הערכה חלופית במקצוע המוביל במסגרת לימודי 30% במגמת מידע ונתונים

הערכה חלופית במגמת מידע ונתונים – עולם המידע והנתונים (דאטה) מורכב משלושה שלבים: איתור מידע, ניתוח מידע והצגת מידע.
המגמה נועדה להעניק לתלמידיה יכולת לבצע את השלבים האלה בצורה תקפה, רלוונטית, עמידה בביקורת ומקיפה. לכן הפיקוח על המגמה ממליץ על הערכה חלופית מתוך התאמה של משימות המגמה במסגרת ההערכה החלופית למשימות מציאותיות, כדי למרב את התועלת לתלמידים.
יתרונות הלמידה בדרך ההערכה החלופית: למידה עתירת חשיבה – שימוש במגוון אסטרטגיות חשיבה ובהן: שאילת שאלות, תכנון שלבי הפתרון, ניסוח השערה, ניתוח, סינתזה של מידע מכמה מקורות, הסקת מסקנות, כתיבת טיעון מנומק, הערכה, חשיבה רפלקטיבית ועוד. למידה פעילה – מעורבות גבוהה של התלמידים.
התלמידים מעורבים בקביעת שאלת החקר ובתכנון מהלך הפתרון, כך גדלים העניין בקרב התלמידים והרלוונטיות.
למידה משמעותית הכרוכה בהבניה פעילה של ידע ומזמנת למידה שיתופית. הלמידה חווייתית ומאתגרת. למידה זו גם מטפחת חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית, מעודדת סקרנות ומניעה את התלמידים לחפש מידע בטכנולוגיות של המאה ה-21.
סוגי הערכה חלופית
במשרד החינוך קיימות שתי חלופות מרכזיות במסגרת הלימודים בהערכה בית ספרית (30%) של המקצוע המוביל:
- למידה בדרך חקר – שתוצרה הסופי עבודת חקר כתובה
- מטלת ביצוע:
- למידה מבוססת פרויקט
- תלקיט (פורטפוליו)
- אפשר לקיים חלופה אחרת בתנאי שיש אישור מראש לנושא ממפקחת המגמה