דלג אל

הלימודים בתיכון

חזרה
חזרה לראש הדף

מבנה הלימודים

מבנה הלימודים

הלימודים בתיכון מורכבים משלושה נדבכים: מקצוע מבוא מדעי, מקצוע מוביל ומקצוע התמחות.

  • מקצוע מדעי: מקצוע מדעי (פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל).
  • מקצוע מוביל: טכנולוגיות הבנייה (מורכב מהמקצועות "תורת הבנייה" ו"יישומים בטכנולוגיות הבנייה".
  • התמחות באדריכלות: (שבה נלמדים המקצעות - יסודות באדריכלות, תולדות האדריכלות ויישומים באדריכלות).
  • התמחות בתכנון הנדסי של מבנים: (שבה נלמדים המקצועות – חישוב סטטי של מבנים וסרטוט הנדסי של מבנים).

האדריכלות והבנייה הם תחומים דינמיים המתחדשים ללא הפסק בשיטות, תפיסות, רעיונות וחומרים. שינויים המושפעים מהיבטים חברתיים, פוליטיים, כלכליים, ותרבותיים, רעיוניים ואסתטיים, וכמו כן בעיות סביבתיות והתנהגות אנושית.

תחום האמנות, הדגמים והצורות - יצירי הטבע ומעשה ידי-אדם המשמשים מקורות השראה למעצבים מתחומים שונים. לימוד הפרספקטיבה ההיסטורית של תחומי העיצוב והאדריכלות והאמנות, מאפשרים לבחון את טבעו המורכב של המקצוע, את היבטיו השונים ואת קשרי הגומלין ביניהם.

תוכנית הלימודים במגמה מיועדת לחשוף את התלמידים לתחומי הבנייה והאדריכלות באמצעות הכרת מאפייני מבנים שונים ומרכיביהם, ולמידת תהליכי העיצוב, התכנון והבנייה הנדרשים לשם הקמתם.

בלימודי ההנדסאים והטכנאים מושם דגש על לימוד המשלב באופן מיטבי בין ידע עיוני ומעשי ולפתח אצל התלמידים את היכולות לעצב, לתכנן, לבצע ולבקר קונסטרוקטיבית את תוכניות וביצוע.

במהלך הלימודים מתוודעים התלמידים לתהליכי הקמת המבנה - מניסוח הפרוגרמה, ניתוח סביבה, תכנון - המסתמך על אופי הסביבה, תרבות, תקנים ותקנות, שיקולים טכנולוגים, ארגונומיים והגורם התכליתי-פונקציונלי. תוך הדגשת הממשי-קונקרטי מצד אחד והעיוני-ביקורתי מצד שני.- ביצוע וחומרי הבנייה הנדרשים.

במהלך הלימודים מגבשים התלמידים את הרעיון היצירתי הייחודי שלהם לתכנון ובניית המבנה תוך שימוש באמצעי ביטוי גרפיים קלאסיים ואמצעים דיגיטליים חדשניים.

סופו של תהליך הלימוד הוא ביצירה האישית - ביצוע פרויקט או עבודת גמר.

