילום העיתונאי ,תוכנית מציאות (ראליטי) וזירת הקולנוע התיעודי, זירת הפרסומות וזירת הפרסום הסמוי. במקום זירת השפה הדיגיטלית, גובשה זירה משמעותית יותר בשם זירת התרבות הדיגיטאלית. זירת הכיתה כזירת תקשורת הפכה לזירה: להבין ולפרש את ה"מציאות" התקשורתית. זירת חבות התקשורת בוטלה ותכניה הרלוונטיים אוחדו עם אחד מתוך ארבעת נושאי הגרעין בזירת העל בשם החדש: אַחְרָיוּתִיוּת (Accountability ) של אמצעי התקשורת, במקום אסדרת אמצעי התקשורת.

לכל אחת מהזירות נקבעו דילמות מרכזיות, הודגש 'הסיפור' (הנרטיב) של כל זירה, נקבעו מטרות אופרטיביות מצומצמות באוריינות מדיה ואוריינות אזרחית. באתר ה'מודל' של המקצוע, תמצאו שפע של חומרי עזר להוראה וללמידה הכוללים אגרון מושגים, מערכי שעורים, מתודולוגיה להוראת הזירות, למעלה משישים שאלות משוב מרכזיות לכל אחת מהזירות, וכמובן פלטפורמה חשובה ביותר "אתר מלווה מקצוע", המאפשרת לכל מורה להכין ב'מודל' מערך פעילות דיגיטאלית אישית עבור תלמידיו בהתאם ליכולותיהם, כולל משימות הפעלה, שעורים הפוכים, בחינות דיגיטליות ועוד. זירת העל נותרה כבעבר 'צוהר' לנושאי הליבה במקצוע, שיש ללמדה במהלך שלוש שנות הלימוד, במקביל לזירות השונות ועל פי החלטת המורה. צמצום החומרים ואיחוד תכנים בתכ"ל באה לידי ביטוי בירידת מספר הזירות מ 13 זירות + זירת על, ל 9 זירות + זירת על.

צמצום תכני הלימוד וריכוזם לידי מכלול שיש בו מכנה משותף קוהרנטי, נבע לא רק משיקולים מקצועיים אלא גם מצורך פדגוגי מובהק – לחדד את ההכרה בקרב המורה, שמטרת לימודי המקצוע בעת הזו היא: חינוך לתקשורת בדרך לעיצוב זהותו של הלומד.
במהלך השנים הרבות בהן אני עוסק בפיקוח על הוראה ולימוד תחום התקשורת בבתיה"ס התיכונים, אני שומע לעיתים קרובות מורים המציגים עצמם כמורים לתקשורת ואת השיח המגדיר את הפרופסיה כהוראת תקשורת.

אנו עדים בימנו להאצה דרמטית של המגמה שהכרנו בעידן האנלוגי, שהתאפיין בין היתר ב'מדורות שבט' ערוץ אחד בטלוויזיה, 'העיתון של המדינה' וכ"ו. בעידן האנלוגי דובר רק על צרכני תקשורת ותפקידם בתהליך התקשורתי, ואילו עכשיו, כל תלמיד ותלמידה הם גם יצרני תוכן. התלמידים הפכו מצרכני תקשורת לאנשי תקשורת לכל דבר: מצלמים, מסריטים, מביימים, עורכים, כותבים, משווקים – וכל זה כלאחר יד וכמובן מאליו. כל 'טלפון חכם' עשוי להפוך לערוץ תקשורת עולמי, הקשור למאות אלפי עוקבים: קוראים, מאזינים וצופים. ערוץ התקשורת בימנו אינו חד כיווני, אלא אינטראקטיבי בין יוצר התוכן לצרכן וחוזר חלילה, והכל נרשם מתועד ונשמר לעד. מכאן החשיבות לחינוך לתקשורת ולא להוראת תקשורת גרידא, עולה בעידן הנוכחי לאין שיעור בהשוואה לזה שלפני עשורים.

