מטרות עיקריות
גיבוש השקפת עולם המהווה בסיס פילוסופי-ערכי לעשייה החינוכית ורכישת ‘ארגז כלים’ חינוכי.
הכשרת מחנכות לגיל הרך (מחנכות - מסייעות ומטפלות) בגני ילדים, מעונות, פעוטונים, משפחתונים וצהרונים.
מטרות חינוכיות ערכיות
ערכים ועקרונות בחינוך ההומניסטי
- דגש אפקטיבי – התייחסות ללומד השלם ולמלוא אישיותו. עידוד ביטוי והעשרת העולם הרגשי של הלומד ומחנכו.
- צמיחה אישית – מטרת החינוך היא שכל פרט יוכל להגיע למירב הצמיחה האישית ולאפשר התקרבות למימוש עצמי. התייחסות לסגנון הלמידה האישי, לקצב, לתכונות ולנטיות.
- קירבה בין אישית – הקירבה היא אמצעי ליצירת אקלים המאפשר למידה מרבית וטיפוח דימוי עצמי חיובי.
- אינטגרציה – הדגשת הטיפוח הרב צדדי, כלומר, שילוב בין השכל, הרגש והגוף, בין הפרט לחברה, בין תהליך הלמידה ובין החיים בין הדיסציפלינות השונות.
- משמעות (רלוונטיות) – למידה משמעותית מתרחשת כאשר התוכן קשור לחיי הלומד, רלוונטי להווייתו, מתייחס לשאלות המעסיקות אותו.
- אוטונומיה – טיפוח אדם בעל יכולת ונטייה לגבש עמדות בגישה תבונית, ביקורתית ועצמאית.
- הקשר (קונטקסט) – מערכת החינוך מושפעת מהתרבות הכללית, המשטר הפוליטי, האקלים החברתי, הערכים והנורמות בחברה ומהמצב הכלכלי.
- שינוי וחדשנות – החינוך ההומניסטי מצדד בשינוי פני החברה. לשם כך, דורשים המחנכים ההומניסטיים חיפוש דרכים אלטרנטיביות לחינוך, בדיקת תכני הלימוד ותהליכי ההוראה.
- גיוון, יצירתיות – יש צורך בגיוון דרכי ההוראה כדי להתאים את הלמידה לייחודיות הלומדים.
- אוריינטציה על התהליך – מתן חשיבות לתהליך לצד תוכני הלימוד.
- אינדיבידואליזם – הלומד נתפס כאישיות ייחודית ואוטונומית.
- שותפות דמוקרטית – שותפות אמת של הלומדים בהכרעות הנוגעות למטרות, לתהליך ולתכנים של לימודיהם.
- ממשות (אותנטיות) – היות האדם "מה שהוא". האדם חי ומשאיר רישומו בעולם תוך קשב, כבוד ונאמנות להווייתו האנושית ולטבעו הייחודי.
- מיקוד על בני אדם – הלומד הוא אדם אחראי, ראוי לאמון. אם לא יופרע, תהווה סקרנותו הטבעית גורם למוטיבציה חזקה ללמידה.
- חשיבה ביקורתית – הנטייה והיכולת האינטלקטואלית לבחון בצורה יסודית ובלתי משוחדת את מהותם, איכותם, ערכם ותקפותם של דברים (תופעות, אנשים, היגדים) מעבר להתרשמות ראשונית ולאור אמות המידה הרלוונטיות.
מתוך:
- אלוני נ' (1998). להיות אדם. הוצאת הקיבוץ המאוחד.
- דרום ד' (1989). אקלים של צמיחה. תל-אביב: ספרית הפועלים.