אומנות הקולנוע היא תולדה של המצאה טכנית. במהלך השנים אנו עדים לשאיפה להגדיל את אוצר הפעלולים והחידושים הטכניים. הקולנוע בן זמננו מושפע ללא ספק מן ההתקדמות הטכנולוגית בתחום המחשבים. אנו עדים לשימוש עולה וגובר באנימציה תלת-ממדית באופן שלא נראה קודם לכן. סרטים אינטראקטיביים, סרטים באינטרנט, וידאו-ארט וסרטים המוקרנים על מספר מסכים בו זמנית הם רק חלק מן החידושים.
תוכנית הלימודים ב"אופטיקה ישומית" בקולנוע משלבת מחד היכרות היסטורית, אמנותית וקונספטואלית עם עולם הקולנוע והטלוויזיה והטכנולוגיה העומדת מאחוריהם, ומאידך מכשירה את התלמיד באופן מקצועי כך שיהיה באפשרותו ליישם את הידע במעשה היצירה.
השאיפה היא ליצור אינטגרציה בין התיאוריה למעשה. לספק גירוי מתמיד שיעורר בקרב התלמידים רצון לחקור ולהתנסות. לפיכך לא תועבר האינפורמציה הטכנית בדרך של הרצאות פרונטאליות, כי אם תלווה בהדגמות במעבדה, בחדר מחשב, במבט לתוך המכשירים. יוקרנו סרטים מסוגים שונים (לא רק מתוך הקלאסיקה הקולנועית; סרטים דוקומנטריים העוסקים בטכנולוגיה יכולים להפיח רוח חיים בנושאים משמימים, וכמותם גם פרסומות בעלות ייחוד רעיוני או שימוש מיוחד בטכנולוגיה, וידאו-ארט, וידאו קליפים יוצאי דופן וכו') בניסיון להבין כיצד נוצרו – קונספטואלית וטכנית.
הלימוד יתקיים ברציפות מכיתה י ועד י"ב ויתחלק לחומר רשות (30%) מחומר הלימוד עליו תתקיים בחינה פנימית בי"א, וכן מחומר החובה (70%) כמפורט בתכ"ל ועליו תתקיים בחינה חיצונית בי"ב.
הידע שירכש במסגרת לימודי המקצוע ישמש את התלמידים לצורך ההפקות בפרוייקטון בי"א וכן בפרוייקט הגמר בי"ב.
שני אופנים לקיום השאלון הפנימי בהערכה בית ספרית 30% לשאלון 814283:
- על פי המתווה הכולל את ששת המרכיבים המפורטים מטה. הדיווח באמצעות האפליקציה למרב"ד ובתשלום למורה הבודק.
- לא על פי המתווה, לא לתשלום ודיווח על ידי המערכת הבית ספרית.
להלן המתווה לפי סעיף 1. לתשלום הכולל את ששת המרכיבים:
- ידע – 25%
- יישום – 25%
- אקטואליות ורלוונטיות – 15%
- פרזנטציה – 10%
- עקביות,עמידה ביעדים והתמדה (עבודה עקבית לאורך השנה) – 15%
- הגנה על הפרוייקט – 10%
חשוב: שאלון 30% אינו עומד בפני עצמו. חלה חובת למידה והיבחנות בשאלון ה 70%
- רשימת פילמוגרפיה על-פי תוכנית הלימודים החדשה
- תוכנית לימודים חדשה באופטיקה יישומית במערכות טלוויזיה וקולנוע (תש"ף)
- תוכנית הלימודים החדשה באופטיקה בקולנוע – חלק הרשות
שימו לב! החל משנה"ל תשפ"ג תהיה אך ורק בחינה מתוקשבת באופטיקה ישומית בקולנוע לחומרי החובה (70%) הכולל גם סמל שאלון חדש 814377
שימו לב בתשפ"ד השתנו חוקי המענה לבחינה.
מבנה הבחינה המתוקשבת בקולנוע שאלון 814377 לשנה"ל תשפ"ה
נוכח המציאות המורכבת, לא יכללו השנה שאלות חובה בבחינות אלה ויוגדל מספר אפשרויות הבחירה לתלמיד למענה.
מבנה הבחינות יכלול שלושה פרקים:
- פרק ראשון: בחירת 3 שאלות מתוך 5 שאלות (לכל שאלה 17 נקודות – בסך הכול 51 נקודות)
- פרק שני: בחירת 3 שאלות מתוך 6 שאלות (לכל שאלה 9 נקודות – בסך הכול 27 נקודות)
- פרק שלישי: בחירת 4 שאלות מושגים מתוך 7 שאלות (לכל שאלה 5.5 נקודות – בסך הכול 22 נקודות)
*הבחינה בקולנוע 814377 תכלול סרט אנסין קצר ועליו תישאל שאלה הנוגעת לחומר מתוכנית הלימודים ועל פי המיקוד.
מבנה השאלון המותאם לנבחנים הזכאים תשפ״ה:
- פרק ראשון: עונים על שתי שאלות בלבד.
- פרק שני: עונים על שתי שאלות בלבד.
- פרק שלישי: עונים על שתי שאלות בלבד.
אבקש לתרגל עם התלמידים דגמי בחינות המצויים במאגר הבחינות באתר המשרד וכן לגבש שאלון תרגול אישי שיבנה על ידי המורה במערכת mytestbox של מט"ח הבנוייה בדומה למתכונת מערכת הבחינה המתוקשבת. בהמשך תשלח הודעה על ידי מט"ח למועד קיום בחינת סימולציה שתבחן את כשרות המערכת ותקינות הקשר בין המערכת המתוקשבת הבית ספרית לזו של מט"ח.