בעידן הנוכחי שבו מגמת ההתפתחויות הטכנולוגיות צפוייה להתגבר בערכים דיפרנציאליים, הופכת זירת התקשורת לזירה סואנת באופן שקשה לעקוב ולהעריך אל נכון, את משמעויותיה והשלכותיה התרבותיות על מרחב החיים האישיים והציבוריים.

במציאות כה מורכבת ומאתגרת, ניצב בפנינו, מורי התקשורת, יעד מרכזי ודרמטי: לחנך לתקשורת ולא רק להעניק ידע עיוני או מעשי בתקשורת. אנחנו איננו עוד 'תחנה' ברצף הלימודים האקדמיים בתחום התקשורת.

מטרתנו היא לחנך את תלמידנו לתקשורת ללא כחל וסרק, להבין ולפענח את שפת התקשורת המדוברת והלא מדוברת האופפת אותנו מכל עבר ,משך כל שעות ערותנו. עלינו להטמיע בקרב תלמידנו 'רפלקסים מותנים', הכוללים מערך שאלות ביקורתיות שעליהם לשאול כאשר הם קוראים פוסט, ציוץ, או מאזינים לידיעה משודרת, צופים בכתבה בפייסבוק, או באחד מערוצי התקשורת האלקטרוניים. עלינו לעורר ולחדד בקרבם את חושי הביקורת לשאול שאלות ולהפכם ל'טבע שני'.

עלינו להטמיע בקרבם את ההבחנה מי מרוויח מפרסום המידע ומי מפסיד? היכן מפורסם המידע? מהו עיתוי הפרסום ומדוע? מדוע המידע מפורסם בהבלטה או במקום צנוע יותר? מה לא מפורסם? לתהות מה מקור הפרסום? לעורר שיח במשמעות חשיבותם של אמצעי המדיה לקיומו של משטר דמוקרטי איתן, ובחשיבותו של האקטיביזם החברתי. להתחבט בשאלה האם תפקידי המדיה מחייבים ביקורת תמידית על פעולות הממשל או שמא להסתפק בדיווח ? מדוע? מתי חופש הביטוי הופך ל'נגוע' בהסתה פרועה שעלולה להסתיים לא רק בהלבנת פניו של ה'אחר' אלא גרוע מכך, היא עלולה להסתיים בטרגדיה נוראית? להבין מהם היתרונות העצומים שהפלטפורמות הדיגיטאליות מעניקות לנו ביכולת האדם הבודד לתקשר במהירות ובתפוצה רחבה, שרק לפני פחות משנות דור הייתה נחלתם של אמצעי תקשורת המוניים? להבין היטב את משמעות היכולת של הפרט הבודד, להפיץ את המסר שלו לקהל עצום, בד בבד עם הגברת מודעותו למאפייניה של הפלטפורמה המהווה 'תיבת תהודה' שטווח הדהודה חובק כמעט עולם ומלואו, ושהיא מעניקה עוצמה אדירה לפרט הבודד הנהנה מתחושת חופש ודמוקרטיזציה עצומה, אך טומנת במקביל גם סכנות לרוב.

עלינו לדון באחת ממשמעויותיה של 'תיבת התהודה' העצומה הזו, שיכולה גם להאיץ ולהגביר תהליכים וזרמים נסתרים ולהעלותם מעל פני השטח בעצימות מדהימה ("אביב העמים" הערבי, ניסיונות להפיכה בטורקיה, באירן, ארגון המדינה האיסלמית, ומנגד מערכות בחירות ומשאלים במשטרים דמוקרטיים ועוד). להבין שכוחם של אמצעי המדיה המסורתיים (הציבוריים והמסחריים) מזמן אינו מצטמצם רק בדיווח ובסיקור המציאות מנקודת מבטה של 'מצלמת האבטחה', אלא היא נוטלת צד נרטיבי שהפך ללגיטימי, בעיצוב דעת הקהל על פי תפיסות ערכיות של הגורם המדווח, בין אם בדיווח עצמו ובין אם באופן שבו חושף איש התקשורת את נטיותיו הפוליטיות והערכיות בפרסומים שונים: במאמרי דעה בעיתונים, פוסטים בפייסבוק ובאינסטגרם או ציוצים בטוויטר.