  • הקניית ידע על העולם החזותי וכלים להבנת השפה החזותית.
  • לימוד מקורות ההשראה ההיסטוריים, יצירי הטבע ומעשה ידי-אדם, המשמשים אדריכלים בעת תכנון מבנה.
  • הכרת עקרונות ותהליכי התכנון מבנה – כדוגמת שילוב בין האסטטי לפונקציונלי.
  • הכרת החומרים השונים שנעשה בהם שימוש בעת בניית בניין.
  • הקניית יידע על תהליך הקמתו של בניין על מרכיביו השונים והבנת תפקודם, וידע על תהליכים וחומרים הכרת שיטות טכנולוגיות שונות.
  • התנסות בכלים הממוחשבים המסיעים לאדריכל ולבנאי בעת תהליכי – העיצוב, התכנון והבנייה.
  • התנסות בתהליכי התכנון וההקמה של מבנים שונים תוך איתור צרכים ורצונות - מניסוח הפרוגרמה, ניתוח הסביבה, קביעת טכנולוגיות ביצוע ועד כתהליך יצירתי ייחודי לכל אחד מהתלמידים.
  • עידוד מתן ביטוי לרעיונות ותפיסות אישיות במהלך עיצוב ותכנון של מבנה.
  • פיתוח חשיבה יצירתית תוך מתן מענה לצרכים ורצונות הלקוח ויכולת להתמודד עם סוגי עיצוב, תכנון ובנייה שונים.
  • עידוד יצירת סינרגיה בין הידע העיוני ליכולות הפרקטיות.
אצל בוגרי המגמה יקודמו היכולות הערכיות הבאות:
  • יישום
    יכולת ליישם ידע עיוני וידע התנסותי שנרכשו, במהלך תכנון וביצוע של מבנה – הכרת פתרונות התכנון האפשריים, שיטות הבנייה והחומרים שניתן לבחור ביניהן.
  • מקוריות
    מתן פתרונות חדשים ולא צפויים לאתגרים טכנולוגיים.
  • אוריינות דיגיטלית והערכת מידע
    יכולת לבצע בדיקות, חיפושים, השוואות בעזרת רשת האינטרנט והערכה ביקורתית של המידע המתקבל.
  • אוריינות דיגיטלית יישומים
    שליטה מיטבית ביישומים ייעודיים להנדסת בניין ואדריכלות.
  • ניתוח, השוואה והחלטה
    יכולת לנתח פתרונות תכנוניים והנדסיים מוצעים מנקודות מבט שונות ואת ההשלכות על התכנון, עיצוב או הבנייה ולקבל החלטה אופטימלית בבחירה.
  • למידה עצמית
    יכולת להתמודד עצמאית עם תכנים חדשים ועדכניים במהלך הלימוד – במיוחד בעת ביצוע מטלות בסדנא.
חזרה לראש הדף

תוכניות הלימודים

לימודי המקצוע המוביל משותפים לשתי ההתמחויות במגמה
מקצועות הלימוד: "תורת המבנים" ו"יישומים בטכנולוגיות הבנייה"
משך הלימודים: שנתיים – כתות י' - י"א

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "תורת המבנים":

  • הכרת תהליך הקמתו של בניין ומרכיביו השונים והבנת תפקודם
  • הקניית ידע על אודות החומרים המשמשים לבנייה ותכונותיהם
  • הכרת שיטות וטכנולוגיות בנייה שונות
  • הקניית הרגלי עבודה, יוזמה ומיומנות בביצוע מטלות עצמאיות, יכולת לחקור
  • לקטלג, למיין, להשוות ולהקיש היקשים מהחומר שנאסף

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "יישומים בטכנולוגיות הבנייה":

  • הכרת יסודות ההנדסה התיאורית
  • לימוד והתנסות בשרטוט טכני
  • הכרתה עקרונות השרטוט האדריכלי והתנסות בו
  • לימוד הקשר בין השרטוט הטכני לאדריכלי
  • התנסות בשרטוט מערך תוכניות
  • לימוד והתנסות בתכנות מחשב שימושיות באדריכלות, כדוגמת אוטוקאד
  • תוכניות הלימוד המתואמות במקצוע המוביל

אדריכלות:

א' – "יסודות התכנון האדריכלי"; ב' – "תולדות האדריכלות; ג' - "יישומים באדריכלות"
משך הלימודים: שלוש שנים – כתות י' - י"ב

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "יסודות התכנון האדריכלי":

  • לשפר את יכולת התבוננות, ההבחנה והבנה של העולם האדריכלי הסובב במגוון הקשרים
  • להקנות היכרות, הבנה ומיומנות ניתוח באמצעות מושגים אדריכליים עיוניים, צורניים, חומריים, תפקודיים, היסטוריים ועוד
  • לעודד התייחסות ביקורתית לעולם הסובב
  • להקנות הבנה ומיומנויות שימוש באופני הייצוג התקני והחופשי
  • ליצור תשתית לחשיבה תכנונית באמצעות תרגילים טרום תכנוניים
  • לחנך לעבודה עצמית ועבודה בצוותים, כולל התמדה בעבודה מונחית לאורך זמן