ההבחנה המסורתית שהייתה רווחת בזמנו בדיווחי המדיה בין news לבין views היטשטשה אף נעלמה. בעידן של מלחמת הישרדות כלכלית של 'הכל בכל', שבהן העוצמות הכלכליות משתרגות ומתרגמות לעוצמות פוליטיות וההיפך, בעידן שבו אנו חיים בקצב של 'פושים'ֿ, 'און לייניות', מיידיות ועוד, מושגים ישנים מקבלים ממד, משקל וצורה חדשים לחלוטין: פייק ניוז ודיפ פייק, הסתה ובריונות ברשת, הזכות לפרטיות, הזכות להגנה על שם הטוב, הגנה מפני שטיפת מוח אגרסיבית ואלימה בפרסומות ובקמפיינים שיווקיים שאינך יכול להימלט מהם, תכנים שיווקיים אפילו סמויים שהופכים לנחלתם הלגיטימית של תכניות בכלי המדיה המסחריים ואפילו הציבוריים, בדרכים עקלקלות ובלתי שקופות ומבלי שצרכן התקשורת יקבל על כך התראה או שיוכל להתגונן כראוי מפניהן.

בעידן של 'ביג דאטה', בעל המאה אינו כבר בעל המידע. בעל המאה הוא בעל הדעה. זהו האדם שיבחן ביכולתו לבור את המוץ מהתבן. מתוך ים המידע המגמתי ובסיוע הכלים שרכש בלימוד המקצוע, צריכים תלמידנו לעבור תהליך 'פלאי'. בעזרת השאלות הביקורתיות שבהן יתחבט התלמיד כל אחד על פי יכולותיו, צריכה להתגבש זהותו הערכית.

הצלחת התהליך ה'פלאי' תימדד ביכולות התלמיד לגבש את זהותו האינדיבידואלית נוכח חייו בעולם מניפולטיבי פוסט מודרני. הצלחתנו כמורים תימדד ביכולת תלמידנו לחוש שבקרבו ניטעו 'עוגנים', בהם יוכל לאחז נוכח חייו שרבים ממאורעותיהם, מתחוללים ב'עולם הצללים' הוירטואלי. בעזרת ה'עוגנים' הללו יגבש את דמותו ,את זהותו ואת המצפן הערכי של חייו.

אשר על כן, איננו יכולים להסתפק בפריווילגיה של הוראת התקשורת גרידא. עלינו מוטלת חובה ואחריות מוסרית ומקצועית. עלינו לחנך את תלמידנו לתקשורת.

מידת הצלחת המאמץ הפדגוגי תיבחן על פי שלושה משתנים ערכיים מהותיים:

  • ביכולת התלמיד לגבש בעצמו 'מפה נראטיבית' וזהות אישית משלו. בעזרתם יוכל לבור את דרכו בסבך המידע האופף אותו.
  • ביכולת התלמיד לגבש 'עמדה פתוחה' לדילמות נורמטיביות ואתיות.
  • בהבנתו של התלמיד שהשיח לעולם משקף נקודת מבט ערכית אישית ו"אין יתרון לאומר אלא למאמר" כדברי הרמב"ם.

החינוך לתקשורת הוא גם החינוך למשולש הערכים: הקשבה, סובלנות וכיבוד הדעה ההפוכה והחריגה. "כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות"(ברכות ,נח,ב).

אני מודה לד"ר אייל זנדברג על השקעתו החשובה בעדכונה של תכנית הלימודים נוכח אתגרי הזמן והחידושים בשדה המחקר המקצועי, ולצוות ההדרכה המסור של המקצוע: גב' איבאא חטיב, גב' אורטל יהודה, גב' ענבל בר זאב, גב' חנית דקל גרטמן וגב' נועה לאופר המרכזת את תכנית הלימודים.

אדגיש שתוכנית לימודים זו, היא הגרסה המחייבת על פיה יש ללמד ולהכין את תלמידנו לבחינות, על כל שבעת המרכיבים המופיעים בכל זירה וזירה, עליהם עשויים התלמידים להיבחן בבחינת הבגרות החיצונית. חשוב לזכור שלצד תכ"ל נבנה מערך רחב של אמצעי הוראה העומדים לרשותם של המורה והתלמיד. להרחבות ולהכרת דרכי ההוראה והלמידה של המקצוע, יש לפנות לאתר המודל ל'חדר המורים ול'אתר מלווה מקצוע' לתלמיד, שם תמצאו שפע של פעילויות הכוללות: מדריך להוראת המקצוע, מערכי שעורים, למעלה משישים שאלות מסכמות לכל זירה ותשובות אגרון מושגים, מערך בחינות דיגיטאלי ועוד.

הערכה רבה לכל העוסקים בחינוך לתקשורת.

יוסף בר דוד
מנהל תחום דעת

לפרטים נוספים אנא​ פנו למדריכות משרד החינוך

מחוז מרכז:

מחוז צפון:

רחלי קורח לוי 054-5951622 rachelikarhi@gmail.com

מחוז דרום:
ענבל בר זאב 054-9219929 inbalqm@gmail.com

סקטור ערבי:
איבאא ח'טיב נסאר 050-7316839 ebaa93@gmail.com

חזרה לראש הדף

הנחיות לבגרות בתקשורת וחברה

שלוש אפשרויות להיבחנות חיצונית (70%) במקצוע: בכתב, מתוקשבת ובאמצעות פרוייקט למידה מבוססת דילמות (פרויקט ל.מ.ד).

יצויין כי בבחינה המתוקשבת בחרו כ-30 בתי ספר כולל המגזר הערבי, באמצעותה נחשפו הנבחנים לבחינה מאתגרת שכללה קליפים אקטואליים ואפשרה לתלמידים עם לקויות, בחינה הכוללת הקראה והקלטה. ממוצע הציונים בבחינה מתוקשבת גבוה ב–10 נקודות מהציון הממוצע בבחינה בכתב!

השאלון 788283 30%

שני אופנים לקיום השאלון הפנימי בהערכה בית ספרית:

  1. על פי המתווה הכולל את ששת המרכיבים המפורטים מטה.הדיווח באמצעות האפליקציה למרב"ד ובתשלום למורה הבודק.
  2. לא על פי המתווה, לא לתשלום ודיווח על ידי המערכת הבית ספרית.

להלן המתווה לפי סעיף 1. לתשלום הכולל את ששת המרכיבים:

  1. ידע 25%
  2. יישום 25%
  3. אקטואליות ורלוונטיות 15%
  4. פרזנטציה 10%
  5. עקביות, עמידה ביעדים והתמדה (עבודה עקבית לאורך השנה) 15%
  6. הגנה על הפרויקט 10%

חשוב: שאלון 30% אינו עומד בפני עצמו. חלה חובת למידה והיבחנות בשאלון ה 70%.

השאלון 788381 השאלון 788387 הבחינה המתוקשבת 70% נושאי חובה

הבחינה תתחלק לשלושה פרקים:
*מבנה הבחינה שלהלן עשוי להשתנות.יש לעקוב אחר הודעות צוות הפיקוח.

שימו לב: בתשפ"ד השתנו חוקי המענה של שאלונים אלה נא ללחוץ על הקישור ולנהוג לפיו.
פרק א' יעסוק בסוגיה מרכזית ומהותית המצויה בסדר היום הלאומי ובו יישאלו התלמידים שאלות ודילמות הנוגעות למפגש שבין אמצעי מדיה לעקרונות המשטר הדמוקרטי.