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "תולדות האדריכלות":

  • להקנות ידע והבנה של ציוני הדרך בתולדות האדריכלות של תרבויות המערב, למן ראשית העת החדשה ועד ימינו.
  • להצביע על ההקשרים התרבותיים וההיסטוריים שהשפיעו על התפתחות האדריכלות במהלך התקופות השונות, כגון: הקשרים דתיים, פוליטיים, חברתיים, פילוסופיים, מקצועיים (מבחינת המעמד, הגישה והמהות).
  • להקנות מושגי יסוד וכלים לניתוח בניינים ומכלולי בניינים על-פי תבחינים הנגזרים משפת האדריכלות (כגון: מבנה, חללים, יחסי פנים-חוץ, ממדים, יחסי גדלים, עיטור, יחס הבניין לסביבה), תוך שימוש בעזרי הדמיה.
  • לאפשר יכולת ניתוח של הגורמים הטכנולוגיים (חומרים, שיטות בנייה, עקרונות מבנה), שהשפיעו על התפתחות תחום האדריכלות.
  • לפתח יכולת ניתוח והשוואה בין בניינים מתקופות שונות ומתרבויות שונות ולזהות מקורות השראה מתקופות מסוימות שהשפיעו על התפתחות האדריכלות בתקופות אחרות.

מטרות עיקריות של תוכנית הלימודים במקצוע "יישומים באדריכלות":

הערה: יישומים באדריכלות הוא מקצוע יישומי וחווייתי במהותו. המקצוע "יסודות התכנון האדריכלי" מספק את הרקע העיוני להתנסות התלמידים.
  • לחוות את מושג החלל על ידי יצירת חלל (לא בהכרח חלל סגור או חדר)
  • להכיר את מידות האדם, את תנועותיו ואת המרחב הדרוש לו לפעילותו ולהבין שיש צורך בהתחשבות מתמדת במידות האדם לכל פעולה תכנונית
  • להכיר את העיצוב הדו-ממדי ואת השלכותיו על המבנה האדריכלי, תוך התנסות יצירתית
  • להמחיש את הקשר בין - חומר הבנייה, האפשרויות הטכניות לעבוד אתו והצורה המתקבלת ממנו
  • להתנסות בדרכי תיאור אדריכלי שונות משרטוט
  • להתנסות בתהליך העבודה של האדריכל על כל שלביו
חזרה לראש הדף

בחינות בגרות ועבודות

לימודי המקצוע המוביל משותפים לשתי ההתמחויות במגמה

מקצועות הלימוד: "תורת המבנים" ו"יישומים בטכנולוגיות הבנייה"
משך הלימודים: שנתיים – כתות י' י"א

בחינות בגרות

בסיום כיתה י"א התלמידים נבחנים
  • בחינה חיצונית במקצוע "תורת המבנים" – בהיקף של 3 יח"ל, סמל שאלון 827381 (משקל הציון במקצוע המוביל - 70%)
  • בחינה פנימית (ההערכה בית ספרית של פרויקט) במקצוע "יישומים בטכנולוגיות הבנייה" – בהיקף של 2 יח"ל, סמל שאלון 827283 (משקל הציון במקצוע המוביל - 30%)

אדריכלות:

התלמידים מגנים בתום לימודיהם על:

  • פרויקט גמר שביצעו בהיקף של 3 יח"ל – סמל שאלון 812387
  • או על עבודת גמר שביצעו בהיקף של 5 יח"ל – סמל שאלון 812589

תכנון הנדסי של מבנים:

התלמידים מגנים בתום לימודיהם על:

  • פרויקט גמר שביצעו בהיקף של 3 יח"ל – סמל שאלון 882387
  • או על עבודת גמר שביצעו בהיקף של 5 יח"ל – סמל שאלון 882589

אולי תתעניינו גם ב...

תמונות מתחום הבנייה והאדריכלות
תמונות מתחום הבנייה והאדריכלות
בחינות
בחינות בגרות, בחינות מתוקשבות
הלימודים במכללה
הלימודים במכללה: רציונל, תוכניות לימודים ובחינות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.