הנחיות לנבחן מותאם בבחינה הכתובה:

  • בפרק א' עונים שאלת חובה אחת +שאלה נוספת. סה"כ 40 נקודות.
  • בפרק ב' עונים על שאלה אחת. סה"כ 40 נקודות.
  • בפרק ג' עונים על שתי שאלות. סה"כ 20 נקודות.

סה"כ עונים על 5 שאלות.

הנחיות לנבחן מותאם בבחינה המתוקשבת:

  • בפרק א עונים על 2 שאלות. סה"כ 40 נקודות
  • בפרק ב עונים על שאלה אחת. סה"כ 40 נקודות
  • בפרק ג עונים על 2 שאלות. סה"כ 20 נקודות

סה"כ עונים על 5 שאלות

חזרה לראש הדף

מסלול ל.מ.ד

פרויקט ל.מ.ד – למידה מבוססת דילמות, הוא מסלול הוראה ולמידה תלת שנתי חדשני של המקצוע "תקשורת וחברה", על פיו מנהל התלמיד פלטפורמה דיגיטלית אישית שאליו הוא יוצק את תכני הלמידה ומיישמם על פי טקסטים תקשורתיים לבחירתו, בהנחייתו של המורה המלמד.

כדי לעודד למידה והוראה משמעותיים נוסחה תפיסה יחודית וחדשנית להוראת המקצוע במערכת החינוך הכוללת גם אפשרות להיבחן על פי תפיסה של הוראה מבוססת פרויקטים. מתוך כ–17 בתי ספר שהביעו נכונותם להצטרף לפרויקט סיימו השנה לראשונה 11 בתי ספר שהחלו ללמד על פי מתווה מיוחד ונבחנו בי"ב על בסיס עקרונות של למידה מבוססת פרויקטים.

במשך שלוש שנות הלימוד בתיכון, ובסיום כל הוראת זירה, מקבל התלמיד מטלה ומבצעה בבלוג. תלמידי מסלול ל.מ.ד. מנהלים את הבלוג האישי ברשת החל מכיתה י'.

הערכת המטלה מתבצעת על ידי המורה במליאה בסגנון פרזנטציה ועל פי מחוון ספיציפי שגובש על ידו בהתאם למטלה.

במהלך שנת הלימודים השלישית, ובסיום למידת כל הזירות, מבצע התלמיד עבודת חקר משמעותית המהווה את פרויקט הגמר במקצוע "תקשורת וחברה". בעבודה זו בוחר התלמיד לחקור דילמה מעולם התקשורת על בסיס מקורות אקדמאים ושיטות מחקר.

הערכת הפרויקט בסוף כיתה י"ב נעשית על ידי בוחן חיצוני שממנה הפיקוח, ומורכבת ממספר שלבי היבחנות:

  • הערכת הפרויקט על ידי הבוחן.
  • הגנה על הפרויקט בנוכחות הבוחן והתלמיד.
  • קיום פרזנטצייה בסגנון זירת "טד" בפני קהל צופים ובוחן הפרויקט.

טופס: 9588
שאלון: 788388
פרק מבוא: 15%
רקע תיאורטי: 20%
מתודולוגיה וחקר: 15%
סיכום ודיון בדילמות: 25%
נראות: 5%
הגנה על הפרויקט בפני המורה: 20%

מגמות המעוניינות להצטרף למסלול יפנו לפיקוח על המגמה, שיבחן את קיומם של התנאים הפדגוגים להצלחת המסלול בבית הספר.

לפרטים נוספים אנא פנו למדריכה המתאמת במשרד החינוך:
חנית גרטמן-דקל
052-2543454
HANITDEKEL@gmail.com

אולי תתעניינו גם ב...

מדיה ופרסום: התמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל-3120
מגמת מדיה ופרסום – התמחות בעיתונאות ובפרסום בדיגיטל-3120
התפיסה החינוכית בהוראת מקצועות המדיה
עושים תקשורת - התפיסה החינוכית בהוראת מקצועות המדיה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!